سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۰:۱۲ /چهارشنبه/۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:10 /دوشنبه/22 خرداد 1402

افزایش ۵۰ درصدی سهم بازچرخانی و استفاده از پساب در خطوط تولید فولاد مبارکه

مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه روش تصفیه و بازچرخانی پساب در خطوط تولید برای اولین بار در کشور توسط فولاد مبارکه انجام شده است، گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد آب موردنیاز شرکت از محل بازچرخانی پساب تامین شد. امسال نیز با برنامه‌ریزی‌ها و پروژه‌های در دست اقدام، سهم بازچرخانی پساب را تا نزدیک ۵۰ درصد افزایش خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سید امیر طباطبائیان در خصوص ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، بیان کرد: این ناحیه مشتمل بر ۶ واحد تولیدی است: واحد تصفیه آب و پساب که وظیفه تامین آب برای خطوط تولید را به عهده دارد؛ واحد تولید آب گرم و سرد و بخار که یوتیلیتی‌های مورد نیاز نواحی تولیدی از جمله آب‌های مختلف مانند دمین و آب گرم و سرد را تولید می‌کند؛ واحد اکسیژن که گازهای صنعتی مورد نیاز خطوط تولید را تولید می‌کند؛ واحد توزیع برق که از شبکه سراسری برق موردنیاز شرکت را تامین می‌کند و بخشی از برق مورد نیاز شرکت را هم از نیروگاه داخلی فراهم می‌سازد؛ واحد نیروگاه که وظیفه تولید برق داخلی فولاد مبارکه را به عهده دارد و در نهایت واحد توزیع سیالات که سیالات تولیدی در واحد انرژی و سیالات و بخشی تولیدی از بیرون مانند گاز طبیعی را در سطح شرکت توزیع می‌کند. مجموع این واحدهای تولیدی، وظیفه تامین انرژی مورد نیاز شرکت را به عهده دارند. در کنار این ۶ واحد تولیدی، دو دفتر فنی تولید و دفتر فنی تعمیرات هم پشتیبانی از واحدهای تولیدی را بر عهده دارند.

چالش کمبود برق گریبان‌گیر فولاد مبارکه هم شده است

وی در ارتباط با میزان نیاز فولاد مبارکه به انرژی برق، عنوان کرد: کمبود برق و انرژی در کشور مشکلی است که از ابتدای راه‌اندازی فولاد با آن روبه‌رو بوده‌ایم. متاسفانه این محدودیت‌ها در سال‌های اخیر شدت گرفته و صنعت را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. به‌ طور کلی فولاد مبارکه یک هزار و ۲۶۰ مگاوات دیماند خرید برق از شبکه دارد. به‌ عبارت‌ دیگر، طبق قرارداد بین شرکت و وزارت نیرو، تامین این میزان برق برای فولاد مبارکه از سوی وزارت نیرو تعهد شده است اما متاسفانه به دلایلی از جمله عدم برنامه‌ریزی صحیح و فروش دیماندهای بدون پشتوانه، فروختن انشعاب‌های خارج از برنامه و توسعه‌ها و تلفاتی که روزبه‌روز در شبکه افزایش پیدا کرده و نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش تولید انرژی، بخش بزرگی از کشور دچار چالش شده و بخش صنعت در این میان بیشتر ضربه خورده است. ما موظفیم این خسارت‌ها و کاهش تولید را به نحوی جبران کنیم.

مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: حدود ۶۸ درصد از انرژی برق به‌ دلیل وجود کوره‌های قوس الکتریکی و نوع فرایندی که اجرا شده، منحصرا در فولادسازی مصرف می‌شود. به‌ طور متوسط، در شرکت فولاد مبارکه به حدود یک هزار مگاوات برق برای هر ساعت نیاز داریم که ۸۰ درصد از آن از شبکه و ۲۰ درصد از نیروگاه داخلی تامین می‌شود. البته این میزان در فصول مختلف متفاوت است و در تابستان که دچار محدودیت در شبکه سراسری هستیم، نیروگاه داخلی شرکت ۳۵ درصد و شبکه ۶۵ درصد برق موردنیاز را تامین می‌کنند. گفتنی است نیروگاه بر اساس برنامه تولید کار می‌کند و طی سه ماه تابستان، در اوج تولید خود است. بعد از فولادسازی، ناحیه آهن‌سازی شامل گندله‌سازی و واحدهای احیا مستقیم و کوره‌های پخت آهک با ۱۳ درصد، دومین مصرف‌کننده است. انرژی و سیالات و واحد اکسیژن با حدود ۹ درصد، سومین مصرف‌کننده بزرگ برق در شرکت است. واحدهای بعدی نورد گرم و سرد هستند که به ترتیب ۴ و ۳ درصد انرژی برق شرکت را مصرف می‌کنند و مابقی به سایر مصارف در سطح شرکت مربوط می‌شود.

طباطبائیان در ارتباط با روند مصرف انرژی در شرکت فولاد مبارکه، مطرح کرد: با توجه به روند بسیار چشمگیر افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه در فولاد مبارکه که ضامن بقا و رقابت‌پذیری شرکت بوده‌، طبیعتا مصرف برق و انرژی شرکت نیز حدود ۲٫۶ درصد افزایش یافته است. نباید فراموش کرد که اگر به دنبال روش‌های جدید، خطوط جدید و محصولات جدید نباشیم، شاهد افول شرکت در کوتاه‌مدت خواهیم بود. خوشبختانه از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه، موضوع توسعه و افزایش تولید در اولویت کارها بوده است؛ بنابراین باید انرژی و سیالات مورد نیاز خطوط تولید را تامین کرد. البته آمار و شاخص‌های مصرف انرژی در فولاد مبارکه نشان می‌دهد نرخ مصرف انرژی در شرکت همواره نسبت‌ به افزایش تولید صورت‌ گرفته، کاهشی بوده است. به تعبیر دیگر، درست است که در مجموع افزایش مصرف برق داشته‌ایم اما مصرف انرژی در ازای هر تن محصول تولیدی کاهش داشته است.

وی ضمن اشاره به مصرف انرژی در شرکت فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ به ازای هر تن تختال، ۲۳٫۲۳ گیگاژول بر تن انرژی مصرف کرده‌ایم که این شامل تمام شاخص‌های انرژی است و نشان می‌دهد نسبت به سال قبل، نزدیک ۲ تا ۳ درصد کاهش مصرف انرژی را داشته‌ایم و این بیشتر به دلیل افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است. گفتنی است در مقیاس جهانی، فرایندهای مختلفی برای تولید فولاد وجود دارد؛ مانند روش کوره بلند که در آن عامل اصلی ایجادکننده انرژی زغال‌سنگ است اما عمده انرژی ورودی به فولاد مبارکه، گاز طبیعی است و بعد از آن انرژی الکتریکی.

مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در همین راستا اضافه کرد: اساسا برای اینکه بتوان این شاخص‌ها را هم‌سنگ کرد و شرکت‌های فولادی را با یک شاخص اندازه‌گیری کرد، همان شاخص گیگاژول بر تن تولید مورد محاسبه قرار می‌گیرد. واحد تولیدی مانند فولاد مبارکه، برق و گاز بیشتری مصرف می‌کند و واحدهای دیگر از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند که آن هم در مقیاس گیگاژول اندازه‌گیری می‌شود. تفاوت دیگری که بین شرکت‌های ایرانی و خارجی وجود دارد، این است که قراضه در کشور ما محدود است و برعکس در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته میزان قراضه بسیار زیاد است. استفاده از قراضه در فرایند تولید فولاد هم از نظر پاک بودن ارجحیت دارد و هم از نظر مصرف انرژی بسیار کمتر است. در دنیا میزان مصرف انرژی به ازای هر تن تختال، بین ۱۹ تا ۲۷ گیگاژول است. علاوه‌براین، میزان تولید CO2 نیز شاخص مهم دیگری است. در فولاد مبارکه، احیای فولاد با استفاده از گاز طبیعی در کوره‌های احیا مستقیم انجام می‌شود که روشی پاک است و به‌ نوعی یکی از روش‌های نوین تولید فولاد در دنیا به شمار می‌آید. تولید CO2 ما به ازای هر تن تختال، نزدیک به ۱٫۱ و در کوره بلند ۲٫۵ است؛ بنابراین روش کار در فولاد مبارکه به حفظ هرچه بیشتر و بهتر محیط‌ زیست کمک می‌کند.

ناچار به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق هستیم

طباطبائیان با بیان اینکه وقتی برق مورد نیاز فولاد مبارکه با استفاده از شبکه سراسری تامین نشد، فولاد مبارکه برخلاف میل خود مجبور شد در فرایند تولید برق سرمایه‌گذاری کند، اظهار داشت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه به‌ خوبی در حال پیشرفت است. فولاد مبارکه دو پروژه بزرگ نیروگاهی در دست احداث دارد. یکی نیروگاه سیکل ترکیبی که ۹۱۴ مگاوات ظرفیت دارد و انشاالله امسال قرار است واحد اول و دوم گازی آن در مدار تولید قرار گیرد و امید داریم امسال نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد انرژی تابستان را از این نیروگاه تامین کنیم. در مجموع تا سال ۱۴۰۴، هر سه واحد این نیروگاه در مدار تولید قرار می‌گیرند و نزدیک به ۷۵۰ مگاوات انرژی موردنیاز شرکت را تامین می‌کنند. همچنین احداث یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان هم در دست اجراست که پیمانکار آن مشخص‌ شده و کلنگ اجرایی آن هم به زمین خورده است. این پروژه هم می‌تواند در تامین انرژی مورد نیاز بسیار موثر باشد؛ به‌ خصوص اینکه کشور ما با تامین و چالش گاز طبیعی نیز روبه‌رو است و نیروگاه خورشیدی عملا نیاز به سوخت ندارد و یک نیروگاه کاملا پاک و دوستدار محیط‌ زیست است.

وی در پاسخ به این سوال یعنی برای اینکه امسال شرکت در ماه‌های گرم سال در خطوط تولید با محدودیت کمتری در حوزه انرژی مواجه باشد، در واحد انرژی و سیالات چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: اقدامات در دو حوزه بلندمدت و کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی شده است. در بلندمدت باید پروژه‌هایی تعریف شوند که نتیجه آن‌ها کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد. همچنان که سال‌های قبل اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده و لازم است این اقدامات مستمر باشد؛ تا جایی‌ که به کاهش مصرف انرژی به ازای تولید هر تن تختال منجر شود. به‌ عنوان مثال، طی سال‌های اخیر نیروگاه قدیم شرکت به نیروگاه سیکل ترکیبی به‌روزرسانی شد و راندمان آن از ۲۷ درصد به بیش از ۳۶ درصد افزایش یافت. سال گذشته در فولادسازی، پروژه‌های «PowerOff» و «Power on» فولادسازی صورت گرفت که در کاهش مصرف انرژی نقش قابل‌ توجهی داشت. همچنین رکوپراتورهای نورد گرم توسعه پیدا کرد و دمای خروجی کوره‌ها کاهش یافت. برای سال‌های آتی نیز پروژه‌های بهینه‌سازی مصارف انرژی دیگری مانند استفاده از سیکل «ORC» در واحد احیا مستقیم در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم از حرارتی که در سیکل احیامستقیم ایجاد می‌شود، استفاده کنیم. همچنین استفاده از توربین‌های انبساطی در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه از دیگر پروژه‌های پیش رو است.

مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در پایان یادآور شد: در حوزه برنامه‌های کوتاه‌مدت، ابتدا با هماهنگی با برق منطقه‌ای جهت استفاده از انرژی موجود که سهمیه فولاد مبارکه است، برنامه‌ریزی خواهیم کرد. اقدام بعدی انجام تعمیرات و شات‌دان‌های سالانه خطوط تولید به‌ خصوص کوره‌های فولادسازی هم‌زمان با شروع محدودیت‌هاست. در حوزه‌های ساختمانی و سرمایش و گرمایش با مدیریت تعمیرات مرکزی و مدیریت شهری اقدامات لازم انجام می‌شود. در تابستان برنامه‌های تولید به ساعت‌های انتهایی شب و صبح زود متمرکز می‌شود و متناسب با سهمیه برق برنامه تولید را پیش می‌بریم.

انتهای پیام//

 

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500