سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۴۱ /جمعه/۲ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:27 /شنبه/19 فروردین 1402

تولید ورق‌های گرم دوفازی مورد نیاز صنعت خودروسازی در مجتمع فولاد سبا

ورق‌های گرم دوفازی که در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارند، برای اولین بار در کشور به دست توانمند کارشناسان و کارکنان مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه تولید شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، محمود محمدی فشارکی ضمن اعلام این خبر بیان کرد: با توجه به رسالت شرکت فولاد مبارکه مبنی بر پاسخگویی به نیاز مشتریان و خدمت‌رسانی حداکثری در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، یکی از محصولاتی که تولید آن موردتوجه مجتمع فولاد سبا قرار گرفت، ورق‌های گرم دوفازی است که در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: امروزه یکی از گریدهای اصلی مورد استفاده در خودروهای مطرح دنیا، فولادهای دوفازی است که تاکنون به علت نبود امکان تولید آن‌ها در داخل کشور در خودروهای داخلی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و همان مقدار محدود هم به‌صورت وارداتی بوده است. با توجه به نیاز خودروسازان داخلی و جلساتی که در همین زمینه با آن‌ها برگزار شد و همچنین دانش فنی به‌روز و نهادینه‌شده در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، تلاش برای تولید این گریدها که از چندین ماه پیش آغاز شده بود، سرانجام با تولید فولادهای دوفازی با ضخامت مورد نیاز خودروسازان در مجتمع فولاد سبا به بار نشست.

مدیر مجتمع فولاد سبا مطرح کرد: مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۱ با تکیه‌ بر نیروهای دانشی و مهارتی خود، موفق به تولید ۶ محصول جدید ازجمله فولادهای زنگ‌نزن فریتی «SS409»، کورتن، «HE390D» و… شد. هم‌اکنون نیز با تولید فولاد دوفازی گام دیگری در جهت خودکفایی صنایع خودروسازی کشور برداشته است که این موفقیت بزرگ را به مدیریت، کارکنان، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه تبریک می‌گوییم.

بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا مطرح کرد: در راستای استفاده حداکثری از قابلیت‌های مجتمع فولاد سبا فولاد مبارکه، برنامه‌ریزی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در دستور کار قرار گرفت و کارکنان پرتلاش فولاد سبا با تکیه‌ بر دانش و تجربه خود و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات متعدد جدیدی تولید کردند. ازجمله این تولیدات فولاد دوفازی مورد استفاده در قسمت‌های ضربه‌پذیر شاسی خودروهاست. در واحدهای مختلف خط پیوسته سبا از ماه‌ها قبل و با تکمیل طرح توسعه زیر سقف، برنامه تولیدات محصولات با ارزش‌افزوده در اولویت قرار گرفت.

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی مجتمع فولاد سبا تصریح کرد: با توجه به استراتژی و چشم‌انداز مجتمع فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، یکی از صنایع هدف اتخاذشده صنعت خودروسازی است که پاسخ‌گویی به نیاز این صنعت، منجر به افزایش رضایت و رفاه مردم و همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث جاده‌ای، کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: فولادهای دوفازی به‌ عنوان یکی از ارکان اصلی فولادهای پراستحکام مورد استفاده در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در انواع فریتی- مارتنزیتی، فریتی-بینیتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: علی‌رغم تصمیم اکثر فولادسازان داخلی مبنی بر تولید این گرید از سال‌های گذشته تا امروز، به علت مشکلات دانشی و تجهیزاتی تولید این گرید در ایران میسر نشده بود. با همت پرسنل مجتمع فولاد سبا و تسلط بر تکنولوژی خطوط «CSP» و همچنین تحقیقات صورت‌گرفته با همکاری دانشگاه‌های مطرح داخلی، مجتمع فولاد سبا برای اولین بار در کشور موفق به تولید این گرید ارزشمند و استراتژیک مطابق با استانداردهای «ASTM A1088» و «EN 10388» شد.

مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا عنوان کرد: با توجه به نیاز صنعت کشور به ورق بدنه خودرو، تولید این محصول دوفازی در دستور جلسات مختلف تولیدی نورد قرار گرفت. نظر به اینکه یکی از اهداف و رسالت‌های نورد، تولید ورق‌های با ارزش‌افزوده بالاست، در جلسات مشترک تولید، تعمیرات، اتوماسیون، دفاتر فنی، کنترل کیفی و برنامه‌ریزی تولید، بررسی‌های مختلفی جهت آماده‌سازی و تنظیمات مختلف نوردی انجام شد که ضمن انجام اصلاحات دمای اسلب، سرعت نوردی، فشارها و فورس‌های نوردی و خنک‌کاری واتروال موفق به تولید باکیفیت این محصول باارزش ضخامت دو میلی‌متر مطابق با استانداردهای بین‌المللی شدیم.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا اذعان کرد: در دهه‌های اخیر، سبک‌سازی وسایل نقلیه به‌ منظور کاهش میزان مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته و این سبک‌سازی با استفاده از فولادهایی که نسبت استحکام به وزن بالایی دارند، انجام شده است.

وی تصریح کرد: تولید خودروها مطابق با استانداردهای جهانی و کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی سرنشینان، جز با بهره‌گیری از فولادهای نسل جدید امکان‌پذیر نیست. فولادهای دوفازی به‌ دلیل استحکام و چقرمگی بالا و همچنین جذب انرژی ضربه، مورد استقبال مهندسان، صنعتگران و طراحان خودرو قرار گرفته است و عمدتا در قسمت ستون‌ها و رکاب ماشین و سازه محفظه ایمن سرنشینان خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

صفاری یادآور شد: امروزه در خودروسازی‌های برتر دنیا، بیش از ۲۰ درصد فولاد استفاده‌شده در ساخت یک خودرو را فولادهای دوفازی ازجمله فولاد «DP600» تشکیل می‌دهدبا وجود نیاز صنعت خودروسازی کشور به ورق‌های فولادهای دوفازی به‌ویژه گرید فوق و تولید این ورق در داخل کشور که بی‌نیازی کشور از واردات این ورق‌ها را در پی دارد، در دستور کار قرار گرفت.

رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا خاطرنشان کرد: پس از طرح مسئله در واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد سبا، مطالعات اولیه برای طراحی و ساخت این گرید فولادی انجام شد. پس از انجام تست‌های متعدد و بررسی‌های فنی و امکان‌سنجی تولیدی، با تلاش کارکنان مجتمع فولاد سبا، این فولاد در برنامه تولید قرار داده شد. فولاد تولیدشده مطابق با استانداردهای «ASTM A1088» و «EN 10388» و همچنین استاندارد شرکت خودروسازی پژو است. فولادهای دوفازی تولیدشده مطابق با استانداردهای مختلف با ریزساختار فریتی-مارتنزیتی و همچنین فریتی-بینیتی تولید و ارزیابی شد.

احمد ترازوی زر، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام‌شده توسط همکاران واحد «MPT» سبا، طراحی فرایند تولید مناسب جهت دستیابی به خواص مورد انتظار گرید دوفازی «DP600» انجام و جلساتی در خصوص شرایط و پارامترهای موردنیاز در زمان تولید این گرید با همکاران شاغل در کارگاه نورد برگزار و تغییرات لازم در تنظیمات رژیم خنک‌کاری اعمال شد. در نهایت با همکاری صمیمانه دوستان این واحد، خوشبختانه نتایج حاصل در محدود مورد انتظار قرار گرفت.

محسن حسن‌زاده، کارشناس فرایند دفتر فنی تولید مجتمع فولاد صبا خاطرنشان کرد: در نورد آزمایشی گرید دوفازی که پس از توسعه اخیر ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته انجام شد، چالش‌های فرایند خط نورد ارزیابی شد. پیرو آن، اقداماتی جهت بهبود اعم از تهیه دستورالعمل انبارداری، ایجاد «lookup table» برای ذخیره مقادیر عملیاتی بهینه خنک‌کاری ورق در برنامه سطح یک اتوماسیون و مذاکره جهت بهبود و توسعه تابع کنترلی برنامه سطح دو اتوماسیون جهت کنترل دقیق‌تر و آسان‌تر استراتژی عملیات حرارتی خنک‌سازی جهت بهبود کیفیت خواص مکانیکی پیشنهاد و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام//

 

به دنبال همت و تلاش بی‌وقفه متخصصان داخلی،

16:11 /دوشنبه/26 شهریور 1403

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

6:56 /یکشنبه/18 شهریور 1403

رئیس کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه خبر داد:

7:48 /یکشنبه/10 تیر 1403

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا:

10:00 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

صادق شهرستانی، مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:37 /شنبه/6 آذر 1400

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:08 /شنبه/21 فروردین 1400

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:02 /سه شنبه/14 بهمن 1399

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

9:31 /سه شنبه/2 اردیبهشت 1399

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

11:43 /شنبه/25 آبان 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/1

206000

فلزات آنلاین

1403/09/1

573182

فلزات آنلاین

1403/09/1

769238

فلزات آنلاین

1403/09/1

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/1

24005

فلزات آنلاین

1403/09/1

12905

فلزات آنلاین

1403/09/1

40091

فلزات آنلاین

1403/09/1

49911

فلزات آنلاین

1403/09/1

42663

فلزات آنلاین

1403/09/1

41480

فلزات آنلاین

1403/09/1

27568

فلزات آنلاین

1403/09/1

29449

فلزات آنلاین

1403/09/1

28043

فلزات آنلاین

1403/09/1

37245

فلزات آنلاین

1403/09/1

34808

فلزات آنلاین

1403/09/1

50294

فلزات آنلاین

1403/09/1

27264

فلزات آنلاین

1403/09/1

39497

فلزات آنلاین

1403/09/1

43987

فلزات آنلاین

1403/09/1

4495000