سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۱۵ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:50 /دوشنبه/21 فروردین 1402

عقب‌ماندگی اروپا در زمینه بازیافت مواد اولیه موجود در قراضه باتری‌ها

کنفرانسی در رابطه با بخش بازیافت باتری اروپا در تاریخ اول تا دوم ماه مارس ۲۰۲۳ در لندن برگزار شد که در آن، افزایش تقاضا برای مواد اولیه فلزی که در تولید وسایل نقلیه الکتریکی «EVs» و سیستم‌های ذخیره انرژی «ESSs» استفاده می‌شوند، مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بسیاری از شرکت‌کنندگان در حاشیه این کنفرانس عنوان کردند که رقابت‌های آتی در حوزه باتری بر سر افزایش عمر مفید «EOL» باتری‌های تولید شده از قراضه‌هاست. در همین رابطه افزایش ظرفیت‌های روبه‌رشد واحدهای بازیافت اتحادیه اروپا در همین راستا ضروری به نظر می‌رسد. این کار به طور مستقیم موجب افزایش بهره‌وری این صنعت در اروپا و حمایت از تولید باتری از مواد بازیافتی در خاک اروپا خواهد شد.

تامین منابع مواد اولیه از قراضه جهت تولید باتری‌های با عمر مفید بالا

هلن واترز، رئیس بخش بازیافت باتری‌های الکتریکی در شرکت بازیافت «EMR»، در این کنفرانس بیان کرد: حدود ۸۰ درصد از خودروهای الکتریکی که امروز در جاده‌های اروپا تردد می‌کنند، طی ۱۵ سال آینده نیاز به بازیافت دارند. برخی شرکت‌کنندگان در این رویداد اعلام کردند که جمع‌آوری حجمی از باتری‌های به‌کار رفته در خودروهای الکتریکی در محوطه‌های تخصصی بازیافت باتری اروپا، مدتی زمان خواهد برد.

جولیا هارتی، تحلیلگر بازیافت باتری در موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: شرکت‌های بازیافت جدید زیادی در اروپا وجود دارند اما در حال حاضر قراضه باتری کافی برای استفاده در واحدهای بازیافت وجود ندارد. بنابراین برخی از بازیافت‌کنندگان با نرخ ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند که این موضوع به ضرر آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: برخی از شرکت‌های بازیافت در نهایت ورشکسته خواهند شد و بازار به تناسب مقدار موجود قراضه باتری تثبیت می‌شود.

هارتی در ادامه مطرح کرد: قیمت فلزات موجود در باتری‌ها کاهش یافته که این امر به حاشیه سود بازیافت‌کنندگان آسیب رسانده است. این بدان معناست که بازیافت‌کنندگان نمی‌توانند در مناقصه خرید، پیشنهاد بهتری برای خرید قراضه باتری‌ها در مقابل شرکت‌های رقیبی که از این باتری‌ها در خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی در خودروهای با سرعت محدود استفاده می‌کنند، ارائه کنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت لیتیم هیدروکسید ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در باتری‌ها، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره و تقبل هزینه ارسال توسط دریافت‌کننده محموله در روز چهارشنبه هشتم ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۰ تا ۷۴ دلار به ازای هر کیلوگرم بود که پایین‌ترین سطح به نسبت قیمت ۶۷ تا ۷۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم در روز ۲۲ ماه مارس ۲۰۲۲ ارزیابی شد.

برخی شرکت‌کنندگان در این رویداد اظهار داشتند که در بریتانیا، عرضه فعلی قراضه باتری بسیار کم است. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس مطرح کردند که شرکت «EV Envision AESC» تولیدکننده پیشرو باتری، تنها حجم کمی از باتری‌هایی با مجموع حجم تک رقمی بر حسب گیگاوات ساعت «GWh» در سال تولید می‌کند که باعث محدود شدن حجم تولید قراضه در این کشور می‌شود.

با این حال، این مشکل را نمی‌توان به کل قاره اروپا تعمیم داد. یکی از شرکت‌های مطرح بازیافت باتری در ژاپن در اواخر سال ۲۰۲۲ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تنها می‌تواند از یکی از واحدهای تفکیک کننده خود و تنها با ۱۵ درصد ظرفیت به دلیل کمبود قراضه باتری‌های تولیدی برای فرآوری استفاده کند.

در عین حال پروژهای بزرگ و جاه‌طلبانه زیادی به منظور بازیافت قراضه باتری در سراسر اروپا در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند.

لوئیس درو اندرسن، توسعه‌دهنده تجاری باتری شرکت «Stena»، در این کنفرانس عنوان کرد: بهره‌برداری از واحد بازیافت قراضه باتری این شرکت با نام «Stena Recycling» در کشور سوئد را از ماه آپریل ۲۰۲۳ در شهر هالمستاد آغاز خواهد کرد.

شرکت فرانسوی استخراج معادن و مواد معدنی «Eramet» نیز در حال برنامه‌ریزی برای سهم داشتن در بخش بازیافت قراضه باتری است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ فلزات موجود در باتری‌های لیتیوم یونی مستهلک شده را بازیافت کند.

پیش‌بینی افزایش عرضه بازیافت قراضه باتری در آینده

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک در دسترس بودن قراضه باتری‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد که به شرکت‌ها و واحدهای بازیافت مستقر در خاک اروپا اجازه می‌دهد تا باتری‌های با عمر مفید بالا را بسیار راحت‌تر از قبل تامین کنند.

طبق پیش‌بینی‌های تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، عرضه حجم باتری‌های با عمر مفید بالا در سطح جهان تا سال ۲۰۳۳ به ۲۴۱ گیگاوات ساعت افزایش خواهد یافت که نسبت به حجم ۲۲ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۱۱ برابر شده است. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که حجم قراضه باتری‌های حاصل از فرایند تولید در دهه آینده با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۷ درصد افزایش یابد.

با توجه به اینکه حجم عرضه در آینده به شدت افزایش می‌یابد، زیرساخت‌های ایجاد شده مرتبط با بازیافت قراضه باتری نیز باید بهبود یابد تا سود حاصل از صنعت بازیافت به حداکثر برسد.

سام هیگ، مدیر تجارت بازیافت باتری در شرکت «RS Bruce Metals & Machinery» بریتانیا تصریح کرد: اگر کسی از مواد فعال کاتدی به منظور بازیافت باتری‌ها استفاده نکند، بازیافت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بی‌فایده خواهد بود.

به گفته برخی شرکت‌کنندگان در حاشیه این کنفرانس، به نظر می‌رسد که شرکت‌های ژاپنی در بحبوحه کمبود ظرفیت واحدهای پالایش محلی، حجم زیادی از فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده تولید خود را به کشورهایی مانند چین و کره جنوبی صادر می‌کنند. به گفته یکی از شرکت‌های بازیافت شرکت‌کننده در اتحادیه اروپا در این کنفرانس، اروپا نیز بخشی از فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده تولید خود را به آسیا صادر می‌کند و از این منظر رشد قابل‌ توجهی را تجربه کرده است.

تیم لوکس، سرپرست شرکت «Boston Consulting Group»، تولید و بازیافت‌‌کننده فلزات غیرآهنی در این کنفرانس خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ گونه ظرفیت تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن «LFP» در مقیاس وسیع در اروپا وجود ندارد. تعدادی از حاضران از این موضوع به عنوان نشانه‌ای از ضعف در برنامه‌ریزی در قاره اروپا یاد کردند.

لازم به ذکر است که پیشرفت در پروژه‌های حوزه تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن به تدریج صورت خواهد گرفت. در همین راستا شرکت «Elevenes» صربستان برنامه‌هایی برای شروع تولید سلول‌های باتری کاتدی لیتیوم آهن در سال ۲۰۲۳ در سر دارد. از سوی دیگر، شرکت معدنی «Minerals Group» فنلاندی و شرکت «Freyr Battery» به عنوان تولیدکننده سلول‌های باتری در اوایل ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام کردند که احتمالا تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، باتری کاتد نیکل کبالت منگنز «NCM» حدود ۷۰ درصد از حجم کل باتری خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که در چین سهم باتری‌های کاتدی لیتیوم آهن بیش از ۸۰ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام//

سرنوشت پیش روی انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا چیست؟

10:42 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی،

8:30 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

در بازه زمانی 2013 تا 2022 رخ داد؛

6:51 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

15:01 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500