سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۰ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:10 /چهارشنبه/20 دی 1402

مدیر فروش شرکت رایان سیم مطرح کرد:

واردات لوازم خانگی تهدیدی برای صنعت سیم و کابل

مدیر فروش شرکت رایان سیم، تولیدکننده سیم و کابل‌‎ برقی گفت: در کنار مشکلات بی‌شماری که تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، واردات لوازم خانگی نیز می‌تواند تاثیر منفی بر میزان تولید و فروش تولیدکنندگان کابل‌های مورد نیاز این صنعت بگذارد؛ در حالی که لوازم خانگی ساخت داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند و نیازی به واردات نیست.

موسی میردار امیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت رایان سیم اولین تولیدکننده کابل‌های آسانسور و تنها تولیدکننده کابل‌های دوشاخه لوازم خانگی در ایران است که کلیه مراحل تولید مرتبط با کابل‌های دوشاخه، در داخل مجموعه صورت می‌گیرد؛ علاوه‌براین، سبد محصولات این مجموعه شامل انواع کابل‌های تخت و گرد، انواع سیم‌های افشان و گرانول پی وی سی نیز است. شرکت رایان سیم بالغ‌ بر ۲۵ سال است که در صنعت سیم و کابل فعالیت دارد و تولید محصولات باکیفیت که روکش پی‌ وی سی انعطاف‌پذیری دارند، باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر تولیدکننده لوازم خانگی با این مجموعه همکاری کنند؛ در نتیجه سیم و کابل‌های تولیدی شرکت رایان سیم، به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود و این مجموعه موفق به حضور در بازارهای صادراتی (عراق) نیز شده است.

وی به بررسی مشکلات و موانع مسیر تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور پرداخت و گفت: مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه، کمبود نیروی انسانی متخصص و از همه مهم‌تر شرایط نامناسب اقتصادی کشور و ابلاغ بخشنامه‌های متعدد در زمینه واردات لوازم خانگی، تاثیر مستقیمی بر فعالیت تولیدکنندگان سیم و کابل دارند. متاسفانه مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارند، تبدیل به جزئی جدایی‌‎ناپذیر از مسیر تولید شده‌ و تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا میزان تاثیرات منفی این مشکلات را کاهش دهند اما مسائل اقتصادی در سال‌‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده‌ است. چالش‌هایی که اکنون گریبان‌گیر واحدهای تولیدی شده است، تنها محدودیت و کاهش قدرت عمل صنعتگران را به دنبال داشته است. اگرچه باید توجه داشت که این مشکلات تنها مختص به صنعت سیم و کابل نیست و به تازگی در مسیر حرکت این صنعت به وجود نیامده‌‌ است؛ در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی از مشکلات حوزه تولید آگاه هستند و خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کرده‌اند. گفتنی است که ما در این مجموعه به عنوان یکی از واحدهای تولیدی که به طور مستقیم در بازار مصرف نیز فعالیت دارد، چالش‌های مطرح شده را به خوبی درک کرده‌ایم.

مدیر فروش شرکت رایان سیم در همین راستا ادامه داد: با توجه به اینکه مفتول مسی ماده اولیه اصلی واحدهای تولیدی سیم و کابل است، چالش‌ عمده تولیدکنندگان در زمینه مواد اولیه، مربوط به تامین کافی و به‌موقع مفتول است اما در برخی مواقع با نوسان زیاد قیمت مفتول، فرایند تولید دچار اخلال می‌شود. علاوه‌براین، چارچوب‌ها و فرایندهای اداری تعیین شده از سوی مسئولان ذی‌ربط و تولیدکنندگان در خصوص خرید مفتول، مدون و منظم نبوده و دائما با ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حال تغییر است. ما مفتول مسی مورد نیاز خود را هم از شرکت‌های تولیدکننده و هم از بورس کالا خریداری می‌کنیم؛ به همین دلیل رقابت تنگاتنگ خریداران در این تالار صنعتی می‌تواند برای ما و اکثر تولیدکنندگان مشکل‌ساز باشد. لازم به ذکر است که صنعت سیم و کابل وابسته به نیروی انسانی متخصص است اما نیروی‌های متخصص، صرفا شامل افراد تحصیل ‌کرده و دارای مدارک علمی نیست و نیروی‌هایی که از مهارت کافی بهره‌مند باشند، امکان فعالیت در واحدهای تولیدی را دارند؛ کارخانه شرکت رایان سیم در استان مازندران واقع شده است و ما در این استان با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم به طوری که برای رفع نیاز مجموعه نسبت به جذب افراد غیربومی اقدام کرده‌ایم. هم‌اکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر در این کارخانه مشغول به‌ کار هستند؛ یکی از اهداف اصلی ما افزایش میزان اشتغال‌زایی و تعداد کارکنان است زیرا با توجه به قابلیت‌های فراوان این شرکت و شهرت برند آن در بازار مصرف، ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۲۰ نفر را داریم.

با دست پس زدن، با پا پیش کشیدن

میردار امیری با اشاره به تعدد تغییر قوانین واردات لوازم خانگی به کشور، تصریح کرد: همان طور که ذکر شد این مجموعه به طور تخصصی در زمینه تولید کابل‌های دو شاخه لوازم خانگی فعالیت دارد؛ به همین دلیل واردات لوازم خانگی نه‌تنها روی میزان فروش کارخانه‌های تولیدکننده این لوازم، بلکه روی میزان فروش ما و سایر تولیدکنندگانی که در زمینه تولید این کابل‌ها فعالیت دارند، تاثیر‌گذار است. زمانی که تولیدکنندگان داخلی توان تولید این محصولات را با کیفیت مناسب دارند، چه لزومی دارد که واردات لوازم خانگی انجام شود؟ البته در حال حاضر با قوانین وضع شده امکان واردات وجود ندارد و ما با استقبال تولیدکنندگان لوازم خانگی برای خرید محصولات مواجه هستیم اما زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قوانین واردات به گوش می‌رسد. متاسفانه علی‌رغم تولید لوازم خانگی در کشور، علت تلاش برای واردات مشخص نیست! بی‌شک لوازم خانگی وارداتی، قیمت ‌پایین‌تری دارند اما باید توجه داشت که این مسئله بدون دلیل نیست زیرا این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و لوازم خانگی ساخت داخل، کیفیت مطلوب‌تری نسبت به اجناس خارجی دارند. ضمن اینکه استانداردهای تعیین شده داخلی در خصوص تولید سیم و کابل، به نحوی است که تولیدکنندگان با رعایت آن‌ها محصولات باکیفیتی را تولید می‌کنند؛ بدون اغراق محصولات داخلی در مقابل سیم و کابل‌های خارجی حرفی برای گفتن دارند.

وی در خصوص شرایط بازار مصرف، عنوان کرد: متاسفانه در کنار رکود بازار مصرف، توان خرید مشتریان نیز کاهش یافته است. با افزایش بی‌رویه و بی‌اساس قیمت‌ها و فعالیت واسطه‌گران که منجر به بر هم خوردن تعادل در بازار شده‌، ماشین تولید در سربالایی مشکلات قرار دارد؛ در این شرایط تولیدکنندگان با اتخاذ راهبردهایی به دنبال کاهش آثار منفی مشکلات اقتصادی و ریسک‌های سیستماتیک هستند اما باید توجه داشت که آن‌ها امکان مدیریت و کنترل شرایط را به طور کامل ندارند زیرا برخی از عوامل و متغیر‌ها از حیطه اختیارات تولیدکنندگان خارج است.

سنگ بزرگی پیش پای تولید

مدیر فروش شرکت رایان سیم در رابطه با تولید و عرضه سیم و کابل‌های غیراستاندارد در بازار مصرف، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل تعدد تعداد واحدهای غیرمجاز و خلا نظارتی سازمان‌های مربوطه، محصولات بی‌کیفیت به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. در حالی که عرضه و فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد باعث شده تا عرصه بر تولیدکنندگان معتبر تنگ شود زیرا این محصولات با قیمت پایین‌تری نسبت به نوع مشابه باکیفیت به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت مفتول مسی و احتساب سایر هزینه‌های ثابت و متغیر، امکان تولید محصول باکیفیتی با قیمت تمام‌ شده سیم و کابل‌های غیراستاندارد وجود ندارد؛ بنابراین برای کاهش قیمت محصولات، کمیت و کیفیت مواد به‌کاررفته در سیم و کابل دستخوش تغییر می‌شود. به عنوان مثال یکی از مواردی که می‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت نهایی محصول شود، کاهش تعداد و یا کاهش قطر رشته‌های مسی است. لازم به ذکر است که برخی از نهادهای دولتی و تشکل‌های مرتبط با صنعت سیم و کابل، اقداماتی برای محدود کردن فعالیت واحدهای بدون مجوز انجام داده‌اند اما با توجه به تعداد بالای تولیدکنندگان غیرمجاز، چندان موثر واقع نشده است.

میردار امیری ابراز کرد: یکی از استراتژی‌های ما برای حفظ قدرت رقابت‌پذیری مجموعه در بازار مصرف، کاهش حاشیه سود و به حداقل رساندن قیمت تمام شده محصولات باکیفیت است. باید توجه داشت که تولیدکنندگان ملزم به پرداخت هزینه‌های ثابتی هستند که امکان کاهش و یا عدم پرداخت آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل اگر فرایند تولید متوقف و یا میزان فروش محصولات کاهش یابد، واحدهای تولیدی به جای سودآوری، زیان‌ده خواهند بود؛ در نتیجه کاهش حاشیه سود می‌تواند راه حلی برای ادامه فعالیت مجموعه و حفظ میزان فروش محصولات باشد.

وی در پایان یادآور شد: افزایش میزان تولید کاتد مس و به تبع آن افزایش تولید مفتول مسی در کشور، می‌تواند تاثیر مثبتی در راستای رفع چالش تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه داشته باشد؛ این در حالی است که افزایش قیمت مس باعث می‌شود تا قیمت تمام شده لوازم خانگی نیز روند صعودی به خود بگیرد زیرا علاوه بر کابل دوشاخه، قطعات مسی دیگری در تولید این لوازم نقش دارند. در نهایت باید گفت که دورنمای صنعت سیم و کابل وابسته به دیدگاه دولت و سیاست‌گذاری‌های آن در جهت حمایت از تولیدکنندگان خواهد بود؛ در صورتی که تولیدکنندگان از حمایت‌های لازم برخوردار باشند، می‌توان به آینده امیدوار بود.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت صنعتی اترک الکتریک خراسان:

9:34 /دوشنبه/30 مهر 1403

مدیر تعاونی 4686 صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود عنوان کرد:

7:36 /سه شنبه/20 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان مطرح کرد:

4:49 /یکشنبه/11 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت راهدار صنعت کیهان مطرح کرد:

8:26 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل انصار همدان مطرح کرد:

6:57 /دوشنبه/15 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی سیمیا:

11:46 /سه شنبه/9 مرداد 1403

محمد باقری، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس کابل آریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/5 آبان 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397

محمد باقری، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس کابل آریا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:24 /شنبه/23 تیر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800