با بررسی دقیق کسب و کار ۲۰ شرکت برتر و موفق فولادی دنیا از زمان تاسیس آنها تا سال ۲۰۲۰، اجرای ۱۱ استراتژی مشترک در ۲۰ شرکت موفق فولادی جهان، به تشکیل ابرهلدینگهای قوی و بزرگ فولادی و مرتبط با چرخه فولاد منجر شده است
آهن با حذف اکسیژن و سایر ناخالصیها از سنگآهن ساخته میشود، هنگامی که آهن با کربن، فولاد بازیافت شده و مقدار کمی از عناصر دیگر ترکیب شود، فولاد تولید میشود. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که حاوی کمتر از ۲ درصد کربن و یک درصد منگنز و مقادیر کمی سیلیکون، فسفر، گوگرد و اکسیژن است ساخته میشود. فولاد یک محصول واحد نیست بیش از سه هزار و ۵۰۰ گرید مختلف فولاد با خواص فیزیکی، شیمیایی و محیطی متفاوت وجود دارد.
فولاد مهمترین مصالح مهندسی و ساختمانی جهان است که در همه جنبههای زندگی ما استفاده میشود؛ در خودروها و محصولات ساختمانی، لوازم خانگی، کشتیهای باری، تجهیزات نظامی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پلها و چاقوی جراحی. خودروهای مدرن با فولادهای جدید ساخته شدهاند که قویتر اما تا ۳۵ درصد سبک تر از گذشته هستند. تقریبا ۷۵ درصد فولادهای مدرن در ۲۰ سال گذشته توسعه یافتهاند. اگر قرار بود برج ایفل امروز بازسازی شود، مهندسان فقط به یکسوم فولادی که در ابتدا استفاده میشد، احتیاج داشتند.
از دو روش برای ساخت فولاد استفاده میشود، روش اول کوره بلند اکسیژن پایه (BF-BOF) و روش دوم کوره الکتریکی که شامل قوس الکتریکی (EAF) و کوره القایی (IMF) است. تفاوت اصلی بین روشهای ساخت فولاد در نوع مواد اولیه آنها است. در روش BF-BOF عمدتا از سنگآهن، زغالسنگ و فولاد بازیافتی استفاده میشود، در حالی که در روشهای (EAF) و (IMF) با استفاده از فولاد بازیافتی و برق انجام میگیرد. بسته به پیکربندی کارخانه و در دسترس بودن فولاد بازیافت شده، سایر منابع آهن فلزی مانند آهن اسفنجی (DRI) یا فلز داغ نیز میتوانند در مسیر EAF استفاده شوند.
در مجموع ۷۰٫۷ درصد فولاد با استفاده از روشBF-BOF تولید میشود. ابتدا سنگ معدن به آهن تبدیل و سپس آهن در BOF به فولاد تبدیل میشود. پس از ریختهگری و نورد، فولاد به صورت میلگرد، تیرآهن، کلاف، صفحه و سایر مقاطع تحویل میشود.
مراحل فرایند پاییندستی، مانند ریختهگری، گرمایش مجدد و نورد در روش EAF شبیه به مواردی است که در مسیر BF-BOF یافت میشود. حدود ۲۸٫۹ درصد از فولاد از طریق مسیر EAF تولید میشود.
جدا از این دو روش از یک روش دیگر نیز برای تولید فولاد وجود دارد که به آن کوره منفذ باز (OHF)گفته میشود که حدود ۰٫۴ درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل میدهد. فرایند OHF بسیار انرژیبر بوده و به دلیل معایب زیست محیطی و اقتصادی در حال افول است.
فولاد، کاملا قابل بازیافت بوده، از دوام بالایی برخوردار است و در مقایسه با سایر مصالح، به مقدار نسبتا کمی انرژی برای تولید نیاز دارد. فولادهای سبک نوآورانه (مانند آنهایی که در خودروها استفاده میشود) به صرفهجویی در انرژی و منابع کمک میکند. صنعت فولاد تلاشهای زیادی برای محدود کردن آلودگیهای زیستمحیطی در دهههای گذشته. تولید یک تن فولاد امروزه تنها ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز در سال ۱۹۶۰ را نیاز دارد. انتشار گرد و غبار حتی بیشتر کاهش یافته است.
امروزه تخمین زده میشود که صنعت فولاد جهانی حدود دو میلیارد تن سنگآهن، یک میلیارد تن ذغال سنگ متالورژی و ۵۷۵ میلیون تن ضایعات فولادی برای تولید حدود ۱٫۸ میلیارد تن فولاد خام استفاده کرده است. فولاد بازیافتی که فولاد قراضه نیز نامیده میشود، یکی از مهمترین مواد اولیه صنعت فولاد است. هر کارخانه فولاد همچنین یک کارخانه بازیافت است و در تمام تولیدات فولاد از ضایعات استفاده میشود، تا ۱۰۰ درصد در کوره قوس الکتریکی (EAF) و تا ۳۰ درصد در مسیر کوره بلند (BF) تمام ضایعات جمعآوری شده، بازیافت و نرخ کلی بازیافت امروزه حدود ۸۵ درصد تخمین زده میشود. این سطح بالای بازیافت به این معنی است که فضای محدودی برای پیشرفت وجود دارد. ضایعات نقش اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مصرف منابع دارد. هر تن قراضه مورد استفاده برای تولید فولاد از انتشار ۱٫۵ تن دیاکسیدکربن و مصرف ۱٫۴ تن سنگآهن، ۷۴۰ کیلوگرم زغالسنگ و ۱۲۰ کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری میکند. توسعه آتی تولید فولاد مبتنی بر ضایعات به در دسترس بودن ضایعات درجه بالا بستگی دارد. در حالی که عرضه سنگآهن میتواند با تقاضا منعطف شود، در دسترس بودن ضایعات جهانی تابعی از تقاضای فولاد و ایجاد ضایعات در پایان عمر محصولات حاوی فولاد است. ظرفیت جهانی فولادسازی از اوایل دهه ۲۰۰۰ یک مرحله رشد انفجاری را تجربه کرد که عمدتا با سرمایهگذاری در ظرفیت جدید در چین تقویت شد. با طول عمر متوسط محصولات فولادی ۴۰ سال، این فولاد در دهه آینده وارد بازار قراضه شده و باعث کاهش قابل توجه انتشار گازهای فولادی میشود.
برترین شرکتهای تولیدکننده فولاد در سال ۲۰۲۰
در این مطلب، به ۲۰ شرکت بزرگ و برتر تولید کننده فولاد در جهان پرداخته شده است که برگرفته از لیست رتبهبندی ۵۰ شرکت برتر تولید کننده فولاد ۲۰۲۰ انجمن جهانی فولاد World Steel Association (worldsteel) است. این لیست از نظر حجم تولید فولاد به میلیون تن و بدون در نظر گرفتن گردش مالی شرکتها در اوایل ماه ژوئن هر سال به روز میشود.
ترکیب ۲۰ شرکت برتر فولادی بر اساس کشورها
از ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان در سال ۲۰۲۰، ۱۲ شرکت از کشور چین، دو شرکت از کشور ژاپن، یک شرکت از کشور سوییس، دو شرکت از کشور کره جنوبی، یک شرکت از کشور هند، یک شرکت از کشور ایران (ایمیدرو) و یک شرکت از کشور آمریکا است. جدول ۱ بزرگترین تولیدکنندگان فولاد دنیا را نشان میدهد.
اولین و بیستمین شرکت برتر
گروه بائو استیل از کشور چین با تولید ۱۱۵٫۳ میلیون تن فولاد اولین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰ و شرکت Liuzhou Iron and Steel از کشور چین با تولید ۱۶٫۹۱ میلیون تن فولاد بیستمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰ بوده است. در نمودار ۳، میزان تولید بائو استیل و نمودار چار میزان تولید لیژون نشان داده شده است.
جایگاه ایمیدرو تنها شرکت ایرانی در فولادسازان برتر جهان
در این میان، ایمیدرو (IMIDRO) تنها سازمان ایرانی که بر اساس بررسیهای انجمن جهانی فولاد World Steel Association با تولیدی که حاصل از تناژ ترکیبی شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران است، در میان ۲۰ شرکت برتر جهان قرار دارد. با تولید ۱۸٫۹۰ میلیون تن فولاد، ایمیدرو هجدهمین تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰ بوده است.
شرکتهای برتر به ترتیب میزان تولید در سال ۲۰۲۰ گروه Baowu Steel از کشور چین با تولید ۱۱۵٫۲۹ میلیون تن فولاد اولین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت ArcelorMittal از کشور لوکزامبورگ با تولید ۷۸٫۴۶ میلیون تن فولاد دومین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت HBIS Group از کشور چین با تولید ۴۳٫۷۶ میلیون تن فولاد سومین تولیدکننده فولاد جهان، گروه Jiangsu Shagang از کشور چین با تولید ۴۱٫۵۹ میلیون تن فولاد چهارمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Nippon Steel Corporation از کشور ژاپن با تولید ۴۱٫۵۸ میلیون تن فولاد پنجمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت POSCO از کشور کره جنوبی با تولید ۴۰٫۵۸ میلیون تن فولاد ششمین تولید کننده فولاد جهان، شرکت Ansteel Group از کشور چین با تولید ۳۸٫۱۹ میلیون تن فولاد هفتمین تولید کننده فولاد جهان، شرکت Jianlong Group از کشور چین با تولید ۳۶٫۴۷ میلیون تن فولاد هشتمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Shougang Group از کشور چین با تولید ۳۴ میلیون تن فولاد نهمین تولید کننده فولاد جهان، شرکت Shandong Steel Group از کشور چین با تولید ۳۱٫۱۱ میلیون تن فولاد دهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Delong Steel Group از کشور چین با تولید ۲۸٫۲۶ میلیون تن فولاد یازدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Tata Steel Group از کشور هند با تولید ۲۸٫۰۷ میلیون تن فولاد دوازدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Valin Group از کشور چین با تولید ۲۶٫۷۸ میلیون تن فولاد سیزدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت JFE Steel از کشور ژاپن با تولید ۲۴٫۳۶ میلیون تن فولاد چهاردهمین تولید کننده فولاد جهان، شرکت Nucor Corporation از کشور آمریکا با تولید ۲۲٫۶۹ میلیون تن فولاد پانزدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Hyundai Steel از کشور کره جنوبی با تولید ۱۹٫۸۱ میلیون تن فولاد شانزدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Fangda Steel از کشور چین با تولید ۱۹٫۶۰ میلیون تن فولاد هفدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت IMIDRO از کشور ایران با تولید ۱۸٫۹۰ میلیون تن فولاد هجدهمین تولید کننده فولاد جهان، شرکت Benxi Steel Group از کشور چین با تولید ۱۷٫۳۶ میلیون تن فولاد نوزدهمین تولیدکننده فولاد جهان، شرکت Liuzhou Iron and Steel از کشور چین با تولید ۱۶٫۹۱ میلیون تن فولاد بیستمین تولیدکننده فولاد جهان.
استراتژیهای مشترک ۲۰ شرکت موفق و برتر فولادی دنیا با رویکرد تشکیل ابر هلدینگهای فولادی
قبل از بررسی استراتژیهای مشترک ۲۰ شرکت موفق و برتر فولادی دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ابتدا به تعریف استراتژی از نگاه برخی دانشمندان این حوزه خواهیم پرداخت و سپس به بیان رویکردها و استراتژیهای مشترکی که با بررسی و تحلیل وضعیت گذشته، فعلی و برنامههای آتی ۲۰ شرکت موفق و برتر فولادی که از طریق اطلاعات استخراجی از انجمن جهانی فولاد و اطلاعات ارائه شده توسط شرکتها و سایر تحلیلگران ارائه شده، خواهیم پرداخت.
تعریف استراتژی
«فرد آر دیوید» در تعریف استراتژی میگوید استراتژی ابزاری است که سازمان میتواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد. «آنسوف»، تعریف استراتژی را «قواعد تصمیمگیری» میداند. از نظر «چندلر»، استراتژی تعیین اهداف بلندمدت شرکت و مجموعهای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای دستیابی به آن اهداف است. از نظر «پورتر»، استراتژی خلق موقعیتی منحصربهفرد و متمایز است که مجموعهای متفاوت از فعالیتها را در برمیگیرد. فعالیتها در این مورد باید به صورت سیستمی سازگار با یکدیگر تناسب داشته باشند. «مینتزبرگ»، استراتژی را به عنوان یک برنامه، الگو، موقعیت، دورنما و حیله تعریف میکند.
۱۱ استراتژی مشترک در ۲۰ شرکت برتر و موفق فولادی جهان
با بررسی دقیق کسب و کار ۲۰ شرکت برتر و موفق فولادی دنیا از زمان تاسیس آنها تا سال ۲۰۲۰ و بررسی رویکردها و استراتژیهای آنها، تقریبا اتخاذ ۱۱ استراتژی کلان مشترک در روند رشد و توسعه آنها به شرح زیر مشاهده شده است. شایان ذکر است اکثر این استراتژیها منتج به تشکیل ابر هلدینگهای فولادی شده است.
استراتژی مشارکت: یک یا دو شرکت در چرخه فولاد یک مجموعه جداگانه را تشکیل میدهند تا به هدفهای مشترک در حوزه چرخه فولاد دست یابند (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
استراتژی ادغامها: ازجمله استراتژیهای بسیار متداول شرکتهای فولادی، ادغام دو شرکت چرخه فولاد در یکدیگر و یا یک شرکت سهام شرکت دیگری در چرخه فولاد را میخرد. در این استراتژی یک شرکت بزرگ در چرخه فولاد سهام شرکت کوچکتر را خریداری میکند و یا بالعکس (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
استراتژی یکپارچگی عمومی به بالا: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر عرضهکنندگان مواد اولیه چرخه فولاد (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
استراتژی یکپارچگی عمومی به پایین: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر تولیدکنندگان محصولات نهایی چرخه فولاد (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
استراتژی یکپارچگی افقی: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر شرکتهای رقیب (در راستای تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
استراتژی توسعه بازار: عرضه محصولات فولادی تولیدی و یا مرتبط با چرخه فولاد به مناطق جغرافیایی جدید (حضور در بازارهای منطقه ای و بینالمللی).
استراتژی توسعه محصول: ارتقای محصولات فولادی کنونی و یا عرضه نوع جدیدی از محصولات فولادی.
استراتژی رسوخ در بازار: بالا بردن سهم شرکت در بازار صنعت فولاد برای محصولات کنونی از طریق تمرکز بر بازاریابی.
استراتژی تنوع همگون: افزودن محصولات جدید و مرتبط با چرخه صنعت فولاد.
استراتژی متمایزسازی محصولات و خدمات: بر اساس این استراتژی شرکت محصولات مرتبط با چرخه فولاد را به نحوی عرضه میکند که در این صنعت به عنوان محصول منحصربهفرد تلقی میشود.
استراتژی فروش یا واگذاری: فروش یک واحد مستقل یا بخشی از شرکت فولادی.
همانطور که ملاحظه میشود، اجرای اکثر ۱۱ استراتژی مشترک در ۲۰ شرکت موفق فولادی جهان، تشکیل ابرهلدینگهای قوی و بزرگ فولادی و مرتبط با چرخه فولاد را در برداشته است.
ارائه شده توسط نادر جعفریوسفی، مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران
انتهای پیام//