مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم فاز، تولیدکننده قطعات خودرویی و صنعتی آلومینیومی گفت: این مجموعه به دلیل اینکه خط قرمزهای بسیار سختگیرانه برای کیفیت محصولات، مشخص کرده و همواره محصولات خود را مطابق استانداردهای تعیین شده تولید کرده است، موفق شده تا با فاصله زیادی از رقبا پیشی بگیرد و برند خود را در بازارهای داخلی مطرح کند.
علیرضا یساولی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، به معرفی شرکت آلومینیوم فاز پرداخت و بیان کرد: شرکت آلومینیوم فاز در شهرک صنعتی حاجی آباد واقع در استان اراک با تولید قطعات آلومینیومی مورد نیاز خودروسازان و قطعات صنعتی، به روش ریختهگری تحت فشار (دایکست) در سال ۱۳۶۲ شروع به فعالیت کرد. هدف از تاسیس این شرکت در وهله نخست پیشرفت صنعت کشور، اشتغالزایی برای افراد بومی منطقه و برطرف کردن نیاز بازارهای داخلی به قطعات آلومینیومی بود؛ در حال حاضر نیز شرکت آلومینیوم فاز علاوهبر اهداف ذکر شده، هدفگذاریها و برنامهریزهای اقتصادی دیگری را هم دنبال میکند به طوری که اکنون یکی از فعالان باتجربه و پیشرو در صنعت ریختهگری کشور به خصوص در زمینه تولید قطعات خودرویی همچون انواع دینامها، واتر پمپها و قطعات بهکار رفته در آنها، انواع قطعات استارت و پوسته گیریبکس محسوب میشود. خط تولید این مجموعه بسیار مجهز بوده و تمام مراحل طراحی و ساخت قالبها، تولید و ماشینکاری قطعات با پیشرفتهترین ماشینآلات «CNC» در داخل مجموعه انجام میشود. این شرکت توانسته است تاکنون به طور مستقیم برای ۶۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای افراد بسیاری زمینه اشتغال را فراهم کند. مواد اولیه مورد استفاده برای ریختهگری در این واحد، شمش آلومینیوم آلیاژی است؛ البته گاهی اوقات اگر در آنالیز مذاب کمبودی در خصوص سیلیس و یا عناصر دیگر وجود داشته باشد، برای افزایش کیفیت محصولات نهایی و تولید طبق استانداردهای تعیین شده، آلیاژسازی مذاب انجام میگیرد.
وی در همین راستا ادامه داد: ارتقای کیفیت محصولات یکی از اهداف مهمی است که شرکت آلومینیوم فاز دنبال میکند به طوری که با تولید محصولات باکیفیت طی سالهای متمادی، موفق به مطرح کردن برند سازمانی خود شده است و اکنون در زمینه قطعات یدکی خودرو یکی از برندهای معروف بوده و با برخی از شرکتهای بزرگ خودروسازی همکاری دارد. از اقدامات دیگری که برای ارتقای کیفیت محصولات انجام دادهایم، پایش مداوم ماشینآلات و تجهیزات مربوط به کنترل کیفیت محصولات و انجام تستهای مختلف از خط تولید مجموعه است. ماشینآلات مورد استفاده در واحد ماشینکاری و دایکست این مجموعه، ساخت کشورهای اروپایی و ژاپن بوده که نمونههای نظیر آن در داخل کشور بسیار انگشتشمار است.
آلومینیوم فاز با سرعت در مسیر رشد
مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم فاز به ارائه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال گذشته پرداخت و گفت: میزان تولید محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده است. همچنین این مجموعه به ارتقای روشهای ماشینکاری قطعات با دستگاههای «CNC» پرداخته و توانسته با استفاده از روشهای جدید و الماسهای خاص، میزان درخشندگی و کیفیت قطعات را افزایش دهد. اتوماتیک کردن خط تولید با توسعه ماشینآلات، استفاده از دستگاههای بهروز و تنوع بخشیدن به سبد محصولات از دیگر اقدامات این مجموعه در سال ۱۴۰۱ بود. لازم به ذکر است که شرکت آلومینیوم فاز با بومیسازی قطعاتی همچون در و ته دینام ولو ۵۵ آمپر NF که از طریق واردات تامین میشد، باعث کاهش خروج ارز از کشور شد.
یساولی با اشاره به تواناییهای شرکت آلومینیوم فاز و دلایل تمایز آن با سایر شرکتهای فعال در این حوزه، مطرح کرد: یکی از مزیتهایی که به آن اشاره شد، خط تولید مجهز و کامل این مجموعه است، یعنی صفر تا ۱۰۰ کار در داخل شرکت انجام میشود؛ در صورتی که بسیاری از واحدهای دیگر از مزیت برخوردار نیستند. همچنین این شرکت با بهرهگیری از پیشرفتهترین نرمافزارهای طراحی و متخصصان زبده، این توانایی را دارد تا پیچیدهترین قالبها و قطعات آلومینیومی را طراحی و تولید کند. با توجه به اینکه در حال حاضر میزان تولید قطعات ریختهگری روبه افزایش بوده و رقیبان بسیاری در بازارهای داخلی وجود دارند، این شرکت برای حفظ مشتریان خود در وهله نخست کیفیت و در قدم بعدی ارائه محصولات با قیمت مناسب را در اولویت خود قرار داده است. با در نظر گرفتن تمام این مزیتها، شرکت آلومینیوم فاز اقدام به شناسایی مشتریان جدید و ارتباط با کشورهای همسایه جهت صادرات محصولات کرده است؛ امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم محصولات خود را روانه بازارهای خارجی کنیم. البته این موضع نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت برای هموارسازی مسیرهای صادراتی است.
انتخابی درست
وی با اشاره به چشمانداز طرحهای توسعهای این مجموعه در سال آینده، خاطرنشان کرد: در سال آینده هم شرکت آلومینیوم فاز استراتژیهای فعلی خود یعنی توسعه ماشینآلات و تجهیزات برای تولید قطعات با وزن بالاتر، تولید محصولات باکیفیت و قیمت مناسب، ارتقای روشهای طراحی و ماشینکاری و همچنین افزودن ۱۰ محصول جدید به سبد محصولات مجموعه را ادامه خواهد داد. خوشبختانه این مجموعه با اتخاذ این استراتژیها، توانسته در میدان رقابت با رقبا پیروز شود و بتواند برند خود را در بازارهای داخلی حفظ کند.
مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم فاز در پایان افزود: هماکنون واحدهای تولیدی بسیاری در کشور وجود دارند که با تمام توان خود مشغول به فعالیت نیستند اما میزان تولید محصولات روبهرشد است که با حمایت از صنعتگران، رفع برخی قوانین برای تسهیل مسیر تولید و تامین انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی، میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم. با وجود متخصصان و تولیدکنندگان توامند داخلی، این امکان وجود دارد که از نظر سختافزاری، بیشتر به مقوله بومیسازی ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت بپردازیم.
انتهای پیام//