• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
برخلاف پیش‌بینی‌های انجام شده،

تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس کاهش یافت

  • کد خبر : 42145
  • 28 اسفند 1402 - 5:19
تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس کاهش یافت
کاهش اخیر در تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس بسیار قابل‌توجه بوده و این روند کاهشی منجر به افت 38.87 درصدی ماهانه شاخص‌های قیمت مس موسسه «Fastmarkets» و ثبت پایین‌ترین رقم آن در ماه فوریه سال 2024 شده است.

کاهش اخیر در تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس بسیار قابل‌توجه بوده است؛ به نحوی که این روند کاهشی، منجر به افت ۳۸٫۸۷ درصدی ماهانه شاخص‌های قیمت مس موسسه «Fastmarkets» و ثبت پایین‌ترین رقم آن در ماه فوریه ۲۰۲۴ شده است. آن‌طور که به نظر می‌رسد، روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس همچنان ادامه خواهد یافت. در حال حاضر سوالی که مطرح می‌شود، این است که چه عاملی در پشت پرده باعث کاهش ناگهانی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس در بازار فیزیکی شده و چه اقدامی در راستای توقف این روند می‌توان انجام داد؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی از فعالان بازار انتظار داشتند با توجه به افزایش اختلالات ایجاد شده در روند عرضه و راه‌اندازی واحدهای ذوب جدید در آسیا، رقابت در خرید کنسانتره مس در بازار فیزیکی با افزایش همراه شود اما کاهش ناگهانی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس، در حال حاضر خلاف این انتظارات را ایجاد کرده است. کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس، منجر به افت قیمت این فلز در بورس‌های کالایی شد. گفتنی است در حالت معمول زمانی که حجم عرضه کاهش پیدا می‌کند، این ارقام روندی نزولی به خود می‌گیرند.

کف تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل به بنادر اصلی آسیا و اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال محموله از سوی خریدار (cif)، رقمی حدود ۱۲ دلار و ۷۰ سنت در هر تن در روز اول مارس ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به تعرفه ذوب ۱۹ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر تن تعیین شده در روز ۲۳ فوریه سال مذکور، روند نزولی را به ثبت رساند. شاخص قیمت کنسانتره مس در هفته سوم ماه مارس ۲۰۲۴ نسبت به شاخص ۸۰ دلاری به ازای هر تن برای سال جاری میلادی که بین شرکت «Antofagasta» و شرکت «Jinchuan Group» در ماه نوامبر ۲۰۲۳ به صورت توافقی تعیین شده بود، بسیار کاهش یافته است.

یکی از منابع مطلع از وضعیت بازار مس عنوان کرد: تعرفه ذوب کنسانتره مس ۱۰ دلار به ازای هر تن فعلی، کمتر از ارقام مورد انتظار ۲۰ دلار و ۳۰ دلار به ازای هر تن پیش‌بینی شده است و بسیاری دیگر از فعالان بازار بر این موضوع تاکید می‌کنند.

وی افزود: در این میان مسئله‌ای که به وضوح مشخص بوده، این است که تقریبا در انبار ذخایر هیچ واحد ذوبی به اندازه کافی کنسانتره مس موجود نیست. به همین دلیل، این موضوع باعث شده است روند نزولی تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی همچنان ادامه داشته باشد.

ثبت پایین‌ترین رقم شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس از ماه ژوئن ۲۰۱۳ تاکنون

به گفته یکی دیگر از منابع مطلع، کمبود حجم عرضه کنسانتره مس به دنبال یک‌سری اختلالات غیرمنتظره در روند عرضه از برخی معادن مس همچون معدن «Cobre Panama» تحت مدیریت شرکت «First Quantum» در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز شد. در حال حاضر فشار نزولی کمتری روی تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی وجود دارد؛ چراکه معامله‌گران بیشتری تمایل به ثبت قرارداد با واحدهای ذوب فلز مذکور دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های بزرگ تمایل بیشتری برای آغاز گفت‌و‌گوها در رابطه با ثبت قرارداد با واحدهای ذوب مس چینی پیدا کرده‌اند. برخی از این مذاکرات قبل از شروع تعطیلات سال نو چینی و پس از کاهش تعرفه ذوب کنسانتره مس با ثبت رقم ۲۰ دلار به ازای هر تن آغاز شده و تعدادی قرارداد نیز به ثبت رسیده که به نوبه خود، فشار بر تعرفه ذوب کنسانتره مس را کاهش داده است.

یک فعال بازار اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی، به دلیل کمبود حجم عرضه پایدار تک رقمی و یا حتی منفی شوند. احتمال وقوع چنین سناریویی به ویژه با توجه به آغاز بهره‌برداری از واحدهای ذوب جدید در چین و هند بیشتر خواهد بود. در صورت وقوع چنین اتفاقی، ادامه این روند ناپایدار پیش‌بینی می‌شود و هرگونه احتمال افزایش تعرفه ذوب کنسانتره مس با توجه به وضعیت کسری عرضه در بازار کنسانتره با محدودیت همراه خواهد شد.

برخی محققان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند کسری عرضه کنسانتره مس در سال ۲۰۲۴، به حدود ۳۰۰ هزار تن برسد. اندرو کول، یکی از تحلیلگران بخش مس در موسسه «Fastmarkets»، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی را به طور میانگین حدود ۲۶ دلار به ازای هر تن برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است که نسبت به رقم میانگین سالانه ۳۷ دلار به ازای هر تن ارائه شده قبلی کاهش را نشان می‌دهد.

توقف روند نزولی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس

پس از اینکه انجمن «Copper Smelters Purchase Team» چین جلسه‌ای فوری برگزار کرد و در آن خواستار جلو انداختن زمان آغاز فرایند تعمیر و نگهداری واحدهای ذوب یا کاهش ظرفیت تولید به منظور جلوگیری از ادامه روند نزولی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس شد، تعرفه‌های ذوب و پالایش برای مدت کوتاهی روند کاهشی به خود گرفتند.

به گفته تحلیلگران موسسه «Fastmarkets»، علی‌رغم نزدیک شدن به آغاز فصل فرایند تعمیر و نگهداری در واحدهای ذوب مس چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، روند بازار از اواخر ماه فوریه سال مذکور هم‌زمان با افزایش حجم تقاضا در بازار فیزیکی، روند نزولی خود را از سر گرفت.

تحلیلگران اعلام کردند که در وضعیت فعلی، آغاز فرایند تعمیر و نگهداری هم‌زمان با تاخیر در تحویل محموله‌های سفارشی می‌تواند مثمر ثمر باشد؛ با این حال، مشکل اینجاست که هیچ سفارشی جهت تحویل به دلیل اختلال در روند عرضه و وضعیت کسری بازار وجود ندارد. علاوه‌براین، اختلالات ایجاد شده در روند عرضه و کاهش ظرفیت تولید در برخی از معادن بزرگ مس، موجب شده است وضعیت کسری عرضه کنسانتره فلز مذکور همچنان به قوت خود باقی بماند.

یکی از تولیدکنندگان کنسانتره مس معتقد است که تعلیق فعالیت یا توقف موقت فرایند تولید در واحد‌های ذوب ممکن است یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از ادامه روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس باشد. از همین رو، اقدامات مذکور می‌تواند در کاهش حجم تقاضا برای مواد اولیه تاثیرگذار باشد.

با این حال، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که تصمیم‌گیری در رابطه با انجام چنین اقداماتی برای هر واحد ذوب آسان نخواهد بود. مطمئنا واحد‌های ذوب محاسبات خود را در رابطه با هزینه‌های ظرفیت تولید در صورت افزایش قیمت مواد اولیه انجام داده‌اند اما در این زمینه، معیارهای کلیدی دیگری باید مورد بررسی قرار بگیرد و تنها انجام محاسبات کافی نخواهد بود.

مشارکت‌کنندگان مذکور خاطرنشان کردند که یک واحد ذوب در صورت تعلیق فرایند تولید، امکان دریافت وام از بانک‌ها را نخواهد داشت؛ به علاوه، بسیاری از واحدهای ذوب مس در چین نقش بسزایی در رشد شاخص اقتصادی منطقه‌ای این کشور دارند. بنابراین، این مسئله ممکن است تصمیم‌گیری در رابطه با فعالیت یا توقف موقت فرایند تولید در واحد‌های ذوب را بسیار پیچیده‌تر کند.

برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار تاکید کردند که در نهایت در واحد‌های ذوب مس، به‌ ویژه آن دسته که وابستگی بالایی به محموله‌های خریداری شده از بازار فیزیکی داشته و حجم نقدینگی پایین‌تری دارند، کاهش ظرفیت تولید یا تعلیق فعالیت اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که دولت چین یا انجمن صنایع غیرآهنی این کشور خواستار کاهش ظرفیت تولید واحدهای ذوب، آن هم در شرایطی که تعرفه‌های ذوب و پالایش، روند تقاضا برای کاتدهای مس، بازار اسید سولفوریک و وضعیت پنجره آربیتراژ واردات اوضاع نامطلوبی دارند، شده‌اند. در چنین شرایطی، کاهش ظرفیت تولید در مقیاس بزرگ ممکن است اتفاق بیفتد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که مصرف‌کنندگان مس در چین به استفاده از موجودی مس در انبارها که در تعطیلات سال نو چینی ذخیره شده بود، ادامه می‌دهند که این مسئله تقاضا برای واردات کاتدهای مس با قید فوریت تحویل را کاهش خواهد داد.

به گفته تحلیلگران موسسه مذکور با توجه به افزایش تعداد قراردادهای ثبت شده، محموله‌های بیشتری از کاتدهای مس از اواسط ماه مارس ۲۰۲۴ به بعد به چین وارد خواهد شد.

موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۶ مارس ۲۰۲۴، پریمیوم کاتد مس گرید «A» با شرط تحویل به بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال محموله از سوی خریدار (cif) را ۵۰ تا ۶۵ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۴۵ تا ۶۲ دلار در هر تن گزارش شده در روز پنجم مارس سال مذکور افزایش داشت.

گفتنی است که اسید سولفوریک، محصول جانبی فرایند ذوب مس، سرب و روی بوده و یک منبع اصلی کسب سود برای واحدهای ذوب محسوب می‌شود. کاهش قیمت‌های اسید سولفوریک در بازار داخلی چین باعث شد حاشیه سود واحد‌های ذوب در این کشور در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد اما اخیرا نشانه‌هایی از بازیابی در بازار مذکور به دلیل افزایش حجم خرید مشاهده شده است.

مشکلات پیش روی واحدهای ذوب

در کوتاه‌مدت، واحد‌های ذوب مس با مشکل تامین مواد اولیه با پایین‌ترین تعرفه‌های ذوب برای تولید مواجه خواهند شد و موضوع محدودیت دسترسی به مواد اولیه در سال‌های آینده به دلیل رشد محدود ظرفیت تولید جهانی مس از معادن و اختلال در راه‌اندازی واحدهای ذوب جدید در جهان ادامه خواهد یافت. برخی از مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کردند که این امر باعث ایجاد تغییراتی در روند فعالیت واحدهای ذوب مس خواهد شد و واحدهای ناکارآمد در بحبوحه افزایش رقابت‌ها به تدریج کنار گذاشته می‌شوند.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان مس، واحدهای ذوب آنچه در چنته داشته باشند را به کار خواهند بست تا هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را به منظور رسیدن به نقطه سربه‌سر جدید در تولید افزایش دهند. به علاوه آن دسته از واحدهای ذوبی که با مشکل کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های عملیاتی روبه‌رو هستند، ممکن است در معرض تعطیلی یا ادغام با شرکت‌های دیگر قرار بگیرند؛ همچنین هر واحد ذوب ممکن است در یک دوره طولانی بدون حاشیه سود به فعالیت خود ادامه دهد و در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار به یک نقطه تعادل جدید نیاز دارد.

به گفته فعالان بازار، واحدهای ذوب مس در بلندمدت ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. از این رو، این مسئله بر روند سرمایه‌گذاری در صنعت مس تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به وضعیت فعلی صنعت مس، اکنون تامین‌کنندگان می‌توانند به راحتی محموله‌های کنسانتره مس خود را با قیمتی بسیار مناسب به فروش برسانند. با این حال، اگر مصرف‌کنندگان توان پرداخت مبالغ پیشنهادی را نداشته باشند و حتی فعالیت واحدهای ذوب یا تولیدی خود را متوقف کنند، تامین‌کنندگان با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

طبق گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان کنسانتره مس، هنگامی که زنجیره تامین عرضه یا تولید فلز نامبرده با مشکل روبه‌رو شود، تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت مس نیز به موازات آن کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42145

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

26اردیبهشت
قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب

26اردیبهشت
تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.