مشارکتکنندگان بازار در چین در حال امکان بررسی صادرات سولفات نیکل به کشورهای همسایه از جمله ژاپن و کرهجنوبی هستند. این مشارکتکنندگان بازار عامل اصلی این کار را شکاف قیمت منطقهای این ماده در چین و این کشورها عنوان کردند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، بازار داخلی سولفات نیکل چین در پایان سال ۲۰۲۲، زمانی که دولت این کشور پرداخت یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی را متوقف کرد، با کاهش قیمت و ضعف در تقاضا روبهرو شد. از سوی دیگر، تقاضا برای سولفات نیکل در کشورهایی مانند ژاپن و کرهجنوبی افزایش یافت و به همین دلیل قیمت این ماده در این دو کشور روند صعودی به خود گرفت.
بر همین اساس، معاملهگران سولفات نیکل در چین چشم به صادرات این ماده دوختند. یکی از معاملهگران بازار در شانگهای گفت: شکاف قیمت سولفات نیکل در چین، کرهجنوبی و ژاپن به حدی گسترده است که تولیدکنندگان در چین همه به دنبال فرصتی برای صادرات هستند.
یکی دیگر از معاملهگران بازار فعال در شرق چین عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان در نظر دارند حجمی از سولفات فرآوری و بازیافت شده از باتریهای تولیدی خود را به خارج از کشور مانند قاره اروپا به دلیل بالاتر بودن پریمیوم نسبت به چین صادر کنند.
به طور معمول، چین بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده سولفات نیکل در جهان است، بنابراین واردات و صادرات سولفات از این کشور، موضوعی غیرمعمول به نظر میرسد. با این حال، حجم صادرات سولفات نیکل به خارج از چین در ماه می و آپریل ۲۰۲۳، به ترتیب به یک هزار و ۱۲۱ تن و سه هزار و ۵۷۱ تن رسید که در مقایسه با حجم ۱۱ تنی حجم صادر شده در ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش قابل توجهی را نشان میدهد.
در عین حال آمار ارائه شده برخلاف شرایط صادراتی مثبتی است که از سال ۲۰۲۲ در چین وجود داشته است اما سوال مهم پیرامون این موضوع این است که آیا امکان صادرات سولفات نیکل ارزان چین به کشورهای ژاپن و کرهجنوبی وجود دارد و اگر این امکان هست، تا چه زمانی این روند میتواند ادامه داشته باشد؟
روش محلول فلزات در مقابل روش تولید رسوب هیدروکسید مخلوط
موسسه «Fastmarkets» در گزارش قبلی خود اعلام کرد که استفاده از رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP) به عنوان روش ترجیحی برای تولید سولفات نیکل در چین تبدیل شده است؛ در حالی که استفاده از محلول فلز نیکل، تنها روش تولید سولفات نیکل در بازارهای چین با شرط صادرات آن به بازارهای صادراتی این کشور است. همین موضوع منجر به اختلاف سطوح قیمت سولفات نیکل در بازار چین با کرهجنوبی و ژاپن شده است.
هزینه اولیه مواد خام برای تولید محصولاتی مانند رسوب هیدروکسید مخلوط که معمولا مطابق با شاخص درصدی – سودآوری قیمت نیکل بورس فلزات لندن معامله میشوند، بهطور قابل توجهی کمتر از هزینه اولیه تولیدکنندگان سولفاتی که از مواد اولیه قابل تحویل در بورس فلزات لندن و با استفاده از پریمیوم تعیین شده بالاتر خریداری میشوند، است.
در نتیجه این شکاف در هزینههای تولید سولفات، موسسه «Fastmarkets» اخیرا قیمت سولفات نیکل با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای شرق آسیا را اصلاح و مشخصات شاخص درصدی سولفات نیکل چین را به طور موقت حذف کرد.
بر این اساس، مشارکتکنندگان بیشتری به دنبال افزایش ظرفیت فرآوری رسوب هیدروکسید مخلوط در خارج از چین به دلیل مقرون به صرفه بودن آن هستند.
نگرانیها پیرامون ریسکهای ژئوپلیتیکی
به گفته موسسه «Fastmarkets»، علیرغم شکاف قیمتی قابل توجه بین بازارهای سولفات در چین و سولفات صادراتی چین از طریق راه دریا، این شکاف قیمتی هنوز به بازار فیزیکی صادراتی سولفات چین انتقال پیدا نکرده است.
ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات نیکل با کبالت غلظت حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد، ۱۰ قسمت در میلیون با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳۴ هزار (۴,۶۳۹ تا ۴۷,۸۰۸) یوان در هر تن در روز جمعه ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، ۰٫۷۵ درصد افزایش داشت.
ثبت بازیابی اندک در قیمت سولفات نیکل
آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم سولفات نیکل با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر ژاپن و کرهجنوبی، رقم یک هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.
یکی از فعالان ژاپنی بازار مطرح کرد: با وجود هزینه کمتر سولفات چین، این معاملهگر نیازی به خرید سولفات چینی نمیبیند؛ چراکه دسترسی به مواد رسوب هیدروکسید مخلوط ارزانتر به عنوان مواد اولیه نیز وجود دارد. نگرانیهای ژئوپلیتیکی و زیستمحیطی در مورد سولفات چین یکی دیگر از چالشهای این مسئله است و ما سولفات مورد نیاز خود را استرالیا و تایوان تامین میکنیم.
در همین راستا لازم به یادآوری است که قانون کاهش تورم (IRA) آمریکا در ماه آگوست سال ۲۰۲۲ به تصویب رسید. در یکی از بندهای این قانون به منظور خرید خودروهای الکتریکی اعتبار مالیاتی تا هفت هزار و ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. هدف از ارائه این قانون، ترغیب به استخراج و تولید در خاک آمریکا و کاهش تقاضا برای خرید مواد اولیه از کشورهایی مانند چین عنوان شد.
همچنین برای واجد شرایط بودن جهت دریافت این معافیتهای مالیاتی، حداقل ۸۰ درصد از لیتیوم، کبالت، نیکل و منگنز مورد استفاده در تولید این خودروها باید در ایالات متحده آمریکا یا در کشوری که آمریکا با آن قرارداد تجارت آزاد مشترک دارد، استخراج و فرآوری شود.
تمایل به خرید رسوب هیدروکسید مخلوط به دلیل مزایای مقرون به صرفه بودن آن
موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که در مقایسه با افزایش جزئی تقاضا برای سولفات با قیمت پایینتر از چین، حجم تقاضا برای خرید رسوب هیدروکسید مخلوط از ژاپن و کرهجنوبی در حال افزایش است.
پیشبینی میشود که ظرفیت فرآوری رسوب هیدروکسید مخلوط در خارج از چین افزایش پیدا کند. به علاوه انتظار میرود رقابت جهت تقاضا برای واردات از چین به دلیل مزایای مقرون به صرفه بودن و برای تامین مواد اولیه افزایش پیدا کند.
در همین راستا، چین سرمایهگذاری در منابع رسوب هیدروکسید مخلوط در اندونزی را افزایش داده است. به علاوه تنها دو تولیدکننده سولفات در کرهجنوبی میتوانند از رسوب هیدروکسید مخلوط به عنوان ماده اولیه برای تولید سولفات نیکل بهکار رفته در تولید باتریها استفاده کنند.
لازم به ذکر است که در حال حاضر چین، بزرگترین تامینکننده رسوب هیدروکسید مخلوط در جهان است. یکی از معاملهگران ژاپنی اعلام کرد استفاده از رسوب هیدروکسید مخلوط ریسک کمتری دارد و مسئله مقرون به صرفه بودن آن، یکی از موارد مهمی است که خریداران را ترغیب به استفاده از این مواد میکند.
یکی دیگر از معاملهگران بازار سولفات مستقر در توکیو ژاپن با اشاره به قابل پذیرش بودن رسوب هیدروکسید مخلوط چین، خاطرنشان کرد: با به توجه به ریسکهای ژئوپلیتیکی مربوطه، این معاملهگر به دنبال تامینکنندگان رسوب هیدروکسید مخلوطی در بازار است که ترجیحا چین در آن سرمایهگذاری نکرده باشد.
انتهای پیام//