سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۳۸ /یکشنبه/۴ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۷:۰۸ /دوشنبه/۱۶ مرداد ۱۴۰۲

دستیابی به اهداف گذار به فرایند الکتریکی‌سازی

در حالی که تمرکز جهانی بر تامین مواد حیاتی، گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل کرده و شرایط را برای استفاده گسترده از وسایل نقلیه الکتریکی فراهم می‌سازد، کارشناسان امر معتقدند که حجم تقاضا نیز در این فرایند نقش حیاتی ایفا می‌کند و همانند روند عرضه باید به آن توجه ویژه‎‌ای شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای فلزات حیاتی مورد نیاز برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر افزایش یابد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۳ منتشر شد، حجم تقاضای بخش انرژی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، عامل اصلی افزایش سه برابری حجم تقاضای کلی برای لیتیوم، افزایش ۷۰ درصدی حجم تقاضا برای کبالت و افزایش ۴۰ درصدی حجم تقاضا برای فلز نیکل بود.

این افزایش حجم تقاضا در درجه اول ناشی از رشد حجم فروش خودروهای الکتریکی است. همچنین حجم تقاضا برای باتری در سال ۲۰۲۲ در چین و ایالات متحده آمریکا به ترتیب ۷۰ و ۵۰ درصد افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه تاکید کرد: این روند صعودی به این دلیل است که میانگین استفاده از باتری خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا، ۴۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است که عمدتا به دلیل سهم نسبتا بالاتر خودروهای شاسی بلند در این کشور در مقایسه با سایر بازارهای بزرگ خودرو در جهان است.

بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، سهم مالکان خودروهای شاسی‌بلند از حدود ۲۵ درصد در دهه ۱۹۷۰، به حدود ۷۵ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

با این حال، ابعاد خودروها در سراسر جهان در حال افزایش یافتن است. طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، فروش جهانی خودروهای شاسی‌بلند بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد رشد پیدا کرد و میزان انتشار دی‌اکسید کربن از این خودروها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲، به حدود یک میلیارد تن رسید. در همین رابطه ابعاد بزرگ‌تر خودروهای شاسی‌بلند الکتریکی، می‌تواند دلیلی بر استفاده از باتری‌های قدرتمندتر باشد.

به گفته ویلیام آدامز، مدیر بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها و بخش تحقیقات فلزات پایه موسسه «Fastmarkets»، سیاست‌گذاری‌ها برای سرعت بخشیدن به منظور صدور مجوز فعالیت و فرآوری صنعت باتری در واحدهای تولید اروپا و ایالات متحده آمریکا برای تامین امنیت زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی در حال انجام است؛ البته کشور چین همچنان مرکز فرآوری این مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در جهان به شمار می‌آید.

وی افزود: هرچه کشورهای غربی دیرتر در صدد جایگزینی زنجیره تامین مواد اولیه مورد استفاده در باتری‌ها در چین برآیند، انجام آن به مراتب برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد.

این موضوع به شدت مورد توجه تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) قرار گرفته است؛ چراکه چین به طور بالقوه می‌تواند محدودیت‌هایی صادراتی همچون محدودیت‌هایی که اخیرا بر صادرات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرد، تعیین کند و یا اینکه خود مشمول تحریم‌های بین‌المللی واقع شود. با این حال، از نظر تئوری محدودیت‌هایی برای افزایش حجم بازار خودروهای الکتریکی و در نتیجه حجم تقاضا برای آن وجود دارد.

مدیر بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها و بخش تحقیقات فلزات پایه موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: بازار خودروهای الکتریکی ظرفیت و اندازه معینی دارد. در عین حال با افزایش اشتراک‌گذاری خودرو و اتوموبیل‌های خودران، احتمالا اندازه بازار این خودروها در نهایت کاهش می‌یابد. این امر حجم فشار بر مواد اولیه را کاهش خواهد داد.

کاهش ابعاد باتری‌ها، خودروهای هیبریدی و دیگر مواد اولیه حیاتی

آدامز در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با بهبود زیرساخت‌های دستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، یک روش برای حل کمبود در دسترس بودن منبع تامین مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید خودروها، کاهش ابعاد این باتری‌ها است. باید در نظر داشت که باتری‌های کوچک‌تر سریع‌تر شارژ می‌شوند اما برای اینکه این کار عملی شود، نیاز به یک ساختار دستگاه شارژ بزرگ‌تر و سریع‌تر است.

به گفته پروفسور تام مورنهوت از مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، استفاده از باتری‌های کوچک‌تر و خودروهای هیبریدی باید مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد تا تقاضا برای مواد معدنی حیاتی در دو دهه آینده به یک حالت ثبات برسد. بر همین اساس میزان انتشار کربن مبتنی بر طرح‌های حمایتی آب و هوایی ارائه شده دولت‌ها روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

وسایل نقلیه بزرگ‌تر مانند شاسی‌بلندها که به انرژی بیشتری برای حرکت نیاز دارند و خودروهایی که برای طی مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند، به باتری‌های بزرگ‌تری نیاز دارند؛ به همین دلیل به مواد اولیه بیشتری برای تولید باتری این خودروها نیاز خواهد بود.

وی تصریح کرد: حجم تقاضای مواد معدنی برای تولید خودروهای الکتریکی با باتری بزرگ، حدود سه برابر خودروهای با ابعاد متوسط است. همچنین اکثر افراد حدود ۳۰ تا ۴۰ مایل در روز رانندگی می‌کنند که بر همین اساس مواد معدنی موجود در باتری این خودروها بدون استفاده باقی خواهد ماند.

در همین رابطه، مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها هم دارای اهمیت است. در این نوع خودروها معمولا به جای استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات، از باتری‌های نیکل منگنز کبالت استفاده می‌شود.

خودروهای هیبریدی نیز به دلیل استفاده از موتورهای احتراقی، از مواد اولیه حیاتی کمتری در تولید باتری آن‌ها استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش حجم تقاضا برای این مواد اولیه حیاتی شود. خودروهای هیبریدی که دارای یک باتری الکتریکی با ابعاد کوچک‌تر نسبت به دیگر خودروهای الکتریکی هستند، به طور متوسط حدود ۳۰ کیلووات ساعت باتری آن‌ها‌ انرژی در خود ذخیره می‌کند و در مقایسه با انرژی ۲۵۰ کیلووات ساعت باتری یک خودرو شرکت تسلا مدل «Cybertruck» یا انرژی ۱۳۱ کیلووات ساعت باتری یک خودرو شرکت فورد مدل «F150 Lightning»، حجم کمتری دارد.

مورنهوت تصریح کرد: خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز می‌تواند گزینه بهتری نسبت به خودروهای تمام الکتریکی باشد اما تشویق افراد برای استفاده از این خودروها نیازمند ارائه سیاست‌گذاری‌های حمایتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخش بزرگی از افراد به دنبال استفاده از خودروهای تمام الکتریکی باشند، در این صورت به مواد اولیه بیشتری برای تولید باتری این خودروها نیاز خواهد بود.

انتهای پیام//

با هدف مقابله با عواقب احتمالی انجام شد؛

۱۰:۳۷ /پنجشنبه/۱ آذر ۱۴۰۳

با توجه به بحران آب‌وهوایی کره زمین،

۱۰:۱۲ /پنجشنبه/۱ آذر ۱۴۰۳

در توسعه ظرفیت‌های هیدروژن تجدیدپذیر،

۱۱:۰۷ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر،

۱۲:۵۴ /یکشنبه/۲۷ آبان ۱۴۰۳

یک اتفاق قابل پیش‌بینی؛

۱۱:۱۰ /یکشنبه/۲۷ آبان ۱۴۰۳

به دنبال افزایش تعرفه‌های واردات به جنوب شرق آسیا،

۱۵:۰۹ /شنبه/۱۹ آبان ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

تا سال 2050 به وقوع خواهد پیوست؛

۱۵:۱۰ /سه شنبه/۶ شهریور ۱۴۰۳

تهدیدات دوجانبه ایران و آمریکا، عامل نوسان قیمت نفت

۱۰:۴۷ /شنبه/۱۳ مرداد ۱۳۹۷
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/3

206000

فلزات آنلاین

1403/09/3

573182

فلزات آنلاین

1403/09/3

769238

فلزات آنلاین

1403/09/3

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/3

23892

فلزات آنلاین

1403/09/3

12905

فلزات آنلاین

1403/09/3

40091

فلزات آنلاین

1403/09/3

49911

فلزات آنلاین

1403/09/3

42663

فلزات آنلاین

1403/09/3

41480

فلزات آنلاین

1403/09/3

27568

فلزات آنلاین

1403/09/3

29449

فلزات آنلاین

1403/09/3

28043

فلزات آنلاین

1403/09/3

37245

فلزات آنلاین

1403/09/3

34808

فلزات آنلاین

1403/09/3

50294

فلزات آنلاین

1403/09/3

27272

فلزات آنلاین

1403/09/3

39497

فلزات آنلاین

1403/09/3

43987

فلزات آنلاین

1403/09/3

4519700