سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۵۱ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:42 /سه شنبه/7 آذر 1402

با سرمایه‌گذاری 40 همت تحقق خواهد یافت؛

توسعه پایدار و همه‌جانبه در گروه فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان در راستای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ و با هدف افزایش تاب‌آوری، تداوم حضور در بازارهای رقابتی، توسعه فعالیت‌ها و تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌ شده، اقدام به تعریف تعداد قابل‌توجهی پروژه ارزشمند در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی کرده است؛ پروژه‌هایی که نقش بسزایی در رفع چالش‌های زیرساختی و رشد تولید فولاد در کشور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، ایران یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد جهان برشمرده می‌شود و رتبه‌های دهم و هفتم را به ترتیب از لحاظ آمار تولید و ظرفیت به خود اختصاص داده است. در این بین، شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع فولادی به شمار می‌آید که با بهره‌مندی از ظرفیت تولید ۳٫۸ میلیون تن شمش فولادی، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این محصول در کشور محسوب می‌شود. این شرکت از ابتدای فعالیت خود تاکنون هم‌زمان با ارتقای تکنولوژی و فرایندهای تولید و همچنین بهبود کیفیت مواد، در مسیر افزایش ظرفیت تولید حرکت کرده است و در ادامه این مسیر، هدف‌گذاری دستیابی به ظرفیت ۶ میلیون تن برای سال ۱۴۰۴ و ۱۳٫۶ میلیون تن برای سال ۱۴۱۰ در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در راستای تحقق هدف‌گذاری تولید خود در افق ۱۴۱۰ و کسب سهم ۲۵ درصدی از بازار فولاد کشور در دست اقدام و اجرا دارد.

اجرای پروژه‌های توسعه‌ای متنوع در شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر، اقدامات توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های خود را به شکلی دنبال کرده است که متضمن تحقق توسعه پایدار و همه‌جانبه این شرکت در تمامی عرصه‌ها و شاخص‌های عملکردی شامل تولید، سودآوری، کارآمدی و بهره‌وری، محیط‌ زیست، مسئولیت‌های اجتماعی و تکنولوژی باشد.

این موضوع سبب شده است تا ضمن غلبه بر چالش‌ها، جایگاه این شرکت با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه، به شکلی پیوسته در صنعت فولاد کشور و بازارهای رقابتی ارتقا یابد. گفتنی است که مجموع سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی‌ شده در فاز چهارم توسعه شرکت فولاد خوزستان، بالغ بر ۴۰ همت است که برای ۳۶۵ پروژه پیش‌بینی شده است. شرکت فولاد خوزستان در راستای انجام طرح‌های توسعه‌ای خود، در گام نخست توسعه زیرساخت‌های موجود همچون پست برق، بازچرخانی آب و پلنت اکسیژن را تا سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار داده است. این شرکت در گام دوم، پروژه‌های متعددی را در حوزه بالادست و پایین‌دست صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴ تعریف کرده است که از جمله می‌توان به پروژه سوپرمگامدول زمزم ۳ با ظرفیت تولید دو میلیون تن آهن‌ اسفنجی در سال و پروژه اسلب عریض اشاره کرد. احداث کارخانه اکسیژن ۴ و پکیج کوره شماره ۷ نیز از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای و در دست اقدام این شرکت محسوب می‌شوند.

شرکت فولاد خوزستان در نخستین روز از آبان‌ ماه سال جاری، فرایند تزریق گاز و روشن شدن مشعل پروژه سوپرمگامدول زمزم ۳ را آغاز کرد. می‌توان انتظار داشت که این شرکت تا پایان آذر ماه به خروجی آهن‌ اسفنجی دست پیدا کند که این موضوع به معنای تامین بخش عمده‌ای از نیاز کشور به آهن‌ اسفنجی از طریق پروژه مذکور است. گفتنی است که زمزم ۳ پیش از آنکه یک پروژه توسعه‌ای باشد، پروژه‌ای زیست‌محیطی به شمار می‌آید که با تغییر در ابعاد از مگامدول به سوپرمگامدول تبدیل شده است. این پروژه که در آن به طور ۱۰۰ درصدی از ظرفیت و توان داخلی استفاده شده است، زمینه اشتغال مستقیم حدود ۶۰۰ نفر را در زمان اجرا و حدود ۲۰۰ نفر را در زمان بهره‌برداری فراهم می‌کند. پروژه اسلب عریض که تا سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد، یکی دیگر از پروژه‌های توسعه‌ای مهم شرکت فولاد خوزستان محسوب می‌شود و می‌تواند نیاز صنایع پایین‌دستی و نوردی را به اسلب‌های خاص و آلیاژی مرتفع کند.

پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان، یکی دیگر از پروژه‌های استراتژیک گروه فولاد خوزستان به شمار می‌آید که به دنبال فضای رقابتی موجود و همچنین حرکت صنعت فولاد جهان به سمت تولید فولادهای میکروآلیاژی و سبز ایجاد شده است. این پروژه که از ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شمش (با قابلیت افزایش تا یک میلیون تن) بهره‌ می‌برد، حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. گفتنی است که در مراحل اجرایی پروژه فولادسازی شرکت فولاد شادگان، برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از دو هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است. همچنین با بهره‌برداری از این کارخانه، برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. تست آزمایشی آرک اولیه کوره قوس الکتریکی این پروژه با موفقیت در اواخر آبان ماه امسال انجام شد و امید می‌رود با نخستین ذوب کوره در دی‌ ماه، تولید شمش این کارخانه نیز تا پایان سال جاری آغاز شود. گفتنی است که تمرکز اصلی این پروژه، تولید شمش‌هایی است که امکان تولید آن‌ها در شرکت فولاد خوزستان وجود ندارد؛ همچنین با توجه به موقعیت منطقه‌ای استراتژیک ناحیه شادگان، برای صادرات محصولات این کارخانه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

ضرورت رفع محدودیت تامین انرژی در صنایع فولادی

محدودیت‌ مصرف انرژی، یکی از چالش‌های مهم تولید صنایع فولادی در سال‌های اخیر بوده است. شرکت فولاد خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعی برق ضربه سنگینی به تولید این شرکت وارد کرده است؛ به طوری که در سال جاری، حدود ۵۴۰ هزار تن از تولید شمش این شرکت ناشی از قطعی برق در فصل تابستان از دست رفت. از این رو، احداث نیروگاه اختصاصی و تامین پایدار و مطمئن برق، به عنوان ضرورتی حیاتی در دستور کار شرکت فولاد خوزستان قرار گرفت. علاوه‌براین، بر اساس ابلاغ دولت و وزارت صمت، شرکت‌های بزرگ تولیدی موظف به تولید برق خود از طریق احداث نیروگاه شدند.

در همین راستا این شرکت در فاز نخست، قرارداد احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی (با امکان افزایش ظرفیت به یک هزار مگاوات) را با صندوق توسعه ملی منعقد کرده است که این طرح، اولین پروژه حوزه نیروگاهی به شمار می‌آید که به صورت مشارکتی با صندوق توسعه ملی کشور عملیاتی می‌شود. این پروژه برای ۵۰۰ نفر در زمان اجرا و ۱۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال ایجاد می‌کند. گفتنی است که در این پروژه، بیش از ۶۰ درصد از توان داخلی استفاده شده و دانش ساخت توربین‌های گازی کلاس «E» نیز کاملا به شکل بومی توسعه‌ یافته است. شرکت فولاد خوزستان در تلاش است که واحد گازی این پروژه در پایان سال ۱۴۰۳ وارد مدار تولید شود و فاز دوم آن نیز در پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. انتظار می‌رود که با راه‌اندازی فاز نخست این نیروگاه، معضل کمبود برق شرکت فولاد خوزستان رفع شود و این شرکت با سرعت بیشتری در مسیر توسعه گام بردارد.

شرکت فولاد خوزستان همچنین پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دست اقدام دارد که اسناد مناقصه آن نیز تهیه شده است. پروژه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی فولاد شادگان نیز از دیگر پروژه‌های در دست اقدام محسوب می‌شود که در حال حاضر در مرحله ارزیابی پیمانکاران قرار دارد. به طور کلی، هدف‌گذاری شرکت فولاد خوزستان در این حوزه، ایجاد ظرفیت نیروگاهی به میزان یک هزار و ۳۶۰ مگاوات در افق ۱۴۰۴ است.

شرکت فولاد خوزستان به دنبال تولید فولاد سبز 

در حال حاضر صنعت فولاد کشور با چالش‌های مهمی در خصوص حفظ شاخص‌های زیست‌محیطی مواجه است. برخوردار نبودن بسیاری از صنایع از تکنولوژی‌های به‌روز و دشواری نوسازی تجهیزات به دلایلی از جمله تحریم‌ها، افزایش هزینه‌ها و …، از عمده‌ترین عوامل بروز این چالش‌ها محسوب می‌شوند. علاوه‌براین، رعایت نشدن حریم شهری نیز از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی است که تولیدکندگان فولاد در کشور با آن مواجهند. افزایش ساخت‌و‌ساز مجتمع‌های مسکونی در اطراف فولاد خوزستان که حتی به نزدیکی درب‌های ورود و خروج این مجموعه بزرگ صنعتی نیز رسیده است، مثال بارزی در این زمینه به شمار می‌آید.

با این حال، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولید فولاد در کشور به روش احیای مستقیم و استفاده از آهن‌ اسفنجی در کوره‌های قوس الکتریکی اختصاص دارد، می‌توان گفت که ایران از این لحاظ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان است. شرکت فولاد شادگان نیز تولید فولاد سبز را با استفاده از هیدروژن آغاز کرده است. این شرکت هیدروژن مورد نیاز خود را از شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی در منطقه شادگان تامین می‌کند. علاوه‌براین، شرکت فولاد خوزستان نیز گام‌های بلندی در راستای حفظ محیط‌ زیست برداشته است. در همین راستا، پروژه توری بادی «Wind Fencing» به منظور کنترل غبار در مجموعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر به ۶۵ درصد رسیده است. باید توجه داشت که نمونه مشابه این پروژه تا امروز در کشور اجرا نشده است و امید می‌رود که با بهره‌برداری از آن، آلایندگی زیست‌محیطی ناشی از تولید فولاد بیش از ۸۵ درصد کاهش یابد. گفتنی است که در حال حاضر ۳۰ دستگاه غبارگیر در شرکت فولاد خوزستان برای کنترل آلاینده‌ها فعال و ۱۷ غبارگیر نیز در مرحله راه‌اندازی هستند.

همچنین پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت سه هزار مترمکعب بر ساعت که با هدف کاهش برداشت آب خام از کارون، بهینه‌سازی مصرف آب و مواد اولیه مصرفی پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی انجام شده است، یکی دیگر از پروژه‌های شاخص این شرکت در حوزه حفظ محیط‌زیست محسوب می‌شود. شرکت فولاد خوزستان همچنین ایجاد و نگهداشت ۵۳۴ هکتار فضای سبز (بیش از پنج برابر الزامات زیست‌محیطی) را به همراه توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای در زمینه فضای سبز عملیاتی کرده است. این اقدامات ارزشمند سبب دریافت تندیس زرین ششمین اجلاس سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگی (با تمرکز بر فعالیت های زیست‌محیطی) در مهر ماه سال جاری توسط شرکت فولاد خوزستان شد.

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500