سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۱۲ /چهارشنبه/۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۶:۰۶ /شنبه/۳ تیر ۱۴۰۲

توسعه خطوط ریلی کشور با اقدامات ذوب آهن اصفهان

بیش از ۱۰۰ سال از اولین تلاش‌ها برای ایجاد راه‌آهن سراسری در ایران می‌گذرد و این در حالی است که طی این مدت، توسعه راه‌آهن ایران بر پایه ریل وارداتی بود اما همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان باعث شد که ایران بتواند به معدود تولیدکنندگان ریل در جهان بپیوندد تا توسعه راه‌آهن به عنوان زیرساختی استراتژیک، وابسته به ریل وارداتی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، در سال ۱۳۰۴ که اولین مصوبه ایجاد راه‌آهن سراسری در مجلس تصویب شد، در ابتدا تصمیم بر این بود که کارخانه ذوب آهن برای تولید ریل آن احداث شود اما هزینه بالای ساخت این کارخانه باعث شد، این تصمیم به اجرا نرسد و تقدیر آن بود که در سال ۱۳۹۸ اولین تولید انبوه ریل توسط ذوب آهن اصفهان انجام شود.

در واقع ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با ۵۵ سال سابقه درخشان در این صنعت، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی و در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام به سرمایه‌گذاری در امر تولید ریل کرد؛ در حالی‌ که تعداد معدودی از کشورهای دنیا قادر به تولید این محصول هستند.

شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی‌، با همت تلاشگران خود این محصول را تولید کند و حتی شمش ریل را نیز تولید کرد تا این فرایند به صورت کامل از سنگ‌آهن تا ریل در این شرکت انجام شود.

ریل ذوب آهن اصفهان با استاندارد «EN۱۳۶۷۴» تولید و در قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود. جالب توجه است که از بین کشورهای تولیدکننده ریل، تنها ۶ کشور دنیا قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی است‌. ریل با استاندارد «EN۱۳۶۷۴» برای قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود که هنوز همچنین قطارهایی در کشور وجود ندارد اما با یک آینده‌نگری خوب از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی‌، مقرر شده از ریل مخصوص قطارهای پرسرعت در کشور استفاده شود‌.

اهمیت این دستاورد ذوب آهن اصفهان در توسعه زیرساخت ریلی کشور روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. بهره‌گیری کامل از ریل ملی تولید شده در این مجتمع عظیم صنعتی در مسیر ریلی بستان آباد – خاوران و ایستگاه آن که هم‌زمان با دومین روز از سفر دور دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید، نماد دیگری از نقش‌آفرینی ذوب آهن در توسعه زیرساخت ریلی کشور بود.

ذوب آهن اصفهان هم‌اکنون نیاز ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساخت را تامین می‌کند و به همین منظور تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد و ۶۰ هزار تن از این محصول نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است. متخصصان این شرکت با دانش و تجربه خود فرایند تولید ریل را بومی‌سازی کرده‌اند تا ذوب آهن اصفهان بتواند به عنوان یک تکنولوگ داخلی، انواع ریل مورد نیاز کشور را تولید کند.

هرچند این مجمتع عظیم صنعتی پیشگام بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور بوده و ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز خود را بومی‌سازی کرده است اما تولید ریل ملی را می‌توان مهم‌ترین دستاورد بومی‌سازی ذوب‌ آهن اصفهان به شمار آورد. محصول کلیدی که تولید آن در داخل با اما و اگرهای فراوانی همراه بود اما تلاشگران این مجتمع عظیم صنعتی با خودکفایی در تولید آن و سپس تنوع‌بخشی به این محصول، ایران را از واردات آن بی‌نیاز ساختند و حتی صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد؛ محصولی که کلیه مراحل، از مرحله تولید فولاد تا نورد آن در همین کارخانه و بر اساس استانداردها و آزمون‌های روز دنیا انجام می‌شود.

این توانمندی باعث شد مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود، تولید ریلی ملی را یک دستاورد بزرگ معرفی کنند که دیدگاه وی، افتخاری برای صنعت فولاد کشور و خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان است.

ذوب آهن در کنار تولید ریل خطوط پرسرعت، ریل مترو را نیز مطابق با استانداردهای جهانی تولید کرد. در این راستا در جلسه مدیران عامل شرکت‌های قطار شهری کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد، نیازهای ریلی متروهای کلان شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که ذوب آهن تامین‌کننده کامل ریل مورد نیاز آن‌هاست. ضمن اینکه آرک معدن یا ریل تونلی نیز برای ایمن‌سازی معادن کشور در این کارخانه تولید می‌شود که این محصول نیز در گذشته به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شد.

تولید این محصول مهم و استراتژیک که در شرایط سخت تحریم صورت گرفت، نشان داد ظرفیت‌های بسیار بالایی در ذوب آهن اصفهان برای بومی‌سازی وجود دارد؛ همچنان که دیگر صنایع نیز تاکنون از این ظرفیت بهره‌مند شدند. در این راستا، ذوب آهن اصفهان علاوه‌بر تولید انواع ریل، در دیگر قطعات مورد نیاز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچون سوزن ریل و چرخ و محور قطار نیز موفق عمل کرد و در واقع می‌توان چشم‌انداز این مجتمع عظیم صنعتی را با تولید محصولات خاص و ارزش‌افزار که سایر شرکت‌ها توان تولید آن را ندارند، باز تعریف کرد. همچنین با توجه به اینکه در بازارهای داخلی و خارجی، تقاضا برای محصولات سنتی به تدریج کم‌رنگ می‌شود، این مجتمع عظیم صنعتی تولید محصولات خاص را در اولویت قرار داده است که در این راستا تولید H۲۴ در سال جاری با استفاده از شمش تولیدی این شرکت انجام شد و می‌تواند در صنعت ساختمان تحول ایجاد کند.

انتهای پیام//

در پی محدودیت تامین برق صادر شد؛

۱۰:۲۸ /چهارشنبه/۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

قائم مقام مدیر‌عامل شرکت فولاد خوزستان:

۷:۳۰ /چهارشنبه/۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

معاون سیاسی وزیر کشور:

۱۴:۰۴ /سه شنبه/۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد:

۸:۰۷ /سه شنبه/۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

در فروردین ماه 1404،

۷:۴۶ /سه شنبه/۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

طی حکمی از سوی ابراهیمی،

۱۶:۱۲ /دوشنبه/۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

علیرضا شریفی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۰ /چهارشنبه/۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

امین صفری، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۶ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

رضا طالبی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۴۷ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

علیرضا مخبر دزفولی، قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۱۳ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۱:۰۸ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۲۱ /سه شنبه/۷ اسفند ۱۴۰۳

بهرام سبحانی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۷ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

ابراهيم جانقربانيان، عضو هيئت مديره و معاون بازرگانی شرکت صبا فولاد خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

۷:۲۹ /شنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای،

۶:۴۷ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

در نشست خبری مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان مطرح شد؛

۱۶:۴۱ /دوشنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«کگهر» در مسیر توسعه و رشد سودآوری؛

۱۴:۲۱ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

با تایید سهام‌داران در مجمع فوق‌العاده،

۱۱:۴۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

در 11 ماهه 1403 محقق شد؛

۹:۱۰ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین؛

۵:۴۸ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۳۵ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک فولاد خراسان؛

۵:۴۲ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد خوزستان؛

۵:۵۲ /شنبه/۶ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت اپال پارسیان سنگان؛

۶:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت صنعت فولاد شادگان؛

۱۱:۵۹ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/23

233167

فلزات آنلاین

1404/02/23

869230

فلزات آنلاین

1404/02/23

1398405

فلزات آنلاین

1404/02/23

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/23

28353

فلزات آنلاین

1404/02/23

16403

فلزات آنلاین

1404/02/23

43388

فلزات آنلاین

1404/02/23

65608

فلزات آنلاین

1404/02/23

47680

فلزات آنلاین

1404/02/23

44103

فلزات آنلاین

1404/02/23

37527

فلزات آنلاین

1404/02/23

35476

فلزات آنلاین

1404/02/23

35075

فلزات آنلاین

1404/02/23

43700

فلزات آنلاین

1404/02/23

38890

فلزات آنلاین

1404/02/23

59217

فلزات آنلاین

1404/02/23

32832

فلزات آنلاین

1404/02/23

41806

فلزات آنلاین

1404/02/23

56111

فلزات آنلاین

1404/02/23

6541100