معاون تولید بخش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: این ایستگاه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش در سال و راندمان بالا، نقش اساسی در روند تولید بخش فولادسازی ایفا میکند و ۳۵ تا ۴۰ درصد از تولید این بخش را عهدهدار است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، کیان دره شوری بیان کرد: راهاندازی ایستگاه ۵ که با مشکلات و چالشهای بسیاری همراه بود، یکی از تجربیات موفق مجتمع بزرگ ذوب آهن به شمار میرود و در صورت تامین برخی از تجهیزات قابلیت افزایش راندمان را نیز دارد.
خسرو شمس، سرپرست ریختهگری شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در ادامه به بیان برخی از مزایای این ایستگاه پرداخت و گفت: از مهمترین قابلیتهای این ایستگاه، دارا بودن مکانیزمی موسوم به «FNC» است که امکاناتی نظیر تعویض نازل ذوب حین ریختهگری، راهاندازی مجدد خطهای ریختهگری و سهولت قطع هر شاخه را فراهم میکند.
وی در ادامه به شرح خاطرهای از دوران راهاندازی این ایستگاه پرداخت و افزود: در یکی از اولین تستها به دلیل اشکالی که ایجاد شد، تمام دنده شانهایها سقوط کردند و به گفته کارشناس دانیلی، حدود یک ماه زمان برای بازسازی آن لازم بود اما با همدلی همکاران کارگاه ۵۱ و بخش فولادسازی طی دو روز پایان هفته این بازسازی به طور کامل انجام شد و این مهارت و سختکوشی تلاشگران ذوب آهنی، شگفتی کارشناسان دانیلی را در پی داشت.
علی محمدی، مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاههای ریختهگری شرکت ذوب آهن اصفهان در این راستا مطرح کرد: ایستگاه ریختهگری شماره ۵ با توجه به بهروز بودن تجهیزات آن و نیز سرعت دو برابری ریختهگری نسبت به ایستگاههای قدیم، در سال ۱۳۹۵ مورد بهرهبرداری قرار گرفت اما با توجه به تحریمها و شرایط خاص، تعدادی از تجهیزات، فاقد قطعات رزرو و تعدادی نیز کیفیت لازم را نداشتند که این مورد دغدغه مهمی در امر تولید پایدار و مستمر بود؛ البته با همدلی همکاران با تجربه، توانمند و دلسوز در قسمت مکانیک ریختهگری و دفتر فنی بخش فولادسازی از طریق مهندسی معکوس، معایب برطرف شد.
وی در ادامه به برخی از قطعات مورد استفاده اشاره کرد و گفت: اضافه کردن دکل سیلندرهای کشویی پاتیل فولاد به بازوهای برج گردان، تغییر طرح در رولیکهای سردکننده، تغییر طرح در تیپ افشانک پاشش آب به شمش در ناحیه سردکننده، تغییر طرح در شاسی اکرانهای ناحیه چهار سردکننده، طراحی و بومیسازی هیدروشاینر غلطکهای کشاننده، طراحی و ساخت ماشین برش ایستگاه، مهندسی معکوس کلاچ برقی ماشین برش و ساخت آن، تغییر طرح در سیلندرهای ناحیه آنلودینگ ترانسفرکار، مهندسی معکوس و ساخت مکانیزم فلودیوایدر پیستونی بستر گام بردار، تغییر طرح در ناحیه جمعکننده و حذف لولههای آب گرد و…، از جمله این قطعات است.
محمدی تصریح کرد: با توجه به سرعت دو برابری این ایستگاه ریختهگری پیشرفته که رکوردی نظیر ریختهگری مستمر ۱۶ پاتیل ۱۳۰ تنی را در کارنامه دارد، در صورت تامین قطعات مورد نیاز و انجام تعمیرات اساسی، تاثیر بسزایی در تولید پایدار و ارزشافزا خواهد داشت.