وی در خصوص عملکرد این تجهیز، افزود: گندله تخلیهشده توسط واگن برگردان شماره یک بهوسیله نوار نقالههای موجود به مخزن (Buffer bin) انتقال مییابد و از طریق دو فیدر با ظرفیتهای تخلیه یک هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت و با کمک نوار نقالههای تعبیهشده توسط ماشین انباشت جدید (Stacker) به ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت در پارکهای یک و ۲ ذخیره میشود. با انجام این پروژه، ظرفیت انباشت مکانیزه به میزان یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه، ماشین انباشت مذکور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، تست و با موفقیت همزمان با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت راهاندازی شد.
خادم کیمیایی تصریح کرد: از مهمترین ویژگیهای این ماشین انباشت و برداشت میتوان به مواردی همچون افزایش ظرفیت انباشت گندله در ناحیه آهنسازی فولاد مبارکه به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت، بهرهمندی از سیستم آنتیکولوژن برای جلوگیری از برخورد با دستگاههای مجاور و دپوی مواد، استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری و ارتقای ایمنی ماشین بهعلت استفاده از دو جک هیدرولیک جهت تغییر زاویه بوم اشاره کرد.
وی خاظرنشان کرد: ماشین انباشت (Stacker) از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده است:
-سازه اصلی (Superstructure) به وزن حدودی ۳۶ تن است؛ این سازه بر روی چرخنده اصلی (Slew Ring) نصب میشود و بهواسطه دو محور انتقال قدرت که پینیونها را میچرخانند، موجب گردش کل سازه حول محور خود میشود.
-سازه زیرین (Sub-Structure) به وزن حدودی ۴۶ تن است؛ این سازه بستر اصلی ماشین جهت قرار دادن چرخنده اصلی (Slew Ring) به شمار میآید و دارای چهار ستون است که به سیستم راهبر متصل میشوند.
-بوم وزن تعادل (Counter Weight Boom) به وزن حدودی ۱۳۴ تن است؛ این سازه بر روی سازه اصلی قرار گرفته و بر روی یک طرف آن وزنههای بتنی تعادل، نصب و طرف دیگر به بوم تخلیه و جکهای هیدرولیک متصل میشود. همچنین دکل ارتباطی بوم وزن تعادل و بوم تخلیه، بر روی این سازه نصب میشود.
-شوت تخلیه (Discharge Boom) به وزن حدودی ۳۸ تن است؛ بر روی این سازه نوار نقاله تخلیه نصب میشود و مواد پس از بارش بر روی نوار این بوم از سمت تریپر کار، در محل مربوطه تخلیه میشوند.
-دکل (Masts and Bracing Boom) به وزن حدودی ۱۲ تن است؛ بخشهای بوم تخلیه و تعادل بهواسطه دکل نسبت به یکدیگر پایدار و صلب میشوند.
-راهبرهای دو طرف لغزان و ثابت (Travel Gear. Fixed and Float Sides) به وزن ۲۸ تن است. کل سازه بر روی این راهبرها قرار گرفته و وظیفه آن، حرکت دادن ماشین بر روی ریلهاست.
مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ تن اسکلت فلزی در ساخت این ماشین بهکار رفته است، خاطرنشان کرد: عمده مواد استفاده شده برای ساخت این قطعات، ورق فولادی S355J2+N است. این قبیل ورقها، یک فولاد سازهای با کربن کم و مقاومت کششی بالاست که دارای قابلیت جوشکاری و فرمدهی مناسب است. برشکاری مواد این قطعات با بهرهگیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته و موجب دستیابی به دقت بالای فیتآپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش شده است.
خادم کیمیایی در ارتباط با اهمیت طراحی و ساخت این تجهیز، اظهار داشت: با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانسهای هندسی و انطباقات، حداکثر دقت در ماشینکاری تجهیزات صورت گرفته است. با توجه به شرایط سایت و با در نظر گرفتن توالی نصب قطعات، پیشمونتاژ و جوشکاری در محل انجام و کنترلهای کیفی و نقشهبرداری صورت گرفت.
وی در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژهها و بهرهبرداری ناحیه آهنسازی، دستگاه نظارت، حملونقل، تعمیرات مرکزی، قراردادهای خرید، مدیریت شهری، شرکت آذر طیف سپاهان، شرکت برق آرا و تمامی همکارانی که در برنامهریزی، اجرا و راهاندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام//