سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۳۰ /شنبه/۱ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۶ /چهارشنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۰

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور

قیمت‌گذاری در سامانه‌های گمرکی به‌روز نیست

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور گفت: با اینکه از سال گذشته تا کنون قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما این قیمت‌ها در سامانه‌های گمرکی به‌روزرسانی نشده و مشکلاتی را برای واردکنندگان به وجود آورده است

میلاد برادران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آمیتیس نور عمدتا در حوزه واردات ورق‌های الکتریکی (ورق سیلیس‌دار) فعالیت می‌کند. مصرف عمده ورق‌های الکتریکی در صنعت برق و ساخت موتورهای الکتریکی است. لازم به ذکر است که شرکت آمیتیس نور خود هسته‌های ترانس را برای موتورهای الکتریکی تولید می‌کند. در این رابطه، یک کارخانه احداث کرده‌ایم و طبیعتا بخشی از ورق‌های الکتریکی وارداتی نیز در این کارخانه برای تولید هسته ترانس مصرف می‌شود.

وی افزود: مشتری عمده شرکت آمیتیس نور، شرکت موتوژن بوده و شرکت‌های دیگری نیز ورق الکتریکی وارداتی شرکت ما را خریداری می‌کنند. این شرکت‌ها، ورق الکتریکی را برای ساخت الکتروموتورها به کار می‌برند که این ورق‌ها در هسته‌های ترانس تعبیه می‌شوند.

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور خاطرنشان کرد: برای مصرف‌کنندگان نهایی به دو شکل ورق را آماده می‌کنیم؛ بخشی از ورق به صورت خام یا نهایتا برش داده شده به مشتری تحویل داده می‌شود؛ همچنین بخشی از ورق وارداتی به کارخانه انتقال داده می‌شود و با توجه به سفارش دریافتی از سوی مشتری، هسته‌های ترانس به ابعاد و اشکال گوناگون ساخته می‌شود.

برادران اذعان کرد: تولید ورق الکتریکی سطح بسیار بالایی از تکنولوژی را نیاز دارد و در گذشته نیز چندین شرکت قصد ورود به تولید این نوع ورق‌ها را داشتند که تاکنون این مهم محقق نشده است. تقریبا تمام فولادسازان بزرگ دنیا ورق الکتریکی تولید می‌کنند. فولادسازان بزرگ کشورهای چین، آلمان، روسیه و تایوان اقدام به تولید ورق الکتریکی کرده‌اند که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این ورق در کشور چین قرار دارند.

دشواری‌های واردات ورق الکتریکی

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نورتاکید کرد: به دلیل تحریم‌ها، واردات ورق الکتریکی با دشواری‌های بسیاری همراه است. بنابراین ارتباط گرفتن با تولیدکنندگان بزرگ ورق الکتریکی با دشواری انجام می‌شود. سیاستی که مجموعه آمیتیس نور دنبال می‌کند این است که تولید داخلی رونق گیرد. همان‌طور که گفته شد، شرکت موتوژن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورهای الکتریکی در کشور و همچنین شرکت جمکو، عمده ورق الکتریکی مورد نیاز خود را از شرکت ما تامین می‌کند. بنابراین در تلاش هستیم تا آنجا که ممکن است، نیازمندی‌های مصرف‌کنندگان ورق الکتریکی را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: دو نوع ورق الکتریکی در دنیا تولید می‌شود که یکی از آن‌ها ورق با دانه‌های غیر جهت‌دار و دیگری ورق با با دانه‌های جهت‌دار است. در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد از سفارش‌های دریافتی برای ورق الکتریکی ورق با دانه‌های غیر جهت‌دار است.

برداران در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر تفاوت میان دو ورق الکتریکی موجود و صنایع مصرف‌کننده آن‌ها، بیان کرد: تفاوت عمده دو نوع ورق تلفات الکتریکی است. ناگفته نماند که این ورق‌ها گریدهای مختلفی دارند که برخی از آن‌ها ۴۷۰، ۶۰۰، ۵۳۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و… هستند. هر یک از این گریدها با مشخصه تلفات الکتریکی تعیین می‌شوند. به طور مثال، اگر شرکتی قصد تولید محصول خاصی را داشته باشد، با توجه به مشخصه محصول، نیاز به یک ورق خاص خواهد داشت تا بتواند محصولی را تولید کند که از استاندارد لازم برخوردار باشد. بنابراین سفارش‌ها طبق محصول و استانداردها به دست ما می‌رسد.

وی ابراز کرد: اخیرا برخی از تولیدکنندگان الکتروموتور به سمت استفاده از ورق روغنی به جای استفاده از ورق الکتریکی رفته‌اند. متاسفانه این امر، باعث کاهش کیفیت این موتورها و کوتاهی عمر آن‌ها خواهد شد. البته یکی از دلایل جایگزینی ورق روغنی، به عدم دسترسی به ورق الکتریکی بازمی‌گردد.

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور در مطرح کرد: کارخانه تولید هسته‌های ترانس در شرکت ما ظرفیت محدودی دارد؛ بنابراین با توجه به سفارش دریافتی، عمده ورق الکتریکی وارد شده به صورت کویل یا برش داده شده به مشتری تحویل داده می‌شود. حدود ۵۰۰ تن هسته ترانس در پاییز سال جاری از ورق الکتریکی برای کارخانه سفارش دریافت کردیم. حجم سفارش شده به صورت خام به مراتب از این میزان بالاتر است.

برادران ادامه داد: ورق‌های وارداتی همگی به صورت کویل هستند و ضخامت آن‌ها از ۰٫۲۳ تا ۰٫۶۵ میلی‌متر و عرض آن‌ها ۱۰۰ سانتی‌متر است.

وی در خصوص میزان مصرف ورق الکتریکی در کشور، عنوان کرد: شرکت‌های متعدد و بزرگی همچون موتوژن، الکتروژن، جمکو و… در کشور وجود دارند که ورق الکتریکی مصرف می‌کنند. تخمین زده می‌شود نیاز این شرکت‌ها سالانه به حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تن ورق الکتریکی برسد که در حال حاضر تمامی آن از طریق واردات تامین می‌شود.

مشکلات گمرکی واردات را با مشکل مواجه می‌کند

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور خاطرنشان کرد: واردات ورق الکتریکی به ویژه در شرایط کرونا و تحریمی بسیار دشوار است. به طوری که بسیاری از تامین‌کنندگان در ابتدای شیوع ویروس کرونا در دنیا، تولیدات خود را بسیار محدود و حتی برخی متوقف کردند. این امر باعث شد که دیگر به اندازه قبل از کرونا نتوانند ورق الکتریکی تولید کنند. بنابراین مصرف‌کنندگان ورق الکتریکی تحت فشار قرار گرفتند.

برادران تصریح کرد: واقعیت امر آن است که هنوز تکنولوژی ساخت ورق الکتریکی در کشور وجود ندارد و مصرف‌کنندگان این ورق‌ها در کشور، همچنان به واردات آن وابسته هستند. قطعا بهترین گزینه برای تامین ورق الکتریکی، تولید انبوه آن در کشور است اما یکی از اهداف شرکت آمیتیس نور نیز تامین این ورق‌ها برای صنایع مصرف‌کننده داخلی به جهت ادامه فعالیت آن‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که به ویژه اخیرا به شرکت ما فشار آورد، مسائل گمرکی بود؛ به طوری که سیستم‌هایی که در گمرک تعریف شده به ویژه از نظر قیمت‌گذاری کالاها، به‌روز نیست. در حال حاضر، قیمت اکثر محصولات فولادی در دنیا ازجمله ورق‌های الکتریکی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. در حالی که قیمت‌گذاری که هم‌اکنون در سیستم‌های گمرک کشور ثبت شده است، قیمت‌های دو سال قبل بوده و به‌روز نیست. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای همه واردکنندگان شده است.

مسئول واحد لجستیک و بازرگانی خارجی شرکت آمیتیس نور اظهار کرد: تا زمانی که کالایی در داخل کشور تولید نشود و تولیدکنندگان به آن نیاز داشته باشند، واردات باید انجام شود. بنابراین واردکنندگان انتظار همکاری بیشتری را از سوی سازمان‌های مرتبط با این حوزه دارند تا بتوانند نیاز مصرف‌کنندگان که خود تولیدکننده هستند را به نحو احسن برآورده سازند.

برادران بیان کرد: مصرف‌کنندگان ورق الکتریکی، الکتروموتورهایی را تولید می‌کنند که برای بسیاری از صنایع زیربنایی کشور کاربرد دارند و در صورت عدم تامین به‌موقع ورق الکتریکی، خط تولید آن‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و ممکن است تولید آن‌ها متوقف و بعضا نیروهای آن‌ها تعدیل شوند.

انتهای پیام//

برای نخستین بار در کشور انجام شد؛

۱۲:۳۹ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

۶:۰۲ /یکشنبه/۲۲ مهر ۱۴۰۳

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

۱۰:۳۵ /یکشنبه/۱۸ شهریور ۱۴۰۳

مدیر فروش شرکت مجتمع فولاد پارس:

۸:۰۱ /دوشنبه/۲۲ مرداد ۱۴۰۳

مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

۸:۲۳ /یکشنبه/۲۰ خرداد ۱۴۰۳

امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۰۲ /شنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۳

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۴:۳۸ /شنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۲

غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

۱۰:۵۰ /چهارشنبه/۲۱ خرداد ۱۳۹۹

ابوذر ندیمی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

۱۷:۳۴ /شنبه/۹ آذر ۱۳۹۸

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

۱۷:۲۶ /دوشنبه/۲۹ مهر ۱۳۹۸
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/29

224036

فلزات آنلاین

1403/09/29

611682

فلزات آنلاین

1403/09/29

900636

فلزات آنلاین

1403/09/29

3285726

فلزات آنلاین

1403/09/29

26018

فلزات آنلاین

1403/09/29

13781

فلزات آنلاین

1403/09/29

42717

فلزات آنلاین

1403/09/29

50750

فلزات آنلاین

1403/09/29

42984

فلزات آنلاین

1403/09/29

41467

فلزات آنلاین

1403/09/29

28747

فلزات آنلاین

1403/09/29

30148

فلزات آنلاین

1403/09/29

28643

فلزات آنلاین

1403/09/29

37498

فلزات آنلاین

1403/09/29

35677

فلزات آنلاین

1403/09/29

59767

فلزات آنلاین

1403/09/29

28011

فلزات آنلاین

1403/09/29

43147

فلزات آنلاین

1403/09/29

47622

فلزات آنلاین

1403/09/29

4969400