نوار نقاله «KD1-2» که شاهراه اصلی انتقال مواد آهندار از بخش آگلومراسیون به کوره بلندهای شرکت ذوب آهن اصفهان است، پس از ۱۵ سال با برنامهریزی دقیق و تلاش شبانهروزی تیمهای مختلف، در مدت ۱۷ ساعت تعویض شد و رکوردی جدید در این زمینه به ثبت رسید.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، نوار نقاله «KD1-2» یکی از حیاتیترین نوار نقالههای شرکت کوره بلند ذوب آهن اصفهان است که وظیفه انتقال مواد آهندار از بخش آگلومراسیون به هر سه کوره بلند را بر عهده دارد.
محسن عسکری، معاون تجهیزات مکانیک کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان درباره اهمیت این نوار نقاله، اظهار داشت: نوار «KD1-2» پیشتر دوبار تعویض شده بود که آخرین مرتبه آن ۱۵ سال پیش انجام گرفت. عملیات تعویض نوار نقاله مذکور ۳۲ ساعت به طول انجامید و منجر به ۲۴ ساعت توقف کامل کوره بلند شد اما در برنامه تعویض اخیر، با برنامهریزی دقیق همکاران در مدیریت کوره بلند و مدیریت نت مکانیک، موفق شدیم این زمان را به ۱۷ ساعت کاهش داده و یک رکورد جدید ثبت کنیم.
ابوالفضل شمسایی، مهندس ارشد تجهیزات مکانیک تامین مواد کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به فرسایش لنت این نوار در طول ۱۵ سال بهرهبرداری، عنوان کرد: لنت نوار نقاله طی این مدت به مرور دچار آسیب شده بود و با درزگیریهای موقتی ترمیم میشد اما استهلاک آن، بر تناژ بار ارسالی اثر گذاشته بود و نیاز به تعویض کامل داشت. عملیات تعویض شامل استقرار قرقره لنت نو به طول ۶۶۰ متر و وزن ۱۵ تن در بخش پایین نوار بود و با استفاده از وینچ، لنت فرسوده خارج و لنت جدید جایگزین شد.
محمدتقی امیریان، فورمن نوار چسبان مدیریت نت مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان نیز درباره اهمیت این عملیات، مطرح کرد: بیش از ۸۰ کیلومتر نوار نقاله در سطح کارخانه در مدار تولید است که تمامی تعمیرات و تعویض لنتهای آنها توسط تیمی ۱۰ نفره از همکاران، با تلاش شبانهروزی و هماهنگی بالا انجام میشود.
وی افزود: تعویض لنت نوار «KD1-2» نیز با برنامهریزی و حمایت مدیران محترم در کمترین زمان ممکن انجام شد.
حسین علیرضایی، فورمن تجهیزات مکانیکی باردهی کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان به مشکلات پیش روی این پروژه اشاره کرد و گفت: از جمله چالشهای این عملیات، محدودیت فضا برای استقرار قرقره لنت نو بود که با همکاری مدیریتهای راهآهن و ماشینآلات برطرف شد.
یونس حسینی، فورمن تامین مواد اولیه کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص بیان کرد: برنامهریزی دقیق برای تامین بار کوره بلند در مدت تعویض لنت، باعث کاهش چشمگیر زمان توقف کورهها شد که نسبت به تعویض قبلی، صرفهجویی قابلتوجهی در زمان ایجاد کرد و فقط هشت ساعت کوره بلندها متوقف شدند.
مهراب کارگران، تکنولوگ تامین مواد کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان نیز درباره هماهنگیهای صورتگرفته، خاطرنشان کرد: تعویض لنت نوار «KD1-2» به دلیل اهمیت آن، نیازمند پر بودن بونکرهای ذخیره مواد و برنامهریزی دقیق مصرف بود.
وی یادآور شد: خوشبختانه این عملیات با تلاش همکاران بدون هیچ مشکلی انجام شد و توقف کورهها به حداقل ممکن رسید.
گفتنی است این رکورد جدید، نشاندهنده توانمندی تیمهای شرکت ذوب آهن اصفهان در مدیریت عملیات پیچیده و حیاتی است که نقش مستقیمی در افزایش بهرهوری و کاهش زمان توقف خطوط تولید دارد.
انتهای پیام//