سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۵۶ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:15 /دوشنبه/7 اسفند 1402

تاثیر تغییر قیمت مواد اولیه بر هزینه تولید کالاهای مصرفی در سال ۲۰۲۴

در این گزارش چشم‌انداز موسسه «Fastmarkets» برای مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید کالاهای مصرفی در سال ۲۰۲۴ همراه با بررسی تاثیر متقابل آن‌ها بر شرایط یکدیگر ارائه خواهد شد؛ همچنین روند قیمت پیش‌بینی شده و عوامل موثر بر این پیش‌بینی‌ها برای سه ماده اولیه مهم در تولید کالاهای مصرفی یعنی کاغذ بسته‌بندی، آلومینیوم و روغن پالم از منظر تحلیل صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، تغییر قیمت مواد اولیه ممکن است بر هزینه تولید کالاهای مصرفی در سال ۲۰۲۴ تاثیرگذار باشد. در چشم‌انداز رشد کند اقتصاد در سطح کلان، سه عامل کلیدی بر تصمیم‌گیری‌ مصرف‌کنندگان در روند خرید تاثیر می‌گذارد:

  • نقش محوری تقاضای مصرف‌کننده در اقتصادهای آمریکای شمالی و اروپا با تمرکز بر هزینه‌کرد به جای نوسانات بازار همراه با رفتار مصرف‌کننده در چین مهم بر شمرده می‌شود.
  • نقش انرژی‌های تجدیدپذیر و صنعت وسایل نقلیه الکتریکی در اقتصاد جهانی در بحبوحه خطرات ژئوپلیتیکی و اثرات مثبت بالقوه کاهش نرخ بهره بانکی بر هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان پر اهمیت خواهد بود.
  • گسترش حضور بالقوه هند در اقتصاد جهانی به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل دریایی، نشان از پتانسیل رشد قابل‌توجه کشور مذکور در این عرصه دارد.

این سه عامل بر اهمیت نظارت بر رفتار مصرف‌کننده، روند انرژی‌های تجدیدپذیر و نقش کلیدی اقتصادی هند برای کسب‌وکارهای مرتبط با تولید کالاهای مصرفی تاکید می‌کنند.

رشد فصلی هزینه‌کردهای مصرف‌کننده

احتمال بازیابی قیمت خمیر کاغذ در سال ۲۰۲۴

در تحلیل ارائه شده از بازارهای جهانی خمیر کاغذ، هسته تمرکز بر روی پیش‌بینی‌های مطرح شده در سمپوزیوم «London Pulp Week» قرار داشت که موشکافی آن، فرصت مناسبی برای پیش‌بینی قیمت خمیر کاغذ در سال ۲۰۲۴ فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد قیمت خمیر کاغذ در چین در حال بازیابی است که علت آن می‌تواند ناشی از افزایش حجم تقاضا و خریدهای مرتبط با آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها باشد. این اتفاق منجر به طرح سوالاتی پیرامون ادامه روند صعودی قیمت خمیر کاغذ شده است.

موضوعات مطرح شده در سمپوزیوم «London Pulp Week»، بر احتمال ایجاد تغییرات در پویایی روند عرضه و تقاضای خمیر کاغذ تاکید داشت. از سوی دیگر، افزایش محموله‌های صادراتی خمیر کاغذ به چین، افت فعالیت تولیدکنندگان این ماده مصرفی، کاهش موجودی ذخایر انبار و ظرفیت تولید آن، بر روند عرضه خمیر کاغذ تاثیر گذاشته است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، بازار خمیر کاغذ با در نظر گرفتن کاهش حجم مازاد ذخایر انبار، شرایط سخت‌تری را تجربه کند. با این وجود، نگرانی‌ها در خصوص افزایش نرخ‌های بهره بانکی، اختلالات ایجاد شده در روند عرضه و رشد تقاضا برای این ماده مصرفی در مناطق با میزان مصرف بالا همچنان پا برجاست.

نوسان قابل توجه وضعیت کاغذ در صنعت بسته‌بندی

بازار جهانی بازیابی شده کاغذ در سال‌های اخیر، نوسانات قابل‌توجهی را تجربه کرده و این تغییرات بر قیمت‌های ماده مصرفی مذکور در مناطق مختلف جهان تاثیر گذاشته است.

در همین راستا، افزایش ظرفیت تولید کاغذ بسته‌بندی مبتنی بر فیبر بازیافتی در آمریکای شمالی علی‌رغم کاهش متوسط قیمت‌های سالانه، منجر به جهش نرخ‌های این نوع از کاغذ بسته‌بندی شده است.

کاهش حجم تقاضا برای کاغذ بسته‌بندی در قاره اروپا، منجر به نوسانات قیمت آن شد؛ این در حالی است که در آسیا، به دلیل کاهش حجم تقاضا و افزایش رقابت در صنعت مذکور، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند. عواملی چون تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند بحران ایجاد شده در دریای سرخ و وضعیت بلاتکلیف اقتصاد چین و ایالات متحده آمریکا، ممکن است چالش‌های بیشتری برای بازار بازیابی شده کاغذ در سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.

حجم صادرات کاغذ بسته‌بندی در بخش اروپای غربی و میزان مصرف آن در اروپا

علی‌رغم پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر رشد در برخی از بخش‌های خاص صنعت کاغذ بسته‌بندی مانند بازار کاغذ بسته‌بندی شیاری (زنبوری) روسیه، کمبود نیروی کار و بعضی از عوامل ژئوپلیتیکی همچنان بر چشم‌انداز جهانی بازار جهانی کالاهای مصرفی تاثیر می‌گذارد.

افزایش حجم تقاضا برای آلومینیوم سبز

بخش بسته‌بندی مواد غذایی در چین در سال ۲۰۲۳ با چالش‌هایی روبه‌رو بود. در سال ۲۰۲۲ به دلیل شیوع گسترده جهانی کرونا، تقاضا برای بسته‌بندی آلومینیومی یک‌بار مصرف افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد.

با این حال، کاهش محدودیت‌های وضع شده مرتبط با ویروس کرونا در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ و کاهش آثار سوء اقتصادی ناشی از گسترش این بیماری، باعث شد مصرف بسته‌بندی آلومینیومی در چین عمدتا به بازار داخلی این کشور محدود شود. این تغییر، منجر به رکود در صنعت کاغذ بسته‌بندی و در نهایت کاهش قیمت‌های آن شد.

طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای آلومینیوم کم‌کربن تولیدی در صنعت نوشیدنی و بسته‌بندی با افزایش همراه بوده است. این اتفاق مبتنی بر تلاش‌های جهانی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

پیشرفت‌های به دست آمده در تولید آلومینیوم اولیه کم‌‌کربن، از جمله فناوری‌های به‌ کار رفته در واحدهای ذوب عاری از کربن، فرایند تولید بسته‌بندی‌های آلومینیومی مبتنی بر انتشار کربن صفر را تسهیل می‌کند.

ارائه ارزیابی موسسه «Fastmarkets» در رابطه با تغییرات ایجاد شده در اختلاف قیمت آلومینیوم کم‌کربن اروپا، منعکس‌کننده واکنش بازار به چنین تحولاتی بوده که حاکی از حرکت صنعت بسته‌بندی آلومینیومی به سوی استفاده از شیوه‌های پایدار مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بررسی احتمال بازیابی قیمت آلومینیوم در نیمه دوم ۲۰۲۴

نرخ آلومینیوم اخیرا در یک محدوده قیمت نزولی در نوسان بوده است. از ماه اکتبر ۲۰۲۳ تلاش شده است قیمت فلز مذکور در یک محدوده باثباتی قرار بگیرد.

خوش‌بینی نسبت به بازیابی رشد اقتصادی در چین، منجر به ارائه ارقام پیش‌بینی‌های بیش از انتظارات ایجاد شده مبتنی بر بسته‌ها و مشوق‌های حمایتی دولت چین در این کشور شد. با این حال، عدم دستیابی به نتایج مدنظر در هدف‌گذاری‌های ارائه شده، باعث ظهور روند نزولی و تاثیر منفی آن بر قیمت فلزات پایه در بازار شد.

برخی بر این باورند که بازار، در حال حاضر پتانسیل تاثیرگذاری بسته‌های حمایتی دولت چین در راستای رشد اقتصادی را کم اهمیت در نظر گرفته است، از این رو، افزایش سرعت بازیابی اقتصادی در این کشور می‌تواند منجر به پویایی در صنعت فلزات پایه به خصوص صنعت آلومینیوم شود.

چشم‌انداز ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، نشان از وضعیت ثبات تدریجی برای بازار فلزات اساسی در ماه‌های پایانی سال دارد. به علاوه، انتظار می‌رود بهبود وضعیت اقتصادی در سطح کلان و تسریع رشد بازیابی اقتصاد چین، تاثیر مثبتی بر قیمت فلزات پایه داشته باشد.

اگرچه ممکن است فشار نزولی بر بازار فلزات پایه تا مدتی ادامه داشته باشد اما انتظار می‌رود کاهش بیشتر قیمت‌ها، تعداد خریداران در بازار را افزایش دهد؛ مشروط بر اینکه برای افزایش حجم خریدها در راستای چشم‌انداز مثبت ارائه شده در پایان سال ۲۰۲۴ توجیهی ارائه شود.

پیش‌بینی مصرف آلومینیوم چین و دیگر نقاط جهان

ثبات قیمت روغن پالم با افزایش حجم تقاضای صادرات

روغن پالم به عنوان پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان، به دلیل نقشی که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، با تقاضای فزاینده‌ای فراتر از میانگین میزان مصرف خود مواجه شده است. با این حال، رکود ایجاد شده در روند تولید روغن پالم در کشورهای تولیدکننده عمده این روغن یعنی اندونزی و مالزی، همراه با تشدید برخی عوامل ژئوپلیتیکی و موئلفه‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی، منجر به افزایش نوسانات قیمت روغن مذکور طی سال‌های اخیر شده است.

در حالی که قیمت‌های روغن پالم در سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی‌های ایجاد شده در روند عرضه و تغییر برخی ‌سیاست‌گذاری‌های دولت‌های جهان در این بخش افزایش یافت اما از آن زمان به بعد، نرخ‌های تعیین شده برای روغن مذکور روند ثبات نسبی به خود گرفته است. با در نظر گرفتن این موضوع، ذکر این مسئله که شرایط محدودیت دسترسی به عرضه روغن پالم در بازار همچنان ادامه دارد، خالی از لطف نیست.

با نگاهی به چشم‌انداز ارائه شده در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود قیمت‌های روغن پالم به دلیل افزایش حجم تقاضا برای صادرات آن و احتمال افت میزان تولید، روند صعودی نسبتا بالایی را تجربه کند. عواملی مانند ایجاد دگرگونی در سیاست‌گذاری‌های برخی دولت‌ها، تغییر الگوهای آب‌وهوایی مانند پدیده ال‌نینو و وضع قوانین جدید بین‌المللی در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان بر قیمت و میزان تولید روغن پالم تاثیرگذار خواهد بود.

ضرورت نظارت بر تغییرات قیمت کالاهای مصرفی

در مجموع، چشم‌انداز ارائه شده برای سال ۲۰۲۴ در رابطه با مواد اولیه حیاتی در تولید کالاهای مصرفی، تحت تاثیر عواملی چون وضعیت اقتصاد در سطح کلان، پویایی بازار و میزان روش‌های پایداری استفاده شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد. همچنین، از آنجایی که حجم تقاضای مصرف‌کننده در بحبوحه وضعیت رکود اقتصادی جهانی همچنان محوری در نظر گرفته می‌شود، کسب‌وکارهای مرتبط با کالاهای مصرفی باید عواملی نظیر هزینه‌‌کردها، چگونگی پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر در روند تولید و گسترش حضور بالقوه هند در اقتصاد جهانی را همچنان تحت نظر داشته باشند.

بررسی‌های انجام شده در بخش‌ فلزات، جنگل‌ها و کشاورزی، نشان از افزایش پویایی در روند عرضه و تقاضا همراه با فرصت‌ها و چالش‌هایی در بخش کالاهای مصرفی دارد که بر قیمت‌گذاری و میزان دسترسی به آن‌ها در بازار تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل، برای آن دسته از فعالان بازار که ارزیابی این تحولات را در کسب‌و‌کار خود در نظر می‌گیرند، می‌تواند ثاثیر مثبت فراوانی در سازگاری کسب‌وکارهای مربوط به کالاهای مصرفی در زمان نوسانات قیمت و روند عرضه و تقاضای آن داشته باشد.

انتهای پیام//

در ماه سپتامبر 2024 رخ داد؛

11:20 /چهارشنبه/25 مهر 1403

در پی تحولات منطقه خاورمیانه،

13:16 /دوشنبه/9 مهر 1403

حال اقتصاد نامساعد است

8:51 /دوشنبه/9 مهر 1403

هم‌زمان با افزایش حجم ذخایر انبار کالاها،

5:53 /چهارشنبه/4 مهر 1403

چین، بی‌تعادل در اصول بنیادی؛

11:39 /چهارشنبه/28 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

غلام‌رضا فروغی‌نیا، مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان

13:53 /سه شنبه/15 اسفند 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800