سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۳۰ /پنج شنبه/۱ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:05 /شنبه/21 مرداد 1402

محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توسعه فروش داخلی همگام با هدف‌گذاری رونق صادرات در بازارهای بین‌المللی/ میدکو در مسیر منحنی دوم توسعه

بخش معدن و صنایع معدنی کشور به ویژه صنعت فولاد، با پیشرفت‌های قابل توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است که در این میان شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزی با متنوع‌سازی محصولات تولیدی و تامین نیازهای بازار داخلی همگام با صادرات محصولات ارزش‌افزا، نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت روزافزون این بخش داشته‌اند. شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، یکی از شرکت‌های پیشرو در این بخش به شمار می‌آید که همواره تلاش دارد ضمن حفظ مشتریان فعلی خود، روزبه‌روز نیازهای متقاضیان داخلی و خارجی محصولات متنوع فولادی، مسی و… را بیشتر مرتفع سازد؛ چراکه این مسئله منجر به افزایش فروش و درآمد این هلدینگ عظیم معدنی و فلزی خواهد شد و سودآوری قابل توجهی را برای سهام‌داران میدکو به همراه خواهد داشت. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهیم خواند:

در سال‌های اخیر، بازار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد  با چه چالش‌هایی مواجه بوده است؟

وضع قوانین و مقررات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه، از مهم‌ترین معضلاتی به شمار می‌آید که در حال حاضر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور (به ویژه حوزه فولاد) را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است. به نظر می رسد که  مطالعات کارشناسی اثربخش، فنی و دقیق که به واسطه آن بتوان تصمیمات درست در بخش مهم معدن و صنایع معدنی اتخاذ کرد، صورت نمی‌پذیرد؛ این شرایط زمانی بغرنج‌تر می‌شود که این گونه تغییرات، تصمیمات و دستورالعمل‌ها، به یک‌‌باره ابلاغ می­شود و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ناچار مجبور می‌شوند ظرف مدت کوتاهی، برنامه‌ها و اقدامات خود را با آن‌ها سازگار کنند که این خود دشواری­هایی را ایجاد می‌کند. از جمله راهکارهای پیشنهادی جهت رفع این چالش‌ها می‌توان به توجه سیاست‌گذاران به ابعاد و متغیرهای گوناگون اثرگذار در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم­گیری مبتنی بر نتایج ارزیابی­های علمی، فنی و کارشناسانه اشاره کرد.

میدکو در سال‌های اخیر چه رویکردهایی را در زمینه فروش داخلی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان دنبال کرده است؟

در حوزه فروش داخلی، ما کاملا مطیع دستورات و مقرراتی که سیاست‌گذاران و نهادهای بالادستی تعیین می‌کنند، هستیم و نقش خاصی در این زمینه نداریم و تنها ضوابط و قوانین موجود در حوزه فروش داخلی را به دقت اجرا می‌کنیم. البته توانمندی و چابکی میدکو در حدی است که قادر هستیم مدل‌های کارآمدتری را برای فروش داخلی و خارجی اجرایی کنیم. به بیان دیگر، از آنجایی که ما همواره برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید و فروش محصولات خود داریم و برنامه­ریزی­های تولید به صورت منظم در میدکو طراحی می‌شوند، بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط، آمادگی لازم جهت حضور پررنگ‌تر در بازارهای داخلی و صادراتی را داریم. به هر حال باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای فروش در شرکت‌هایی که محصولات استراتژیکی همچون فولاد تولید نمی‌کنند و قانون‌گذار نیز نظارت مستقیم بر عملکرد آن‌ها ندارد، به مراتب آسان‌تر از برنامه‌ریزی فروش در مجموعه‌هایی همچون میدکو است که علاوه بر نظارت نهادهای بالادستی، مشتریان خاص خود را دارند و ارتباط با اکثریت این مشتریان نیز باید از طریق کانال‌های فروشی مانند بورس باشد و این عوامل قطعا بر مدیریت فروش تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

استراتژی میدکو در حوزه توسعه بازار داخلی محصولات شرکت‌های زیرمجموعه خود چیست؟

میدکو همواره نسبت به شناسایی و تامین محصولاتی که از اهمیت بیشتری نزد مشتریان برخوردار است و در اولویت آن‌ها قرار دارد، اقدام کرده‌ و به دنبال آن است که تولید این محصولات را افزایش دهد. تولید شمش منیزیم، از نمونه‌‎­های برجسته تولید و عرضه میدکو در این زمینه بوده است؛ این موفقیت در حالی به دست آمد که پیش از این، تنها یک یا دو شرکت موفق به تولید شمش منیزیم در حجم و زمان محدود شده بودند و ما پس از بررسی شرایط بازار و همچنین نیاز مشتریان خود، با سرعت مناسبی نسبت به راه‌اندازی خط تولید این محصول اقدام کردیم. میدکو در حال حاضر با قدرت در تمام عرصه‌های مرتبط با بخش معدن فعالیت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اکتشاف، حمل‌ونقل، مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) و…. اشاره کرد. همچنین به دنبال توسعه بازار سایر محصولات زنجیره فولاد خود (به غیر از شمش که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود) نیز هستیم.

در حال حاضر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با چه موانعی در حوزه صادرات روبه‌رو هستند؟

نوسانات نرخ ارز، وضع محدودیت‌های صادراتی برای برخی محصولات معدنی و فلزی، دشواری های مربوط به مسائل بانکی بین‌المللی به واسطه تحریم­های ظالمانه، کمبود منابع مالی جهت توسعه اکتشافات معدنی و افزایش طرح‌های تولیدی، از یک سو و کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور طی سالیان اخیر از سوی دیگر، از جمله اصلی­ترین موانعی هستند که تولید و متعاقب آن صادرات را تحت تاثیر قرار می­دهند. با این وجود، اعمال سیاست‌های تشویقی و وضع تعرفه‌های ترجیحی بر محصولات فولادی در برخی از کشورهای همسایه، حذف عوارض صادراتی و… عواملی هستند که می‌توانند بر رونق صادرات این محصولات اثرگذار باشند.

استراتژی کلان میدکو در حوزه صادرات و توسعه بازارهای بین‌المللی چیست؟

هلدینگ میدکو در حال حاضر در منحنی دوم توسعه خود قرار گرفته است؛ در منحنی اول، ما به دنبال احداث و راه‌اندازی خطوط مختلف تولید اعم از فولاد، مس و… بودیم و در منحنی دوم، به دنبال توسعه تولید و فروش محصولات جدید و با ارزش افزوده بالا در بازارهای داخلی و خارجی هستیم. همچنین مطالعات لازم جهت حضور در بازارهای بین‌المللی انجام شده و بازارهای هدف صادراتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای حوزه CIS، شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی مشخص شده‌اند. امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی در سطح منطقه، بتوانیم ضمن توسعه تولید و فروش محصولات خود در بازارهای داخلی، در بازارهای خارجی نیز حضور موفق­تری داشته باشیم.

انتهای پیام//

با امضای تفاهم‌­نامه همکاری میان ایمیدرو و تاصیکو،

10:30 /دوشنبه/28 آبان 1403

طی حکمی از سوی آقاجانلو،

9:10 /دوشنبه/28 آبان 1403

با انتخاب اعضای هیئت مدیره،

9:49 /چهارشنبه/16 آبان 1403

در راستای افزایش بهره‌وری تولید،

11:45 /سه شنبه/15 آبان 1403

علی خطیبی، مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

13:22 /دوشنبه/2 مهر 1403

علیرضا ضیایی، مدیرعامل شرکت کاوند نهان زمین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:33 /شنبه/7 آبان 1401

غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:10 /چهارشنبه/26 مرداد 1401

سید مصطفی سبزواری، مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:31 /شنبه/15 مرداد 1401

محمدوحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

13:05 /شنبه/19 تیر 1400

ابراهیم یوسفیان، مدیرعامل شرکت مهندسی مهان صنعت کانی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:22 /شنبه/18 اردیبهشت 1400

مهری عليدوستی، مديرعامل شرکت آتورپات مديا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:01 /شنبه/28 مهر 1403

جاویدان حاجی‌آقا محسنی، عضو هیئت مدیره شرکت فولاد شاهرود طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:25 /دوشنبه/16 مهر 1403

آینده فلزات در ایران چگونه است؟

8:54 /سه شنبه/6 شهریور 1403

عباس ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج طی یادداشتی در «فلزات‌انلاین» مطرح کرد:

5:54 /شنبه/14 مرداد 1402

احمد عروجی،مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

8:04 /شنبه/10 تیر 1402

با هدف افزایش نقش بخش معدن در رشد اقتصادی کشور صورت پذیرفت؛

10:01 /شنبه/3 شهریور 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه میدکو،

15:48 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

13:28 /شنبه/5 اسفند 1402

نگاهی به شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه؛

5:50 /شنبه/28 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/30

206000

فلزات آنلاین

1403/08/30

573182

فلزات آنلاین

1403/08/30

769238

فلزات آنلاین

1403/08/30

2715234

فلزات آنلاین

1403/08/30

24005

فلزات آنلاین

1403/08/30

12905

فلزات آنلاین

1403/08/30

40091

فلزات آنلاین

1403/08/30

49911

فلزات آنلاین

1403/08/30

42663

فلزات آنلاین

1403/08/30

41451

فلزات آنلاین

1403/08/30

27571

فلزات آنلاین

1403/08/30

29449

فلزات آنلاین

1403/08/30

28043

فلزات آنلاین

1403/08/30

37253

فلزات آنلاین

1403/08/30

34778

فلزات آنلاین

1403/08/30

50294

فلزات آنلاین

1403/08/30

27244

فلزات آنلاین

1403/08/30

39497

فلزات آنلاین

1403/08/30

43987

فلزات آنلاین

1403/08/30

4436100