مدیرکل سازمان صمت استان مرکزی گفت: به منظور افزایش میزان صادرات سنگهای تزئینی باید با برنامهریزی مناسب، یک نمایشگاه دائمی برای خریداران سنگ طراحی کنیم؛ در غیر این صورت با ورود تاجران به کشور، تمام توانمندیهای این صنعت به آنها عرضه نخواهد شد و تنها امکان بازدید از چند معدن یا معادن یک استان را خواهند داشت.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، علی جودکی بیان کرد: راهاندازی پایانه صادرات سنگهای تزئینی، ضرورتی برای صنعت سنگ کشور است؛ چراکه سنگهای تزئینی یکی از ظرفیتهای بسیار خوب صادراتی کشور هستند.
وی افزود: با ایجاد پایانه صادراتی سنگهای تزئینی، این امکان فراهم میشود که تمام معادن کشور در این حوزه که محصول آنها قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را دارد، سنگ خود را در این نمایشگاه به صورت دائمی در معرض نمایش قرار دهد. به این ترتیب، هیئتهای خارجی که برای بازدید یا بازرگانانی که برای خرید سنگ به کشور مراجعه میکنند، به این نقطه مراجعه کرده و نمونهای از سنگ تمام معادن کشور را در این نمایشگاه مشاهده میکنند و پس از انجام خرید با توجه به استقرار سامانه گمرکی در پایانه صادراتی، اقدامات گمرکی و ترخیص بار در همین نقطه انجام شده و بار ارسال خواهد شد.
مدیرکل سازمان صمت استان مرکزی با بیان اینکه مشکل واگذاری سند نمایشگاه طبق وعده استاندار مرکزی تا پایان سال جاری حل خواهد شد، عنوان کرد: در صورتی که این اقدام به درستی انجام شده و زیرساختها فراهم شود، انتظار میرود که میزان صادرات سنگ تزئینی کشور در کوتاهمدت شاهد یک جهش اساسی از ۲۰۰ میلیون دلار کنونی باشد. مقدمات راهاندازی پایانه انجام شده و مجوز اولیه آن از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شده است؛ اگر سایر اقدامات درون استانی از قبیل تحویل زمین از سوی مسکن و شهرسازی انجام شود، پیشبینی میشود پایانه صادراتی در بهار سال آینده راهاندازی شود.
جودکی ادامه داد: حضور چشمگیر تجار خارجی و هیئتهایی از ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و ترکیه، حضور رایزنان بازرگانی کشور، تقاضای حضور انفرادی ۲۵ نفر از کشورهای خارجی در نمایشگاه و بالغ بر ۲۵۰ بازدیدکننده خارجی در روز اول نمایشگاه پانزدهم که اخیرا برگزار شد، نشاندهنده این است که نمایشگاه در ۱۴ دوره گذشته تکامل یافته تا به نقطه کنونی در نمایشگاه پانزدهم رسیدهایم. قطعا شرایط فعلی نقطه اوج نمایشگاه نخواهد بود بلکه هدف اصلی ما رسیدن به جایگاه اول جهان در حوزه برگزاری نمایشگاه سنگ است که امیدواریم در چند سال آینده به آن دست پیدا کنیم.
وی مطرح کرد: با توجه به استقرار حدود ۳۵ هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه، افزایش این حجم نیازمند افزایش زیرساختهاست؛ اگرچه برخی از این نقصها از قبیل جرثقیلهای دروازهای که به منظور بارگیری استفاده میشود، رفع شده است اما در صورت راهاندازی پایانه صادراتی، تعداد این جرثقیلها باید در سال آینده افزایش پیدا کند.
مدیرکل سازمان صمت استان مرکزی در خصوص ضرورت ایجاد بورس سنگ در محل نمایشگاه، اظهار داشت: از آنجایی که بورس محل رقابت است و نظام عرضه و تقاضا را تنظیم میکند، در صورتی که تشکیل آن تضاد منافع ایجاد نکند، با آن موافق هستیم اما در حال حاضر با توجه به تنوع موجود در سنگهای تزئینی، ضرورت آن احساس نمیشود البته در صورت احساس ضرورت، قطعا به سمت ایجاد آن حرکت خواهیم کرد.
رئیس میز سنگ کشور در پایان در ارتباط با راهکارهای کاهش عوارض جانبی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صنعت سنگ و معادن، خاطرنشان کرد: معادن از نظر فرهنگی و روانی به درستی برای جامعه معرفی نشدهاند. در تمام دنیا معادن با محیط زیست عجین شده که نشاندهنده این است که ما در حوزه روانی به درستی عمل نکردهایم؛ اگرچه محیط زیست و منابع طبیعی اولویتهای اول ما هستند اما به این معنی نیست که به معادن نپردازیم. با تعامل درست میتوان علاوه بر استفاده از فرصت معادن، با ایجاد پوشش گیاهی از طریق کاشت نهال یا بذر نسبت به حفظ یا احیای منابع طبیعی نیز اقدام کرد.
انتهای پیام//