سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۵۵ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:49 /دوشنبه/4 دی 1402

افزایش تمایل به استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات

انتظار می‌رود باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) طی ۱۰ سال آینده، بیشترین سهم بازار باتری‌ها را به خود اختصاص دهند و منجر به افزایش شفافیت بیشتر در قیمت‌گذاری در زنجیره تامین مواد اولیه به‌کاررفته در تولید این باتری‌ها شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فیبی اوهارا، تحلیلگر فعال در بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در این موسسه بیان کرد: باتری‌های لیتیم آهن فسفات با سهم ۴۸ درصدی در سال ۲۰۲۳ که شامل باتری خودروهای الکتریکی (EV)، سیستم‌های ذخیره انرژی باتری (ESS) و بازارهای لوازم الکترونیکی مصرفی می‌شود، بیشترین سهم را در بازار باتری‌ها در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌ است.

اوهارا در کنفرانس اخیر موسسه «Fastmarkets» با موضوع مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری‌ها که در شانگهای چین برگزار شد، بیان کرد: پس از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) با ۴۳ درصد بیشترین سهم را در کل بازار باتری‌ها در چین در اختیار دارند.

سهم بازار جهانی باتری‌ها در خودروهای الکتریکی (EV)

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به دلیل عملکرد پایدار و ایمن و همچنین مقرون به صرفه‌تر بودن، با وجود چگالی انرژی کمتر در مقایسه با باتری‌های نیکل کبالت منگنز، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس اعلام انجمن نوآوری باتری خودروها در چین (CABIA)، باتری‌های لیتیم آهن فسفات در حال حاضر بیشترین سهم را در بازار باتری‌ چین را به خود اختصاص داده‌اند که دلیل آن عمدتا عامل مقرون به صرفه‌تر بودن این باتری نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز است.

این انجمن تاکید کرد: طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳، حدود ۳۳۹٫۷ گیگاوات ساعت باتری لیتیم آهن فسفات در چین مورد استفاده قرار گرفت که از این مقدار حدود ۲۲۹٫۸ گیگاوات ساعت (۶۷٫۶ درصد) در خودروهای الکتریکی به کار رفت.

با این وجود سهم استفاده از باتری‌های لیتیم آهن فسفات در دیگر کشورهای دنیا هنوز بسیار پایین است. با توجه به مزیت‌های باتری‌های لیتیم آهن فسفات نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز، انتظار می‌رود سهم جهانی استفاده از باتری‌های لیتیم آهن فسفات با توجه به افزایش سرعت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر روند صعودی را تجربه کند.

در این نوع باتری کاتد به عنوان مواد اولیه مورد استفاده در تولید کربنات لیتیم و به عنوان ماده واسطه در تولید فسفات آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشترین کاربرد آن در تولید سیستم‌های ذخیره انرژی باتری بزرگ مقیاس و تولید باتری خودروهای الکتریکی با قابلیت طی مسافت کوتاه با یک بار شارژ کامل است.

شفافیت در زنجیره تامین محصولات لیتیومی همچون کربنات لیتیم در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته که این مسئله برای فعالان بازار، تصویر واضح‌تری از هزینه‌ها و همچنین مبادلات مشتقات این محصول برای مدیریت ریسک ارائه داده است.

در همین راستا با افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات به ویژه در خارج از چین، فعالان بازار به دنبال ارائه تصویری واضح‌تر از وضعیت تولید و استفاده از مورد اولیه به‌کاررفته در تولید این نوع باتری‌ها هستند.

بر همین اساس، سیستم ارزیابی قیمت فسفات آهن مورد استفاده در تولید باتری‌های لیتیم آهن فسفات موسسه «Fastmarkets» در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ آغاز به کار کرد.

از زمان آغاز به کار این سیستم ارزیابی، قیمت فسفات آهن در چین روند نزولی به خود گرفته است. در همین راستا، یکی از منابع آگاه دلیل کاهش اخیر قیمت فسفات آهن در چین را به ایجاد وضعیت مازاد تولید و افت تقاضا برای آن نسبت داد و افزود: در برخی موارد حتی قیمت‌های فعلی فسفات آهن به هزینه‌های تولید نزدیک شده است.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، قیمت فسفات آهن بدون آب با محتوای ۰٫۹۶ تا ۰٫۹۸ آهن/فسفات، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، حدود ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ یوان (۱,۴۱۲ تا ۱,۵۹۶ دلار) در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، تغییر چندانی را به ثبت نرساند اما نسبت به قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن ثبت شده در دو هفته قبل از از تاریخ مذکور، روند کاهشی را تجربه کرد.

با این تفاسیر، افزایش شفافیت در زنجیره تامین مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها برای پیشبرد رشد پیش‌بینی شده در بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات امری ضروری به نظر می‌رسد.

 رشد تقاضا برای سیستمهای ذخیره انرژی باتری

فیبی اوهارا به عنوان یکی از حاضران در کنفرانس اخیر موسسه «Fastmarkets» با موضوع مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری‌، اظهار داشت: بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری پتانسیل رشد بالایی دارد که این موضوع می‌تواند محرکی برای افزایش تقاضای باتری‌ها به ویژه برای باتری‌های لیتیم آهن فسفات باشد.

یکی از حاضران در این کنفرانس عنوان کرد: در حال حاضر بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری سهم بسیار کوچکی دارد. با این حال، فضای زیادی برای رشد این سیستم در بازار برای سال‌های آینده وجود دارد.

به گفته اوهارا، انتظار می‌رود که باتری‌های لیتیم آهن فسفات همچنان بیشترین استفاده را در سیستم‌های ذخیره انرژی باتری داشته باشند.

وی دلیل این حجم از استقبال از باتری‌های لیتیم آهن فسفات را مقرون به صرفه بودن و قابلیت اعتماد بالا به این باتری اعلام کرد.

اوهارا در ادامه حجم تقاضای بازار برای سیستم‌های ذخیره انرژی باتری در سال ۲۰۲۳ را حدود ۱۴۰ گیگاوات ساعت عنوان کرد که نسبت به حجم تقاضای ۶۶ گیگاوات ساعتی برای این سیستم در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

وی پیش‌بینی کرد که حجم تقاضا برای سیستم‌های ذخیره انرژی باتری در سال ۲۰۳۳، به حدود ۸۴۰ گیگاوات ساعت افزایش یابد که در حدود ۸۷ درصد این سیستم‌ها از باتری‌های لیتیم آهن فسفات استفاده خواهد شد.

بر اساس اعلام انجمن نوآوری باتری خودروها در چین (CABIA)، طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳، تعدادی سیستم‌های ذخیره انرژی باتری با مجموع ظرفیت ۸۷٫۶ گیگاوات ساعت باتری در چین به فروش رسید که در تولید این سیستم‌ها با مجموع ۸۶٫۶ گیگاوات ساعت ظرفیت، از باتری‌های لیتیم آهن فسفات استفاده شد.

این انجمن تاکید کرد که تنها در دو سال گذشته، در میان تلاش‌های دولت‌های مختلف برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری رشد سریعی را تجربه کرده است.

اوهارا خاطرنشان کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در اروپا و ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری را به ثبت رساند.

وی تصریح کرد: تنها از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۸۶ تراوات ساعت برق بیشتر از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در اروپا تولید شده است و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و باتری‌ها، اساسا در این بازارها مورد نیاز و مورد تقاضا خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: سیستم‌های ذخیره انرژی باتری در سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۰ درصد رشد سالانه تقاضای جهانی برای این سیستم‌ها را به خود اختصاص دادند که نشان از دو برابر شدن سهم بازار آن‌ها نسبت به آمار ارائه شده قبلی دارد.

چین در نیمه نحست سال ۲۰۲۳، چندین سیستم ذخیره انرژی باتری با ظرفیت تجمیعی هشت هزار و ۶۳۰ مگاوات را مستقر کرد که با احتساب تمام ظرفیت سیستم‌های قبلی نصب شده قبل از سال ۲۰۲۳، ظرفیت کل این سیستم‌ها به ۱۷ هزار و ۳۳۰ مگاوات در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ رسید.

این اقدام در راستای اهداف تعیین شده چین مبتنی بر کاهش کربن منتشر شده تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به برایند انتشار صفر تا سال ۲۰۶۰ انجام شد.

 افزایش سهم باتری‌های لیتیم آهن فسفات در بازار

اوهارا بر این باور است که استفاده از باتری‌های لیتیم آهن فسفات در بخش خودروهای الکتریکی سواری طی دهه آینده، به سرعت به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

وی تخمین می‌زند که باتری‌های لیتیم آهن فسفات تا سال ۲۰۳۳، حدود ۴۳ درصد از بازار خودروهای الکتریکی سواری را به خود اختصاص دهند.

با این حال، انتظار می‌رود که باتری‌های نیکل کبالت منگنز با در اختیار داشتن ۵۴ درصد از سهم بازار تا سال ۲۰۳۳، همچنان بیشترین سهم از بازار خودروهای الکتریکی سواری را در اختیار داشته باشد. دلیل این موضوع تا حد زیادی به ترجیح تولید‌کنندگان تجهیزات اصلی در ایالات متحده آمریکا و اروپا به ادامه استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز مربوط می‌شود.

اوهارا تاکید کرد: سلطه فعلی باتری‌های نیکل کبالت منگنز در بازار جهانی خودروهای الکتریکی سواری از سال ۲۰۳۳ به بعد تغییر خواهد کرد زیرا از سال ۲۰۲۲، برخی از تولید‌کنندگان تجهیزات اصلی شروع به استفاده از کاتدهای باتری‌های لیتیم آهن فسفات کرده‌اند.

سهم بازار باتری‌ها در بازار جهانی خودروهای الکتریکی سواری

تیم هوتز، مدیرعامل شرکت «Rolan Berger» در این کنفرانس بیان کرد: باتری‌های لیتیم آهن فسفات و لیتیوم منگنز فسفات آهن (LMFP) حدود ۳۷ درصد از کل بازار باتری خودروهای سبک را را در اختیار دارند که ۱۰ درصد نسبت به آمار قبلی ارائه شده در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

وی افزود: باتری‌های لیتیم آهن فسفات و لیتیم منگنز فسفات آهن، محبوب‌ترین مواد معدنی مورد استفاده در تولید باتری‌های به‌کاررفته در خودروهای الکتریکی سبک در سال ۲۰۳۰ خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود سهم بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز با نیکل بالا یا باتری‌های آلومینیوم منگنز نیکل کبالت (NCMA) مورد استفاده در خودروهای الکتریکی سبک تا سال ۲۰۳۰، به حدود ۲۸ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت «Rolan Berger» در ادامه تصریح کرد: انتظار می‌رود سهم بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات در خودروهای الکتریکی سبک، رشد قابل‌توجهی را تجربه کند و استفاده از این باتری‌ها به بخش‌ خودروهای الکتریکی سبک پایین‌رده و میان‌رده و حتی بعضا بالارده به دلیل مقرون به صرفه بودن آن افزایش یابد.

در روز ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، شرکت خودروسازی «Stellantis» و شرکت «CATL» به عنوان تولیدکننده باتری در چین اعلام کردند که برای تامین سلول‌ها و ماژول‌های باتری لیتیم آهن فسفات به منظور استفاده در خودروهای الکتریکی شرکت «Stellantis NV» در اروپا، با یکدیگر وارد همکاری خواهند شد.

شرکت خودروسازی «Stellantis» در رابطه با این همکاری مطرح کرد که این شرکت خودروهای الکتریکی با کیفیت بالا، بادوام و مقرون به صرفه را تولید خواهد کرد و از باتری‌های لیتیم آهن فسفات به عنوان منبع انرژی این خودروها استفاده می‌کند.

شرکت خودروسازی آمریکایی فورد در بیانیه خود که در ماه فوریه ۲۰۲۳ رسانه‌ای شد، در رابطه با راه‌اندازی کارخانه تولید باتری‌های لیتیم آهن فسفات این شرکت در ایالات متحده آمریکا عنوان کرد که استفاده از باتری‌های لیتیم آهن فسفات قیمت خودروهای الکتریکی تولیدی این شرکت را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500