سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۰۵ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:37 /چهارشنبه/5 مهر 1402

سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در بازارهای آسیا

به گفته برخی منابع، حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در بازارهای وارداتی آسیایی در هفته دوم سپتامبر ۲۰۲۳ تحت فشار بیشتری قرار گرفته است، چرا که کاهش قیمت فلزات موجود در این باتری‌های مستهلک شده موجب کاهش حاشیه سود بازیافت‌کنندگان این فلزات شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، آخرین معاملات انجام شده برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) با محتوای بین ۱۵ تا ۲۵ درصد نیکل، حدود ۵ تا ۱۵ درصد کبالت و حدود ۳ تا ۵ درصد لیتیوم در بازار کره‌جنوبی، شاخص سودآوری ۷۲ تا ۷۳ درصد با شرط تحویل بر عرشه کشتی در بنادر این کشور را نشان داد که ارزش لیتیوم هم در آن لحاظ شده بود.

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار کره‌جنوبی در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ بیان کردند که مقدار شاخص سودآوری این فلزات با محتوای نیکل و کبالت و لحاظ کردن ارزش لیتیوم در هفته سوم سپتامبر ۲۰۲۳، به رقم ۷۰ درصد کاهش یافت. این روند نزولی به دنبال کاهش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها مانند لیتیوم کربنات روند نزولی را به ثبت رساند.

با این وجود، تعداد کمی از  مصرف‌کنندگان تمایل به خرید این مواد داشتند و رقم پیشنهادی آن‌ها برای شاخص سودآوری نیز حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد با شرط تحویل بر عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی اعلام شد.

بدون در نظر گرفتن ارزش لیتیوم در شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، برخی منابع عنوان کردند که رقم پیشنهادی آن‌ها برای این فلزات با محتوای نیکل و کبالت، رقم ۶۵ تا ۷۰ درصد با شرط تحویل بر عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی است.

با توجه به شاخص سودآوری ۴ تا ۵ درصدی لیتیوم، موسسه «Fastmarkets» قیمت متوسط فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با محتوای نیکل کبالت منگنز را در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود چهار هزار و ۸۶۷ دلار در هر تن با شرط تحویل بر عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی تعیین کرد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری‌‌های نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن قیمت رسمی نقدی نیکل بورس فلزات لندن، در کنار شاخص سودآوری باتری‌‌های نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با لحاظ کردن شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد این موسسه، رقم ۶۷ تا ۷۰ درصد را در در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به شاخص سودآوری ۶۸ تا ۷۰ درصدی تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۳ درصد کاهش را تجربه کرد.

در همین راستا، برخی منابع اظهار داشتند که حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت (LCO) که معمولا در تولید تلفن‌های همراه و سایر باتری‌های لوازم خانگی مصرفی کوچک‌تر استفاده می‌شود، اخیرا با کاهش روند نزولی قیمت کبالت کاهش یافت؛ به‌ طوری‌ که لیتیوم اکسید کبالت در مقایسه با باتری نیکل کبالت منگنز بازیافتی با حدود ۵ درصدی تخفیف در شاخص سودآوری برای کبالت ارائه شد.

ارزیابی قیمت اولیه موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد این موسسه، رقم ۶۱ تا ۶۷ درصد در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان داد؛ این در حالی است که ارزیابی این موسسه در ابتدای ساعات معاملاتی تاریخ مذکور این موسسه برای قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن شاخص قیمت لیتیوم کربنات با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی رقم ۴ تا ۵ درصد را نشان داد.

تاثیر کاهش حاشیه سود بر افزایش حجم تقاضای مصرف‌کنندگان

به گفته برخی منابع، کاهش حجم تقاضا و قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری، به فرآوری‌کنندگان هیدرومتالورژیک در کره‌جنوبی زیان رسانده است؛ چراکه آن‌ها در حال حاضر قادر به دریافت پریمیوم قابل‌توجهی از محصولات بازیافتی خود به نسبت تولیدکنندگان فلزات اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها نیستند.

یکی از خریداران عمده مستقر در کره‌جنوبی مطرح کرد: بازار در حالت رکود قرار دارد و سولفات نسبت به شاخص قیمت فلزاتی چون نیکل با شاخص ۱۰ تا ۱۵ درصد، کبالت با شاخص ۱۵ تا ۲۰ درصد و لیتیوم با شاخص ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به تخفیف‌های ارائه شده برای فروش فلزات مورد استفاده در تولید باتری‌ها، بازیافت‌کنندگان در هنگام خرید با شاخص سودآوری ۶۰ درصد با در نظر گرفتن ارزش نیکل و کبالت و حتی لیتیوم، انتظار حاشیه سود پالایش منفی را دارند.

گفتنی است شاخص سودآوری ۷۲ تا ۷۳ درصد با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن ارزش لیتیوم به دلیل کاهش قیمت آن به زیر ۲۸ هزار دلار در کیلوگرم دیگر در دسترس نیست. یکی دیگر از خریداران مستقر در کره‌جنوبی عنوان کرد: شاخص سودآوری ۶۵ تا ۷۰ درصد با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن ارزش لیتیوم، ارزش‌گذاری بازاری دقیق‌تری دارد.

با وجود کاهش حاشیه‌ سود، برخی از عوامل در سمت عرضه همچنان موجب ثبات قیمت‌ها شده‌اند. به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در آسیا، کاهش قابل‌توجهی یافته است اما این روند نزولی چندان در شاخص قیمت‌های پیشنهادی انعکاس نیافته است.

یکی از معامله‌گران بزرگ در این خصوص مطرح کرد: مصرف‌کنندگان قراضه خرد شده در برخی مناطق، قراضه‌های مورد نیاز خود را با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌کنند. به همین دلیل فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده را با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌کنند.

یکی از تولیدکنندگان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در هند به دلیل افزایش قیمت باتری، پیشنهاد شاخص سودآوری حدود ۷۸ تا ۸۰ درصدی با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن ارزش لیتیوم را ارائه داد اما تاکنون هیچ معامله‌ای در این سطح و با چنین شاخصی انجام نشده است.

یکی دیگر از منابع آگاه به وضعیت بازار تاکید کرد که وضعیت در کره‌جنوبی آنطور که برخی توصیف می‌کنند نامناسب نیست و خریداران در این کشور همچنان برای تامین مواد اولیه به منظور افزایش ظرفیت‌های تولید خود، نیازمند فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده هستند.

تعدادی از پروژه‌های واحدهای تولیدی با انرژی برقی‌ آبی جدید در کره‌جنوبی در حال ساخت هستند؛ از این رو رقابت برای تامین فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بیشتر خواهد شد. به گفته یکی از خریداران مواد اولیه ثانویه برای تولید باتری در کره‌جنوبی، به نظر می‌رسد فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده برای مدتی با چالش‌هایی چون کاهش قیمت‌ فلزات و رقابت بر سر تامین مواد خام ثانویه مورد استفاده در تولید باتری‌ها مواجه خواهند شد.

همچنین روند نزولی حجم تقاضا در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده از کاهش قیمت فلزات به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در چین تاثیر منفی پذیرفته است. به طور معمول، پریمیوم بیشتری برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی در بازار کره‌جنوبی پرداخت می‌شود اما به گفته برخی معامله‌گران، این میزان اختلاف پریمیوم به تدریج از بین خواهد رفت.

به گفته یکی از منابع معتبر شاخص سودآوری، پیشنهادی برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز حدود ۶۷ درصد با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای آسیای جنوب شرقی و لحاظ کردن ارزش لیتیوم ارائه شد. در عین حال دشواری در پرداخت پریمیوم‌ها در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی منجر به لغو برخی قراردادها در بحبوحه کاهش قیمت فلزات شده و افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید این مواد اولیه را به دنبال داشته است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری‌‌های نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای آسیای جنوب شرقی و لحاظ کردن قیمت رسمی نقدی نیکل بورس فلزات لندن، در کنار شاخص سودآوری باتری‌‌های نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای آسیای جنوب شرقی و با لحاظ کردن شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد این موسسه، رقم ۶۶ تا ۷۰ درصد را در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد.

همچنین ارزیابی اولیه این موسسه برای قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری‌‌های نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز با شرط تحویل لیتیوم بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای آسیای جنوب شرقی و لحاظ کردن شاخص سودآوری لیتیوم کربنات با غلظت ۹۹٫۵ درصد موسسه «Fastmarkets»، مورد استفاده در تولید باتری‌ها و با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، رقم ۴ تا ۵ درصد را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500