به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، افشین نادی با تاکید بر اینکه ماشین بورینگ ۱۳۰ ساخت شرکت یونیون آلمان یکی از تجهیزات کاربردی در تعمیرگاه مرکزی است، بیان کرد: این ماشین به دلیل داشتن میز و بستر ثابت روی کف کارگاه، امکان حرکت طولی در امتداد میز با طول بیش از هشت متر را دارد و تاکنون با استفاده از آن ماشینکاری تجهیزات بزرگی مانند اسپیندل ۳۷ تنی نورد گرم، ساید گایدها و انواع مندریل را انجام دادهایم که این امر پایداری خطوط تولید و ارزشافزوده اقتصادی قابلتوجهی را برای شرکت به همراه داشته است.
وی تصریح کرد: اینکه مدیریت فولاد مبارکه از ابتدای دوران ساخت دغدغه فناور شدن و دستیابی به دانش فنی احداث کارخانه و خطوط تولید فولاد را در سر میپرورانده است، از یک سو و حمایتهای انجامشده در زمینه بومیسازی تجهیزات و قطعات از سوی دیگر، این شجاعت و جسارت را در تکتک کارکنان شرکت به ویژه کارکنان خلاق تعمیرگاه مرکزی به وجود آورد که در شرایط سخت، بسیاری از اموری را که انجام آنها در کشور به نظر غیرممکن میرسید، امکانپذیر بدانند و آنها را به انجام برسانند. ازجمله این اقدامات میتوان به بومیسازی بسیاری از تجهیزات خطوط تولید با استفاده از ظرفیتهای تعمیرگاه مرکزی و شرکتهای سازنده داخلی اشاره کرد.
وی از تعمیر و بازسازی ماشین بورینگ یونیون CNC-130 به دست کارشناسان توانمند تعمیرگاه مرکزی شرکت فولاد مبارکه به عنوان گام بلند دیگری در راستای ارتقای دانش فنی شرکت نام برد و گفت: بدون شک این دستاورد با ارزش، بسته دانشی دیگری به دیوان پرافتخار شرکت افزوده است.
از غیرقابل استفاده شدن ماشین تا بازسازی و در مدار قرار گرفتن مجدد
در همین راستا، سید منصور هاشمی فشارکی، سرپرست نت ماشینآلات برق و مکانیک شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد: مدتی قبل ساپورت محور X و ساپورت محور Z ماشین بورینگ که دکل اصلی روی آنها قرار دارد، به دلیل پارگی سیم بکسل و سقوط وزنه تعادل دچار شکستگی و دفورمگی شد؛ به طوری که عملا تجهیز غیرقابل استفاده بود .بر این اساس، کارگروهی متشکل از کارشناسان نت تعمیرگاه مرکزی تشکیل شد و حل این مشکل، بازسازی، تعمیر اساسی و راهاندازی مجدد ماشین در دستور کار قرار گرفت و با بررسیهای انجامشده و استفاده از تجارب گذشته در زمینه تعمیر ماشینآلات تعمیرگاه مرکزی، عملیات دمونتاژ ماشین آغاز شد.
علیاکبر جمی، کارشناس تعمیرات برق شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تشریح اجرای این عملیات تعمیراتی حساس، مطرح کرد: ابتدا وزنه تعادل از داخل دکل اصلی با رعایت دستورالعملهای ایمنی و باربرداری، خارج و در ادامه گیربکس محور Y و اسپیندل از روی دکل اصلی دمونتاژ شد. در این مرحله دکل اصلی که سنگینترین قطعه ماشین است، از روی ساپورت محور Z پایین گذاشته شد.
وی یادآور شد: با امکان دسترسی به ساپورتهای آسیبدیده محور X و Z، میزان خرابی و آسیبدیدگی پس از دمونتاژ این دو قطعه از روی ماشین مشخص شد. در ادامه با بررسی کارشناسی و دقیق قطعات معیوب و ارزیابی راهحلهای مختلف، به منظور راهاندازی ماشین در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه و رعایت استانداردها و تلرانسهای ماشینابزار و رعایت دستورالعمل ایمنی، ابتدا مکاتباتی با شرکت سازنده ماشین یعنی شرکت یونیون انجام شد اما برای تامین قطعات و همچنین نقشههای ساپورت هیچگونه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفت و همکاری انجام نشد. بنابراین تصمیم بر آن شد که ساپورت محور Z داخل تعمیرگاه مرکزی ساخته شود و ساپورت محور X هم در داخل تعمیرگاه تعمیر و اصلاح شود.
تجربه موفقیتآمیز همکاران در ساخت انواع قطعات
محمدرضا غفاری، تکنسین تعمیرات مکانیک شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بدون شک تجربه موفقیتآمیز همکاران در ساخت انواع قطعات از ابتدای بهرهبرداری تاکنون نقش تعیینکنندهای در انجام موفقیتآمیز این عملیات داشت، مطرح کرد: برای ساخت ساپورت محور Z که ابعاد آن حدود ۴۰*۱۴۵*۱۵۰ سانتیمتر است و وزنی در حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم دارد، اقداماتی نظیر طراحی و تهیه نقشه از ساپورت محور Z؛ ساخت سازه اسکلت فلزی؛ تنشزدایی و ماشینکاری اولیه (خشنتراشی)؛ خرید و تهیه لاینر و چسب مخصوص ریلهای ساپورت ماشین (تورسیت)؛ چسباندن لاینرهای زیر ساپورت محور Z و ماشینکاری نهایی با رعایت استاندارد و تلرانسهای لازم انجام شد.
وی ادامه داد: پس از انجام اقدامات بالا، ساپورت محور X نیز اصلاح و تعمیر و روی ماشین مونتاژ شد. ساپورت محور Z نیز به همراه دکل و اسپیندل و متعلقات با موفقیت نصب شد. پس از تعویض سیم بکسل معیوب، وزنه تعادل با رعایت استانداردهای باربرداری داخل دکل نصب و پس از تعمیر و نصب خطکش محور Y و تنظیمات دقیق پارامترهای ابعادی و تست نهایی انجام شد و ماشین بورینگ یونیون CNC-130 با موفقیت راهاندازی و تحویل بهرهبرداری شد.
رئیس کارگاه ساخت تعمیرگاه مرکزی در پایان با تاکید بر اینکه چنین موفقیتهای غرورآفرینی در فولاد مبارکه بدون شک به یکباره حاصل نشده است، یادآور شد: از زمان بنیانگذاری فولاد مبارکه تا امروز در سایه الطاف خداوند، حمایتهای بیبدیل مدیریت ارشد سازمان و تلاش بیوقفه همکاران تولید، تعمیرات و پشتیبانی، هر روز شاهد دستیابی به موفقیتهای ارزشمندی در عرصه تولید و تعمیرات بودهایم که شایسته است به پاس همه این مجاهدتها از همکاران حوزههای یادشده به ویژه همکاران تعمیرگاه مرکزی که با اقدامات ارزشمندی که در ساخت قطعات انجام دادهاند، برای شرکت ارزشافزوده اقتصادی زیادی خلق کردهاند، تشکر و قدردانی کنیم.
انتهای پیام//