• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
مدیرعامل شرکت توسعه و گسترش ماورا بهار مطرح کرد:

ایجاد چرخه دانش در زمینه معدن و فولاد سبز

  • کد خبر : 37427
  • 10 دی 1402 - 15:13
ایجاد چرخه دانش در زمینه معدن و فولاد سبز
مدیرعامل شرکت توسعه و گسترش ماورا بهار گفت: اگرچه بخش عمده‌ فولاد ایران با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر نسبت به سایر تولیدکنندگان فولاد جهان که از روش کوره بلند استفاده می‌کنند، تولید می‌شود اما متاسفانه میزان بهره‌وری  انرژی در صنعت فولاد کشور مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت توسعه و گسترش ماورا بهار گفت: اگرچه بخش عمده‌ فولاد ایران با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر نسبت به سایر تولیدکنندگان فولاد جهان که از روش کوره بلند استفاده می‌کنند، تولید می‌شود اما متاسفانه میزان بهره‌وری  انرژی در صنعت فولاد کشور مناسب نیست و بر همین اساس علاوه بر افزایش بهره‌وری انرژی و فرایندهای تولید، بررسی فرایند جذب کربن و تولید فولاد بر پایه هیدروژن در دستور کار مجموعه ما قرار گرفته است.

محمود داودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص تاریخچه موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز بیان کرد: موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز به عنوان یک تشکل غیردولتی، با مشارکت جمعی از صنعتگران و مدیران ارشد فولادی در راستای افزایش بهره‌وری، پیاده‌سازی فناوری‌های نو و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنایع فولادی و معدنی کشور فعالیت می‌کند. در خرداد ماه ۱۴۰۱، نخستین همایش خوش‌آمدگویی مدیران ارشد به معدن و فولاد سبز (C2G) با حضور بیش از ۶۰ مدیر ارشد از ۳۰ شرکت معدنی و فولادی و همچنین استقبال بسیاری از فعالان صنعتی و دانشگاهیان کشور برگزار شد. علاوه بر ارائه مقالات مختلف با موضوع معدن‌کاری و فولاد سبز ضمن تاکید بر ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری در صنعت فولاد که خوشبختانه نتایج مثبتی را به همراه داشت، یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش راه‌اندازی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز با هدف برنامه‌ریزی و پیگیری برگزاری سلسله همایش‌های مرتبط با معدن و فولاد سبز با حضور کارشناسان داخلی و بین‌المللی فعال در این عرصه بود.

وی در همین راستا تصریح کرد: دومین همایش خوش‌آمدگویی مدیران ارشد به معدن و فولاد سبز در مهر ماه سال پیش، با حضور بیش از ۱۵۰ مدیرعامل و مدیران تحقیق و توسعه شرکت‌های معدنی و فولادی کشور و بیش از ۵۰ تولیدکننده بخش خصوصی با هدف توسعه استراتژی‌های بخش معدن و فولاد سبز ایران به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد خام در جهان برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، تصمیم بر آن شد که موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز اهداف خود را در چهار زمینه «افزایش بهره‌وری انرژی»، «افزایش بهره‌وری فرایندهای تولید»، «جذب کربن» و «تولید فولاد بر پایه هیدروژن» عملیاتی کند.

اقدامات موثر موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز

مدیر اجرایی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز در ادامه به برخی اقدامات و موفقیت‌های این موسسه طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز با شناسایی بیش از ۲۰۰ عضو تاثیرگذار متشکل از نخبگان، متخصصان و کارشناسان صنعتی و دانشگاهی، اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد چرخه دانش در حوزه معدن و فولاد سبز  انجام داده و به موفقیت‌های فراوانی نیز دست یافته است که از جمله می‌توان به برگزاری سمینارها و جلسات تخصصی؛ ایجاد گروه‌های تخصصی ملی در زمینه افزایش کارایی تولید و انرژی، جذب کربن، فرایندهای تولید هیدروژن و برگزاری جلسات هفتگی منظم با هدف تبادل اطلاعات؛ برگزاری جلسات هفتگی کمیته راهبردی و توسعه استراتژی؛ انتشار اقدامات عملیاتی انجام شده و نتایج آن‌ها به همراه نظارت بر دانش، جهت و فناوری فعلی و ترجمه و انتشار مقالات و کلیپ‌ها به زبان فارسی؛ انتشار نخستین مجله تخصصی در زمینه معدن و فولاد سبز؛ ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های رتبه برتر ایران و توسعه سامانه (STI) برای هم‌گرایی تحقیقات دانشگاهی؛ برقراری ارتباط و دریافت پروژه‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌ها و راه‌اندازی پروژه‌های برتر صنعتی؛ جایزه چهره سبز ایران در حوزه معدن و فولاد سبز و ایجاد ارتباطات بین‌المللی با هدف توسعه و گسترش چرخه دانش در این حوزه اشاره کرد.

داودی ضمن اشاره به نتایج مثبت و مطلوب حاصل از این اقدامات که تحسین و توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به همراه داشته است، مطرح کرد: مقوله معدن و فولاد سبز و تدوین یک نقشه (PLAN) جامع در این زمینه، به قدری برای وزیر محترم صمت حائز اهمیت است که وی تمایل و علاقه‌مندی به حضور در جلسات موسسه که به صورت منظم و یک هفته در میان برگزار می‌شود را اعلام کردند اما متاسفانه علی‌رغم تاکید ایشان بر توجه به این موضوع و تصمیمات عاجل، هنوز راهکار عملیاتی اجرایی پس از گذشت سه ماه در مرحله بروکراسی بین نهادی است.

وی در ارتباط با شرایط کنونی تولید فولاد سبز در ایران و جهان، عنوان کرد: با توجه به الزام تحقق معدن و فولاد سبز در جهان تا سال ۲۰۵۰ بر اساس توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و همچنین تاکید اعضای اتحادیه اروپا بر اخذ مالیات کربن از کشورهای تولیدکننده فولاد عضو این اتحادیه و نیز واردکنندگان فولاد به اروپا تا سال ۲۰۳۰ طبق توافق‌نامه سازوکار تنظیم مرز کربن (CBAM)، جلسات تخصصی بسیاری با هدف بررسی و تبادل‌نظر پیرامون این مهم از حدود یک سال پیش در موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز برگزار شد. از آنجایی که فولاد در کشور ما به طور عمده با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و ذوب آن در کوره قوس اکتریکی تولید می‌شود، بنابراین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای (CO2) حاصل از فرایند تولید فولاد در ایران نسبت به سایر کشورهای فولادساز جهان کمتر است. صنعت فولاد ما علی‌رغم بهره‌جویی از دو فاکتور انرژی و نیروی انسانی ارزان‌قیمت، متاسفانه بهره‌وری کافی و لازم را ندارد و برای مثال در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، سهم قیمت انرژی در بهای تمام شده فولاد در کشور برابر با ۲۰ درصد بوده که با افزایش ۸ واحد درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش یعنی ۱۲ درصد همراه بوده است. از طرفی سهم هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی در بهای تمام شده فولاد کشور در این مدت نیز ۲ درصد برآورد شده است. از این رو می‌توان گفت که تولید فولاد با استفاده از روش‌های موجود علی‌رغم اینکه آلایندگی کمتری نسبت به سایر روش‌های موجود مانند کوره بلند دارد اما از بهره‌وری لازم و صرفه اقتصادی برخوردار نیست. بنابراین ما علاوه بر بررسی افزایش بهره‌وری انرژی و فرایندهای تولید در جلسات مذکور، بررسی جذب کربن و تولید فولاد بر پایه هیدروژن سبز را نیز در دستور کار قرار دادیم.

تولید سبز؛ فرصت‌های دانشگاه و صنعت

مدیرعامل شرکت توسعه و گسترش ماورا بهار در ادامه به برگزاری نشست «تولید سبز؛ فرصت‌های دانشگاه و صنعت» به همت موسسه راهبردی معدن و فولاد، خاطرنشان کرد: پس از اینکه به یک جمع‌بندی نهایی دست پیدا کردیم، تصمیم به برگزاری نشست تخصصی با موضوع تولید سبز؛ فرصت‌های دانشگاه و صنعت در روز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی شریف گرفتیم. هدف ما از برگزاری این نشست در برترین دانشگاه کشور، ایجاد یک رابطه موثر سه‌گانه میان دانشگاه، صنعت و سرمایه‌گذار است تا از این طریق راهکارهای موثر برای تحقق معدن و فولاد سبز در بلندمدت که همان سال ۲۰۵۰ است، ارائه شود. در حال حاضر این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا از بین ۱۰ هزار پایان‌نامه تعریف شده در دانشکده‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف، نباید حداقل تعداد ۱۰۰ پایان‌نامه به مقوله راهکارهای افزایش بهره‌وری در صنعت فولاد ایران و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اختصاص داده شود؟ در واقع ما معتقدیم که دانشگاه و به‌کارگیری تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، مناسب‌ترین راهکار تحول و تحقق معدن و فولاد سبز است و باید بیشترین بهره‌وری را از این مهم داشته باشیم. برای مثال، آلودگی هوای کلان‌شهرها در روزهای سرد سال، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور طی سالیان اخیر تبدیل شده است؛ در حالی که اگر ۱۴ سال پیش این معضل در دانشگاه‌ها به بوته نقد و بررسی گذاشته می‌شد، حداقل ۱۰۰ راهکار در همان زمان جهت رفع این معضل ارائه شده و نتیجه مطلوب نیز طی سال‌های گذشته حاصل می‌شد. همین مسئله در خصوص بحران آب و حامل‌های انرژی نیز وجود دارد و بنابراین باید گفت نخستین گام به منظور بررسی و رفع چالش‌های فوق باید در دانشگاه برداشته شود.

داودی در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری نشست‌هایی همچون «تولید سبز؛ فرصت‌های دانشگاه و صنعت» در دانشگاه می‌تواند پیش از آنکه تولید فولاد در کشور به یک بحران تبدیل شده، موثر واقع شود، یادآور شد: تحکیم رابطه دوسویه میان دانشگاه و صنعت و ارائه دروس تخصصی مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در سایر دانشکده‌ها مانند صنایع، مکانیک و… از یک سو و تربیت نیروی انسانی متخصص و نخبه توسط دانشگاه‌ها از سوی دیگر، می‌توانند به عواملی موثر برای تحقق معدن و فولاد سبز در آینده تبدیل شوند و موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز تمام تلاش خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37427

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.