سازوکارها و استراتژیهای فروش بنگاههای اقتصادی تحت تاثیر تحولات سمت عرضه و همچنین نوسان تقاضا در بازارهای مختلف برنامهریزی و اجرایی میشوند. به بیان دیگر، در هر بنگاه اقتصادی وجود یک برنامه استراتژیک برای پایش مستمر بازار و شناسایی نقاط بالقوه آن ضرورت دارد. در این راستا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انجام تحقیقات در بازار بر تامین نیاز بازار داخلی متمرکز شده است. در ماههای اخیر، کنسانتره سنگآهن مهمترین محصول به فروش رفته این شرکت به لحاظ تناژی و ارزش ریالی بوده که در راستای تامین خوراک واحدهای فولادسازی در بازارهای داخلی عرضه شده است. با توجه به شرایط بازارهای بینالمللی، ۸۳ درصد از فولاد تولید شده در واحد فولادسازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در بازار داخلی به فروش رسیده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، توسعه بازار مصرف مناسب نیازمند آن است که نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری فعالان معدنی را در بلندمدت تضمین کند. به عبارت دیگر در شرایط رقابتی امروز برنامهریزی برای شناسایی و توسعه بازارهای هدف و دنبال کردن استراتژیهای مناسب فروش ضرورت دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» با تکمیل زنجیره ارزش فولاد، از معدن تا محصول نهایی، یکی از بزرگترین فعالان این صنعت و تامینکنندگان خوراک واحدهای فولادسازی کشور به شمار میآید. این شرکت از ظرفیت بالای تولید محصولات معدنی برخوردار است و سهم بالایی از تامین نیاز بازار کشور را به خود اختصاص میدهد. بنابراین شناسایی پتانسیلهای فروش و توسعه بازار در اولویت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار گرفته که نتیجه آن، کسب موفقیتهای چشمگیر در حوزه فروش محصولات و همچنین رشد درآمدهای عملیاتی طی سالهای اخیر بوده است. در حال حاضر شمش فولاد نیز در سبد محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارد. بنابراین میتوان گفت شناسایی بازارهای بالقوه داخلی و بینالمللی، نقش بسزایی در رشد فروش و درآمدزایی پایدار این شرکت ایفا میکند.
جایگاه برتر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو
به طور کلی، قیمت محصولات معدنی در بازارهای داخلی و بینالمللی تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… قرار میگیرد و این مسئله به شدت بر سودآوری و درآمدهای عملیاتی بنگاههای اقتصادی تاثیر میگذارد. در چنین شرایطی پایش مستمر، شناسایی بازار و پیشبینی تحولات آن در رشد درآمدهای عملیاتی بنگاههای اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است. از آنجایی که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو زنجیره کامل فولاد را در اختیار دارد، میتواند با عرضه سبد متنوعی از محصولات، درآمدزایی خود را در شرایط متغیر بازارهای داخلی و بینالمللی حفظ کند. این شرکت با پایش مستمر بازار، جایگاه خود را در عرصه رقابت میسنجد و یکی از بزرگترین تامینکنندگان خوراک واحدهای فولادسازی کشور به شمار میآید.
ظرفیت بالای تولید کنسانتره، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را در رتبه دوم تولیدکنندگان این محصول در کشور قرار داده است. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۶۳۷ هزار تن کنسانتره سنگآهن و سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندله شد. در حوزه فروش نیز در مجموع، تناژ فروش کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲، به ترتیب برابر با پنج میلیون و ۸۰۸ هزار تن و دو میلیون تن بوده است. باید توجه داشت که حدود نیمی از از گندله تولید شده در شرکت چادرملو به فروش میرسد و مابقی این محصول، خوراک مورد نیاز واحد احیای مستقیم این شرکت را تامین میکند. روند رشد تولید محصولات زنجیره فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تکیه بر مزیت دسترسی به معادن سنگآهن، موجب افزایش سهم این شرکت در تامین نیاز بازار شده است. گفتنی است شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد سرمد ابرکوه و آهن و فولاد غدیر ایرانیان، از برجستهترین مشتریان شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شمار میآیند.
بررسی ارزش فروش محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد «کچاد» موفق شده است تا درآمدهای خود را در این سال به بیش از ۵۶۷ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال ارتقا دهد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. از آنجایی که این شرکت یکی از بزرگترین تامینکنندگان کنسانتره و گندله سنگآهن در کشور به شمار میآید، بخش عمده درآمدهای عملیاتی مجموعه نیز از فروش این دو محصول در بازارهای داخلی حاصل شده است.
نمودار ۱٫ مقایسه تناژ فروش ماهانه کنسانتره سنگآهن «کچاد» در دو سال اخیر
نمودار ۲٫ مقایسه تناژ فروش ماهانه گندله سنگآهن کچاد در دو سال اخیر
یک استراتژی کارآمد در «کچاد»
اگرچه فعالیت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ابتدا محدود به حلقههای بالادستی و محصولات معدنی میشد اما این شرکت با دنبال کردن سیاستهای توسعهای، با تکیه بر پتانسیلهای ویژه ناحیه چادرملو موضوع تکمیل زنجیره فولاد را در دستور کار خود قرار داد تا به این ترتیب بتواند ضمن کمک به رشد اقتصادی استان یزد و بهرهبرداری حداکثری از مزیتهای رقابتی، نقش پررنگتری را در صنعت فولاد کشور ایفا کرده و سودآوری بیشتری را نصیب سهامداران خود کند. در همین راستا، شرکت چادرملو با انجام تحقیقات و شناسایی بازار مصرف، نسبت به احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد اقدام کرد و اکنون با تولید شمش فولاد، قادر است بخشی از نیاز بازارهای داخلی و بینالمللی را تامین کند. این شرکت در سال ۱۴۰۲، موفق به تولید یک میلیون و ۶۰۳ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن شمش فولادی شده است.
از آنجایی که رویکردهای «کچاد» بر تامین نیاز کشور متمرکز شده است، عمده محصولات این شرکت در بازارهای داخلی عرضه میشوند. سهم فروش داخلی شمش فولاد از کل فروش این شرکت در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸۳ درصد میرسد. نمودار ۳، آمار تناژ فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را در ماههای اخیر نشان میدهد. بر اساس آمارها، این شرکت در ماههای اردیبهشت و خرداد که بازار جهانی فولاد با کاهش تقاضا روبهرو بود، فروش خود را صرفا معطوف به بازار داخلی کرد و با بهبود شرایط بازار، بخشی از شمش فولادی این شرکت در بازارهای بینالمللی عرضه شده است.
نمودار ۳٫ آمار تناژ فروش تجمعی شمش «کچاد» در ماههای اخیر
به طور کلی، در بخش معدن و صنایع معدنی کیفیت ماده اولیه از فاکتورهای اساسی مورد نظر مشتریان به شمار میآید. از آنجایی که رویکرد اصلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شناسایی بازارهای جدید، تمرکز بر ارائه محصولات و خدمات پایدار به مشتریان است، تولید و عرضه محصولات با کیفیت بالا و متناسب با نیاز و الزام مشتری در راس برنامههای تولید این شرکت قرار دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خوراک کارخانههای فعال در زنجیره فولاد را تامین میکند و کیفیت محصولات این شرکت به طور مستقیم در کیفیت محصولات نهایی آشکار میشود. در این شرکت، مزیت پایداری در کیفیت ماده اولیه ورودی (کنسانتره سنگآهن) و پیوسته بودن فرایند، امکان تولید محصولات با بالاترین کیفیت را فراهم کرده است. علاوهبراین، تثبیت کیفیت محصولات در بالاترین سطح و تمرکز بر رشد کمی محصول، در کنار حفظ الزامات و استانداردهای تولید از جمله موضوعاتی هستند که در سرفصلهای توسعه بازار این شرکت مورد توجه قرار گرفته است.
این شرکت با تعهد به تولید پایدار در منطقه چادرملو نسبت به ارزشآفرینی حداکثری برای مشتریان خود تلاش میکند. باید در نظر داشت که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بهروزرسانی فناوریها و همگام شدن با تحولات جهانی سرمایهگذاری کرده است زیرا این مسئله با افزایش رقابتپذیری، توانایی این شرکت را در پاسخگویی به نیازها و الزامات مشتریان افزایش میدهد.
انتهای پیام//