مدیرعامل شرکت مشهد پتک گفت: طی مقاطع زمانی مختلف، واردات قطعات فورج مشابه محصولات ما، به ویژه از چین، باعث عدم مراجعه مصرفکنندگان داخلی به این قطعات شد و به همین دلیل در تولید و نقدینگی با مشکل مواجه شدیم که نهایتا این عوامل منجر به تعطیلی کارخانه شد.
محمدرضا رستگار در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت مشهد پتک به صورت سهامی خاص اداره میشد و با توجه به سفارشهای دریافتی از سوی مشتریان، به تولید انواع قطعات فولادی توسط فورجکاری روی فولاد میپرداخت.
وی افزود: متاسفانه شرکت مشهد پتک بیش از دو سال است که بنا به دلایلی تعطیل شده و فعالیت نمیکند. عمده دلایل تعطیلی شرکت ما واردات بیرویه و نداشتن نقدینگی کافی است.
مدیرعامل شرکت مشهد پتک اضافه کرد: با اینکه بارها به مسئولان استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشتیم و در خصوص واردات قطعات اعتراض کردیم اما متاسفانه فایدهای نداشت و واردات باعث تعطیلی شرکت ما و بسیاری دیگر از قطعهسازان به روش فورج شده است زیرا در صورت انجام واردات، تولیدکنندگان دیگر قادر به فروش مطلوب نخواهند بود و کمبود نقدینگی پیدا خواهند کرد. متاسفانه به اندازهای کالاهای بیکیفیت چینی در صنعت قطعهسازی کشور وارد شد که علاوه بر شرکت ما که تعطیل شد، صنعت قطعهسازی را نیز به رکود کشاند.
رستگار عنوان کرد: برای تولید قطعات ابتدا برآوردی از نوع و گرید مواد اولیه صورت میگیرد؛ سپس با تامین مواد اولیه، فرایند تولید آغاز میشود. ماده اولیه تولید فورج در شرکت ما به صورت میلگرد است. عمده گریدهای مواد اولیه دریافتی CK45، ST37، ST52 و ST60 هستند و استفاده از آنها بسته به سفارش مشتری دارد. مهمترین تامینکننده فولاد برای عملیات فورج، شرکت فولاد آلیاژی ایران است. البته مواد اولیه دریافتی به صورت خام بوده و خالصسازی آن در شرکت انجام میشود و پس از رسیدن قطعه به شکل مورد نظر، تولید صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت پتک مشهد تصریح کرد: با توجه به تناژ تولید و گریدهای تولیدی شرکت فولاد آلیاژی ایران، مشکلی در تامین مواد اولیه وجود ندارد. علاوه بر شرکت فولاد آلیاژی ایران، چندین واحد تولیدی دیگر همچون فولاد آلیاژی اصفهان، فولاد آلیاژی یزد و… نیز هستند که میتوانند عهدهدار تامین مواد اولیه صنایع فورج شوند.
مدیرعامل شرکت مشهد پتک اضافه کرد: عملیات فورجکاری به صورت آهنگری است. این عملیات همانند آهنگری قدیمی شامل یک سندان و چکش بود که البته فورجکاری نوین تا حدود زیادی از آهنگری قدیمی، پیشرفتهتر است. در این عملیات از یک پرس استفاده میشود که فک بالای آن به عنوان چکش و فک پایین نیز سندان خواهد بود.
رستگار در خصوص فرایند تولید قطعات فورج عنوان کرد: قطعه ورودی برای عملیات فورجکاری باید تا یک هزار درجه سانتیگراد در کوره داغ شود و پس از خروج قطعه از کوره، در قالب قرار میگیرد. در این قالب، توسط پرس، قطعه از یک یا چند طرف با ضربه سوراخ میشود تا محصول با ویژگی مورد نظر مشتری به دست آید.
وی خاطرنشان کرد: در روش فورج معمولا تمام قطعاتی که در راه آهن، صنعت خودرو و قطعات کامیونهای سنگینی همچون سوپاپ، جلوبندی، شاتون، میلسوپاپ و… وجود دارند، تولید میشوند. در واقع میتوان گفت که توسط عملیات فورج، طیف وسیعی از مصرفکنندگان، منتفع میشوند. چراکه به روش فورج میتوان قطعات بسیار متنوعی را تولید کرد.
انتهای پیام//