سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۳۱ /جمعه/۱۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:16 /دوشنبه/14 اسفند 1402

هفت چشم‌انداز کلیدی صنعت فولاد در چین

در بحبوحه افزایش تورم و سرعت پایین رشد اقتصاد جهانی، شرکت «BHP» چشم‌انداز غیرخوش‌بینانه‌ای برای صنعت فولاد در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز در جهان ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «BHP» چشم‌انداز غیرخوش‌بینانه‌ خود برای صنعت فولاد را به برایند ضعیف در سال مالی ۲۰۲۳ بر اساس عملکرد نزولی شاخص پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مسکونی جدید، افزایش قیمت‌ها در بخش زیرساخت‌ها و نوسان وضعیت بخش ماشین‌آلات نسبت داد.

این شرکت در روز سه‌شنبه ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که طبق گزارش‌ها، میزان تولید جهانی فولاد در سال مالی ۲۰۲۳ با ۰٫۱ درصد افزایش، به ۱٫۸۹ میلیارد تن رسیده است؛ البته شرکت «BHP» این روند رشد را نسبت به افت ۴ درصدی ارزیابی شده در سال مالی ۲۰۲۲ ضعیف قلمداد کرد.

شرکت مذکور در آخرین چشم‌انداز اقتصادی خود که در قالب یک گزارش در روز ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ منتشر شد، اعلام کرد که نرخ تولید جهانی فولاد در سال مالی منتهی به ماه ژوئن ۲۰۲۳ در کشورهای توسعه‌یافته مناسب ارزیابی شده است اما این شرکت چشم‌انداز ارائه شده برای بازارهای نوظهور همچون چین و هند را نامشخص توصیف کرد.

مطابق با پیش‌بینی‌ها، این دو کشور به عنوان یک منبع ثبات کلی برای روند تقاضای جهانی کالاها در سال مالی ۲۰۲۳ معرفی شدند و زنجیره ارزش صنعت فولاد، در مرکز تقاضا در این کشورها قرار داشت. در همین رابطه، شرکت «BHP» عنوان کرد که گسست ایجاد شده برای کشورهای در حال توسعه، ناشی از نتایج متفاوتی است که احتمال دارد بر اساس اقدامات انجام شده و جایگزین در فرایند تولید به دست آمده باشد. در گزارش منتشر شده توسط شرکت مذکور، معیار جایگزین برای فرایند تولید در چین بر مبنای شاخص‌های بازار فیزیکی مواد اولیه و نتایج داده‌های برگرفته از نظرسنجی در خصوص استفاده از ظرفیت بهره‌برداری ارائه شده است که بر اساس آن، حدود ۳۰ میلیون تن به ارقام رسمی تولید فولاد افزوده خواهد شد و نرخ رشد فولاد جهان حدود ۱٫۵ درصد افزایش را تجربه می‌کند. در ادامه هفت چشم‌انداز کلیدی که در گزارش شرکت «BHP» به آن اشاره شده است، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به تفضیل بررسی خواهد شد.

تولید یک میلیارد تن فولاد خام توسط چین

چین در سال ۲۰۲۳ پنجمین سال متوالی تولید بالای یک میلیارد تن فولاد خام را به دلیل افزایش تقاضا برای آن در بخش‌های غیرساختمانی و مسکن به ثبت رساند. همچنین بخش فولاد چین، جهش قابل‌توجهی در صادرات را تجربه کرد و رقم ثبت شده برای آن در سال مالی ۲۰۲۳، به بالاترین حد خود طی هفت سال گذشته رسید. حجم صادرات فولاد خام کشور مذکور با ثبت ارقام ۸۷ میلیون تن و ۹۰ میلیون تن در پایان سال ۲۰۲۳، به ۹۸ میلیون تن افزایش یافت.

کشور هند با تولید ۱۴۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲ درصد افزایش و نسبت به سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰ درصد افزایش را در میزان تولید خود به ثبت رساند. در همین راستا، بازار فولاد هند را می‌توان تنها بازار قاره آسیا از لحاظ رشد بازار فولاد در بحبوحه کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه طی سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. شایان ذکر است که حجم تقاضا برای فولاد در این کشور علی‌رغم وجود عوامل بازدارنده رشد اقتصادی جهانی و افزایش نرخ بهره بانکی، روند رو به رشدی را به ثبت رساند.

برخی از فعالان بازار، انعطاف‌پذیری بازار فولاد هند را به سرمایه‌گذاری‌های باثبات در بحبوحه تمرکز دولت بر ایجاد زیرساخت‌ها قبل از برگزاری انتخابات این کشور در سال ۲۰۲۴، همراه با رشد سریع جمعیت و روند رو به رشد شهرنشینی در این کشور نسبت دادند.

رشد نرخ بهره‌برداری در فولاد چین مبتنی بر روش (BF)

نرخ بهره‌برداری از روش کوره بلند (BF) در چین با ثبت رشد ۸۸ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و ۹۰ درصدی در نیمه دوم آن، به طور میانگین حدود ۸۹٫۱ درصد در کل سال گذشته میلادی افزایش یافت که این رقم در سال مالی ۲۰۲۲، ۸۴ درصد ارزیابی شده بود. شرکت «BHP» دلیل رشد نرخ بهره‌برداری از روش کوره بلند (BF) در چین را در سه مولفه خلاصه کرد. مسئله نخست، مربوط به محدودیت ایجاد شده در میزان تولید فولاد به روش کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) به دلیل عدم رقابت، افت حجم تقاضا برای فولاد در صنعت ساختمان، کاهش در دسترس بودن قراضه و حاشیه سودآوری بوده است.

این شرکت در ادامه گزارش خود اعلام کرد که حجم تقاضای قابل رصد برای مقاطع طویل فولادی در سال مالی ۲۰۲۳، به طور کلی ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و تنها در نیمه دوم سال گذشته میلادی، حدود ۱۴ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند که در بیشتر موارد این اتفاق به عملکرد ضعیف بخش مسکن چین مرتبط بوده است.

مسئله دوم را می‌توان به در دسترس بودن بازارهای صادراتی جهانی با وجود وضعیت عرضه مازاد فولاد و تاثیر مثبت آن در افزایش نرخ بهره‌برداری از روش کوره بلند (BF) نسبت داد. در همین راستا، حجم صادرات فولاد چین در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۳، حدود ۳۰ میلیون تن افزایش یافت که رقم آن با عدد به ثبت رسیده برای کل سال ۲۰۲۲ قابل مقایسه است.

به عنوان مولفه سوم می‌توان از عملکرد انعطاف‌پذیر نسبی بخش مقاطع تخت فولادی در سال ۲۰۲۳ نام برد که بر مبنای آن، افزایش حجم تقاضای قابل رصد به دلیل رشد ۲ درصدی بخش‌ ساخت و تولید و افزایش ۳٫۲ درصدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ را به ثبت رساند.

کاهش حاشیه سود فولادسازان در چین

حاشیه سودهای تحقق‌ یافته برای فولادسازان چینی در سال مالی ۲۰۲۳ کاهشی ارزیابی شد. در ۹ ماهه سال مذکور، فولادسازانی که از روش کوره قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، متحمل ضرر و زیان‌هایی شدند اما واحدهای تولید فولاد مبتنی بر روش کوره بلند، وضعیت حاشیه سود به مراتب بهتری داشتند.

وضعیت حاشیه سود فولادسازانی که سرمایه‌گذاری بیشتری در تولید محصولات کالایی یا مصرفی نهایی کرده‌اند، وضعیت به نسبت بهتری را تجربه کردند؛ با این حال آن دسته از واحدهای تولید فولادی که از روش کوره بلند برای تامین فولاد در بخش ساختمانی استفاده می‌کنند، همچون فولادسازان وابسته به کوره قوس الکتریکی در تولید این فلز متحمل ضرر شدند. شرکت «BHP» در گزارش خود آورده است که حاشیه‌های سود بازار فیزیکی تولیدکنند‌گان فولاد وابسته به استفاده از روش کوره‌های بلند – روش اکسیژن قلیایی (BF-BOF) در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط حدود هفت دلار در هر تن ارزیابی شد اما در سال مالی ۲۰۲۳، رقم اعلام شده به منفی ۶ دلار در هر تن کاهش یافت.

در دوره شیوع ویروس کرونا، فولادسازان وابسته به استفاده از روش کوره‌های بلند – روش اکسیژن قلیایی (BF-BOF) به این امید که حجم تقاضا پس از پایان همه‌گیری روند مثبتی خواهد داشت، ناچار به مصرف سرمایه در گردش خود برای افزایش حجم ذخایر انبارها در زمان اعمال قرنطینه شدند. چنین اقدامی باعث شد حجم ذخایر انبارها به بیش از الگوی در نظر گرفته فصلی برسد. طبق بررسی شرکت «BHP»، برخلاف تصور افزایش حجم ذخایر انبارها بدون بهبود ایجاد شده در حاشیه سود تولیدکنندگان اتفاق افتاده است.

اقدام چین جهت افزایش ذخایر فولاد تا سال ۲۰۵۰

شرکت «BHP» بر این باور است که چین در بلندمدت، حجم ذخایر انباشته فولاد مصرفی در انبارهای خود که حدود ۹ تن برای هر نفر است را حدود ۱٫۵ تا ۱٫۷۵ برابر افزایش خواهد داد. همچنین انتظار می‌رود که چین تا سال ۲۰۵۰، استانداردهای زندگی در این کشور را مشابه با کشورهایی که در حال حاضر سطح درآمد بالایی دارند، بهبود بخشد.

گفتنی است که حجم ذخایر فعلی فولاد چین، هنوز بسیار کمتر از سطح کنونی حجم ذخایر در ایالات متحده آمریکا با حدود ۱۲ تن سرانه برای هر نفر است. حجم ذخایر انبار فولاد آلمان، کره‌جنوبی و ژاپن که همگی از لحاظ استراتژی توسعه، ساختار صنعتی، جغرافیای اقتصادی و جمعیتی دارای نقاط مشترک مهمی با چین هستند، نسبت به حجم ذخایر انبار فولاد در ایالات متحده آمریکا بیشتر است.

شرکت مذکور در ادامه گزارش خود مطرح کرد که فرایند دقیق نرخ‌های تولید سالانه فولاد که هدف آن رسیدن به حجم ذخایر انباشته فولاد مصرفی دو برابری سرانه فعلی بوده، نامشخص است. بر اساس پیش‌بینی وضعیت پایه در اقتصاد ارائه شده از سوی شرکت «BHP»، وضعیت تولید فولاد چین در مرحله ثبات قرار دارد و اوج واقعی این صنعت، احتمالا در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاده است.

وضعیت نوسانی تقاضای مصرف‌ فولاد چین در سال ۲۰۲۴

چشم‌انداز شرکت «BHP» برای اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ مشروط اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید ناخالص داخلی واقعی بین ۴٫۵ تا ۵ درصد (در صورت رشد ۵٫۲ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۲۳) افزایش پیدا کند. این شرکت رشد کند اقتصادی پیش‌بینی شده چین را به عملکرد ضعیف شاخص پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مسکونی جدید، رشد بخش زیرساخت‌‌ها، نوسان وضعیت بخش ماشین‌آلات، رشد صنعت خودروها و کشتی‌سازی، کالاهای مصرفی و افت فروش فلزات نسبت داد.

شرکت «BHP» در زمان ارزیابی حجم تقاضای مصرف‌کننده نهایی برای فولاد چین در سال ۲۰۲۴ به ملاحظاتی اساسی اشاره کرد که شامل سرعت، مقیاس و ترکیبی مبتنی بر بازیابی صنعت ساخت‌و‌ساز مسکن و میزان تمایل متقاضیان برای استفاده از فولاد و تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی چین می‌شود. شایان ذکر است که میزان تمایل متقاضیان برای استفاده از فولاد، به حجم فولاد مصرفی در هر واحد تولید داخلی چین اشاره دارد.

شاخص پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مسکونی جدید به عنوان مثال به دلیل افزایش حجم تقاضا برای میلگرد فولادی، معیار بسیار مهم‌تری برای تمایل متقاضیان برای استفاده از فولاد نسبت به ارزیابی تکمیل پروژه‌ها محسوب می‌شود. با این حال، یک واحد و مجتمع تجاری، دارای فضای اشغال بالاتری نسبت به واحدهای مسکن عمومی استاندارد است و از فولاد بیشتری در ساخت آن نسبت به یک مسکن روستایی استفاده می‌شود.

شرکت مذکور در ادامه پیش‌بینی‌های ارائه شده خود در گزارش مذکور، به تداوم رشد بخش زیرساخت‌ها پس از اینکه سرمایه‌گذاری باثبات چین در آن رشد سالانه ۸٫۲ درصدی در سال ۲۰۲۳ ثبت شد، اشاره کرد که بر همین اساس حجم تقاضا برای فولاد روند صعودی را به ثبت خواهد رساند.

کاهش حجم صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود با توجه به تلاش چین برای ایجاد محدودیت در میزان تولید فولاد، حجم صادرات فولاد این کشور در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ تا بیش از ۸۷ میلیون تن کاهش یابد. در همین راستا، شرکت «BHP» اعلام کرد که این میزان کاهش محدود خواهد بود و بعید است که به زیر سطح ۵۴ میلیون تنی گزارش شده در سال ۲۰۲۲ برسد؛ چراکه انگیزه صادرات به لحاظ صرفه قیمت به طور قابل‌توجهی با روند رشد نرخ فولاد در سایر مناطق جهان با افزایش همراه شده است. به عنوان مثال، می‌توان به قیمت کمتر صادرات ورق گرم فولادی (HRC) چین نسبت به قیمت رقبایی نظیر هندوستان و روسیه اشاره کرد.

قیمت کمتر صادرات ورق گرم فولادی (HRC) چین نسبت به قیمت رقبای خود

بر اساس محاسبه شاخص روزانه موسسه «Fastmarkets»، میانگین قیمت ورق گرم فولادی با شرط تحویل در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط ۵۷۴ دلار و ۵۱ سنت در هر تن اعلام شد. ارزیابی موسسه مذکور برای قیمت کویل نورد گرم فولادی با شرط تحویل در بنادر دریای سیاه و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، به طور متوسط ۶۱۳ دلار و ۹۴ سنت در هر تن در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که قیمت ورق گرم فولادی با شرط تحویل در بنادر اصلی هندوستان و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، به طور متوسط ۶۵۱ دلار و ۳۵ سنت در هر تن ارزیابی شد.

احتمال ثبات میزان تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۴

بر اساس تخمین‌های اولیه، شرکت «BHP» میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴ را در محدوده یک تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن اعلام کرد. بر اساس آمار رسمی، حتی ممکن است میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴، حدود یک میلیارد و ۱۹ میلیون تن گزارش شده برای سال ۲۰۲۳ باشد.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴ ممکن است تحت تاثیر کاهش میزان تولید اجباری احتمالی در این کشور قرار گیرد. با این حال، میزان و زمان کاهش تولید احتمالی هنوز نامشخص است. در همین راستا، شرکت «BHP» سال مالی ۲۰۲۳ را «سالی که نکوست، از بهارش پیداست» نام‌گذاری کرد؛ چراکه کاهشی در تولید فولاد با استفاده از روش کوره‌های بلند در این سال اتفاق نیفتاد. در پایان این شرکت چشم‌انداز میزان تولید فولاد خام برای سال مالی ۲۰۲۴ را نامشخص اعلام کرد.

انتهای پیام//

در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان انجام شد؛

16:43 /چهارشنبه/13 تیر 1403

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی،

16:25 /چهارشنبه/13 تیر 1403

سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

7:25 /سه شنبه/12 تیر 1403

با اجرای طرح‌های پیشران فولاد کردستان محقق خواهد شد؛

6:58 /سه شنبه/12 تیر 1403

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

9:05 /دوشنبه/11 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/14

156571

فلزات آنلاین

1403/04/14

483684

فلزات آنلاین

1403/04/14

635024

فلزات آنلاین

1403/04/14

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/14

23592

فلزات آنلاین

1403/04/14

2488

فلزات آنلاین

1403/04/14

42457

فلزات آنلاین

1403/04/14

51616

فلزات آنلاین

1403/04/14

44700

فلزات آنلاین

1403/04/14

41586

فلزات آنلاین

1403/04/14

26635

فلزات آنلاین

1403/04/14

28652

فلزات آنلاین

1403/04/14

26513

فلزات آنلاین

1403/04/14

36904

فلزات آنلاین

1403/04/14

33600

فلزات آنلاین

1403/04/14

46287

فلزات آنلاین

1403/04/14

25858

فلزات آنلاین

1403/04/14

41977

فلزات آنلاین

1403/04/14

45607

فلزات آنلاین

1403/04/14

3481000