رشد تقاضای نفت از سوی چین، احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۴ درصد کاهش خواهد یافت. در همین رابطه، میزان مصرف بنزین در بخشهای هواپیمایی و پتروشیمی افزایش یافته است و از سوی دیگر، میزان مصرف سوختهای دیزلی به دلیل بحران بخش املاک با روند نزولی همراه شده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از خبرگزاری رویترز، کاهش رشد حجم تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت جهان یعنی چین در حالی اتفاق افتاده است که چشمانداز بازیابی اقتصادی چین حتی با عادی شدن الگوهای رفتوآمد در دوران پسا کرونا، همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت یعنی اوپک پیشبینی میکند که تقاضای چین برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به طور متوسط به ۱۶٫۴۱ میلیون بشکه در روز برسد که ۳٫۲ درصد افزایش نسبت به سطح سال ۲۰۲۳ را نشان میدهد.
این در حالی است که آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، تقاضای چین برای نفت را به طور متوسط حدود ۱۷٫۱ میلیون بشکه در روز برای کل سال ۲۰۲۳ پیشبینی کرده است که رشد ۳٫۹ درصدی را به تصویر میکشد.
در همین راستا، اگرچه روند اقتصاد چین در سال جاری میلادی بازیابی نسبی را تجربه کرده است اما مصرف نفت در این کشور که بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به دلیل محدودیتهای اعمال شده شدید مرتبط با کرونا فروکش کرده بود، در مسیر ثبت یک رکود بیسابقه قرار دارد.
در عین حال، سازمان اوپک پیشبینی کاهش رشد تقاضا برای نفت در چین را رد کرد و در گزارش اخیر خود، این پیشبینی را اغراقآمیز دانست. بر اساس پیگیریهای خبرگزاری رویترز، پیشبینیهای اوپک نشان میدهد که چین، حدود ۲۴٫۶ درصد از رشد تقاضای جهانی نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص خواهد داد.
به گفته منابع، سازمان اوپک پلاس که شامل کشورهایی مانند روسیه است، روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ به طور غیرمنتظرهای نشست نمایندگان کشورهای حاضر در این سازمان را که انتظار میرفت درباره مذاکره بر سر کاهش مقدار تولید برگزار شود، به تعویق انداخت.
شرکتهای «Wood Mackenzie»، «Rystad Energy» و «Energy Aspects» به ترتیب رشد تقاضای نفت در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را به ترتیب حدود ۳٫۷، ۴ و ۴٫۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۳ پیشبینی کردند.
پیشبینی رشد تقاضای نفت در چین توسط این شرکتها برای ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴، از حدود ۵۷۸ هزار بشکه در روز تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز تا در مجموع بین ۱۶٫۲ میلیون تا ۱۶٫۸۲ میلیون بشکه در روز متغیر است.
دولت چین اطلاعات رسمی در مورد میزان مصرف نفت یا سطح ذخایر نفت خود در مخازن را ارائه نمیکند و این شرکتها برای پیشبینیهای انجام شده در رابطه با این موضوع از مبانی مقایسهای متفاوتی استفاده میکنند.
بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز با استفاده از دادههای آژانس بینالمللی انرژی برای رشد تقاضای چین برای نفت در کل سال، پیشبینیها رشد مورد انتظار برای نفت در چین را در سال آینده به طور کلی کمتر از نرخهای اعلام شده در قبل از آغاز همهگیری کرونا نشان میدهند. لازم به یادآوری است که تقاضا برای نفت در چین بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، به طور متوسط ۴٫۵ درصد رشد را تجربه کرد.
تقاضای پایدار برای سوخت نفتا و سوخت هواپیما
انتظار میرود سوخت نفتا به عنوان یک ماده اولیه در پتروشیمیها، همراه با نفت سفید به محرک اصلی برای رشد تقاضای نفت با توجه به بازیابی سفرهای هوایی بینالمللی در چین پس از پایان همهگیری کرونا بدل شوند.
یک تحلیلگر مستقر در پکن به نام لین یو عنوان کرد: شرکت «Rystad Energy» اخیرا پیشبینی خود را در قالب یک گزارش اعلام کرده و معتقد است که تقاضا برای سوخت نفتا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در چین به دلیل افزایش تمایل پتروشیمیها به منظور استفاده از آن، ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. این پتروشیمیها علیرغم حاشیههای سود نسبتا پایین برای محافظت از ارزش سهم بازار و پوشش هزینههای خود، دست به چنین اقدامی میزنند.
میزان حاشیههای سود پالایشگاههای پتروشیمی در آسیا از جولای سال ۲۰۲۳
دادههای شرکت «LSEG» نشان میدهد اگرچه حجم سفرهای هوایی داخلی چین به سطح قبل از همهگیری بازیابی شده اما ترافیک هوایی بینالمللی در این کشور همچنان ۵۳ درصد کمتر از دوران قبل از آغاز ویروس کرونا است. با این وجود با افزایش تقاضا برای استفاده از سوخت هواپیمای این شرکت، پیشبینی میکند تقاضا برای این سوخت رشد ۲۸ درصدی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ تجربه کند.
حجم پروازهای بینالمللی در چین به تدریج در حال عادی شدن است
ادامه وضعیت رکود در بخش ساختوساز چین
به نظر میرسد افزایش فشارهای اقتصادی احتمالا بر روی حجم تقاضا برای بنزین و سوختهای دیزلی تاثیر خواهد گذاشت. شرکت «Wood Mackenzie» پیشبینی میکند که با افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی و کاهش روند افزایشی حجم سفرها پس از دوران پسا کرونا، مصرف بنزین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در چین حدود یک درصد کاهش یابد و به ۲٫۵ میلیون بشکه در روز برسد.
دادههای اداره ملی آمار چین (NBS) نشان میدهد که با وجود افزایش حجم سفرها در روزهای تعطیلات، ترافیک سفرهای زمینی در این کشور در اغلب روزهای سال کمتر از میزان آن قبل از همهگیری کرونا است.
شیکینگ شیا، مشاور بخش نفت و مواد شیمیایی در شرکت «Wood Mackenzie» اظهار داشت: پیشبینی کاهش حجم تقاضا برای نفت میتواند ناشی از کاهش تقاضا برای سوختهای دیزلی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ درست در زمانی خارج از فصل پیک مصرف باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود مصرف سوخت دیزلی قبل از بازیابی، حدود ۲ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.
از سوی دیگر، شرکت «Energy Aspects» پیشبینی میکند حجم تقاضا برای سوختهای دیزلی در نیمه اول سال آینده نسبت به سال ۲۰۲۳ تغییری را به ثبت نرساند.
بر اساس دادههای اداره ملی آمار چین (NBS)، حجم استفاده از سوختهای دیزلی از سوی سازندگان در بخش ساختوساز چین که از آن برای تامین برق تجهیزات ساختوساز استفاده میکنند، روند نزولی به خود گرفته است و استفاده از این سوختها در ساختوسازهای جدید در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۵٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.
تاثیر وضعیت رکود بخش املاک چین بر بازیابی اقتصاد این کشور
بخش تولید، یکی دیگر از مصرفکنندگان بزرگ سوختهای دیزلی نیز در مواجهه با کاهش حجم تقاضا برای کالاهای صادراتی و تبعات ناشی از رکود بخش املاک با مشکل مواجه شده است.
تداوم روند مشکلات بخش تولید چین
انتهای پیام//