سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۱۰ /چهارشنبه/۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:42 /چهارشنبه/29 آذر 1402

از سوی شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب ارائه شد؛

مدل جامع گستره دانش مهندسی بهره‌برداری صنعت فولاد

حرکت صنعت فولاد کشور در مسیر تحقق چشم‌اندازهای تعریف ‌شده، ضرورت توسعه صنایع فولادی را بیش از هر زمان دیگری روشن می‌کند. تردیدی نیست که راهبری یک کارخانه فولادی و هدایت آن به سمت تحقق ظرفیت اسمی و سودآوری، به تجربه و دانش بالایی نیاز دارد. «گستره دانش مهندسی بهره‌برداری صنعت فولاد»، مدل جامعی به شمار می‌آید که در همین راستا از سوی شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب ارائه شده است. با توجه به نتایج مثبت حاصل‌ شده در پروژه‌های فعلی و همچنین آینده‌نگری در بهره‌برداری تخصصی از کارخانجات فولادی، می‌توان اذعان داشت که این شرکت برای نخستین بار، مهندسی بهره‌برداری را به عنوان مدلی عمومی برای پوشش سراسری در صنعت فولاد کشور و حتی سایر کشورها توسعه داده است.

تجمیع دانش و تجربه در حرفه‌های مختلف، امری مرسوم به شمار می‌آید. تدوین و ارائه این مجموعه، تاثیر بسزایی بر بلوغ آن حرفه و تربیت حرفه‌ای‌ها دارد. اگرچه تاکنون این کار در حوزه‌های محدودی انجام شده است اما بی‌تردید تجمیع دانش و تجربه در هر حرفه‌­ای، ارزش خاص خود را دارد. به این مجموعه، گستره دانش «Body of Knowledge – BOK» گفته می­‌شود.

می‌توان گفت «BOK»، مجموعه کاملی از مفاهیم، اصطلاحات و فعالیت‌هایی است که توانمندی یک حوزه را (آن‌گونه که حرفه‌ای‌ها تعریف می‌کنند)، تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، مجموعه منظم فعالیت‌ها و نتایج بر حسب ارزش‌ها، ساختارها، مدل‌ها، اصول و مصداق‌های آن‌ها که ناشی از کشف و اعتبارسنجی مداوم توسط حرفه­‌ای‌­ها باشد و رشد، بازتولید، بازبینی و ارائه حرفه را امکان‌پذیر سازد، گستره دانش آن حرفه نامیده می­‌شود. اگر فردی، به مجموعه دانش ساخت­‌یافته تجویز شده در یک زمینه خاص تسلط داشته باشد، به عنوان یک فرد متخصص یا حرفه‌­ای در نظر گرفته می­‌شود.

مدلی یکپارچه و حرفه‌ای

بی‌تردید فرایند سرمایه‌­گذاری تا احداث، مقطع مهمی از چرخه حیات هر کارخانه محسوب می­‌شود اما تهیه، بنانهادن و انجام فرایندهای مهندسی و اجرایی کارخانه توسط یک تیم متخصص و مجرب، حیاتی‌ترین دغدغه سرمایه‌گذار در بلند‌مدت خواهد بود. بهره‌گیری از چنین تیمی، تضمین­‌کننده راه‌­اندازی علمی کارخانه، عبور موفقیت­‌آمیز از منحنی یادگیری «Learning Curve»، دستیابی به تولید پایدار و انتقال موفق تخصص، تجربه و فرهنگ سازمانی به سرمایه‌­گذار است. به هر حال، هر کارخانه­‌ای فعالیت­‌‎هایی را پس از احداث انجام می‌­دهد تا به تولید اسمی و سود دست یابد. در همین راستا، اتخاذ راهبرد و برنامه‌ای جامع در به­‌کارگیری فرایندها، تجهیزات، پیمانکاران و نیروی انسانی، موجب اجتناب از پراکندگی و بی­‌نظمی امور، دوباره‌­کاری یا عدم رسیدگی به برخی فعالیت­‌ها، افزایش ریسک‌­های اجرایی پلنت، عدم مسئولیت‌­پذیری پیمانکاران، استهلاک مضاعف تجهیزات، عدم تحقق کامل برنامه­‌های تولید، نت، مالی و نیروی انسانی خواهد شد.

«مهندسی بهره‌برداری» به عنوان مدلی یکپارچه و حرفه‌­ای در صنعت­‌داری فولاد، تطابق زیادی با مفهوم گستره دانش دارد. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب به عنوان مبتکر حرفه­‌ای این مدل در ایران و منطقه، مجموعه دانش و تجربه لازم برای راهبری کامل یک پلنت فولادی را با عنوان «گستره دانش مهندسی بهره‌­برداری صنعت فولاد» تجمیع و ارائه کرده است. مجموعه فعالیت‌های مبتنی بر تخصص و تجربه، با هدف راهبری یک کارخانه در زنجیره فولاد از طریق ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان لازم و انتقال دانش و تجربه و رسیدن به تولید بهینه، تعریفی از گستره دانش مهندسی بهره‌برداری صنعت فولاد است.

مهندسی بهره­‌برداری به حوزه‌های دانش (مدیریت پروژه، پشتیبانی ستادی، بهره­‌برداری و پشتیبانی عملیاتی)، ۹ گروه فرایندی (منابع انسانی، بازرگانی، تولید، نگهداری و تعمیرات، انرژی و سیالات، حمل، دفتر فنی، مدیریت کیفیت و راه‌اندازی) و کلان­‌فرایندهای شناخته‌ شده (تدوین ساختار سازمانی، جذب و تامین نیروی انسانی، آموزش، توسعه فرهنگ سازمانی، نظام جبران خدمت، تامین، فروش، حمل، مدیریت انبارها، مدیریت مالی، تحقق و نظارت محصول، انواع نت، تامین و تولید، توزیع و فرآوری انرژی و سیالات، تامین و اجرای حمل، خدمات نقشه‌برداری، نقشه‌کشی صنعتی و مهندسی معکوس، کدینگ کالا و قطعات، مدیریت دفتر فناوری، تدوین دستورالعمل­‌ها، آماده‌سازی و پشتیبانی فنی، متره و برآورد، استقرار «ERP» و داشبوردها، تکنولوژی تعمیر و بازسازی، بازرسی، اطلاعات پایه و برنامه‌ریزی نت، خدمات دفتر برنامه‌ریزی، مهندسی ارزش، مدیریت ساخت و سفارشات، آرشیو و کنترل مستندات، تضمین کیفیت (QA)، کنترل کیفیت (QC)، تست تجهیزات و راه‌اندازی دسته‌بندی شده‌ و هر کلان‌فرایند نیز خود از تعدادی فرایند تشکیل شده است. رابطه بین فرایندها، حوزه‌های دانش و حتی گروه‌­های فرایندی، ماتریسی است؛ یعنی هر فرایند مهندسی بهره‌­برداری احتمالا در چند حوزه دانش گسترده شده و شکلی چند بعدی دارد؛ البته با رویکرد بهبود مستمر، این تعداد ثابت نیست و بر اساس تجربیات و ایده­‌های جدید می‌تواند تغییر پیدا کند.

نقشه راهی برای مهندسی بهره‌برداری

نقشه راه گستره دانش مهندسی بهره‌­برداری صنعت فولاد شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در پنج حوزه قابل بررسی است:

-استفاده در پروژه­‌های شرکت پیشگامان:

مهندسی بهره‌برداری، یک الگو و مدل عملی برای ارائه خدمات، نگارش قراردادها، تامین نیروی انسانی، محاسبه بهای تمام‌ شده خدمات و برنامه‌­ریزی در پروژه‌­های آتی شرکت پیشگامان خواهد بود. در واقع این شرکت به ازای هر پروژه مشابه، برنامه‌­ریزی، تدوین فرایند، انجام محاسبات مالی-زمانی و… را از ابتدا انجام نمی­‌دهد بلکه آن­‌ها را با ویژگی­‌های پروژه جدید تطبیق می­‌دهد.

-تکمیل مستمر:

فرهنگ لغت آکسفورد از سال ۱۹۹۳ میلادی، واژه «کایزن» را روشی مستمر در بهبود کار، اثر‌بخشی فردی، بهره‌­وری و نظایر آن در قالب فرهنگ کار بیان می‌کند. کایزن در واقع یک اصطلاح ژاپنی بوده که از دو واژه کای (KAI) به معنای تغییر و زن (ZEN) به معنای حالت خوب تشکیل شده است. بنابراین کایزن را می‌­توان به مفهوم «تغییر برای بهتر شدن» تعریف کرد. این تغییر، چهار ویژگی عمده «مستمر و پایان‌ناپذیر»، «منظم و تدریجی»، «کم­‌هزینه و مبتنی بر اصلاحات جزئی و کوچک» و «بر پایه مشارکت همگانی» بودن را در خود جای می‌دهد؛ گفتنی است که مباحث بهبود مستمر و کایزن در دهه ۷۰ وارد ایران شدند.

مدل مهندسی بهره‌­برداری، ماهیتی تکاملی دارد و بر مبنای تجربیات طولانی تدوین شده است. از این رو نمی‌­توان از تجربیات جدید غافل بود و مدل فعلی را یک نسخه همیشگی دانست. بر اساس ویژگی­‌های کایزن و با استفاده از روش «Plan-Do-Check-Act»، هم‌اندیشی‌های دوره‌ای سراسری و ثبت و پذیرش تجربیات پراکنده جدید، راهکارهایی برای بهبود و تکمیل مستمر این دانش محسوب می‌شوند.

-اشتراک دانش با همکاران شرکت پیشگامان:

یکی از مهم‌ترین آثار این مدل، الگوسازی برای شرکت­‌های مشابه پیشگامان است تا از این طریق بهره‌­برداری در صنعت فولاد به سمت رویه‌های استاندارد حرکت کند. واضح است که اجرا یا برون­‌سپاری پراکنده شئون مختلف یک کارخانه، با اتلاف هزینه­‌ها، عدم یکپارچگی، بی‌نظمی ناخواسته، اختلاف پیمانکاران، عدم بهینگی مصرف منابع و… همراه خواهد بود. با این حال، با توسعه به­‌کارگیری راهکاری جامع مانند مدل مهندسی بهره­‌برداری، تا حدود زیادی از این آنومالی‌­ها اجتناب می­‌شود.

-توسعه منابع انسانی حرفه‌­ای:

اهمیت جانشین­‌پروری از نگاه متخصصان منابع انسانی، کاملا روشن است. خروج هر نیروی ماهر و باتجربه از صنعت فولاد، به معنی خروج تجربیات ثبت ­نشده اوست. از سوی دیگر، از لحظه ورود نیروهای تحصیل­کرده به صنعت تا تبدیل‌ شدن آن‌ها به یک فرد خبره، زمان زیاد و مسیر مبهم و پرریسکی طی می­‌شود. در همین راستا، از جواهر لعل نهرو (از رهبران جنبش استقلال هند) نقل شده است که می­‌گوید: می­‌توان ظرف دو سال یک کارخانه ذوب­ آهن ساخت اما برای تربیت یک مدیر برای این صنعت، باید ۲۰ سال زمان صرف کرد.

تحصیل‌کرده تازه‌وارد باید خوش‌شانس باشد تا در کنار خبره‌ای قرار گیرد که دانشمند بوده و قدرت انتقال مطلب داشته باشد؛ یعنی اولا ریشه‌ها و مبانی علمی تجربیات خود را بداند و ثانیا حوصله، وقت و توان آموزش به شاگرد را داشته باشد. می‌بینید که فرایند جانشین‌پروری را عدم قطعیت‌ها و ریسک‌های فراوانی تهدید می‌کند؛ ضمن اینکه این استاد، یافته‌های محلی خود و شرکت خود را ارائه خواهد کرد.

بنابراین باید برنامه مدونی جهت آموزش متخصصان تازه‌وارد صنعت فولاد بر اساس اجرا شود تا در کوتاه‌ترین زمان، تمامی دانش و تجربه لازم به ریشه‌ای‌ترین شکل ممکن به ایشان انتقال داده شود؛ البته این نیروها به هیچ وجه، از کسب تجربیات شخصی، بی‌نیاز نخواهند بود.

-اعتبارسنجی و ممیزی:

اگرچه استانداردها و دستورالعمل‌هایی برای ارزیابی و ممیزی فرایندهای صنعت فولاد در دسترس هستند اما استانداردهای جزیره‌­ای و منفرد، تاثیرات یک فرایند روی سایر فرایندها را نادیده می‌گیرند. از سوی دیگر، در نظر نگرفتن ملاحظات و مختصات پلنت فولادی در متن بخش عمده‌ای از این استانداردها، موجب بروز عدم انطباق‌های غیرمنطقی در کارخانه می­‌شود. این مسئله مانند یک پروفسور صنعت­‌ندیده‌­ای بوده که در رشته دانشگاهی خود متخصص است اما درک مناسبی از ملاحظات بین­ رشته‌­ای و عملیاتی کارخانه ندارد.

با تکیه بر گستره دانش مهندسی بهره‌­برداری صنعت فولاد، می‌­توان اعتبارسنجی، ارزیابی، ممیزی و عارضه­‌یابی صنعت فولاد در تمامی شئون کارخانه‌­داری را به صورت یکپارچه انجام داد. این مدل همچنین امکان استخراج لیست اقدامات اصلاحی و ارائه روش‌های بهبود عملکرد را نیز فراهم می‌­آورد.

جدول ۱٫ نمونه‌هایی از «BOK»‌های تعریف‌ شده توسط سازمان‌های حرفه‌ای در جهان

شکل ۱٫ حوزه فعالیت مهندسی بهره‌برداری

یادداشت: سید محمدحسین موسوی‌زاده – مشاور مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500