سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۰۶ /یکشنبه/۴ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۹:۲۰ /شنبه/۲۷ خرداد ۱۴۰۲

ریل ذوب آهن اصفهان در تراز جهانی

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور گفت: تولید ریل در داخل کشور، پازل صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور را با اطمینان خاطر تکمیل کرد زیرا سال‌ها از تولید ریل ساخت داخل به عنوان یک موهبت بزرگ محروم بودیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد جهانی «۱۳۶۷۴ DIN EN»، توسعه خطوط ریلی را در اقصی نقاط کشور رقم زده است و سبب شده این محصول استراتژیک با خدمات پس از فروش مناسب در دسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرد؛ به نحوی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور اعلام کرده که همواره متقاضی تولید این محصول بوده اما نیاز است سازمان برنامه و بودجه از تولید ریل حمایت بیشتری داشته باشد.

مهدی صیدگر در همین راستا بیان کرد: این شرکت طی پنج سال گذشته، سالیانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام داده است، در صورتی که توان اجرایی کشور در این حوزه چندین برابر عدد اعلام شده است اما وجود چالش‌هایی نظیر محدودیت‌های مالی و سرعت پایین در تزریق نقدینگی، سرعت اجرای پروژه‌ها را کاهش داده و عملکرد روسازی پروژه‌‎ها به این میزان محدود شده است.

وی افزود: از آنجایی که ریل، مهم‌ترین و راهبردی‌ترین کالای روسازی راه‌آهن است، هم‌اکنون مصرف سالیانه ریل در کشور با لحاظ کردن مصرف ریل توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، خطوط مترو و راه‌آهن‌های درون شهری، شهرهای مختلف کشور، بنادر و کارخانجات، بیش از ۵۰ هزار تن (بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی) است.

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص تامین منابع مالی پایدار و اولویت اجرای طرح‌های تحول‌زای ریلی شامل پروژه‌های رشت- آستارا، زاهدان- مشهد، دورود- خرم آباد، شیراز- بوشهر- عسلویه و چابهار- زاهدان، مصرف ریل سالانه به ۱۰۰ هزار تن نیز می‌رسد؛ نظر به اینکه این کالای مهم از سال ۱۳۹۷ به طور پیوسته در داخل کشور تولید می‌شود، بر این اساس به صورت متوسط ۱۰۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ریل تولید داخل، مطرح کرد: در کنار خودکفایی ماندگاری که تولید ریل در داخل کشور رقم زد، دانش فنی این موفقیت بزرگ نیز در کشور به ثبت رسید و هم‌اکنون این محصول کلیدی در صنعت حمل‌و‌نقل با خدمات پس از فروش مناسب همواره در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد و همان گونه که اشاره شد، صرفه اقتصادی بسیاری بالایی برای کشور در پی دارد.

صیدگر در ادامه به تحلیل چند برنامه بازدیدی که از فرایند تولید ریل در ذوب آهن اصفهان داشته است، پرداخت و اظهار داشت: بر اساس شناختی که از خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و ظرفیت‌های آن داریم، توان تولیدی این کارخانه بسیار بالاست و ماشین‌آلات و دستگاه‌های آن در سطح مناسبی قرار دارند. همچنین تولید ریل آن نیز بر مبنای استاندارد «۱۳۶۷۴ DIN EN» که مبنای تولید در تراز جهانی است، انجام می‌گیرد. به منظور حفظ و ارتقای کیفیت تولید ریل در کشور لازم است هم‌زمان با سرمایه‌گذاری مناسب، اقدامات لازم به منظور نگهداری مستمر ماشین‌آلات تولید، تجهیزات تست و کنترل کیفیت انجام شود و در صورت نیاز ارتقای تجهیزات و ملزومات تولید متناسب با تکنولوژی روز در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه به عنوان متولی احداث خطوط ریلی جدید در کشور، همواره متقاضی ریل تولیدی در شرکت ذوب آهن اصفهان است، ابراز کرد: تامین مالی پایدار، تامین مواد اولیه در زمان مناسب، استمرار در تولید ریل و توسعه پروژه‌های حمل‌و‌نقلی ریلی در کشور مانند حلقه‌های یک زنجیر هستند و بنابراین گسستگی در هر یک از این بخش‌ها کل زنجیره را با اختلال مواجه می‌کند. به همین دلیل نیاز است سازمان برنامه و بودجه در راستای حمایت از تولید داخل و رشد تولید این محصول استراتژیک، توجه ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات برای تامین داشته باشد.

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن از ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژه‌های ریلی اقصی نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد: طی چهار سال گذشته و در پروژه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، میانه- اردبیل، همدان- سنندج، رشت- انزلی و چابهار- زاهدان از ریل‌های تولیدی ذوب آهن اصفهان استفاده شده است و این نیاز مبرم به ریل تولیدی ذوب آهن همچنان وجود دارد.

صیدگر در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه راه آهن بستان‌آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۵۱ کیلومتر) که چندی پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح شد نیز تماما از ریل ذوب آهن اصفهان به میزان ۶ هزار و ۱۰۰ تن استفاده شده است که از جمله مزایای این خط ریلی تازه افتتاح شده می‌توان به کاهش طول مسیر تهران به تبریز به میزان ۱۲۰ کیلومتر و متعاقبا کاهش زمان سفر سه تا چهار ساعته سفر با صرفه‌جویی قابل ملاحظه مصرف سوخت، دسترسی مناسب به مراکز صنعتی استان با قابلیت جذب بار ریلی با افق ۱۰ میلیون تن بار، زمینه‌سازی جهت ایجاد رشد اقتصادی با توجه به موقعیت شاهراهی استان آذربایجان شرقی در برابر اروپا و تکمیل کریدور شرقی – غربی راه‌آهن ایران اشاره کرد.

انتهای پیام//

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۰۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۳۰ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۱ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۵۲ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۴۱ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۳۵ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

۷:۲۹ /شنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۴۸ /شنبه/۲۵ آذر ۱۴۰۲

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۶:۲۷ /شنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۲

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

۱۵:۲۸ /یکشنبه/۶ آبان ۱۴۰۳

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

۱۵:۱۱ /شنبه/۵ آبان ۱۴۰۳

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

۱۰:۵۶ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

۵:۴۲ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

۶:۳۵ /شنبه/۱۹ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک تحقیق و توسعه شرکت فولاد سنگان؛

۶:۲۵ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک پروژه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

۶:۱۶ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/3

206000

فلزات آنلاین

1403/09/3

573182

فلزات آنلاین

1403/09/3

769238

فلزات آنلاین

1403/09/3

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/3

23892

فلزات آنلاین

1403/09/3

12905

فلزات آنلاین

1403/09/3

40091

فلزات آنلاین

1403/09/3

49911

فلزات آنلاین

1403/09/3

42663

فلزات آنلاین

1403/09/3

41480

فلزات آنلاین

1403/09/3

27568

فلزات آنلاین

1403/09/3

29449

فلزات آنلاین

1403/09/3

28043

فلزات آنلاین

1403/09/3

37245

فلزات آنلاین

1403/09/3

34808

فلزات آنلاین

1403/09/3

50294

فلزات آنلاین

1403/09/3

27272

فلزات آنلاین

1403/09/3

39497

فلزات آنلاین

1403/09/3

43987

فلزات آنلاین

1403/09/3

4519700