سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۰۹ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:18 /دوشنبه/30 مرداد 1402

سیاست‌گذاری‌های چین در راستای حفظ افزایش قیمت فلزات پایه

مدیر موسسه «Sucden Financial» مستقر در بریتانیا، در جریان وبینار فلزات این موسسه که  در روز چهارشنبه دوم آگوست ۲۰۲۳ برگزار شد، گفت: ارائه سیاست‌گذاری‌های محرک اقتصادی که توسط دولت چین وضع شده است، نقشی اساسی در حفظ روند افزایش قیمت فلزات پایه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، داریا افانووا در جریان برگزاری وبینار فلزات سه ماهه سوم ۲۰۲۳ این شرکت، بیان کرد: همچنان به تحلیل سیاست‌گذاری‌های محرک اقتصادی ارائه شده توسط دولت چین ادامه خواهد داد.

وی افزود: اخیرا قیمت فلزات پایه هم‌زمان با اعلام سیاست‌گذاری‌های محرک اقتصادی از سوی دولت چین افزایش پیدا کرد. به دنبال برگزاری جلسه کمیسیون حزب ویژه کومونیسم چین با نام «پولیتبورو» در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۳، امیدها برای ادامه روند صعودی فعلی قیمت فلزات پایه افزایش پیدا کرد.

مدیر موسسه «Sucden Financial» خاطرنشان کرد: سیاست‌های ارائه شده بیشتر بر روند عرضه به‌ ویژه در بخش مصرف‌کننده تمرکز دارد و خیلی روند تقاضا را تحت پوشش قرار نداده است.

افانووا عنوان کرد: در بخش روند عرضه، همچنان چالش‌های مهمی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان وجود دارد. در زمان اعلام اخبار مثبت، قیمت‌ها با روند افزایشی همراه می‌شوند اما زمانی که قیمت‌ها به دلیل افزایش حجم عرضه و به دنبال آن افزایش حجم تقاضا روند صعودی به خود می‌گیرند، امکان شکسته شدن سطح مقاومت و رشد بیشتر قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت؛ بنابراین همچنان اثرات محرک‌ها در اقتصاد ملموس است.

حجم تقاضای چین برای فلزات پایه

تمرکز اصلی موسسه «Sucden Financial» در وبینارهای سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بر موضوع تقاضای فلزات اساسی چین بوده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده از اول سال ۲۰۲۳ تا به امروز، فلز روی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان فلزات پایه داشته و قیمت آن با کاهش ۲۰ درصدی به خصوص در سه ماهه دوم سال جاری مواجه بوده است، هرچند که روند نزولی قیمت در ماه جولای ۲۰۲۳ موقتا متوقف شد.

قیمت سه ماهه روی در پایان روز معاملاتی دوم آگوست ۲۰۲۳ در بورس فلزات لندن، عدد دو هزار و ۴۸۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن را به ثبت رساند؛ این در حالی است که قیمت این فلز در ابتدای سال ۲۰۲۳، حدود سه هزار و دو دلار به ازای هر تن بود. این اتفاق با کاهش حجم تقاضا از سوی بخش ساخت‌وساز مرتبط بود.

کاهش در حجم تقاضا و همچنین افزایش در حجم عرضه از معادن روی، منجر به کاهش قیمت‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ شد. همچنین حجم ذخایر انبار این فلز در بورس فلزات لندن طی سه ماهه دوم ۲۰۲۳ به شدت افزایش یافت.

حجم ذخایر فلز روی در انبارهای بورس فلزات لندن در روز سوم آگوست ۲۰۲۳، در مجموع به ۹۷ هزار و ۹۲۵ تن رسید؛ در حالی که در ابتدای سال جاری این حجم حدود ۳۰ هزار و ۴۷۵ تن بود.

با وجود کاهش قابل‌ توجه قیمت روی، این موضوع ممکن است بر مقدار تولید واحدهای ذوب اروپا به ویژه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تاثیر بگذارد. علی‌رغم روند نزولی قیمت گاز طبیعی، کاهش قیمت روی همچنان موجب کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شد.

به گفته مدیر موسسه «Sucden Financial»، تنها ۲۰ درصد از واحدهای ذوب روی توانایی تولید این فلز در صورت افزایش هزینه‌های تولید آن را دارند. با توجه به اینکه ارائه طرح سیاست‌گذاری‌های حمایتی از این فلز در حال حاضر در حاشیه قرار دارد، انتظار می‌رود قیمت روی در سه ماهه سوم همچنان روند نزولی خود را حفظ کند.

چشم‌انداز روند تقاضای آلومینیوم

افانووا در خصوص فلز آلومینیوم عنوان کرد: مطابق با سایر فلزات پایه، قیمت این فلز نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل تصمیمات بانک‌های مرکزی، حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. تصمیمات بانک‌های مرکزی و چشم‌انداز روند کاهشی حجم تقاضا، بر روی بازار فلزات پایه تاثیر گذاشته است.

اقدامات بانک‌های مرکزی، بیشترین تاثیر در میان فلزات پایه را بر روی فلز آلومینیوم گذاشته است؛ علی‌رغم اینکه اقتصاد ایالات متحده آمریکا از نظر نیروی کار حتی در سمت مصرف‌کننده، همچنان پویایی خود را حفظ کرده است.

در  کشور چین علی‌رغم آغاز مجدد فعالیت واحدهای ذوب در استان یون‌نان، قطعی برق و فرایند تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی در سایر مناطق وجود دارد؛ در حالی که تهدید خشکسالی همچنان ممکن است بر ظرفیت تولید آلومینیوم در این کشور تاثیر بگذارد.

وی با ابراز امیدواری از آغاز مجدد فعالیت واحدهای تولیدی آلومینیوم، مطرح کرد: علی‌رقم شروع دوباره فرایند تولید در واحدهای ذوب‌ استان یون‌نان، این موضوع برای ایجاد سود پایدار از سمت عرضه سالانه کافی نخواهد بود.

مدیر موسسه «Sucden Financial» تاکید کرد: موضوع وضعیت انرژی همچنان به عنوان یک عامل تاثیرگذار در کنار مسئله خشکسالی و افزایش دمای هوا در چین مطرح است.

افانووا با یادآوری کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید آلومینیوم در استان سیچوان چین به دلیل سهمیه‌بندی برق در ماه آگوست ۲۰۲۲، یادآور شد: ممکن است این جریان دوباره به منظور حفظ تامین انرژی پایدار واحدهای تولید در آینده تکرار شود.

وی بر این باور است که با در نظر گرفتن چشم‌انداز روند تقاضا، ممکن است حاشیه سود در روند عرضه محدود شود.

مدیر موسسه «Sucden Financial» با اشاره به بی‌تابی بازار نسبت به ارائه سیاست‌گذاری‌های حمایتی چین، گفت: علی‌رغم شنیده شدن اخبار مثبت در همین رابطه از چین، تاثیر روند مثبت آن بر بازار پایدار نبوده است و تا زمانی که بازار روند بازیابی پایدار و رشد اقتصادی در چین را تجربه کند، تلاش‌ها به منظور ایجاد یک تغییر اساسی بلندمدت به ویژه در بازار آلومینیوم ادامه خواهد داشت.

افزایش حجم تقاضا برای فلز مس

افانووا با تاکید بر آگاهی از وضعیت عرضه فلز مس، بیان کرد: با توجه به اینکه حجم تقاضا برای این فلز کاهش یافته است، انتظار می‌رود این روند در سه ماهه سوم همچنان وضعیت رکود ناپایدار خود را حفظ کند.

وی معتقد است که با وجود روند پر نوسان بازیابی اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های ارائه شده برای آن، پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای کنسانتره مس در چین افزایش یابد.

در همین راستا، حجم واردات سنگ معدن مس به چین به سرعت با روند صعودی مواجه شد و تعرفه‌های ذوب با افزایش ۲۰ درصدی در ماه آپریل ۲۰۲۳، به بیش از ۹۰ دلار در هر تن رسید.

موسسه «Fastmarkets» شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر آسیا و اقیانوسیه با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار را حدود ۸۸٫۹ دلار در هر تن در روز ۲۸ جولای ۲۰۲۳ ارزیابی کرد. همچنین شاخص تعرفه کنسانتره مس با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر آسیا و اقیانوسیه با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، حدود ۸٫۸۹ سنت در هر پوند در همان روز اعلام شد که بالاترین میزان از ماه اکتبر ۲۰۱۸ بود.

افزایش حجم تقاضا برای کنسانتره مس با وجود روند پرنوسان بازیابی اقتصادی

مدیر موسسه «Sucden Financial» بر این باور است که از دیدگاه کلان اقتصادی چین، فلز مس نسبت به تغییرات ایجاد شده در بازار بسیار حساس است. اختلاف قیمت‌ها در حالت کانتنگو برای فلز مس باقی مانده که این اختلاف قیمت‌ها به بازار فیزیکی سرایت پیدا نمی‌کند و موضوع انبار ذخایر همراه با چشم‌انداز کاهشی تقاضا، تاثیر کمی بر بازار فلزات اساسی و به ویژه مس خواهد داشت.

حجم ذخایر انبار فلز مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز سوم آگوست ۲۰۲۳، به ۷۶ هزار و ۸۷۵ تن رسید؛ در حالی که در ابتدای سال ۲۰۲۳، حجم ذخایر این فلز ۸۸ هزار و ۵۵۰ تن بود. لازم به ذکر است که حجم ذخایر انبار فلز مس برای مدت کوتاهی در اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۱۰۰ هزار تن رسید و بعد از مدتی دوباره روند نزولی به خود گرفت.

وضعیت حجم ذخایر انبار نیکل و روی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳، کاهش شدیدی را تجربه کرد که از عوامل تاثیرگذار بر آن می‌توان به وضعیت اقتصاد چین، تصمیم‌گیری‌های بانک‌های مرکزی و وضعیت نابسامان تقاضا برای مصالح ساختمانی اشاره کرد.

افانووا اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت نیکل در حدود ۲۰ هزار دلار در هر تن ثابت مانده است و اختلاف قیمت‌ها نیز در حالت کانتنگو قرار دارد و به نظر می‌رسد حجم تقاضا از حجم عرضه آن برای این فلز پیشی نگیرد.

وی معتقد است که موضوع ارائه سیاست‌گذاری‌های حمایتی اعلام شده و بازیابی جزئی حجم تقاضا برای فولاد، موجب رفع مشکل محدودیت دسترسی در بازار فیزیکی نخواهد شد. گفتنی است اختلاف قیمت سه ماهه نقدی نیکل، اخیرا رقم ۲۰۵ دلار در هر تن را به ثبت رساند.

مدیر موسسه «Sucden Financial» ادامه داد: وضعیت حجم تقاضا برای نیکل جهت استفاده در تولید باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی، همچنان به عنوان یک عامل مهم در ارزیابی بلندمدت شرایط این فلز در آینده در نظر گرفته می‌شود.

افانووا خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در بلندمدت، تقاضا برای این فلز روند صعودی را تجربه کند اما این موضوع برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ عملی نیست؛ چراکه شرایط برای افزایش قیمت‌ها فراهم نشده است.

وی در پایان یادآور شد: روند عرضه در چین در حال بازیابی است و واحد‌های ذوب پس از پشت سرگذاشتن شرایط سهمیه‌بندی‌های برق و فرایند تعمیر و نگهداری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، در حال آغاز فعالیت مجدد تولید خود هستند اما این موضوع را نباید به معنای بازیابی کامل اقتصاد چین توصیف کرد.

انتهای پیام//

رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:

15:15 /شنبه/23 تیر 1403

علی‌رغم وجود معادن غنی در سطح استان،

7:26 /سه شنبه/19 تیر 1403

با هدف بررسی گزارش‌های تولید،

9:16 /چهارشنبه/13 تیر 1403

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

7:40 /دوشنبه/11 تیر 1403

با هدف بررسی گزارش‌های مالی،

9:14 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:05 /شنبه/21 مرداد 1402

علیرضا ضیایی، مدیرعامل شرکت کاوند نهان زمین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:33 /شنبه/7 آبان 1401

غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:10 /چهارشنبه/26 مرداد 1401

سید مصطفی سبزواری، مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:31 /شنبه/15 مرداد 1401

محمدوحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

13:05 /شنبه/19 تیر 1400

ابراهیم یوسفیان، مدیرعامل شرکت مهندسی مهان صنعت کانی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:22 /شنبه/18 اردیبهشت 1400

عباس ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج طی یادداشتی در «فلزات‌انلاین» مطرح کرد:

5:54 /شنبه/14 مرداد 1402

احمد عروجی،مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

8:04 /شنبه/10 تیر 1402

در مجمع عمومی عادی سالیانه میدکو،

15:48 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

در سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 تحقق یافت؛

13:04 /چهارشنبه/12 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

15:39 /شنبه/19 اسفند 1402

نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

13:28 /شنبه/5 اسفند 1402

نگاهی به شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه؛

5:50 /شنبه/28 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500