برای اولین بار در کشور تلاشگران ذوب آهن اصفهان در کارگاه نورد ۶۵۰ یا همان کارگاه تولید ریل ملی موفق به تولید ریل ۱E54 مطابق با استاندارد۱۳۶۷۴- EN برای بهرهبرداری در متروی کلان شهر تهران شدند.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن، مهرداد تولائیان، معاون بهرهبرداری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص اظهار داشت: پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن، ازجمله ریلهای ۶۰E1 و U33 برای خطوط راه آهن، ریل S49 برای متروی بهارستان، ریل R18 برای معادن و ریل زبانه سوزن، ۱۲ مرداد ماه ریل ۵۴E1 نیز برای متروی کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود.
وی با اشـــاره بـــه کیفیـــت مطلــوب ریـــل ذوبآهن اصفهان که در خطوط ریلی کشور به کارگرفته شده است، افزود: ریلی که امروز تولید شده، پس از کنترل، بازرسی و بارگیری برای متروی تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژهای برخوردار است، ارسال میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه نیز در این خصوص بیان کرد: در گذشته از ریل ۶۰E1 ذوب آهن اصفهان استفاده کردهایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعا با توجه به اینکه تولید ریل ۵۴E1 نیز بر اساس استانداردهای بینالمللی است، کیفیت بسیار مطلوبی دارد.
علی عبداللهپور در ادامه خاطرنشان کرد: در متروی تهران تنها جهت تعمیرات و نگهداری سالانه به ۵۰۰ شاخه ریل ۵۴E1 نیاز داریم که قطعا شرکت ساخت نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این محصول است.
وی این مترو را اولین متقاضی ریل ۵۴E1 از ذوب آهن اصفهان معرفی کرد و گفت: سایر متروهای کشور از جمله قطار شهری مشهد، مترو اسلامشهر و سایر شهرها نیز به زودی متقاضی این ریل خواهند بود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: قبلا ریل مترو از کشور اتریش وارد میشد که با شدت گرفتن تحریمها، به ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد کردیم که از آن کیفیت برتر برخوردار نبود، هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد.
عبداللهپور عنوان کرد: در شرایط تحریم که مشکلات مالی نیز وجود دارد، دغدغه تامین ریل یکی از مهمترین مسائل ما است و به تدریج تامین آن حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم سخت شد.
وی ادامه داد: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان نه تنها صرفهجویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور میشود، بلکه دغدغه ما برای تامین ریل را از بین برد و مهمتر از همه اینکه، وابستگی ما در حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش داد.
همچنین مدیر مهندسی نورد ذوب آهن تصریح کرد: در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور، هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴E1 بود که تست شد و مطابق استاندارد ۱۳۶۷۴-EN به هدف رسیدیم.
محمد امین یوسفزاده با اشاره به سابقه ذوب آهن در تولید ریل S49 برای متروی بهارستان اصفهان، بیان کرد: از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو است و در متروی تهران به کار میرود، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد.
وی اذعان کرد: سفارشی که در حال حاضر داریم، کمتر از هزار تن است. تولید انبوه این ریل کلید خورد و با توجه به استفاده از این ریل در متروی تهران، قطعا سفارشهای بعدی را هم خواهیم داشت.
همچنین سرپرست کارگاه ۶۵۰ نیز اظهار کرد: نسبت به ۶۰E1 ابعاد کوچکتری دارد، به همین دلیل تولید آن سختتر است.
وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب آهن همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال برای مصرف را دارد، اضافه کرد: در نورد رسیدن به ابعاد پروفیل ۵۴E1 سختتر از سایر ریلها است؛ به همین دلیل پروسه طراحی این ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک صورت گرفت تا در نهایت به جمعبندی نهایی برای تولید رسیدیم.
انتهای پیام//