سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۰۳ /چهارشنبه/۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 18:00 /چهارشنبه/4 تیر 1399

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن با تامین مناسب مواد اولیه «جهش تولید» را رقم می‌زند/ کوره شماره ۱ در آستانه بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: کوره شماره ۱ ذوب آهن اصفهان به مرحله بهره‌برداری رسیده و در صورت تامین مواد اولیه آن به صورت پایدار، شاهد جهش تولید در مجموعه ذوب آهن خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، منصور یزدی‌زاده در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی ذوب آهن اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ دو رکورد با دو کوره بلند شرکت ثبت شد. همچنین حدود ۲ تا ۶ درصد افزایش تولید در بخش‌های مختلف، ثبت رکورد روزانه تا ۹ هزار و ۶۵۷ تن با دو کوره، ثبت رکورد تولید ماهانه ۲۴۴ هزار تن و ثبت رکورد سالانه یک میلیون و ۲۵۷ هزار تن را توانستیم رقم بزنیم.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردها، دستیابی به کمترین میزان مصرف کک متالورژی بود. باید توجه داشت که کک به عنوان مهم‌ترین بخش قیمت تمام شده ذوب آهن محسوب می‌شود زیرا یکی از نقش‌های کک، تولید انرژی است. در حالی که سایر تولیدکنندگان فولاد یعنی روش کوره قوس الکتریکی از انرژی ارزان‌قیمت گاز استفاده می‌کنند، ذوب آهن به دلیل نوع فرآیند تولید ناچار است کک را به مصرف برساند. بخشی از زغال‌سنگ و کک مصرفی به دلیل کمبود تولید این محصول در کشور از نظر کمی و کیفی، وارداتی بوده که مجموع آن‌ها ۵۰ درصد از قیمت تمام شده ذوب آهن را تشکیل می‌دهند. در این حوزه ذوب آهن توانست از ۵۱۲ کیلوگرم به ازای هر تن تولید چدن در سال ۱۳۹۷ به ۵۱۰ کیلوگرم برسد. امیدواریم روند کاهشی مصرف کک در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: یکی از پروژه‌های مهم شرکت در سال گذشته پروژه PCI بود. این طرح به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصادی مطرح و در ذوب آهن اجرا شده است. قرار بر این بود در ابتدای سال جاری با سفر رئیس جمهور به اصفهان، این پروژه رسما به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق نیفتاد. با این حال، پروژه PCI فعال بوده و ذوب آهن از آن استفاده می‌کند. در دو کوره‌ای که PCI نصب شده، به صورت موثر عمل کرده و در کوره سوم نیز نصب شده است. به محض اینکه کوره شماره ۱ در مدار قرار گیرد، از PCI استفاده خواهد شد.

یزدی‌زاده با اشاره به افزایش تولید فولاد در ذوب آهن، بیان کرد: یکی از مسائل مهم در صنعت فولاد، سرانه تولید هر شرکت است. سرانه تولید فولاد ذوب آهن به ازای هر نفر در سال از ۱۶۱ تن در سال ۱۳۹۷ به ۱۷۴ تن در سال ۱۳۹۸ رسید. در سال جاری امیدوار هستیم با جهشی که در تولید شرکت با راه‌اندازی کوره یک ایجاد خواهیم کرد، به ۱۹۹ تن به ازای هر نفر در سال برسیم. افزایش سرانه تولید حاصل دو اقدام افزایش تولید و عدم جذب نیرو در شرکت خواهد بود که افزایش تولید نقش موثرتری دارد.

موفقیت‌های ذوب آهن در سال جاری

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص رکوردهای صادراتی این شرکت، عنوان کرد: ذوب آهن در سال گذشته با یک میلیون و ۱۵۵ هزار تن، رکورد صادرات این شرکت در سال‌های بهره‌برداری را به ثبت رساند. این میزان صادرات معادل ۵۰ درصد از تولیدات محصولات اصلی شرکت است. قطعا این موفقیت مرهون همکاری همه ارکان سازمان ازجمله خرید مواد اولیه، بهره‌برداری و فروش است.

یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ شاهد تثبیت سودآوری شرکت برای چندمین سال پیاپی به میزان ۷۵۳ میلیارد تومان بودیم. در سال ۱۳۹۷ ذوب آهن به میزان ۷۴۶ میلیارد تومان سود کسب کرد. در سال ۱۳۹۹ نیز با شرایط مختلف پیش‌بینی شده، ۸۸۰ میلیارد تومان سود هدف‌گذاری شده است. اگر این میزان سود حاصل شود که پیش‌بینی‌ها به دلیل برنامه‌های سال جاری شرکت بیش از این خواهد بود، زیان انباشته شرکت به این ترتیب به صفر خواهد رسید و حتی بتوانیم ۳۵۰ میلیارد تومان میان سهامداران سود توزیع کنیم.

وی اذعان کرد: در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷، حدود ۵۷ درصد هزینه‌های مواد اولیه رشد داشت، در حالی که رشد فروش شرکت ذوب آهن تنها ۲۸ درصد بود. یکی از دلایل کاهش سودآوری ذوب آهن به صورت عملیاتی نسبت به سال ۱۳۹۷، رشد هزینه‌ها بوده است. افزایش قیمت زغال‌سنگ که از آذر ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود، یکی از مولفه‌ها رشد هزینه‌ها به شمار می‌رفت. به این موضوع باید نرخ تورم کلی کشور را اضافه کرد که باعث رشد هزینه‌های شرکت شد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ یکی از عوامل کاهش فروش و سودآوری شرکت، نحوه فروش محصولات در بورس کالا بود، البته دولت نگرانی‌هایی نسبت به بازار داخلی فولاد داشت و این امر تنها به ذوب آهن محدود نبود و تمامی عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا چنین شرایطی داشتند. برآورد صورت گرفته نشان می‌دهد سود از دست رفته ذوب آهن به دلیل شرایط عرضه در بورس کالا حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

یزدی‌زاده با اشاره به قیمت سهام ذوب آهن، بیان کرد: قیمت سهام ذوب آهن تقریبا بالاتر از شاخص فلزات اساسی بوده و حرکت قیمت سهم این شرکت همگام با سایر سهام‌ها بوده است. سهام ذوب آهن توانسته خود را متناسب با تغییرات و نوسان‌هایی که در شاخص فلزات اساسی رخ داد، هماهنگ کند؛ البته در سال ۱۳۹۸ افزایش سرمایه ثبت کردیم که در کاهش نسبی قیمت سهم تاثیرگذار بود.

مهم‌ترین چالش‌های ذوب آهن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن مطرح کرد: قطعا ذوب آهن در سال جاری با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. این چالش‌ها با توجه به مدیریت ریسک شرکت که به صورت فعال در این زمینه عمل می‌کند، شناسایی شده‌اند. بزرگ‌ترین چالش ذوب آهن در حال حاضر کمبود مواد اولیه آهن‌دار در کشور است. خوشبختانه با رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، خام‌فروشی سنگ آهن به شدت کنترل می‌شود، اگرچه خام‌فروشی ادامه دارد؛ اما روند آن کاهشی بوده است. در این رابطه نیز تدابیری در وزارت صمت اندیشیده شده است. به طوری که پیش از صادرات مواد اولیه آهن‌دار، نظر تولیدکنندگان فولاد کشور در خصوص عدم امکان مصرف پرسیده شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعجیل معادن و تبدیل سنگ آهن به کنسانتره و گندله به دلیل اینکه منافع بیشتری برای تولیدکنندگان دارد، دیگر چالش مهم ذوب آهن است. کمبود کمی و کیفی سنگ آهن درشت‌دانه در کشور نیز به عنوان دیگر چالش این شرکت مطرح شده است. خوشبختانه طی سال گذشته با تلاشی که همکاران در حوزه خرید صورت دادند، علاوه بر رشد ۵ درصدی تولید، توانستیم رشد خوبی نیز در ذخیره مطمئن برای سنگ آهن ریزدانه ایجاد کنیم، اما برای سنگ آهن درشت‌دانه در کشور با کمبود مواجه هستیم. برای تامین سنگ آهن درشت‌دانه اقداماتی صورت گرفته است.

یزدی‌زاده ابراز کرد: طبیعتا اولویت‌های این شرکت تامین مواد اولیه واحدهای فولادسازی خود خواهد بود. ضمن اینکه تحریم واردات کک و زغال‌سنگ و نیز صادرات فولاد چالش دیگر ذوب آهن محسوب می‌شود زیرا در تحریم‌های جدید آمریکا به صراحت به اسم ذوب آهن اشاره شده است. در همین حال، برهم خوردن تعادل زنجیره فولاد به روش کوره بلند یکی از مشکلاتی است که ذوب آهن با آن درگیر شده است زیرا روش کوره بلند تنها ۱۰ درصد از تولید فولاد کشور را شامل می‌شود. در حالی که سایر تولیدکنندگان یعنی احیا مستقیم ۹۰ درصد از تولیدات را در اختیار دارند. در نتیجه همبستگی که در ۹۰ درصد سایر تولیدکنندگان برای تامین کنسانتره و گندله به مراتب بیش از ذوب آهن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: ذوب آهن از یارانه انرژی ارزان‌قیمت در مقایسه با واحدهای احیا مستقیم برخوردار نیست. برآورد صورت گرفته نشان می‌دهد به ازای هر کیلوگرم فولاد یک هزار و ۵۰ تومان ذوب آهن از یارانه بی‌بهره است. ضمن اینکه عدم بهره‌مندی نیروگاه‌های شرکت از تعرفه گاز با ۴۵ درصد تفاوت قیمت دیگر چالش ذوب آهن به شمار می‌رود که حل آن دنبال می‌شود تا بتوانیم نیروگاه‌های شرکت را که توان تولید ۲۲۰ مگاوات برق را دارند، از تعرفه گاز نیروگاهی بهره‌مند کنیم.

وی اظهار کرد: کمبود منابع نقدی و سرمایه در گردش برای اجرای پروژه‌ها مشکل دیگر ذوب آهن به شمار می‌رود. در ابتدای سال جاری با تنظیم بودجه دچار کسری مالی یک هزار میلیارد تومانی بودیم که طبیعتا بودجه‌بندی به کسری مالی امکان‌پذیر نیست. برای مثبت شدن آن ناچار شدیم از بخشی از پروژه‌های شرکت بکاهیم؛ اگر چه اقدامات خوبی در جهش منابع مالی صورت گرفته است، البته هزینه‌های مالی که هر سال بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود، دیگر معضل ذوب آهن است. این میزان بیشتر به نرخ تسهیلات بازمی‌گردد که ذوب آهن توانست آن را تبدیل کند و به طور میانگین کمتر از ۱۹ درصد است زیرا عمده تسهیلات اخذ شده ۱۸ درصد هستند.

یزدی‌زاده عنوان کرد: دست شرکت ذوب آهن برای اصلاح ساختار سازمانی و استفاده بهینه از نیروهای انسانی چندان باز نیست و نمی‌تواند این اصلاح را منطبق با معیارهای جهانی و شرکت‌های فولادی انجام دهد. اکنون ذوب آهن میزبان ۱۳ هزار و ۵۰۰ در مجموع شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه است. شیوع ویروس کرونا چالش دیگر است که قابل پیش‌بینی نبوده و روند آن مشخص نیست.

برنامه‌های سال جاری ذوب آهن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص برنامه‌های مقابله با چالش‌ها، بیان کرد: ذوب آهن به دنبال خرید معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ است. در این زمینه اقداماتی آغاز شده و قراردادی نیز اخیرا با زمین‌شناسی در زمینه در اختیار گرفتن پهنه‌های مختلف، گرفتن معدن یا گمانه‌زنی برای یافتن معدن منعقد شده است. این رویکرد با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. همچنین تمدید مصوبه هیئت وزیران در تمدید تامین یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن برای ذوب آهن نیز پیگیری می‌شود. خوشبختانه با تغییر رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامین مواد اولیه ذوب آهن، به دنبال این هستیم که ۲۵ درصد از معادن سنگ آهن سنگان یا چاه گز را در اختیار بگیریم. ضمن اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مامور شده که برای تامین مواد اولیه ذوب آهن برنامه ارائه دهد.

وی تصریح کرد: هنگامی که ذوب آهن نتواند سنگ آهن درشت‌دانه تامین کند، به ناچار باید از گندله استفاده کند. از این رو یک منبع جدیدی را برای این موضوع در چارچوب مشخص شناسایی شده که به محض قطعی شدن آن، اعلام خواهد شد. اگرچه استفاده از گندله هزینه‌های شرکت را به شدت افزایش خواهد داد. با این حال، طی مطالعات صورت گرفته، با توجه به اینکه غنای آهن گندله در مقایسه با سنگ آهن درشت‌دانه بالاتر است، در نتیجه با کاهش سایر مصارف در کوره بلند، می‌توان بخشی از افزایش هزینه را جبران کرد.

یزدی‌زاده خاصرنشان کرد: با دیگر شرکت‌های تابعه شستا هم در بخش فنی و هم در تامین مواد اولیه که عمده‌ترین آن زغال‌سنگ طبس است، تعامل خوبی داریم. در حال حاضر، ۵۰ درصد از زغال‌سنگ مورد نیاز شرکت از زغال‌سنگ طبس از زیرمجموعه‌های شستا تامین می‌شود. در همین حال، تمام توان خود را برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از تجربیات قبلی و پتانسیل‌های شرکت‌های زیرمجموعه گذاشته‌ایم. ضمن اینکه تعامل حداکثری به دیگر مجموعه‌های شستا، وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تامین مواد اولیه و نیازهای شرکت در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن عنوان کرد: موضوع تهاتر را از جهات مختلف پیگیری می‌کنیم که این موضوع با توجه به تامین ۵۰ درصد از زغال‌سنگ مورد نیاز از خارج، ریسک تامین مواد اولیه و نیز هزینه‌های ارزی را به شدت کاهش می‌دهد. تهاتر اطمینان را به طرف خارجی برای تامین هزینه مورد انتظار برای فروش مواد اولیه خواهد داد. در همین حال تهاتر می‌تواند بازار ذوب آهن را در خارج از کشور توسعه دهد. خوشبختانه در دو مورد موفق به تامین زغال‌سنگ به روش تهاتر شدیم.

وی ابراز کرد: خرید برق از بورس انرژی در دستور کار قرار دارد. اگر چه ذوب آهن خود یک نیروگاه در اختیار دارد اما در مواقع پیک مصرف لازم است برق خریداری کنیم که سیاست شرکت استفاده از پتانسیل بورس انرژی است. همچنین سیاست شرکت مبنی بر واگذاری نیروگاه و تمرکز آن بر موضوع تولید در دستور کار قرار دارد.

یزدی‌زاده تاکید کرد: راه‌اندازی کوره بلند شماره ۱ ازجمله مواردی است که در سال جاری به دنبال تحقق آن هستیم. خوشبختانه با وجود تمام مشکلات موجود به ویژه خرید بلوک‌های گرافیتی خاص، طراحی، برش و نصب آن در کوره، اقدامات مقتضی صورت گرفت و اکنون در آستانه راه‌اندازی آن هستیم. مهم‌ترین موضوع آن، تامین مواد اولیه پایدار مواد اولیه است که برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با وزارت صمت و سایر اقدامات، به زودی شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که دنبال می‌کنیم، افزایش سرمایه از طریق محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران است که این مهم به مراحل خوبی رسیده و موافقت ضمنی سهامدار عمده در این رابطه اخذ شده است. در این رابطه مطالبات سهامدار عمده حدود یک هزار ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۶ درصد و سایر سهامداران نیز یک هزار تومان مجموعا دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آورده نقدی و مطالبات خواهد داشت که برای این افزایش سرمایه موافقت ضمنی اعضای هیئت مدیره تامین اجتماعی نیز گرفته شده و منتظر ابلاغ آن هستیم. به محض ابلاغ آن، برنامه افزایش سرمایه را خواهیم داشت. به این ترتیب افزایش سرمایه در جهت تامین نیازهای مواد اولیه، سرمایه در گردش یا اجرای پروژه‌های توسعه‌ای انجام خواهد شد.

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500