سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۴:۰۵ /پنج شنبه/۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:28 /شنبه/9 دی 1402

آغاز مجدد روند نزولی قیمت لیتیوم در چین

برخی منابع مطلع از وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که قیمت لیتیوم در چین طی هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ در بحبوحه ادامه روند نزولی حجم تقاضا برای خرید از سوی مصرف‌کنندگان، روند کاهشی خود را از سر گرفت؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود روند کاهش قیمت لیتیوم در بورس آتی گوانگژو، تاثیر منفی خود را بر قیمت این فلز در بازار فیزیکی بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، روند کلی قیمت لیتیوم در بازار چین کاهشی است. با توجه به روند کاهشی حجم عرضه و تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی، قیمت این ماده معدنی به روند نزولی خود در این بازار ادامه می‌دهد؛ اگرچه قیمت‌های کربنات لیتیوم در بحبوحه بهبود وضعیت نقدینگی در بازار اندکی روند صعودی به خود گرفته است اما برخی فعالان بازار بر این باورند که این روند افزایشی نباید به معنای آغاز روند صعودی قیمت در میان افت حجم تقاضا برای این ماده معدنی تلقی شود.

ادامه کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم در بازارهای آسیا

برخی از فعالان بازار بیان کردند که حجم تقاضا برای لیتیوم از سوی مصرف‌کنندگان در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است و دلیل عمده این مسئله، اتکای مصرف‌کنندگان به دریافت سفارش‌های مبتنی بر قراردادهای با مدت تحویل بلندمدت است که قیمت به نسبت کمتری دارند.

یکی از فروشندگان لیتیوم در چین در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی بسیار کاهش یافته است؛ در حالی که اندک تقاضا برای این ماده فلز در این بازار نیز فقط از سوی برخی معامله‌گران ارائه شده است.

یکی دیگر از فروشندگان لیتیوم عنوان کرد: بیشترین تقاضا برای خرید از سوی معامله‌گرانی ارائه می‌شود که در حال آماده‌سازی برای تحویل محموله‌‌های لیتیوم کربنات به انبارهای ذخایر ثبت شده در بورس آتی گوانگژو (GFEX) با موعد تسویه قرارداد تا ماه ژانویه ۲۰۲۴ هستند.

وی افزود: برخی از محموله‌های لیتیوم در حجم بسیار کم نیز به مصرف‌کنندگان نهایی فروخته شد؛ با این حال، در حالت کلی حجم تقاضای مصرف‌کنندگان بسیار پایین بود. چندین تولیدکننده کاتد به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که تقریبا هیچ تقاضایی برای خرید نمک لیتیوم در بازار فیزیکی ارائه نشده است.

در همین راستا، قیمت‌های آتی لیتیوم کربنات در بورس آتی گوانگژو (GFEX) به طور کلی در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ روند نزولی به خود گرفت و از آنجایی که هرگونه نوسان قیمتی در این بازار آتی به شدت بر قیمت‌ها در بازار فیزیکی تاثیر می‌گذارد، بنابراین روند کاهشی قیمت در بازار فیزیکی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

قیمت آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو (GFEX) با موعد تحویل در ماه ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۹۴ هزار و ۳۵۰ یوان (۱۳,۲۵۳ دلار) در هر تن در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت آتی ۱۰۰ هزار و ۹۵۰ یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۶ هزار و ۶۰۰ یوان در هر تن کاهش داشت.

یکی از منابع وابسته به تولیدکنندگان لیتیوم در چین با اشاره به روند نزولی قیمت این فلز اعلام کرد که در حال حاضر حجم ذخایر انبار تولیدکنندگان لیتیوم در چین در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

بر اساس ارزیابی هفتگی صورت گرفته، موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۹۴ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نسبت به قیمت ۹۵ تا ۱۰۵ هزار یوان در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک تا پنج هزار یوان به ازای هر تن کاهش را تجربه کرد.

همچنین طبق ارزیابی هفتگی این موسسه قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، حدود ۸۵ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج هزار یوان در هر تن افزایش یافت.

 روند کاهشی قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار آسیای شرقی

قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی در طی هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ و در بحبوحه کاهش تمایل برای خرید این ماده معدنی در بازار فیزیکی و افت قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار چین، روند نزولی به خود گرفت و همچنان نیز این روند ادامه دارد.

یکی از مصرف‌کنندگان لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی با اشاره به حجم بالای ذخایر لیتیوم تولیدکنندگان در انبارها تاکید کرد که به نظر می‌‌رسد روند نزولی قیمت‌ها در کوتاه‌مدت با شیب ملایم به این دلیل که تقاضا برای لیتیوم در این بازار کاهش یافته است، ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر احساس شود در وضعیت فعلی یا در کوتاه‌مدت به خرید نمک‌های لیتیوم نیاز بیشتری است، تلاش خواهد شد تخفیف بیشتری نسبت به قیمت‌های فعلی دریافت شود.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در سطح بین‌المللی مطرح  کرد: بنا به دلایلی مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی حجم تقاضا برای خرید هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری با موعد تحویل در ماه ژانویه ۲۰۲۴ را افزایش داده‌اند. به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها قصد دارند از وضعیت فعلی روند نزولی قیمت لیتیوم نهایت بهره را ببرند. بر همین اساس، از آنجایی که تعطیلات سال نو میلادی نزدیک است، این مصرف‌کنندگان خواستار تحویل محموله‌های هیدروکسید لیتیوم پس از پایان تعطیلات سال ۲۰۲۴ در ماه ژانویه هستند.

چندین فعال دیگر بازار لیتیوم به کاهش حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کردند. این معامله‌گر لیتیوم در سطح بین‌المللی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی همچنان در حال تلاش برای فروش ذخایر لیتیوم هیدروکسید در انبارهای خود هستند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با حداقل خلوص ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۱۵ تا ۱۶٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت ثبت شده در تاریخ ۲۰ دسامبر سال جاری میلادی تغییر چندانی را به ثبت نرساند اما نسبت به قیمت ۱۶ تا ۱۷ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در روز ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۳، حدود ۰٫۵ تا یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است.

قیمت کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بحبوحه بهبود نقدینگی در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافت و به حدود ۱۶٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم رسید.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که با توجه به کاهش حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم در بازار، این افزایش قیمت اندک را نمی‌توان به عنوان نقطه آغازین روند صعودی قیمت لیتیوم در بازار تفسیر کرد.

این معامله‌گر لیتیوم در سطح بین‌المللی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت لیتیوم در بازار تا بعد از تعطیلات ماه ژانویه در سال ۲۰۲۴ آغاز نشود.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت ۱۵ تا ۱۶٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت اما نسبت به قیمت ۱۵ تا ۱۶ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۰٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت.

قیمت نسبتا ثابت لیتیوم در بازارهای اروپا و آمریکا

قیمت لیتیوم در اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تقریبا ثابت بود و بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار به شرایط نسبتا آرام در بازار فیزیکی در این دو منطقه با توجه به فرا رسیدن تعطیلات سال میلادی جدید اشاره کردند.

این مشارکت‌کنندگان بازار خاطرنشان کردند: قیمت‌های لیتیوم اعم از لیتیوم با خلوص صنعتی و لیتیوم با گرید مناسب جهت استفاده در تولید باتری، با قیمت‌های این ماده معدنی در بازار کشورهای آسیایی مطابقت نزدیکی داشتند؛ با این تفاوت که محموله‌های لیتیوم فروخته شده در اروپا و ایالات متحده آمریکا مشمول پرداخت اندکی پریمیم‌ هستند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا را حدود ۱۶ تا ۱۷٫۵ دلار در هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۶ تا ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۰٫۵ دلار کاهش را تجربه کرد.

در همین راستا قیمت هیدروکسید لیتیوم به دنبال روند نزولی در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی و در نظر گرفتن حجم بالای ذخایر در انبارها، روند کاهشی با شیب تندتری را  تجربه می‌کند.

یکی از منابع وابسته به معامله‌گران لیتیوم در بازار لیتیوم کشورهای آسیای جنوب شرقی اظهار داشت: به اندازه کافی لیتیوم در انبارها برای تامین حجم تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار وجود دارد؛ بنابراین به منظور انعکاس این مسئله باید تغییراتی در نرخ قیمت‌ها اعمال می‌شد.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل در بنادر اروپا و آمریکا با پرداخت تعرفه‌های گمرکی، حدود ۱۶ تا ۱۷٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت ۱۷ تا ۱۸٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

اگرچه روند نزولی قیمت لیتیوم بر قیمت این ماده معدنی در بازار کشورهای آسیایی نیز تاثیر می‌گذارد اما مشارکت‌کنندگان بازار معتقدند روند کاهشی فعلی قیمت لیتیوم در بازارهای کشورهای آسیایی، تاکنون تاثیر چندانی بر بازار اروپا و آمریکا نگذاشته است.

یکی از منابع مطلع به وضعیت بازار لیتیوم مطرح کرد: به نظر می‌رسد قیمت این فلز در کوتاه‌مدت به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن، همچنان روند نزولی خود را احتمالا تا پس از پایان تعطیلات ماه ژانویه ۲۰۲۴ حفظ کند. این منبع پیش‌بینی می‌کند که بازار لیتیوم در سال ۲۰۲۴، وضعیت مازاد عرضه را تجربه خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، حجم مازاد عرضه کربنات لیتیوم معادل (LCE)، حدود سه هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. به علاوه پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم معادل (LCE) در سال ۲۰۲۴، حدود یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۷۰۰ تن و حجم عرضه آن یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ تن باشد.

قیمت لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار فیزیکی

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/6

153071

فلزات آنلاین

1403/04/6

483684

فلزات آنلاین

1403/04/6

635024

فلزات آنلاین

1403/04/6

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/6

24820

فلزات آنلاین

1403/04/6

11313

فلزات آنلاین

1403/04/6

47474

فلزات آنلاین

1403/04/6

51616

فلزات آنلاین

1403/04/6

44720

فلزات آنلاین

1403/04/6

41572

فلزات آنلاین

1403/04/6

26521

فلزات آنلاین

1403/04/6

28270

فلزات آنلاین

1403/04/6

25736

فلزات آنلاین

1403/04/6

36807

فلزات آنلاین

1403/04/6

33627

فلزات آنلاین

1403/04/6

46477

فلزات آنلاین

1403/04/6

25181

فلزات آنلاین

1403/04/6

43710

فلزات آنلاین

1403/04/6

46627

فلزات آنلاین

1403/04/6

3460400