• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

«کگهر»؛ نماد خودباوری و تکیه بر ظرفیت داخلی

  • کد خبر : 38746
  • 02 بهمن 1402 - 4:31
«کگهر»؛ نماد خودباوری و تکیه بر ظرفیت داخلی
اهداف شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همواره در راستای پیشرفت بخش معدن و صنایع معدنی است؛ به همین دلیل این مجموعه در راستای کاهش وابستگی و ارزبری این بخش، اقدامات موثری در زمینه بومی‌سازی قطعات و دستگاه‌ها انجام داده است.

اهداف شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همواره در راستای پیشرفت بخش معدن و صنایع معدنی است. به همین دلیل این مجموعه در راستای کاهش وابستگی و ارزبری این بخش، اقدامات موثری در زمینه بومی‌سازی قطعات و دستگاه‌ها انجام داده است؛ ضمن اینکه این مجتمع عظیم معدنی و صنعتی در کنار توسعه فعالیت‌های خود، سلامت روحی و جسمی کارکنان را در نظر گرفته و با پیاده‌سازی مدیریت «HSE»، درصدد کاهش خطرات احتمالی و ایمن‌سازی فرایندها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، تاثیرات مثبت و گسترده بخش معدن و صنایع معدنی در رشد اقتصادی و اعتلای صنعت کشورها غیرقابل انکار است. باید گفت که فعالان این بخش نقش کلیدی در توسعه صنایع پایین‌دستی ایفا می‌کنند و اکثر مقامات بلندپایه کشوری، نظر مشابهی در خصوص توسعه فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در راستای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی دارند؛ مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید موکد بر توسعه فعالیت‌های بخش معدن و افزایش بیش از پیش سهم این بخش در اقتصاد کشور داشته‌اند. خوشبختانه شاهد هستیم که فعالان معدنی و صنعتی بدون فوت وقت و ذره‌ای تردید، با همت و پشتکاری مثال‌زدنی در این زمینه گام‌های بلندی برداشته‌اند که باعث شده است نام ایران در  عرصه‌های بین‌المللی خوش بدرخشد؛ البته باید توجه داشت که برای به نتیجه رساندن فعالیت‌های معدنی، متولیان این حوزه به زمان کافی و برنامه‌ریز‌ی‌های مدونی نیاز دارند.

در کنار اثرات بسیار خوب بخش معدن در رشد اقتصادی کشور، باید به این نکته هم توجه داشت که معدن‌کاری یکی از مشاغل پرخطر محسوب می‌شود. در نتیجه رعایت نکات ایمنی به منظور حفاظت از جان افراد و محیط زیست امری ضروری و غیرقابل انکار است. مدیریت «HSE» یا مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، مجموعه‌ای از فرایندهاست که با شناسایی خطرات احتمالی و ارائه بهترین ‌راهکارها برای رفع این خطرات، میزان خطر و آسیب‌هایی که ممکن است افراد مشغول به کار و محیط پیرامونی آن‌ها را تهدید کند، به طور چشمگیری کاهش داده و یا حذف می‌کند. با توجه به این مسئله اهمیت و ضرورت پیاده‌سازی این مدیریت در مجموعه‌های معدنی بسیار مشهود است؛ اگرچه در سایر صنایع نیز باید ایمنی و حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار بگیرد زیرا نیروی انسانی سرمایه‌ اصلی هر سازمانی به شمار می‌آید. از سوی دیگر حفاظت از محیط زیست و مواهب الهی باعث می‌شود تا مزیت‌ها و فرصت‌های یک کسب‌و‌کار تدوام یابد و تهدیدی برای ادامه فعالیت آن نباشند. البته باید در نظر داشت که انجام اقداماتی در زمینه حفاظت از محیط زیست، جزو مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها نیز محسوب می‌شود که نشان از اهمیت بالای این حوزه دارد. مزایای استقرار مدیریت ایمنی در سازمان‌ها بسیار فراوان است اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هدفمند کردن سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، ایجاد بستر مناسب برای بهبود بهره‌وری و تعالی سازمان، کاهش زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از حوادث، شناخت قوانین و مقررات ایمنی، فراهم شدن زمینه‌های رقابت سالم و موثر، ایجاد بستر مناسب برای بهبود مستمر «HSE» در سازمان، ایجاد انگیزه در کارکنان به علت اعتماد آن‌ها نسبت به مدیریت به واسطه تلاش برای ایجاد محیط کاری ایمن و… اشاره کرد. تمام این موارد باعث شده است تا صاحبان کسب‌و‌کار برای کاهش خطرات جانی و مالی، نسبت به پیاده‌سازی مدیریت «HSE» در مجموعه‌های خود اقدام کنند.

گام‌های استوار «کگهر» در مسیر ایمنی

شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در بخش معدن و صنایع معدنی است که همواره از ابتدای فعالیت خود، رعایت نکات ایمنی را در دستور کار قرار داده است؛ به طوری که این مجموعه در راستای تحقق شعار «صدمه به هیچ کس و خسارت به هیچ چیز»، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدوین و اجرایی کرده است. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند جان معدن‌کاران را به خطر بیندازد، استخراج غیراصولی و ریزش دیواره معدن است اما شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با به‌کارگیری افراد متخصص و به‌روزترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در بخش معدن، از این اتفاق جلوگیری کرده است؛ همچنین این مجموعه با تدوین برنامه‌ چهار ساله استخراج از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵، به دنبال ایجاد تعادل میان سنگ‌آهن و باطله استخراج شده از معدن به منظور ارتقای بهره‌وری و پایداری دیواره‌های معدن گهرزمین است. بر اساس محاسبات انجام شده و گستردگی ماده معدنی در معدن گهرزمین، گسترش پیت معدن از شمال به سمت جنوب در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل اهمیت استخراج در شرایط ایمن، طراحی و اجرای سیستم پایش نیز ضروری اعلام شد؛ در همین راستا در سال مالی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ از سه روش مشاهده‌ای، قرائت ترک‌سنج و منشور ثابت در پایش دیواره شمالی معدن استفاده شد. همچنین پایش پیوسته این دیواره با دوربین نقشه‌برداری روباتیک «۶۰TM » انجام شد و در حال حاضر ۷۲ منشور ثابت توسط این دوربین در بازه‌های زمانی سه ساعت قرائت می‌شوند. البته اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست تنها در این نقطه خلاصه نشده و این مجموعه پویا اقداماتی مانند تدوین و اجرای طرح جامع پنج ساله مدیریت زیست‌محیطی «EMP & EMS»، پیگیری اجرای کامل مدیریت پسماندهای بهداشتی و خانگی، خرید و نصب هفت دستگاه تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی و… انجام داده است؛ به همین دلیل در هفتمین دوره ممیزی«HSE» سازمان ایمیدرو، موفق به کسب رتبه اول کشوری (سطح امتیاز عالی تک ستاره) و دریافت لوح تقدیر و تندیس زرین در این حوزه شد.

بومی‌سازی، امکانی برای استقلال علمی

دانش و تکنولوژی، پایه و اساس یک سازمان را تشکیل می‌دهند که بهره‌مندی از به‌روزترین فناوری‌های روزدنیا، رمز موفقیت و پیشرفت اکثر کسب‌و‌کارهای مطرح در بازار است. این موضوع باعث می‌شود تا صاحبان کسب‌و‌کارهایی که به دنبال مطرح‌ کردن برند خود هستند، برای تولید محصولات و یا ارائه خدمات باکیفیت و مدنظر مشتریان، از آخرین تکنولوژی‌های موجود در دنیا استفاده کنند. در همین راستا برای خرید و انتقال دانش، با کشورهایی که سرآمد حوزه کاری خود هستند وارد مذاکره شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. در ابتدا استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز مزایایی مانند افزایش بهره‌وری، بهبود فرایندها، ارتقای کیفیت محصولات، افزایش درآمد و… را به همراه دارد اما بعد از مدتی این تکنولوژی‌ها هم قدیمی شده و باید به‌روزرسانی شوند؛ به همین دلیل این فرایند مجددا تکرار شده و کشورهای توسعه‌یافته برای کسب سود بیشتر و جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه، تمایل به وابستگی آن‌ها دارند. در این صورت نبض اقتصاد و صنعت این کشورها در دستان کشورهای توسعه‌یافته است و سیاست‌گذاری رهبران و سران جوامع پیشرفته، خط مشی مصرف‌کنندگان را تعیین می‌کند؛ البته از مقوله بومی‌سازی که مورد توجه اکثر کسب‌و‌کارها قرار گرفته است، می‌توان به عنوان خط پایان این روند نام برد. خوشبختانه صنایع داخلی با حرکت در این مسیر موفق شدند تا با بهره‌مندی از دانش کارشناسان و متخصصان داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افتخارات بزرگ و ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورند.

فعالان بخش معدن و صنایع معدنی نیز از سردمداران این جریان هستند که در راستای کاهش ارزبری و توانمندسازی سازندگان داخلی، مقوله بومی‌سازی را در اولویت قرار دادند. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی علاوه بر رفع نیاز صنایع و کاهش وابستگی به واردات قطعات و ماشین‌آلات، باعث می‌شود تا شرکت‌های معدنی با صرف هزینه‌های کمتر، سودآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشند. به همین دلیل بومی‌سازی قطعات و اجرای ایده‌های نوآورانه، میانبری برای تحقق اهداف تعیین شده شرکت‌ها و افزایش تاثیرات مثبت فعالیت بخش معدن و صنایع معدنی در رشد اقتصادی کشور است؛ از سوی دیگر توسعه فعالیت‌ شرکت‌های داخلی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، باعث می‌شود تا میزان اشتغال‌زایی افزایش یابد و جوانان نخبه این مرزوبوم که شایستگی‌های خود را به تمام دنیا ثابت‌ کرده‌اند، برای توسعه و پیشرفت ایران گام‌های بزرگ‌تری بردارند. شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان بخش معدن، همواره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است تا با نگاهی توسعه‌محور، سهم خود را در اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی و رشد اقتصادی کشور افزایش دهد. گفتنی است که این مجموعه با تکیه بر دانش متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، موفق شد تا بزرگ‌ترین بدنه آسیاب گلوله‌ای به وزن ۱۱۷ تن (با قطر ۶ هزار و ۶۰ میلی‌متر و ۱۲ هزار و ۶۲۳ میلی‌متر طول) را بومی‌سازی کند. دستاورد‌های شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در زمینه بومی‌سازی بسیار گسترده است اما از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به بومی‌سازی یک دستگاه گیربکس پیچیده خورشیدی با توان ۸۲۸ کیلووات، دو دستگاه الکتروموتور فشار متوسط با توان یک هزار کیلووات، ساخت رول آسیاب غلتکی برای اولین بار در کشور و… اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38746

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.