• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌دهد:

نوآوری و به‌کارگیری تکنولوژی روز تولید در شرکت فولاد ناب تبریز

  • کد خبر : 29237
  • 30 شهریور 1402 - 11:18
نوآوری و به‌کارگیری تکنولوژی روز تولید در شرکت فولاد ناب تبریز
شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن در کشور، همواره در راستای نوآوری و استفاده از دانش روز تولید به منظور متنوع‌سازی سبد محصولات خود حرکت کرده است.

شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن در کشور، همواره در راستای نوآوری و استفاده از دانش روز تولید به منظور متنوع‌سازی سبد محصولات خود حرکت کرده است.  این شرکت ضمن به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید و همچنین متخصصان و کارشناسان باتجربه و مجرب، موفق به تولید و صادرات محصولات باارزش افزوده بالایی همچون تیرآهن نیمه‌سبک بال نیم پهن موازی (I_7)، نبشی بال مساوی و ناودانی لبه‌گرد بال شیب‌دار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، صنعت فولاد به عنوان یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی و رشد اقتصادی کشورها به شمار می‌آید و بر همین اساس شرکت‌های بزرگ فولادی جهان همواره به دنبال نوآوری و به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز در تولید و صادرات انواع محصولات خاص و باارزش افزوده بالای فولادی بوده‌اند. با توجه به پیشروی صنعت فولاد به سمت انقلاب صنعتی پنجم در کشورهای توسعه‌یافته و حرکت این صنعت در راستای انقلاب صنعتی چهارم در کشورهای در حال توسعه، ضرورت تحقیق، توسعه و نوآوری در تولید انواع محصولات جدید و ارزش‌افزای فولادی بیش از پیش احساس می‌شود. در این میان، ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان نیز از این مسئله مستثنی نبوده و فعالان این صنعت به ویژه تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی، مدیریت نوآوری، تولید و صادرات انواع محصولات جدید و باارزش افزوده بالا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

طبق آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع تولید مقاطع طویل فولادی کشور در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، پنج میلیون و ۳۹۹ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (پنج میلیون و ۱۸۱ هزار تن)، با افزایش ۴٫۲ درصدی همراه شده است. در این مدت، ۶۴۳ هزار تن تیرآهن توسط فعالان این بخش تولید شده که حاکی از افزایش ۲۸٫۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴۹۹ هزار تن) است. میزان تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ۳۸۶ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (۳۷۴ هزار تن)، با افزایش ۳٫۲ درصدی همراه شده است. تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در پنج ماهه نخست امسال، موفق به تولید چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تن میلگرد شده‌اند که این میزان حاکی از افزایش ۱٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (چهار میلیون و ۳۰۸ هزار تن) است. با مقایسه این آمار و ارقام می‌توان دریافت که علی‌رغم چالش‌های موجود در صنعت فولاد کشور همچون قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالای ایران و قطعی برق در سه ماهه اخیر که همچنان نیز ادامه دارد، تولید انواع مقاطع طویل فولادی به ویژه تیرآهن، نبشی و ناودانی با رشد مناسبی در داخل همراه بوده است.

تنوع تولید مقاطع طویل فولادی در فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن در کشور است که فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ به منظور رفع نیاز صنایع مختلف به مقاطع طویل فولادی همگام با به‌کارگیری تجهیزات به‌روز و مدرن و همچنین حضور متخصصان داخلی و خارجی آغاز کرد. سبد محصولات این شرکت شامل انواع نبشی از سایز ۲۰ تا ۱۰۰، ناودانی از سایز ۸۰ تا ۱۸۰ و تیرآهن از سایز ۱۲۰ تا ۱۸۰ است که در صنایعی همچون ساختمان‌سازی، نفت و گاز، سدسازی، خطوط انتقال نیرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات در دو خط مجهز به جدیدترین و به‌روزترین تجهیزات نورد تولید می‌شوند. شرکت فولاد ناب تبریز طی ۱۸ سال فعالیت مستمر، ضمن نوآوری و به‌‌روزرسانی تکنولوژی خطوط تولید خود، موفق به توسعه سبد محصولات شرکت شامل تیرآهن نیمه‌سبک بال نیم پهن موازی (I_7)، نبشی بال مساوی و ناودانی لبه‌گرد بال شیب‌دار شده است.

آنچه تولید انواع مقاطع طویل فولادی در شرکت فولاد ناب تبریز را از نمونه‌های مشابه داخلی متمایز کرده است، کیفیت بالای محصولات و کنترل مداوم این مهم توسط کارشناسان و متخصصان مجرب و باتجربه در آزمایشگاه مجهز این شرکت است. محصولات فولاد ناب تبریز بر اساس استانداردهای ملی ۱-۱۳۹۶۸، ۱-۴۴۷۷ و ۱۶۳۴۸ تولید شده و خواص فیزیکی و مکانیکی محصولات بر اساس گواهینامه (ISO17025) توسط واحد کنترل کیفیت در آزمایشگاه مجموعه بررسی می‌شود. در واقع شرکت فولاد ناب تبریز از تمامی امکانات و تجیزات به‌روز جهت تولید انواع مقاطع طویل فولادی با کیفیت بهره گرفته و نوآوری و متنوع‌سازی در تولید این محصولات، منجر به حضور موفق این شرکت در بازارهای صادراتی نیز شده است. فولاد ناب تبریز علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، نیم نگاهی به توسعه صادرات محصولات خود داشته و همواره در میان یکی از برترین صادرکنندگان نبشی و ناودانی کشور قرار گرفته است. این شرکت در سال گذشته، برای ششمین سال متوالی به عنوان صادرکننده برتر استان آذربایجان شرقی انتخاب شد. لازم به ذکر است که بازارهای صادراتی شرکت فولاد ناب تبریز شامل کشورهایی همچون افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهای حوزه CIS می‌شود.

نوآوری و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات نورد

شرکت فولاد ناب تبریز طی سالیان اخیر، گام‌های بلندی در راستای نوآوری و بومی‌سازی برخی تجهیزات و قطعات خطوط نورد برداشته است و واحد ابزارسازی این شرکت به عنوان یکی از واحدهای مجهز و پیشرفته کشور در این بخش، امکان ارائه خدمات در زمینه‌های ساخت قطعات فولادی و چدنی، قطعات ماشین‌کاری شده سنگین، ماشین‌کاری انواع غلتک‌های سبک و سنگین نورد گرم، ساخت و تعمیر انواع چرخ‌دنده‌های پیچیده، پیچ و مهره‌های خاص صنعتی، بازسازی گیربکس‌های ساده و پیچیده و تعمیرات و بازسازی جرثقیل‌های سقفی را دارد؛ ضمن اینکه در این راستا، فولاد ناب تبریز به موفقیت‌های فراوانی دست یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت غلتک‌های دستگاه‌های صاف‌کن، ساخت دستگاه صاف‌کن نبشی و ناودانی، ساخت جعبه گیربکس دستگاه تنظیم فاصله غلتک، ساخت فولی‌های فولادی، تبدیل غلتک‌های استند کناری خط ناودانی به تایر جرثقیل هوایی، ساخت دنده حلزونی جعبه گیربکس و ساخت استندهای نورد اشاره کرد.

البته علی‌رغم پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در مسیر توسعه و نوآوری تولید انواع مقاطع فولادی طی سالیان اخیر حاصل شده است، فعالان این بخش با موانع و چالش‌هایی نیز مواجه بوده‌اند که در حال حاضر منجر به ایجاد یک رکود نسبی در بازار این محصولات شده است. عدم توازن در زنجیره فولاد و قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالای ایران، مهم‌ترین معضلی است که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، وضع عوارض صادراتی و رفع تعهد ارزی، منجر به افت محسوس صادرات مقاطع فولادی به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان شده و زمینه جولان هرچه بیشتر کشور رقیب یعنی ترکیه را فراهم کرده است. در چنین شرایطی، بازنگری در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد و همچنین قوانین مرتبط با صادرات باید در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار بگیرد تا تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی همچون شرکت فولاد ناب تبریز که زمینه اشتغال‌زایی پایدار و ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور فراهم کرده‌اند، بتوانند با آسودگی خاطر و دغدغه کمتر به فعالیت خود در این عرصه ادامه دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29237

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

26اردیبهشت
قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب

26اردیبهشت
تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.