سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۴۴ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:50 /چهارشنبه/17 آبان 1402

آغاز روند نزولی قیمت کربنات لیتیوم در چین

قیمت‌های کربنات لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، در بحبوحه روند نزولی حجم تقاضا برای آن کاهش پیدا کرد و روند صعودی قیمت این ماده در دو هفته اخیر پایان یافت؛ این در حالی است که قیمت‌ لیتیوم هیدروکسید در چین به علت حجم ناچیز معاملات و کاهش حجم تقاضا برای آن ثابت باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم در سایر بازارها نیز مطابق با روند نزولی مشاهده شده در بازار چین روند کاهشی به خود گرفته است.

قیمت کربنات لیتیوم در چین با توجه به کاهش حجم تقاضا برای آن روند نزولی به خود گرفت اما قیمت لیتیوم هیدروکسید همچنان در این کشور ثابت باقی مانده است. همچنین قیمت لیتیوم در بازار کشورهای شرق آسیا به دلیل روند نزولی حجم تقاضا و عدم تمایل به خرید این ماده کاهش پیدا کرده است. به علاوه قیمت لیتیوم در اروپا و ایالات متحده آمریکا به دنبال روند نزولی قیمت این ماده در بازارهای آسیا روند کاهشی را تجربه می‌کند.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که حجم معاملات لیتیوم در بازار فیزیکی چین در هفته اخیر بسیار اندک بود. یکی از دلایل این موضوع، حضور اکثر مشارکت‌کنندگان بازار چین در یک کنفرانس صنعتی مرتبط با لیتیوم بود. بر همین اساس قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین کاهش یافت و روند صعودی این ماده در دو هفته اخیر پایان یافت.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کربنات لیتیوم با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین و جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقم ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان (۲۱,۸۷۰ تا ۲۳,۲۳۷ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۶۵ هزار تا ۱۷۶ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج تا ۶ هزار تن در هر تن کاهش داشت.

برخی از فعالان بازار حاضر در کنفرانس صنعتی لیتیوم اظهار داشتند که حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم کاهش یافته است و امید چندانی برای بهبود قابل‌توجه حجم تقاضا برای این ماده در آینده نزدیک وجود ندارد.

یکی از تولیدکنندگان کاتد بیان کرد: نمی‌توان انتظار افزایش حجم تقاضا یا افزایش قیمت لیتیوم در پایان سال جاری را داشت؛ چراکه هیچ نشانه‌ای از افزایش حجم خرید برای این ماده در بازار مشاهده نمی‌شود و قیمت لیتیوم در بازار ممکن است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ روند نزولی خود را حفظ کند.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ممکن است برخی از استخراج‌کنندگان لیتیوم موافقت کرده باشند تا زمان تعیین پریمیوم برای قراردادهای بلندمدت اسپودومن را به تاخیر بیندازند؛ به همین خاطر پخش این خبر بر قیمت نزولی لیتیوم تاثیر نزولی داشته است.

قیمت آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو نیز برای دومین روز متوالی از روز پنج‌شنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ سقوط کرد و فعالان بازار این موضوع را به خبر توافق تولیدکنندگان لیتیوم برای تاخیر در تعیین پریمیوم برای قراردادهای بلندمدت اسپودومن نسبت دادند.

قیمت کربنات لیتیوم با زمان تحویل ماه ژانویه ۲۰۲۴ در بورس آتی گوانگژو (GFEX)، حدود ۱۵۱ هزار و ۹۵۰ یوان در هر تن در روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت ۱۶۴ هزار و ۷۵۰ یوان ثبت شده در روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ یوان در هر تن کاهش را تجربه کرد.

به گفته برخی منابع، روند نزولی قیمت لیتیوم در بازار آتی، بر کاهش قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ تاثیرگذار بود.

برخی از منابع مطلع از وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بازار هیدروکسید لیتیوم نسبت به بازار کربنات لیتیوم، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده است؛ تا جایی که حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم کاهش بسیار شدیدی را تجربه کرده است زیرا اکثر مصرف‌کنندگان فقط به ثبت سفارش قراردادهای با زمان تحویل بلندمدت یا روند تامین کالا از مشتریان نهایی خود متکی هستند.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار اظهار داشت: به دلیل عملکرد بسیار ضعیف بخش باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین، اساسا هیچ تقاضایی برای هیدروکسید لیتیوم در بازار فیزیکی وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، انجام هرگونه معامله حتی با در نظر گرفتن رقابتی بودن قیمت‌ها دشوار خواهد بود.

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی در روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ را حدود ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار یوان در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، تغییری در آن به ثبت نرسید.

ادامه روند کاهشی قیمت لیتیوم در شرق آسیا

قیمت‌ هیدروکسید لیتیوم در بازار کشورهای آسیای شرقی به دلیل تداوم کاهش حجم تقاضا برای این ماده از سوی مصرف‌کنندگان در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ روند نزولی به خود گرفت؛ این در حالی است که فعالیت‌های بازار فیزیکی نیز به دلیل حضور مشارکت‌کنندگان بازار چین در کنفرانس صنعتی لیتیوم بسیار کاهش یافت.

در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان لیتیوم عنوان کرد: حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار محدود شده است و به دنبال نوسانات قیمت لیتیوم چین پس از تعطیلات روز ملی چین در اوایل ماه اکتبر، تعداد محدودی از مصرف‌کنندگان که در بازار فیزیکی فعالیت دارند، نسبت به خرید لیتیوم جانب احتیاط را نسبت به گذشته بیشتر رعایت می‌کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در این خصوص مطرح کرد: قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار کشورهای آسیای شرقی نسبت به قیمت ثبت شده آن در یک هفته قبل از تاریخ پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است؛ چراکه قیمت لیتیوم چین دوباره روند نزولی را تجربه می‌کند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۲۱٫۵ تا ۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم را در تاریخ پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت اما نسبت به قیمت ۲۲ تا ۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۰٫۵ تا یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

در حالی که حجم نقدینگی در بازار فیزیکی برای هیدروکسید و کربنات در یک هفته قبل از پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ با محدودیت‌هایی همراه بود اما قیمت کربنات در بازار کشورهای آسیای شرقی در همین زمان ثابت باقی ماند.

به گفته این تولیدکننده لیتیوم، قیمت کربنات در بازار کشورهای آسیای شرقی بسیار نزدیک به قیمت‌های موجود در بازار داخلی چین بوده و در حال حاضر فضا برای کاهش بیشتر قیمت این ماده در بازار محدود است.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۲۲ تا ۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم را در تاریخ پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ  ۱۶ اکتبر سال جاری تغییری را تجربه نکرد.

روند کاهشی قیمت‌ لیتیوم در بازار اروپا و  آمریکا

به گفته برخی منابع، قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا اخیرا روند نزولی به خود گرفته و اختلاف قیمت آن با قیمت‌های لیتیوم معادل در بازار فیزیکی کشورهای آسیای شرقی در حال کاهش است. بر همین اساس، تقاضا برای این ماده از سوی مصرف‌کنندگان همچنان در حال کاهش بوده و به همین دلیل حجم موجودی انبار کالاهای  لیتیوم در حال افزایش یافتن است.

یکی از فروشندگان لیتیوم فعال در بازار اروپا و آسیا اظهار داشت: حجم تقاضا برای این ماده از سوی زنجیره ارزش باتری و برخی از صنایع دیگر در حال حاضر کاهش یافته است و به نظر می‌رسد این مسئله در افزایش حجم ذخایر انبارهای لیتیوم در سراسر زنجیره ارزش تاثیرگذار خواهد بود.

این فروشنده در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حجم تقاضای عمده یا حجم فروش نمک‌های لیتیوم در بازار مشاهده نشده است؛ چراکه تقاضا برای این ماده در بازار هنوز بسیار محدود است.

از دیدگاه وی، قیمت لیتیوم در سه ماهه چهارم سال جاری و سه ماهه اول سال آینده همچنان نزولی باقی می‌ماند و این احتمال وجود دارد که تقاضا برای لیتیوم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ روند صعودی به خود بگیرد.

این فروشنده در ادامه خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت بین لیتیوم در بازار اروپا، با در نظر گرفتن پرداخت تعرفه‌های گمرکی در ایالات متحده آمریکا و قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی کشورهای آسیای شرقی با شرط تحویل در بنادر این کشورها، به‌ دلیل چشم‌انداز کاهشی برای حجم تقاضا و تلاش تعدادی از فروشندگان برای فروش لیتیوم موجود در انبارهای خود تحت هر شرایطی، به‌ طور قابل‌توجهی روند نزولی به خود گرفته است.

طبق آخرین گزارش موسسه «Fastmarkets»، این موسسه قیمت کربنات لیتیوم با خلوص استاندارد و صنعتی حداقل ۹۹٫۵ درصد با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا را حدود ۲۰ تا ۲۳ دلار در هر کیلوگرم در روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۲۱ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت. همچنین روند نزولی مشابهی نیز در سایر گریدهای لیتیوم مشاهده شد.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت ۲۲ تا ۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۲۳ تا ۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار در هر کیلوگرم افزایش را تجربه کرد.

قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار فیزیکی مورد استفاده در تولید باتری در اروپا و ایالات متحده آمریکا تقریبا روند مشابهی را با قیمت این ماده در بازار فیزیکی کشورهای آسیای شرقی را به ثبت رساند و اختلاف قیمت این دو به کمترین میزان ممکن رسید.

انتهای پیام//

تا سال ۲۰۲۷ به وقوع خواهد پیوست؛

14:21 /شنبه/10 شهریور 1403

در صورت ادامه کاهش قیمت لیتیوم،

13:06 /دوشنبه/5 شهریور 1403

طی دو تا چهار سال آینده تحقق خواهد یافت؛

11:14 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

هم‌زمان با افت حجم تقاضا رخ داد؛

5:59 /یکشنبه/21 مرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000