• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

افتتاح مركز نوآوری شركت فولاد مباركه در دانشگاه صنعتی اصفهان

  • کد خبر : 12246
  • 19 بهمن 1401 - 13:25
افتتاح مركز نوآوری شركت فولاد مباركه در دانشگاه صنعتی اصفهان
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری در دنیای امروز گفت: فولاد مبارکه با ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان، در صدد نقش‌آفرینی در تحقق آرمان‌های تمدن اسلامی ایرانی است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری در دنیای امروز گفت: فولاد مبارکه با ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان، در صدد نقش‌آفرینی در تحقق آرمان‌های تمدن اسلامی ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا بیان کرد: هدف مقدسی که امام خمینی (ره) در جریان انقلاب تعریف و دنبال کردند، انقلاب و تغییر رژیم نبود بلکه پایه‌گذاری عملکرد نوین اسلامی ایرانی بود؛ اگرچه در دهه‌های گذشته افتخارات ارزشمندی در جمهوری اسلامی رقم خورده است اما با هدف‌گذاری تمدن اسلامی ایرانی مورد نظر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی همچنان فاصله دارد.

وی افزود: دلیل هم‌زمانی ایجاد مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان با دهه مبارک فجر این است که یکی از پایه‌های ایجاد تمدن اسلامی ایرانی، چنین حرکت‌هایی در راستای تحقق نوآوری است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه امروز شناخت بشر از طبیعت گسترش پیدا کرده و همین موضوع عرصه‌های زیادی را برای نوآوری باز کرده است، عنوان کرد: بنا بر اظهارات متفکران و بنیان‌گذاران عرصه نوآوری، قرن حاضر از جهتی بدترین شرایط و از جهتی هم بهترین شرایط برای ورود به عرصه نوآوری است. از این جهت بهترین شرایط است که بشر از طبیعت و در بسیاری از علوم به شناخت و پیشرفت خوبی دست یافته است و همین پیشرفت‌ها زمینه را برای نوآوری‌های روز فراهم می‌آورد.

طیب‌نیا ادامه داد: از این نظر بدترین قرن است که بسیاری از نوآوری‌های گسترده ایجاد شده‌اند و چنانچه هر بنگاه اقتصادی یا هر شخصی بخواهد نوآوری جدیدی ایجاد کند، باید به همه این علوم تسلط داشته باشد و هزینه و خطرپذیری زیادی را هم متقبل شود. از این رو شاهد این هستیم که ورود به این عرصه در کشور متاسفانه بسیار اندک بوده است؛ تا جایی که قریب به ۴۲ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کشور زیر یک میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد در مسیر نوآوری کار بزرگی صورت نگرفته و از دانش‌بنیان‌ها به‌ درستی حمایت نشده است.

وی مطرح کرد: این شرکت برای تحقق آرمان‌های تمدن اسلامی ایرانی، ماموریت‌های زیادی را برای خود تعریف کرده است و در سی‌ امین سالگرد تاسیس به دستاوردهای زیادی از جمله حجم بالایی از بومی‌سازی، اشتغال‌زایی و تولید محصولات متنوع دست یافته است و از این پس برای اینکه بتواند در حوزه نوآوری به طور جدی ورود کند، برای خود ماموریت‌های بسیار جدی‌تری در نظر دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: چشم‌انداز فولاد مبارکه برای ۳۰ سال آینده، نقش تعیین‌کنندگی برای خلق آینده‌ای بهتر، رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد بدون نفت است. از این رو برای تحقق اهداف شرکت تا افق ۱۴۱۰ می‌توان برنامه‌های فولاد مبارکه برای کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلاری، حفظ و ارتقای جایگاه خود در عرصه بهترین بنگاه‌های فعال اقتصادی کشور، ارتقای جایگاه خود در بین برترین تولیدکنندگان فولاد دنیا اشاره کرد.

 طیب‌نیا تصریح کرد: یکی از اقداماتی که فولاد مبارکه در رویکرد جدید و برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده تا افق ۱۴۱۰ در نظر گرفته است، تحقق توسعه متوازن است. فولاد مبارکه معتقد است اگر در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا نکند و نتواند از ظرفیت‌های موجود استفاده حداکثری داشته باشد، نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

وی ابراز کرد: حوزه فناوری و نوآوری یکی از بخش‌های مهم و زیربنایی است که فولاد مبارکه به‌ عنوان یک مجموعه پیشتاز از بیش از یک سال گذشته تاکنون برای تحقق اهداف این بخش گام‌های ارزشمندی برداشته و معتقد است اگر به عنوان یک مجموعه پیشرو و با اهداف توسعه متوازن در این بخش نیز برنامه و عملکرد خوبی نداشته باشد، به یقین نخواهد توانست اهداف ترسیم شده را محقق کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۵۰ درصد منابع و سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در حوزه‌های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی بوده است، مطرح کرد: ورود فولاد مبارکه به حوزه نوآوری با ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان نسبت به گذشته متفاوت است. نگاه فولاد مبارکه به دانشگاه صنعتی از نگاه سنتی به نگاه نوآوری مدرن و باز و همه‌جانبه در محدوده‌ای باز تغییر پیدا کرده و هدف‌گذاری آن سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌های پیشرو است.

طیب‌نیا در همین زمینه اضافه کرد: فولاد مبارکه در نگاه جدید، تنها به کسب‌و‌کار خود نگاه نمی‌کند بلکه به کسب‌و‌کارهای مجاور و جدید نیز تمرکز دارد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری خود را بر کسب‌و‌کارهای جدید متمرکز کند. از این رو با حضور و سرمایه‌گذاری در مراکز دانشگاهی و کمک گرفتن از ظرفیت‌های آن‌ها تلاش دارد تا به اهداف توسعه متوازن شرکت و توسعه پیرامون خود و در نهایت به توسعه کشور همت گمارد.

نوآوری، منبعی برای تولید ثروت و از منابع رشد اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مدیران تاثیرگذار کشور، محصول دانشگاه‌های برتری همچون دانشگاه صنعتی اصفهان هستند، اظهار داشت: نگاه به نوآوری، باید نگاهی ویژه باشد؛ چراکه نوآوری یکی از منابع تولید ثروت و رشد اقتصادی است. فولاد مبارکه در ۳۰ ساله دوم عمر خود بنا دارد تا آن اتفاق میمون بیرونی را رقم بزند. از این رو معتقد است نوآوری منبعی برای تولید ثروت و از منابع رشد اقتصادی است و فولاد مبارکه به عنوان یک بنگاه اقتصادی به معنی واقعی، علاوه‌بر توسعه مرزهای دانش کشور، با نگاه توسعه اقتصادی کلان خود و کشور پا به این عرصه گذاشته است. 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های بالای دانشگاه در تحقق توسعه اقتصادی، یادآور شد: این شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی پیشران، از دانشگاه انتظار دارد این ظرفیت علمی به حل مشکلات موجود کشور به‌ ویژه صنعت و نگاه به اقتصاد نوآوری کارگشا باشد. اقتصاد نوآورانه‌ای که هم به نفع صنعت است و هم توسعه دانش و دانشگاه را در پی دارد.

طیب‌نیا بیان کرد: صبر و حوصله دانشگاه باید در کنار چابکی و چالاکی صنعت قرار گیرد تا بتواند با اقدامات علمی و پژوهشی خود اقتصاد نوآوری را محقق کند. به طور کلی سرعت باید در کنار اقتصاد نوآوری قرار گیرد تا نتیجه مطلوب در همه بخش‌های صنعت اتفاق افتد. هدف‌ فولاد مبارکه از ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها این است که استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل شود و این همت جانانه دانشگاهیان را می‌طلبد. به گونه‌ای که حتی دانشگاه صنعتی به عنوان مرکز حرکت، هدایت و تحقق این ایده‌ها در این مرکز، انتظار صنعت را با هدایت منابع علمی و پژوهشی خود برآورده کند.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده صنعتی اصفهان نیز در این مراسم عنوان کرد: افتتاح پژوهشکده فولاد، مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در استان اصفهان که شامل حمایت از دانشگاه، کارآفرینی و آینده‌نگری در صنعت فولاد است، دو راس مثلث نوآوری و ایجاد مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان راس سوم این مثلث است. باید اذعان داشت تجهیز و آماده‌سازی مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان، اقدام ارزشمندی بود که توسط این شرکت انجام شد. به طور کلی فولاد مبارکه اقدامات خوبی در همکاری با دانشگاه صنعتی اصفهان انجام داده است.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب دیگر، عضویت مدیرعامل فولاد مبارکه در هیئت امنای دانشگاه است که باعث تحقق بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه شده است. با افتتاح مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی، مسائل آینده فولاد مبارکه بررسی خواهد شد که این موضوع می‌تواند باعث شتاب‌ بخشیدن به همکاری‌های میان این دو مرکز علمی و صنعتی کشور شود.

صفوی ادامه داد: مدیران فولاد مبارکه برای رقم خوردن این موضوع زحمات زیادی کشیده‌اند که به همین خاطر از همه این افراد تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این نتایج این زحمات، درخور شان فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی باشد. با این اتفاق می‌توانیم شاهد جلوگیری از خروج نخبگان از کشور و خدمات زیادی به صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

فولاد مبارکه در صدد شکل‌دهی به نقش‌ هویت‌های مختلف در زیست‌بوم نوآوری کشور است

یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه مطرح کرد: افتتاح مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان می‌تواند الگویی باشد برای اینکه بتوانیم بین صنایع بزرگ و دانشگاه‌های برتر کشور یک ارتباط استراتژیک ایجاد کنیم. در واقع ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور، اتفاقاتی مهم و بزرگ است که میان فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان رخ داده است.

وی تصریح کرد: مدل رشد زیست‌بوم فناوری در فولاد مبارکه و اتصال آن به آینده صنعت فولاد کشور از یک سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه به اجرا درآمد. این شرکت درصدد شکل‌دهی به نقش‌ هویت‌های مختلف در زیست‌بوم نوآوری کشور است. دانشگاه، یکی از هویت‌هایی بوده که وجود آن منشا خیر و برکت در تربیت نیروی انسانی و محقق موثر است.

پالیزدار ابراز کرد: یکی از پایه‌های زیست‌بوم نوآوری را در دانشگاه طراحی کردیم تا از دل صنعت، ابرروندها را اطلاع‌رسانی کنیم و نیازمندی‌های آینده صنعت فولاد را به اشتراک بگذاریم و آینده‌ای را ترسیم کنیم که نویدبخش فراهم شدن فرصت‌های نخبگانی در کشور باشد. استخراج هسته‌های فناور از دل دانشگاه یکی دیگر از اهداف فولاد مبارکه برای ایجاد این مرکز نوآوری است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه اذعان کرد: فولاد مبارکه امروز نخستین مرکز نوآوری در یکی از پیشروترین دانشگاه‌های کشور را ایجاد می‌کند. حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان، یکی دیگر از اهداف فولاد مبارکه برای افتتاح این مرکز است.

سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم یادآور شد: امروز وظیفه ما این است که به دنبال پرورش نیروهای نوآور باشیم. باید نقش خود را در عرصه‌های نوآور به‌ خوبی ایفا کنیم و فولاد مبارکه با ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان، نخستین گام در این زمینه را برداشت و مقوله ارتباط دانشگاه با صنعت را عینیت بخشید.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم نخستین گام در ارتباط دانشگاه و صنعت، تبلور نوآوری در صنعت است. امروز باید سیاست‌‌گذاری نوآوری را کلید بزنیم و امیدواریم بتوانیم از فرصت‌های جدید استفاده بهینه داشته باشیم و تلاش‌های خود را هم‌افزا کنیم. در این راه و مسیر روشن، تمام دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان آمادگی خود را برای حضور و شکوفایی در عرصه صنعت را اعلام می‌کنند.

گفتنی است در این آیین، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع انجام پروژه‌های پژوهشی در قالب اعتبار پروژه گرنت بر اساس سند توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در محل دانشگاه صنعتی اصفهان به امضا رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12246

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.