سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱:۵۰ /چهارشنبه/۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:06 /چهارشنبه/23 بهمن 1398

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان:

وضعیت فروش شمش آلومینیومی بهتر شده است/پیشرفت در قطعه‌سازی در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان در مورد وضعیت فروش شمش‌های آلیاژی، گفت: در سال جاری با از میان رفتن واسطه‌هایی که باعث بی‌نظمی در بازار خرید شمش آلومینیومی شده بودند، وضعیت فروش محصولات شرکت ما بهبود یافت و تولید در این حوزه رونق گرفت.

مهرداد ترکی‌نژاد ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص تولید شمش‌های آلیاژی آلومینیوم، اظهار داشت: در شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان انواع شمش‌های آلیاژی را طبق استانداردهای رایج دنیا که شامل یک هزار تا هفت هزار می‌شود را تولید می‌کنیم و در این حوزه سابقه ۱۰ ساله داریم.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان بیان کرد: عموما آلیاژهایی که مصرف بیشتری در کشور دارد به ما سفارش داده می‌شود و توان تولید روزانه ۶۰ تن شمش آلیاژی را داریم. تولیدات شرکت، طبق استانداردهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و فرانسه است که از انگلیس LM2، LM4، LM13، LM24، از ژاپن ADC12 و از آمریکا ۴۱۳، ۳۵۶ را تولید می‌کنیم.

وی مطرح کرد: مشتریان اصلی محصولات ما، شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران‌خودرو هستند. در سال جاری پرداخت مالی از سوی این دو شرکت به موقع صورت گرفت اما در سال گذشته که دو شرکت خودروساز دیگر خریدار شمش آلیاژی شرکت ما بودند، در زمینه پرداخت مطالبات با تاخیر اقدام می‌کردند و ما در این زمینه همواره با مشکل مواجه بودیم.

ترکی‌نژاد خاطرنشان کرد: شمش آلیاژی، مواد اولیه اکثر تولیدکنندگان قطعه در کشور است و به همین خاطر، باید مطالبات مالی به موقع پرداخت شود؛ در غیر این صورت، برای جلوگیری از ضرر، روند تولید متوقف می‌شود. امسال میزان فروش و تقاضا برای خرید شمش آلیاژی بهتر از سال‌های گذشته شده و دلیل اصلی آن، ساماندهی شرکت‌های خودروساز است؛ به گونه‌ای که در سال گذشته، پرداخت بدهی‌ها عموما چند ماه طول می‌کشید.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان اظهار کرد: در فرآیند تولید شمش‌های آلیاژی چند عامل هست که اهمیت دارد که مهم‌ترین آن‌ها شناخت ترکیبات شیمیایی آلومینیوم است. در چند سال اخیر، تعداد کثیری از افراد وارد حوزه تولید شمش‌های آلیاژی شده‌اند در صورتی که این ترکیبات را نمی‌شناسند و در نهایت نمی‌توانند محصول باکیفیتی تولید کنند.

وی در خصوص فروش صادراتی این شرکت، بیان کرد: در گذشته، در زمینه تولید شمش‌های صادراتی فعالیت بیشتری داشتیم؛ به طور مثال، شمش ABC17 را به بلژیک صادر می‌کردیم اما در حال حاضر، به دلیل هزینه‌های بالای گمرکی، امکان صادرات شمش‌های آلیاژی را نداریم؛ در حالی که اگر این محدودیت‌ها و موانع صادراتی را تا حدودی کاهش می‌دادند قادر بودیم شمش آلیاژی تولیدی خود را صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان اذعان کرد: فعالیت تولیدی در زمینه قطعات خودرو در کشور دارای نواقص بی‌شماری است و در حقیقت، به یک حوزه پر چالش و بیمار تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که تمام مشکلات نبود سرمایه مالی در گردش، رکود تورمی، تحریم‌ها و… که چالش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، به موانع تولیدی تبدیل شده است که راهکاری برای برطرف کردن آن وجود ندارد و در حال حاضر، حتی با وجود شعارهایی که در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود، هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت دیده نمی‌شود و عدم مدیریت درست و به موقع، مانعی برای تولید شده است.

ترکی‌نژاد توضیح داد: قطعات خودرویی تولید شده در کشور با محصولات تولیدی سایر کشورها برابری نمی‌کند زیرا در گام اول، قیمت تمام شده قطعات در کشور بالا است و همچنین افرادی وارد این حوزه شده‌اند که علم و تجربه لازم در زمینه تولید قطعات خودرو را ندارند.

وی عنوان کرد: تکنولوژی مورد استفاده برای تولید قطعات خودرو قدیمی و عمدتا کپی شده است و عمده مشکلی که در زمینه تولید قطعات خودرو در کشور وجود دارد، عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تولیدی در کشور است؛ به گونه‌ای که کشورهای کره‌ای، فرانسوی و… که در گذشته در کشور فعالیت می‌کردند، قطع همکاری کرده‌اند. همچنین از ظرفیت‌های تولیدی که در کشور وجود دارد، به درستی استفاده نمی‌شود و آن‌طور که باید، تلاشی برای افزایش بهره‌روی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان مطرح کرد: قطعات وارداتی، از لحاظ کیفیت در سطح بالاتری نسبت به قطعات خودرویی تولید داخلی قرار دارد و مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند محصولات وارداتی را خریداری کنند. به همین خاطر، واردات از لحاظ کمیت و کیفیت در چند سال اخیر افزایش یافته است و عمده قطعات خودرویی وارداتی از کشور چین تامین می‌شود.

ترکی‌نژاد در خصوص صنعت خودروسازی در کشور، اظهار کرد: صنعت خودرو کاملا انحصاری شده است، قیمت‌گذاری‌ها از سوی چند شرکت معدود صورت می‌گیرد و به کیفیت محصول تولید شده نیز توجهی نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان خاطرنشان کرد: افزودنی‌ها و آمیژان‌هایی مانند منیزیم، سیلیس، نیکل، تیتانیوم و… که برای تولید شمش آلیاژی نیاز داریم، در گذشته از چین و کره وارد می‌شد اما در حال حاضر، به دلیل شرایط تحریمی، امکان واردات اینگونه مواد اولیه را نداریم و در شرایط فعلی باید شمش‌های ضایعاتی را از کشورهای عراق، تاجیکستان و گرجستان وارد کنیم.

ترکی‌نژاد تصریح کرد: در چند ماه گذشته، اجازه واردات این شمش‌های ضایعاتی نیز از سوی دولت به ما داده نشد و بیان کردند که چون شمش خالص در کشور تولید می‌شود، باید تمام تولیدکنندگان از شمش‌های خالص استفاده کنند؛ در صورتی که، در اختیار داشتن این افزودنی‌ها برای تولید قطعات ضروری است.

وی مطرح کرد: واردات شمش‌های ضایعاتی که خلوص پایین‌تری دارد، در کاهش قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی و قطعه‌سازی موثر است اما وزارت صنایع برای حمایت شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شمش آلومینیومی، مجوز واردات اینگونه شمش‌ها را صادر نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آذر صنعت گلپایگان در ادامه افزود: شمش‌های خالص تولید داخلی برای قطعه‌سازی مناسب نیست زیرا اینگونه شمش‌ها نرم هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای تولید هر نوع قطعه‌ای استفاده کرد. برای اینکه بتوانیم قطعه‌ای خاص تولید کنیم باید شمش خالص را به آلیاژ تبدیل کنیم و آلیاژهای LM2،ADC12، LM6 و… را تولید کنیم.

ترکی‌نژاد اظهار کرد: واردات نیکل، منیزیم، سیلیسیم و… به دلیل تحریم‌های موجود، با محدودیت مواجه شده است و حتی اگر امکان واردات آن فراهم شود، باید هزینه زیادی برای خرید آن پرداخت کنیم که در نهایت، موجب افزایش هزینه تولید و محصول نهایی می‎شود و در آن صورت، بازار داخلی نیز از دست می‌‌رود. به همین خاطر، برای تولید شمش آلیاژی با کیفیت، خواهان واردات شمش‌های ضایعاتی هستیم.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنعت قطعه‌سازی، اذعان کرد: تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است، فرصتی را برای قطعه‌سازان ایجاد کرده که توسعه و به‌روزرسانی‌های لازم را در دستور کار قرار دهند. صنعت تولید قطعات خودرو همواره امکان رشد و توسعه را دارد و پیش‌بینی می‌‌شود تا پنج سال آینده به پیشرفت مناسبی در این زمینه برسیم.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

10:46 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیر بازاریابی صادراتی شرکت آلومین پیشرو فدک مطرح کرد:

9:04 /سه شنبه/8 خرداد 1403

در ماه فوریه 2024 رقم خورد؛

7:40 /دوشنبه/27 فروردین 1403

علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی در سال 1402،

7:33 /یکشنبه/26 فروردین 1403

مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان مطرح کرد:

14:27 /چهارشنبه/2 اسفند 1402

در دی ماه 1402 صورت پذیرفت؛

7:01 /دوشنبه/30 بهمن 1402

اکبر ترکان، رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

20:23 /چهارشنبه/11 فروردین 1400

علی عبداله‌نژاد، مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:25 /یکشنبه/27 مهر 1399

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» خبر داد:

17:28 /سه شنبه/20 اسفند 1398

شهریار طاهرپور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:28 /دوشنبه/23 دی 1398

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:56 /یکشنبه/3 آذر 1398

کشانی عضو هیئت مدیره ایرالکو در گفت‌وگو اختصاصی با «فلزات آنلاین»:

14:58 /سه شنبه/26 شهریور 1398
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500