سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۲۵ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:39 /دوشنبه/9 مرداد 1402

افزایش ارزش باتری‌های فرسوده خودروهای الکتریکی در آمریکا

طبق یک بند از ماده قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا، شرکت‌ها مجبورند به منظور تولید باتری خودروهای الکتریکی مواد اولیه آن را در خاک قاره آمریکای شمالی تامین و یا بازیافت کنند. به همین جهت، این منطقه به عنوان خط مقدم رقابت جهانی برای تضعیف سلطه چین در زنجیره عرضه مواد اولیه حیاتی در این حوزه مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا شامل بندی است که در آن در صورت تامین یا بازیافت مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در این کشور صرف نظر از منشاء آن، تولیدکننده باتری را واجد شرایط دریافت یارانه خواهد کرد. این موضوع از این نظر مهم است که خودروسازان از طریق این بند قانون، واجد شرایط استفاده از مواد اولیه حیاتی بازیافتی مورد استفاده در تولید باتری در خاک ایالات متحده آمریکا به جهت استفاده در تولید خودروهای الکتریکی خواهند شد.

خبرگزاری رویترز با مصاحبه با بیش از ده‌ها مقام و کارشناسان صنعتی اعلام کرد که قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا باعث، افزایش ساخت کارخانه‌های تولید باتری در این کشور می‌شود و خودروسازان را ترغیب می‌کند تا تحقیقات بیشتری در مورد باتری‌های قابل بازیافت انجام دهند. در نهایت این قانون می‌تواند خرید خودروهای الکتریکی کارکرده را برای خریداران کشورهای در حال توسعه دشوارتر کند.

به گفته شرکت تحقیقاتی «EMR»، تقریبا تمام فرایند بازیافت و فرآوری باتری خودروهای الکتریکی در بازار جهانی در چین انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سرمایه به دست آمده از این کار برای چین، از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، به ۱۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد. از نظر این شرکت، با معرفی خودروهای الکتریکی بیشتر و کاهش عمر مفید ناوگان این خودروها، تجارت بازیافت باتری‌ها رشد خواهد کرد.

توماس بکر، مدیر بخش تولید محصولات زیست‌پایشی در شرکت «BMW» بیان کرد: مواد اولیه معدنی موجود در این باتری‌ها مانند لیتیوم، کبالت و نیکل به طور متوسط بین یک هزار یورو (یک هزار و ۱۲۳ دلار) تا دو هزار یورو در هر خودرو ارزش دارند.

لویی دیاز، نایب رییس شرکت بازیافت باتری کانادایی «Li-Cycle» عنوان کرد: این مواد اولیه حیاتی ممکن است ظرف چند سال آینده با کمبود در عرضه مواجه شوند؛ چراکه خودروسازان حجم تولید خودروهای الکتریکی را افزایش می‌دهند. مواد اولیه موجود در باتری‌ها می‌توانند بی‌نهایت بار بازیافت شوند و همچنان توان خود را حفظ کنند.

گفتنی است که شرکت «Li-Cycle»، حدود ۳۷۵ میلیون دلار وام از دولت ایالات متحده آمریکا برای احداث کارخانه‌ای در نیویورک دریافت کرده که قرار است اواخر سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. این بودجه به پیشبرد تصمیم‌گیری‌های آتی سرمایه‌گذاری در این کارخانه تولیدی کمک می‌کند.

جی بی استرابل، مدیرعامل شرکت «Redwood Materials» که در ماه فوریه ۲۰۲۳، یک وام دو میلیارد دلاری از دولت ایالات متحده آمریکا برای احداث یک مجتمع بازیافت و بازتولید مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در ایالت نوادا دریافت کرد، گفت: قانون کاهش تورم آمریکا، مواد اولیه بازیافتی موجود در باتری را به‌ عنوان معدن‌های شهری و مواد بازیافتی از قراضه‌ها را به عنوان مواد استخراج شده از معادن تلقی می‌کند.

این امر شرکت‌های آمریکایی را ترغیب کرده است تا نسبت به هم‌تایان خود در اتحادیه اروپا در این زمینه که بر روی الزاماتی چون حداقل مقدار مواد بازیافتی در باتری‌ خودروهای الکتریکی آینده تمرکز کرده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند.

شرکت‌های فعال در زمینه بازیافت باتری مانند «Ascend Elements»، «Li-Cycle» و…، در حال برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه‌های بازیافت باتری در قاره اروپا طی چند سال آینده هستند اما دسترسی به بودجه و مشوق‌های ارائه شده از طریق قانون کاهش تورم آمریکا، به این معنی است که واحدهای بازیافت بیشتری در ایالات متحده آمریکا در حال احداث هستند.

مایک اوکرونلی، مدیر عامل شرکت «Ascend Elements» که در حال حاضر یک واحد بازیافت باتری این شرکت در ایالت جورجیا فعال است و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی از وزارت انرژی آمریکا تحت قانون زیرساخت برای احداث کارخانه‌ای در ایالت کنتاکی که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۳ افتتاح شود، دریافت کرده است، اظهار داشت: کاری که قانون تورم آمریکا انجام می‌دهد، تغییر معادله روند تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها است.

کریستین مارستون، مدیر ارشد فناوری شرکت «Altilium Metals» که در حال ساخت کارخانه بازیافت باتری در بلغارستان است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ یک کارخانه بازیافت دیگر در بریتانیا احداث کند، تصریح کرد: رقابت برای ایجاد زنجیره‌های تامین مبتنی بر تئوری حلقه بسته که در آن مواد معدنی بازیافت شده در باتری‌های جدید تولید شده استفاده می‌شوند، ادامه دارد و همه تولیدکنندگان تمایل دارند زنجیره تامین خود را مدیریت کنند و هیچ کس نمی‌خواهد در این زمینه به چین متکی باشد.

با این حال، چین همچنان در این رقابت پیشتاز است. بر همین اساس دولت چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳، استانداردهای سختگیرانه‌تری را ارائه و افزایش حمایت خود از بازیافت‌کنندگان باتری‌ها در زمینه تحقیقات را اعلام کرد. پس از تصویب قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۲، مقامات چینی این قانون را ضد روند جهانی شدن، توصیف و ایالات متحده را به زورگویی یک‌جانبه متهم کردند.

افزایش رشد استفاده از مواد اولیه بازیافتی از باتری‌ها

بر اساس داده‌های وب سایت «PitchBook.com»، حداقل ۸۰ شرکت در بازیافت خودروهای الکتریکی در سطح جهان فعالیت می‌کنند. همچنین بیش از ۵۰ کسب‌وکار نوپا در ۶ سال گذشته، حداقل ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه از سرمایه‌گذارانی مانند شرکت‌های خودروسازی، تولیدکنندگان باتری و شرکت‌های معدنی فعال در حوزه معدن مانند شرکت «Glencore» جذب کرده‌اند.

شرکت «Circular Energy Storage» اعلام کرد که حجم باتری خودروهای الکتریکی برای بازیافت تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. عمر مفید باتری‌هایی با ظرفیت حدود ۱۱٫۳ گیگاوات ساعت، در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و این میزان تا سال ۲۰۳۰، به ۱۳۸ گیگاوات ساعت معادل تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی الکتریکی افزایش می‌یابد. گفتنی است عمر مفید باتری وسایل نقلیه الکتریکی، به طور میانگین حدود ۱۰ سال است.

برخی از فعالان در این صنعت پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۴۰ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در خودروهای الکتریکی جدید تا سال ۲۰۴۰، از مواد اولیه بازیافتی تامین می‌شود. در حال حاضر تعداد کمی از واحدهای بازیافت باتری در ایالات متحده آمریکا وجود دارد اما همچنان هیچ واحد بازیافت باتری فعالی در اروپا راه‌اندازی نشده است.

شرکت «Charles Trent Ltd» در یک واحد تولیدی در شهر پول در جنوب انگلستان، اخیرا دو خط تولید اوراق و قراضه راه‌اندازی کرده است که در آن وسایل نقلیه اوراقی یا فرسود برای بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت به دلیل کمبود فضا برای بازیافت، کانتینرهای مخصوص ویژه‌ای را برای باتری خودروهای الکتریکی ساخته است که به منظور تحقیقات در این زمینه به فروش می‌رسند و یا توسط تکنسین‌هایی که خودروهای با سوخت فسیلی را الکتریکی می‌کنند، استفاده می‌شوند. در حال حاضر در قاره اروپا، باتری خودروهای الکتریکی به صورت فلزات موجود در باتری‌های فرسوده خرد شده و برای بازیافت به چین ارسال می‌شوند.

افزایش رقابت میان شرکت‌های بازیافت باتری

رقابت بر سر تعیین قیمت فلزات موجود در باتری‌های فرسوده همچنان ادامه دارد. برونو تامپسون، مدیر اجرایی شرکت «Cambridge»، یک شرکت بازیافت باتری مستقر در انگلستان که قصد دارد اولین کارخانه خود را در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کند، بیان کرد: شرکتی که با کمترین هزینه بالاترین بازدهی را در این زمینه داشته باشد، برنده این رقابت خواهد بود.

تئا سول، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «Ecobat» مستقر در شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا که باتری‌های فرسوده جمع‌آوری شده در اروپا و ایالات متحده آمریکا را بازیافت می‌کند، عنوان کرد که سرعت روند بازیافت خود را بهبود بخشیده و  بازدهی بازیافت لیتیوم سلول باتری این شرکت حدود ۷۰ درصد است.

وی افزود: بازدهی این فرایند باید به سطوحی نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد برسد. افزایش بازدهی در این فرایند اهمیت خواهد داشت؛ چراکه اتحادیه اروپا حداقل مقدار لیتیوم، کبالت و نیکل بازیافتی در باتری‌های خودروهای الکتریکی را طی هشت سال آینده الزامی خواهد کرد. همچنین اتحادیه اروپا شرایط را برای بازیافت در خارج از خاک اروپا سخت‌تر می‌کند.

کورت واندپوت، معاون ارشد شرکت بلژیکی «Umicore» مطرح کرد: این شرایط فرایند بازیافت را به طور موثر به حالت بومی در خواهد آورد.

از سوی دیگر، صنعت باتری نگرانی‌ خود را در مورد دسترسی به خودروهای الکتریکی فرسوده در آینده برای بازیافت اعلام کرد. گفته شده که بالغ بر حدود ۳۰ درصد از خودروهای سوخت فسیلی فرسوده در اروپا، به صورت قاچاق و از راه دریا به مالکان جدید در کشورهای در حال توسعه یا برای تهیه قراضه ارسال می‌شوند. برخی از خودروسازان در تلاشند تا با بررسی گرینه‌های موجود تا جای ممکن هزینه تولید خودروهای الکتریکی را کاهش دهند.

شرکت خودروسازی نیسان برای حفظ کنترل بر صنعت باتری به شرکت‌های خودروهای الکتریکی اجاره‌ای در ژاپن روی آورده است؛ در حالی که تولیدکننده خودروهای الکتریکی «Nio» در چین باتری‌ها را به مشتریان خود اجاره می‌دهد تا مالکیت خود بر این بخش را حفظ کند. جلوگیری از صادر شدن این مواد معدنی بازیافت شده در اروپا، مانع از دسترسی کشورهای در حال توسعه به منابع ارزان‌تر حمل‌ونقل خواهد شد.

به گفته توماس بکر، مدیر بخش تولید محصولات زیست‌پایشی در شرکت «BMW»، انتظار می‌رود ارزش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها، فرایند بازیافت را نسبت به فروش وسایل نقلیه به دیگر کشورهای در حال توسعه جذاب‌تر کند.

وی افزود: اروپا باید تمرکز خود را بر روی بازیافت باتری‌ خودروهای الکتریکی قرار دهد و تمامی جوانب در این فرایند در نظر گرفته شوند و چیزی از قلم نیفتد.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500