• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

حرکت پرشتاب شرکت صنعت فولاد شادگان در مسیر ارزش‌آفرینی

  • کد خبر : 41135
  • 09 اسفند 1402 - 14:50
حرکت پرشتاب شرکت صنعت فولاد شادگان در مسیر ارزش‌آفرینی
شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از پیشگامان اعتلای زنجیره فولاد هم‌راستا با راهبردهای هلدینگ فولاد خوزستان، ارزش‌آفرینی را از طریق اضافه کردن محصولات جدید و ارائه راه‌حل‌های جدید در فرایندهای تولید، بازاریابی و فروش دنبال می‌کند.

شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از پیشگامان اعتلای زنجیره فولاد هم‌راستا با راهبردهای هلدینگ فولاد خوزستان، ارزش‌آفرینی را از طریق اضافه کردن محصولات جدید و ارائه راه‌حل‌های جدید در فرایندهای تولید، بازاریابی و فروش دنبال می‌کند. اتخاذ این رویکردها با افزایش سطح رقابت‌پذیری و ارائه راهکارهای نوآورانه، منجر به شکل‌گیری دیدگاه رشد ارزش‌آفرینی و درآمدزایی مضاعف در این شرکت شده است؛ به طوری که امروز شرکت صنعت فولاد شادگان با عرضه محصولاتی با بالاترین سطح کیفیت، در زمره شرکت‌های سرآمد زنجیره فولاد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، فولاد به عنوان یک صنعت مولد محور توسعه صنعتی کشورها و اقتصادهای در حال رشد به شمار می‌آید. بر همین اساس در ایران نیز توسعه این صنعت زیربنای تحقق اهداف اقتصادی، مدیریتی و صنعتی را تشکیل می‌‎دهد و از آنجایی که صنعت فولاد طیف وسیعی از فعالیت‌‌های بالادستی و پایین‌دستی را در بر می‌گیرد، در برنامه‌های کلان کشور نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. با این حال، در فضای پرتغییر و تحول صنعت فولاد، حفظ ارزش‌آفرینی و خلق ارزش افزوده بیشتر موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ داشت و برنامه استراتژیکی را تدوین کرد. سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش، متنوع‌سازی سبد محصولات و تولید فولادهای ویژه و آلیاژی، از جمله مهم‌ترین استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند زمینه ارزش‌آفرینی بیشتر در صنعت فولاد را فراهم سازند.

توسعه‌ای همه‌جانبه در صنعت فولاد

در گذشته مطمئن‌ترین راه برای ارزش‌آفرینی در صنعت فولاد، ایجاد بیشترین مزیت رقابتی پایدار، ایجاد تمایز نسبت به رقبا و یافتن یک مسیر مشخص برای رشد بود اما امروز استراتژی‌های پیشین، پاسخگوی فضای غیرقابل پیش‌بینی صنعت نیست و تنها با تدوین راهبردهای سازنده می‌توان زمینه توسعه صنعتی و خلق ثروت مستمر را فراهم ساخت. امروزه توسعه صنعتی و ثروت‌آفرینی از طریق ایجاد مسیری برای ارتقای بهره‌وری، تنوع‌‌بخشی به سبد محصولات و ایجاد زنجیره‌های ارزش و اشتغال‌زایی پایدار محقق خواهد شد.

شرکت صنعت فولاد شادگان را می‌توان نمونه بارزی از شرکت‌های پیشتاز و موفق در توسعه صنعتی، خلق ارزش و تحقق خودباوری دانست که توانسته است تنها با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، توسعه همه‌جانبه‌ای را در صنعت فولاد رقم بزند و به درآمدزایی پایدار دست یابد. فلسفه وجودی این شرکت بر اساس تکنولوژی ایرانی پرد شکل گرفت و با دانش و تجربه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌‎های تولید، فرایند فروش و درآمدزایی حاصل شد، شرکت صنعت فولاد شادگان رویکردهای جدیدی را برای خلق ارزش مضاعف اتخاذ کرد.

از آنجایی که توسعه سبد محصول و تولید محصولات ارزش‌افزا از اصلی‌ترین رویکردهای ارزش‌آفرینی پایدار در صنعت فولاد به شمار می‌آید، شرکت صنعت فولاد شادگان پروژه احداث کارخانه‌های بیلت‌سازی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شمش و اسلب عریض با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن را در راس برنامه‌های ارزش‌آفرینی خود قرار داده است. در راه‌اندازی واحدهای فولادسازی این شرکت از جدیدترین متدها و تکنولوژی‌های تولید استفاده می‌شود که این امر با افزایش دقت و سرعت، ارتقای سطح رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌ها، کمک شایانی به ارزش‌آفرینی مضاعف شرکت صنعت فولاد شادگان می‌کند. واحد بیلت‌سازی این شرکت به روش کوره قوس الکتریکی، اولین پروژه ارزشمند شرکت صنعت فولاد شادگان به شمار می‌‎آید که بدون حضور کارشناسان خارجی و تنها با اتکا به تخصص و مهارت شکل‌گرفته داخلی به ثمر نشسته است. بر اساس برآوردها و روند پرشتاب پیشرفت برنامه‌ها، شمش بیلت این شرکت تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

ثمره حفظ سیاست سودآوری و ثروت‌آفرینی پایدار شرکت صنعت فولاد شادگان در سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه، توسعه‌های هدفمند، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و برخورداری از فناوری روز دنیا نیز مشاهده می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری انجام‌ شده توسط این شرکت در کنار واحد فولادسازی، احداث واحد مگامدول آهن‌ اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۶۰ تن است که با تکنولوژی هات‌لینک، خوراک واحد فولادسازی را تامین می‌کند. این تکنولوژی، از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا برای کاهش مصرف انرژی و بهبود فرایندهای تولید به شمار می‌آید و با سرعت بخشیدن به فرایندهای تولید و تامین پایدار خوراک واحد فولادسازی و سفارش‌محور بودن تولید فولاد، می‌تواند قدرت شرکت صنعت فولاد شادگان در پاسخگویی به نیاز مشتریان را افزایش دهد.

البته باید این نکته را یادآور شد که شرکت صنعت فولاد شادگان، افزایش ظرفیت تولید کارخانه احیای مستقیم از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال را در دستور کار دارد. در واقع با وجود تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا، آهن‌ اسفنجی همچنان در سبد محصولات این شرکت قرار خواهد داشت. باید یادآور شد که شرکت صنعت فولاد شادگان با انجام تحقیقات و مطالعات، استفاده از ابزارها و تجزیه‌ و‌ تحلیل‌های مختلف و همچنین بررسی و ارزیابی تحولات بازار، طرح‌ها و پروژه‌های مذکور را در دستور کار خود قرار داده است. در واقع این شرکت با شناسایی نیاز بازار و استفاده از نتایج مطالعات انجام‌ شده برای هدایت استراتژی کسب‌وکار و اندازه‌گیری موقعیت فعلی خود استفاده کرده است تا بتواند ارزش‌آفرینی حداکثری را ایجاد کند.

رویکرد خلق مزیت رقابتی

تجربه‌ کسب‌ شده طی چند دهه فعالیت در صنعت فولاد نشان می‌دهد که فقط انتخاب رویکردهای استراتژیک منجر به خلق ارزش نمی‌‎شود بلکه شرکت‌های فولادی باید از مزیت‌های رقابتی نیز برخوردار باشند و یا راهکارهایی برای ایجاد آن ارائه دهند تا در حوزه فعالیت خود ارزش افزوده بیشتری خلق کنند. شرکت صنعت فولاد شادگان از قابلیت‌های ارزشمند و بی‌مانندی نسبت به هم‌تایان خود برخوردار است که استفاده از آن‌ها می‌تواند درآمدزایی را تضمین کند. جانمایی مناسب و دسترسی سریع به زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی به عنوان درگاه توسعه صادرات، از جمله مزیت‌های رقابتی پایداری است که پتانسیل این شرکت را برای خلق ارزش مضاعف افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، شرکت صنعت فولاد شادگان با بهره‌مندی از سیاست‌های هلدینگ و تامین پایدار و به‌ موقع مواد اولیه از شرکت‌های فولاد خوزستان و صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، مزیت‎‌های رقابتی خود را افزایش می‌دهد.

شرکت صنعت فولاد شادگان در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق شد که درآمد عملیاتی ۴۰ هزار و ۵۳۰ میلیارد ريالی را حاصل کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۱ درصد رشد داشته است. سود ناخالص این شرکت نیز با رشد ۶۲ درصدی، به ۱۰ میلیارد ريال و ۷۸۵ میلیارد ريال در بازه زمانی یاد شده رسیده است. از دلایل اصلی رشد درآمدهای عملیاتی این شرکت می‌توان به افزایش تولید آهن‌سفنجی و عبور از ظرفیت اسمی کارخانه اشاره کرد. علاوه‌براین، شرکت صنعت فولاد شادگان با بهره‌گیری از سیاست‌ها و راهبردهای هلدینگ خود، با کمترین دغدغه‌ای در خصوص تامین پایدار انرژی و مواد اولیه مواجه بوده است. برخورداری از مزیت‌های رقابتی فراوان و توسعه سبد محصولات با ارزش‌ افزوده بالا سبب شده است تا شرکت صنعت فولاد شادگان صادرات محصولات را محور و اساس ارزش‌آفرینی و درآمدزایی آینده خود قرار دهد. محصول شمش فولادی که به زودی در سبد محصولات شرکت قرار می‌گیرد، در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهد شد.

شرکت صنعت فولاد شادگان، یک پله بالاتر

کنترل آلایندگی‌های ناشی از فرایندهای تولید و جایگزینی هیدروژن سبز با گاز طبیعی در واحدهای احیا مستقیم برای تولید آهن‌اسفنجی، از مهم‌ترین اقداماتی به شمار می‌آید که در صنعت فولاد جهان آغاز شده است. با توجه به اهمیت بالای کنترل و بهبود آلایندگی صنعت فولاد، به نظر می‌رسد که آینده از آن فولادسازانی است که از حالا به این موضوع توجه داشته‌اند. مطالعات و امکان‌سنجی‌های لازم برای تولید فولاد سبز و به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌‎محیطی ناشی از فرایندهای تولید، یک حرکت پیشتازانه برای خلق ثروت محسوب می‌شود زیرا در هدف‌گذاری‌های جهانی، تولیدکنندگان با انتشار آلاینده بیش از حد مجاز باید مالیات بر کربن پرداخت کنند.

ورود به مباحث جدید صنعت فولاد، از جمله موضوعات مهمی است که شرکت صنعت فولاد شادگان آن را همگام با تحولات جهانی بررسی کرده و حرکت در این مسیر را در راس اهداف و برنامه‌‎های خود قرار داده است. از آنجایی که کوره قوس الکتریکی، روش غالب برای تولید فولاد کشور است، فولادسازان کشور از جمله شرکت صنعت فولاد شادگان نسبت به رقبای خود یک پله بالاتر قرار دارند. استفاده از هیدروژن سبز در فرایندهای احیای مستقیم به عنوان سوخت کوره‌های احیا، موضوعی است که شرکت صنعت فولاد شادگان مطالعات آن را آغاز کرده و در نظر دارد تا جایگزینی هیدروژن را در واحدهای احیای مستقیم از هیدروژن خاکستری (استفاده ۳۰ درصدی هیدروژن) در فرایند تولید را آغاز کند. باید در نظر داشت که این پروژه به شدت هزینه‌بر است و به تامین برق بالایی نیاز دارد اما از آنجایی که آینده و حیات صنعت فولاد به مباحث زیست‌محیطی بستگی دارد، شرکت صنعت فولاد شادگان می‌تواند با سرمایه‌‎گذاری و ورود به این حوزه، مسیر ثروت‌آفرینی و درآمدزایی خود را هموار کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41135

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.