سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۵۸ /یکشنبه/۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۷:۳۹ /پنجشنبه/۲۰ مهر ۱۴۰۲

یک توسعه نامتوازن

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از جمله شرکت‌هایی است که با توجه به توسعه نامتوازن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در مقایسه با توسعه پرسرعت صنعت فولاد کشور، چالش‌های متعددی را تجربه می‌کند که از لزوم توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور و به خصوص حمل‌و‌نقل ریلی حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، علی چنگیزی، مدیر حمل‌و‌نقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در یادداشتی در خصوص چالش‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک صنایع معدنی و فلزی، نوشت: اهمیت بالای مقوله حمل‌و‌نقل از آنجایی نشئت می‌گیرد که این بخش نه تنها ارتباط میان تولید و مصرف را برقرار می‌کند بلکه نقش جدایی‌ناپذیری در زنجیره تامین دارد. بنابراین می‌توان تصور کرد که این بخش از چه جایگاه مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور برخوردار است. صنعت فولاد در کشور با سرعت قابل‌توجهی در حال توسعه است و از این رو، لازم است که زیرساخت‌ها و سیستم‌های پشتیبانی این صنعت نیز همگام با آن توسعه یابند.

یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت فولاد، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک است. در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌ونقل و لجستیک نقطه پیوند میان حلقه‌های زنجیره تلقی می‌شود. به همین دلیل است که سیستم‌های حمل‌ونقل معادن و صنایع معدنی در کشورهای توسعه‌یافته، متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند. در واقع تولیدکنندگان با دسترسی به یک روش حمل‌و‌نقل مناسب، می‌توانند علاوه بر دریافت اقتصادی و پایدار مواد اولیه، با سرعت بیشتر و هزینه پایین‌تری محصولات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. گفتنی است که در زنجیره فولاد منطقه گل‌گهر با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی، فرایندی با حجم بسیار بالاست، حمل‌ونقل و لجستیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار، موضوعی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین تامین مواد اولیه کارخانجات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این صنعت به شمار می‌آید.  توجه به این موضوع که تامین مواد اولیه، به چه میزان، از کدام کارخانه و در چه فاصله‌ای باشد و همچنین جا‌به‌جایی آن از چه طریقی انجام شود، می‌تواند به سودآوری سازمان، مدیریت هزینه‌ها و زمان کمک بزرگی کند. به جز کارخانه‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و می‌توانند با ایجاد پلتفرم نوارنقاله و انتقال مواد، بخشی از خوراک اولیه کارخانه‌ها را تامین کنند، در میان سیستم‌‌های مختلف حمل‌ونقلی، جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به هزینه مناسب‌تر اهمیت ویژه‌ای دارد.

گفتنی است که تا پایان سال ۱۴۰۰، طول کل خطوط اصلی راه‌ آهن کشور ۱۴ هزار و ۲۶۸ کیلومتر بوده است. این در حالی‌ است که برای صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول در افق ۱۴۰۴، باید مجموعا حدود دو هزار و ۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و یک هزار و ۲۵۵ کیلومتر به ‌صورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. صنعت ریلی کشور همچنین در سه سال آینده برای رسیدن به سند چشم‌‌انداز راه‌‌آهن باید رشد سالانه‌ای در حدود ۱۹درصد داشته باشد؛ این درحالی است که متوسط نرخ رشد احداث خطوط ریلی در سال گذشته بسیار کم بوده است.

سیستم حمل ریلی به سبب ظرفیت بالا و هزینه پایین،‌ بهترین روش حمل‌ونقل مواد و محصولات بخش معدن محسوب می‌شود؛ با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سرعت سیر حمل ریلی در کشور می‌تواند بهتر از شرایط فعلی باشد. با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حمل‌ونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است. از آنجایی که شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر بخشی از محصولات خود را صادر می‌کند و با توجه به اینکه ظرفیت حمل جاده‌ای محدود است و زیرساخت‌های جاده‌ای توان پاسخگویی به این حجم از حمل بار را ندارند، این شرکت در برهه‌هایی از سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس مواجه می‌شود.

از جمله دغدغه‌ها و چالش‌های حمل بار به بندرعباس می‌توان به هم‌زمان شدن فروش بار صادراتی شرکت‌های منطقه گل‌گهر در یک بازه زمانی و محدود بودن ظرفیت ناوگان جاده‌ای اشاره کرد. علاوه‌براین، در صورت واردات مواد غذایی به کشور، رانندگان پس از حمل بار شرکت‌های منطقه به اسکله، ترجیحا از آن نقطه بارگیری به سایر شهرهای کشور را در برنامه قرار می‌دهند و تا زمان برگشت مجدد به منطقه گل‌گهر و حمل بار، زمان زیادی از دست خواهد رفت. همچنین از آنجایی که ناوگان ریلی محدود است و امکان توقف چند‌روزه در مسیر وجود دارد، حمل بار آهن‌ اسفنجی توسط ریل با ریسک بالایی همراه است و صرفا باید از طریق جاده حمل شود. از طرفی، سایر محصولات فلزی نیز به دلیل ریسک دموراژ کشتی، با این چالش مواجه هستند.

راهکار اصلی برون‌رفت از چالش‌های کنونی بخش حمل‌ونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است. با توجه به تعدد طرح‌های توسعه در منطقه گل‌گهر و در راس آن کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر که بخش زیادی از این تولید نیز صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل‌گهر از سیرجان به بندرعباس ضرورت دارد؛ البته باید توجه داشت که احداث هر کیلومتر راه‌آهن، بسته به شرایط جغرافیایی (زمین کوهستانی یا مسطح) و بستر‌سازی مورد نیاز، بین یک تا دو میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بهبود و ارتقای بهره‌وری خطوط راه‌آهن (لوکوموتیوها) و واگن‌های جدید نیز دیگر راه‌حل بهبود شرایط حمل‌ونقلی کشور است که موجب رشد نسبی سرعت سیر قطارها خواهد شد. بنابراین لازم است که تامین این لوکوموتیوها که صرفا به صورت خرید خارجی نیز خواهد بود در برنامه قرار گیرد.

از سوی دیگر، واگن‌های حمل کنسانتره، گندله، نرمه، آهن‌اسفنجی و ورق متفاوت هستند و به این موضوع نیز باید توجه ویژه‌ای داشت. همچنین با بزرگ شدن شهر سیرجان نیاز است که در بخش جاده‌ای، مسیرهای کمربندی و تردد کامیون‌ها به سمت بندرعباس و شهرهای مرکزی و شمالی کشور تغییر کند تا از حجم ترافیک درون‌شهری نیز کاسته شود. همچنین باید توجه داشت که اولویت اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای ظرفیت‌های ریلی کشور، از منظر صنعت باید به مناطق دارای معادن و کارخانه‌های فولاد و همچنین گلوگاه‌های ترافیکی برای واگن‌ها و لوکوموتیو‌ها (شامل بنادر، تعمیرگاه‌ها و ایستگاه‌ها) اختصاص یابد. در مجموع، حل مشکل زیرساختی در صنایع معدنی و فلزی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش ریلی و تصمیم‌گیری و شجاعت در اجرای کار است که البته منطقه گل‌گهر در حال حاضر، از مدیران شجاع و تصمیم‌گیر برخوردار است و در خصوص رفع این چالش نیز می‌تواند اقدامات مهمی صورت گیرد.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع عنوان کرد:

۱۳:۰۹ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

به همت شرکت بین‌المللی مهندسی ایران،

۱۲:۵۲ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل «وکغدیر»:

۱۱:۲۳ /پنجشنبه/۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴

با حضور مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری امید،

۹:۳۸ /پنجشنبه/۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴

علیرضا شریفی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۰ /چهارشنبه/۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

امین صفری، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۶ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

رضا طالبی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۴۷ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

علیرضا مخبر دزفولی، قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۱۳ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۱:۰۸ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۲۱ /سه شنبه/۷ اسفند ۱۴۰۳

بهرام سبحانی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۷ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

ابراهيم جانقربانيان، عضو هيئت مديره و معاون بازرگانی شرکت صبا فولاد خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

۷:۲۹ /شنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای،

۶:۴۷ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

در نشست خبری مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان مطرح شد؛

۱۶:۴۱ /دوشنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«کگهر» در مسیر توسعه و رشد سودآوری؛

۱۴:۲۱ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

با تایید سهام‌داران در مجمع فوق‌العاده،

۱۱:۴۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

در 11 ماهه 1403 محقق شد؛

۹:۱۰ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین؛

۵:۴۸ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۳۵ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک فولاد خراسان؛

۵:۴۲ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد خوزستان؛

۵:۵۲ /شنبه/۶ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت اپال پارسیان سنگان؛

۶:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۴۰۴

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/27

233167

فلزات آنلاین

1404/02/27

869230

فلزات آنلاین

1404/02/27

1398405

فلزات آنلاین

1404/02/27

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/27

28948

فلزات آنلاین

1404/02/27

16497

فلزات آنلاین

1404/02/27

42934

فلزات آنلاین

1404/02/27

65608

فلزات آنلاین

1404/02/27

47680

فلزات آنلاین

1404/02/27

43308

فلزات آنلاین

1404/02/27

38083

فلزات آنلاین

1404/02/27

36400

فلزات آنلاین

1404/02/27

35958

فلزات آنلاین

1404/02/27

43580

فلزات آنلاین

1404/02/27

39043

فلزات آنلاین

1404/02/27

58358

فلزات آنلاین

1404/02/27

34046

فلزات آنلاین

1404/02/27

41352

فلزات آنلاین

1404/02/27

56004

فلزات آنلاین

1404/02/27

6434700