برای اولین بار در شرکت فولاد آلیاژی ایران با تلاش کارشناسان واحد فناوری اطلاعات و حملونقل مرکزی این شرکت، سیستم مکانیزه برنامهریزی حمل و ارسال محصول راهاندازی شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، در راستای تحول دیجیتال از شهریور ماه ۱۴۰۲، پروژه تهیه سامانه راهبر با هدف مکانیزه شدن بهرهبرداری و مدیریت راهبری و افزایش بهرهوری ماشینآلات حملونقل سنگین با پیشنهاد واحد حملونقل مرکزی در دستور کار واحد فناوری اطلاعات شرکت فولاد آلیاژی قرار گرفت و با همکاری بیوقفه واحدهای مذکور در طول هفت ماه با تهیه نرمافزار، زیرساختها، آزمودنهای عملکردی نرمافزار و آموزش کاربران به بهرهبرداری رسید.
قبل از تهیه سامانه، کلیه اطلاعات مرتبط با حملونقل به صورت کاغذی ثبت و ارتباطات تلفنی بود اما از زمان عملیاتی شدن این سامانه توسط ۲۱۲ نفر کاربر، بیش از ۹ هزار درخواست حملونقل در سامانه ثبت و انجام شده است.
سامانه راهبر امکان برنامهریزی و استفاده بهینه از ماشینآلات حملونقل سنگین را در اختیار واحدهای بهرهبردار قرار داده است؛ به نحوی که واحدها میتوانند در طول سال در بازه زمانی مدنظر خود ماشین مورد نیاز را رزرو کند. همچنین با بهرهبرداری از این سامانه و جایگزینی درخواستهای تلفنی با درخواستهای سیستمی، امکان برنامهریزی دقیق و ارائه خدمات به موقع، مدیریت بهینه تجهیزات، اولویتبندی درخواستها، گرفتن بازخورد عملکرد رانندگان و کارکرد ماشینآلات برای واحد حملونقل مرکزی فراهم شده است. با بهرهبرداری از این سامانه کلیه ابلاغ کارها به رانندگان به صورت پیامکی انجام و مخاطرات استفاده رانندگان از تلفن را به حداقل رسانده است.
با بهرهبرداری از این سامانه کلیه درخواستهای جابهجای پالت که در سال بیش از ۳۵ هزار مورد بود و به صورت تلفنی انجام میشد، در قالب سیستمی صورت میگیرد. از مزیتهای بهرهبرداری از این سامانه کاهش مخاطرات استفاده تلفن توسط رانندگان لیف ترانسپورتر بوده که پیش از این موجب حوادثی در شرکت شد و حذف آن از اقدامات اصلاحی تعریف شده توسط واحد «HSE» است.
کاهش احتمال وقوع میکس محصول در فرایند انتقال محصولات میانی در بین کارگاههای تولیدی با استفاده از سیستم مدیریت پالت، از دیگر مزایای استفاده از سامانه راهبر است. همچنین با تعریف موقعیت مکانی برای پالتها و ثبت لحظهای جابهجاییها، موقعیت و مشخصات آنی پالتها در اختیار کاربران قرار میگیرد و با همین قابلیت درخواستکنندگان میتوانند درخواستهای خود را ردگیری کنند؛ ضمن اینکه اتصال این سامانه به سیستمهای سطح ۲ نوردها و واحد عملیات حرارتی جهت مدیریت سیستمی و اتوماتیک جابهجایی پالتها، گامی مهم در مسیر رهگیری هوشمند محصولات است.
انتهای پیام//