برنت نیکولیشن، معاون اجرایی شرکت «NextSource» گفت: این شرکت تولید گرافیت ورقهای را در معدن تحت مدیریت خود با نام «Molo» در ماداگاسکار پیش از ایجاد محدودیت بالقوه در دسترسی مواد آند گرافیت طبیعی و مصنوعی تولیدشده در واحدهای تولیدی غیر از چین آغاز کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «NextSource» در حال افزایش ظرفیت تولید گرافیت ورقهای در معدن و تاسیسات خود به ۱۷ هزار تن در سال است.
برنت نیکولیشن در گفتوگوی خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: این شرکت با جدیت در تلاش است تا اولین محموله گرافیت ورقهای خود تحت نام «SuperFlake» را به یکی از شرکای تجاری ژاپنی خود تحویل دهد. این شرکت ژاپنی قصد دارد از این گرافیت ورقهای، به منظور تولید گرافیت خالص کروی پوششدار به سفارش یک شرکت ژاپنی که در زنجیره تامین تولیدکنندگان تجهیزات اصلی فعال است، استفاده کند. محموله گرافیت ورقهای تولید شرکت «NextSource» در پایان جولای ۲۰۲۳ ارسال شده است.
همچنین این شرکت قصد دارد یک محموله یک هزار و ۵۰۰ تنی گرافیت ورقهای به درخواست شرکت استراتژیک ژاپنی فعال در زنجیره تامین تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو (OEM) برای بهکارگیری آن در تولید سلول باتری ارسال کند.
وی افزود: این حجم از ارسال محمولهها برای شرکت «NextSource» که در آستانه فرایند بازبینی صدور مجوز فعالیت معدن جدید خود قرار دارد، یک دستاورد بزرگ محسوب میشود.
گفتنی است حدود ۳۳ درصد از برق مورد نیاز برای معدن، کمپ و محل اقامت کارگران این شرکت فعال در معدن «Molo»، از انرژی خورشیدی ۲٫۶ مگاواتی تامین میشود. این شرکت قصد دارد این میزان را به ۵۰ تا ۶۰ درصد در گذر زمان و با گسترش فعالیت این معدن افزایش دهد.
این شرکت در روز ۱۲ جولای ۲۰۲۳ گزارش داد که ساخت نیروگاه خورشیدی تکمیل شده و هماکنون برقرسانیهای نهایی در معدن در حال انجام است.
شرکت «NextSource» بر این باور است که ارسال محمولههای در مقیاس نسبتا کوچک و پایدار حجم عرضه گرافیت ورقهای برای این شرکت یک مزیت خواهد بود؛ چراکه میتواند با هزینه نسبتا کم این محصول را به بازار عرضه کند.
نیکولیشن در ادامه عنوان کرد: اگرچه واحد تولیدی این شرکت در معدن «Molo» نسبتا کوچک است اما این مسئله موجب راهاندازی، تامین مالی و ساخت آن در مدت زمان کوتاهی شده است. شرکت «NextSource» از این رویکرد در پیش گرفته شده، به منظور توسعه معدن و ایجاد واحدهای تولیدی مشابه استفاده خواهد کرد.
معاون اجرایی شرکت «NextSource» تاکید کرد: این شرکت درصدد است واحد تولید با ظرفیت ۱۷ هزار تنی خود را با حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه راهاندازی کند و تنها در عرض ۱۲ ماه پس از تامین مالی پروژه، این واحد تولیدی به فاز بهرهبرداری خواهد رسید.
این شرکت در نظر دارد با استفاده از گرافیت ورقهای تولید شده در معدن «Molo»، تاسیسات تولید آند باتری در جمهوری موریس خود را وارد فاز ادغام و اکتساب کند که انتظار میرود در سال ۲۰۲۴ این اتفاق عملیاتی شود.
وی اظهار داشت: نسبت به اهمیت برخورداری از منبع تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان سلول باتری، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و فرآوری کنندگان آند و برخی دیگر از مشتریان دیگر در زنجیره نهایی مطلع هستیم.
مدیر اجرایی شرکت «NextSource» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این منبع ثابت تامین مواد اولیه در فرایند صدور مجدد مجوز فعالیت تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، مهم به شمار میرود.
نیکولیشن معتقد است که اگر تامینکننده مواد اولیه باتری نیروی انسانی، ماشینآلات و مواد بهکار رفته در تولید یا سیستم مدیریت خود را تغییر دهند، باید قبل از ارسال محصول به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در ژاپن و تولیدکنندگان سلول باتریها، فرایند صدور مجدد مجوز فعالیت خود را که ممکن است زمانبر هم باشد، دوباره انجام دهند.
تاسیسات تولید آند باتری شرکت «NextSource» در جمهوری موریس قرار دارد و انتظار میرود ظرفیت تولید اولیه این تاسیسات سه هزار و ۶۰۰ تن باشد.
وی تصریح کرد: تولید آند باتری شرکت «NextSource» این امکان را فراهم میکند که در آینده، چهار خط تولید با ظرفیت هر کدام سه هزار و ۶۰۰ تن را راهاندازی کند که در حالت کلی، ظرفیت تولید این تاسیسات به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن خواهد رسید.
از آنجایی که گرافیت ورقهای معدن «Molo» دانه درشت است، نسبت به گرافیت ورقهای دانهبندی شده که بیشتر در تولید آند باتری استفاده میشود، ممکن است مشمول تعیین پریمیوم در نظر گرفته شود.
ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت ورقهای با کربن غلظت ۹۴ درصد، مش مثبت ۸۰ با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده، رقم یک هزار و ۷۷ تا یک هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن در روز ۲۰ جولای ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به گرافیت ورقهای دانهبندی شده با کربن غلظت ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده که قیمت آن ۵۴۸ تا ۶۲۰ دلار در هر تن در تاریخ مذکور بود، تغییری نداشت.
گفتنی است فرایند تصفیه و کرویسازی مورد نیاز برای تولید گرافیت کروی بدون پوشش، ارزش افزوده قابل توجهی برای این ماده ایجاد میکند. موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت کروی با کربن غلظت ۹۹٫۹۵ درصد، در حجم ۱۵ میکرون با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده در روز ۲۰ جولای ۲۰۲۳ را حدود دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد.
این ماده که بدون پوشش است، در واقع مرحله ماقبل آخر پیش از تولید گرافیت کروی پوششدار (CSPG) مورد استفاده در تولید آند باتری محسوب میشود. قیمت گرافیت طبیعی در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش دسترسی به گرافیت مصنوعی که قیمت آن کاهش یافته بود، تحت فشار قرار داشت. این موضوع باعث شد که موسسه «Fastmarkets»، سیستم ارزیابی قیمتگذاری مواد اولیه گرافیت مصنوعی خود را راهاندازی کند.
شرکت «NextSource» همچنین در حال توسعه تاسیسات تولید آند گرافیت مصنوعی خود است که از انرژیهای تجدیدپذیر در بخشهای مختلف برای تکمیل این تاسیسات تولید آند باتری این شرکت در جمهوری موریس استفاده میکند.
مدیر اجرایی شرکت «NextSource» خاطرنشان کرد: بیشتر آند مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی در دیگر کشورها به جز چین، ترکیبی از گرافیت طبیعی و مصنوعی است؛ در حالی که برخی از تولیدکنندگان سلول باتریها و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی به دلیل عدم وجود پروژههای گرافیتی طبیعی، از آند ۱۰۰ درصد مصنوعی استفاده میکنند.
نیکولیشن با تاکید بر اینکه استراتژی شرکت «NextSource» مبتنی بر این است که بتواند به عنوان یک ارائهدهنده چند منظوره بخشهای مختلف آند مطرح باشد، در ادامه به موضوع دسترسی به زنجیره تامین گرافیت طبیعی و مصنوعی از طریق شریک تجاری ژاپنی این شرکت اشاره کرد.
شرکت «NextSource» معتقد است اگر فناوریهای جدید فرآوری آند بتوانند چرخه عمر باتریها را طولانیتر کنند، گرافیت طبیعی میتواند نظر برخی فعالان بازار را به سمت خود جلب کند.
وی تصریح کرد: اگر این تکنولوژیها توسعه یابند، این احتمال وجود خواهد داشت که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، استفاده از تمام آندهای مبتنی بر گرافیت ورقهای را در نظر بگیرند که ساخت آنها ارزانتر از گرافیت مصنوعی بوده و میزان کربن دیاکسید کمتری نیز تولید میکنند.
در حال حاضر که گرافیت طبیعی و مصنوعی تولید شده در خارج از چین با کمبود مواجه است، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) شرایطی را برای تولیدکنندگان فراهم آورده که از این طریق میتوانند برای فروش خودروهای الکتریکی اعتبار مالیاتی دریافت کنند.
مدیر اجرایی شرکت «NextSource» در همین رابطه بیان کرد: در دستورالعملهای قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا ذکر شده که با در نظر گرفتن وضعیت مازاد ظرفیت مواد اولیه، هیچ ماده اولیه مورد استفاده در تولید باتری نباید از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا یا کشوری که عضو توافقنامه تجارت آزاد با این کشور نیست، تامین شود. به عبارت دیگر، در صورت وقوع چنین سناریویی، تولیدکننده خودروهای الکتریکی واجد دریافت اعتبار مالیاتی حداقل هفت هزار و ۵۰۰ دلاری برای فروش این خودروها تحت قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا نخواهد بود.
به گفته نیکولیشن، اتکای فعلی مصرفکنندگان گرافیت به گرافیت مصنوعی وارداتی از چین نمیتواند به طور نامحدود تحت سیستم قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا ادامه پیدا کند.
وی معتقد است با ارائه این قانون توسط آمریکا، واردات مواد اولیه مورد نیاز در تولید باتریها ادامه نخواهد یافت و تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، امکان واردات گرافیت مصنوعی از چین وجود نخواهد داشت.
در نتیجه، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی باید منابع جایگزینی برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری بیابند که احتمالا با پریمیوم بالاتری نسبت به مواد اولیه صادر شده از چین به فروش میرسند. این بدان معنی است که انتظار میرود حجم تقاضا در طول زنجیره تامین برای مواد آندی که مبدا صادرات آنها از چین نیست، افزایش یابد.
مدیر اجرایی شرکت «NextSource» در ادامه افزود: هر شرکت خودروسازی، نگران زنجیره تامین تولید آند مورد استفاده در باتری خودرهای الکتریکی است؛ بنابراین به نظر میرسد در حال حاضر تمایل به تامین مواد اولیهای همچون گرافیت ورقهای مورد نیاز برای تولید گرافیت کروی پوششدار افزایش یافته است. با این حال، تامین بودجه برای راهاندازی پروژههای نوپا در وضعیت اقتصادی کنونی کار آسانی نخواهد بود.
در همین رابطه شرکت «NextSource»، حدود ۵۰ میلیون دلار کانادا (۳۷٫۸ میلیون دلار آمریکا) از طریق یک عرضه عمومی سهام عادی در روز اول آگوست ۲۰۲۳ جذب سرمایه انجام داد.
شرکت «Vision Blue Resources» قصد دارد برای حفظ مالکیت نسبی خود در سهام شرکت «NextSource»، در این عرضه عمومی سهام شرکت کند.
نیکولیشن بر این باور است که پروژههای بیشتری باید فعالیت تولید خود را آغاز کنند که از طریق بازارهای سهام این کار امکانپذیر نیست به همین خاطر این موضوع باعث افزایش نگرانی بیشتر مدیران تولیدکنندگان تجهیزات اصلی شده است. بنابراین، این موضوع میتواند تولیدکنندگان تجهیزات اصلی را وادار کند نسبت به ایمنسازی زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز خود منفعلتر عمل کنند.
رویکرد شرکت «NextSource» برای تولید گرافیت ورقهای و گرافیت خالص کروی پوششدار بر این اصل استوار است که هزینههای خود را با کوچک نگه داشتن مقیاس محمولههای ارسالی و استفاده از محمولههای سفارشی تکرارپذیر کاهش دهد.
لازم به یادآوری است که ظرفیت تولید اولیه تاسیسات تولید آند باتری شرکت «NextSource» با هرینه سرمایهای ۳۲ میلیون دلاری که در جمهوری موریس قرار دارد، حدود سه هزار و ۶۰۰ تن است که در عرض ۱۲ ماه وارد فاز بهرهبرداری خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: برای تامین هزینه سرمایهای مذکور، برخی از سرمایهگذاران آمادگی خود را اعلام کردهاند.
انتهای پیام//