• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس:

مسیر توسعه را زیر سایه قانون می‌پیماییم

  • کد خبر : 5846
  • 04 خرداد 1400 - 21:11
مسیر توسعه را زیر سایه قانون می‌پیماییم
مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس گفت: در دو سال گذشته موفق شدیم با حفظ میزان اشتغال، حجم تولید را افزایش دهیم که ثمره آن، افزایش تدریجی سوددهی و رهایی از ورشکستگی بود.
مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس گفت: در دو سال گذشته موفق شدیم با حفظ میزان اشتغال، حجم تولید را افزایش دهیم که ثمره آن، افزایش تدریجی سوددهی و رهایی از ورشکستگی بود.

هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: خارج شدن از شمول ورشکستگی ملزم به طی کردن مراحل خاصی بوده اما هم‌اکنون، شرکت آلومینیوم در حقیقت از زیان‌دهی خارج شده است.

وی افزود: طبیعتا حمایت دادگستری، اداره ورشکستگی کشور به نوعی به نوبه خود باعث دفع شر بانک‌ها شد و برنامه‌ریزی‌ها به این سمت پیش‌ رفت که این شرکت به تولید برسد. وقتی شرکت‌ها به هر طریقی مشکل‌دار می‌شوند، هیچ مدیری حاضر به به دست گرفتن امورات آن نیست و از دلایل اساسی این اتفاق آن است که بانک‌ها هر شخصی را که وارد آن شرکت شود و چه عضو هیئت مدیره بشود و چه مدیرعامل، ممنوع‌المعامله و ممنوع‌الخروج می‌کنند. به همین علت نیز سال‌ها هیچ مدیری حاضر به قبول این مسئولیت نیست.

سخت‌کوشی، آلومینیوم پارس را سرپا کرد

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس در ادامه گفت: زمانی که یک شرکت ورشکسته می‌شود، طبیعتا مسائلی بانکی آن، به اداره امور ورشکستگی کشور منتقل می‌شود. در این زمینه شرکت آلومینیوم پارس با چالشی مواجه نیست. تمام کارکنان این شرکت هم همه تلاش خود را کردند و به جای اتلاف وقت، به اتفاق یکدیگر موفق شدیم شرکت را به سوددهی برسانیم. علاوه‌ بر این موضوعات، مولفه‌های دیگری نظیر بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات، افزایش سهم بازار و همچنین افزایش تقاضا برای محصولات آلومینیومی ایرانی به دلیل تشدید تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، باعث شد تا شرکت سرپا شود.

از ضرر تا سوددهی

گودرزی اذعان کرد: شرکت آلومینیوم پارس در سال ۱۳۹۳ ورشکست و در سال ۱۳۹۴، به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد؛ در نهایت، در نیمه دوم همان اقدام به در دست گرفتن امور شرکت آلومینیوم پارس کردم. طبق آمار، این شرکت در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۴، به مبلغ هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان زیان‌دهی داشت. در هفت ماهه بعدی یعنی از ۶ شهریور ماه ۱۳۹۴ تا پایان همان سال، میزان زیاد‌دهی را به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کاهش دادیم و در سال ۱۳۹۵، سود بسیاز جزئی حاصل شد. سپس شروع به بررسی گلوگاه‌های تولید، رفع مشکلات خطوط تولید، بازسازی ماشین‌آلات، بررسی عملکرد دستگاه‌ها و افزایش کیفیت و کمیت محصول نهایی به واسطه کار روی بعضی از بخش‌های خطوط تولید کردیم.

روند افزایشی میزان تولید

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس همچنین عنوان کرد: تعهد دادیم فردی استخدام نشود و تعدیل نیرو را هم حتی‌المقدور در دستور کار خود قرار ندهیم که خوشبختانه این امر نیز به تدریج در سال ۱۳۹۵، به افزایش سوددهی کمک کرد. مسئولیت آلومینیوم پارس را با تولید سالانه ۱۲ هزار تن به عهده گرفتیم و در سال ۱۳۹۹، میزان تولید را به ۲۲ هزار تن محصول آلومینیومی رساندیم و در سال ۱۴۰۰ نیز تصمیم به تولید حدود ۲۴ هزار تن محصول داریم.

تدبیر برای سوددهی شرکت

این تولیدکننده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه سبد محصولات آلومینیوم پارس چه تغییری داشته و آیا این موضوع به سوددهی این شرکت کمک کرده است یا خیر، تصریح کرد: در حقیقت، نگرش مدیریتی این بوده است که تولید محصولات زیان‌ده که باید زیر قیمت واقعی به فروش رسانیده می‌شدند را متوقف کردیم و به این ترتیب توانستیم جلوی زیان‌دهی را بگیریم. پس از مدتی، به تدریج شروع به تولید همان محصول کردیم اما قیمت آن را افزایش دادیم؛ به طوری که به قیمت تمام شده محصول، میزان سود منطقی ۵ تا ۶ درصد اضافه کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: وظیفه اصلی ما، حفظ اشتغال افراد حاضر در شرکت و همچنین بیرون آمدن از وضعیت زیان‌دهی و سرپا نگهداشتن آلومینیوم پارس بود و به میزان سود اصلا توجهی نداشتیم که ثمره این کار در سال دوم فعالیت در این شرکت به بار نشست. به تدریج برای ادامه روند سوددهی و پیشرفت، روی کیفیت محصولات خود بسیار کار کردیم و آن را افزایش دادیم. همچنین نوع بسته‌بندی را تغییر دادیم و گلوگاه‌هایی که مانع روند تولید شده بودند را مرتفع ساختیم. بنا به تجربه سی ساله فعالیت در صنعت آلومینیوم، با شناختی که از موانع تولیدی و عواملی که باعث کاهش آن می‌شدند، تلاش کردیم تا معضلات را برطرف کنیم و تا به هر اندازه که می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

تجمیع هزینه‌های تولید

گودرزی خاطرنشان کرد: هزینه‌های ثابت تولید و کارخانه باید سرشکن شوند تا بتوان مقدار بیشتری محصول تولید کرد؛ اگر ما ۸۰۰ نفر کارگر داشته باشیم، این افراد حقوق خود را دریافت می‌کنند؛ چه ۱۰۰ تن محصول تولید کنیم و چه دو هزار تن تفاوتی ندارد اما اگر دو هزار تن تولید داشته باشیم، حقوق افراد در هر کیلوگرم تولید، کمتر خواهد شد. هزینه‌های ثابت جذب تولید بالاتر می‌شوند و به این ترتیب به سوددهی خواهیم رسید. از سال سوم به بعد شرکت با تمام ظرفیت خود به تولید پرداخت و برنامه‌های جدیدی را نیز برای شرکت در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، یک ماشین تولید فویل آلومینیومی که سال‌ها در شرکت از آن استفاده نشده بود را با اعمال تغییرات در طراحی، خرید قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی ماشین و سیستم الکترونیک آن توسط خود تکنسین‌های فنی و الکتریکی شرکت، وارد خط تولید کردیم و تقریبا هر سال به صورت سه شیفت و با تمام ظرفیت مشغول تولید هستیم و این دستگاه نیز بدون وقفه در حال تولید است.

تنها حمایت دولتی می‌تواند خودکفایی در تولید را به وجود بیاورد

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های دولتی بیش از آنچه که عمل کنند، شعار می‌دهند. اغلب اوقات در خصوص حمایت از تولید و رفع موانع آن، تنها شعار داده شده و تدبیری برای رفع موانع تولید اندیشیده نشده است. حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که از واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود، جلوگیری کند. طبیعی است اگر این امر به طور مطلوب انجام شود، در همه صنایع پایین‌دستی و بالادستی رونق بیشتری شکل می‌گیرد و به این سمت می‌روند که تولید محصولات خود را هم از لحاظ کیفی و هم کمی بهبود ببخشند. علی‌رغم این که این خواسته، جزو قانون مجلس است اما متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. با این اوصاف، هنوز هم جلوی واردات آن طور که باید گرفته نمی‌شود و افرادی که واردکننده هستند، به راحتی قوانین را دور می‌زنند.

گودرزی اضافه کرد: طبیعتا وقتی شرکت‌ها حمایت نشوند، با مشکلات سنگینی مانند ناتوانی در پرداخت بدهی‌های بانکی مواجه می‌شوند و در نهایت به مرحله ورشکستگی خواهند رسید. بعضی از مسائل عمومیت دارند؛ نداشتن یا کمبود نقدینگی که در بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده بسیار پایین بوده اما نرخ وام بانکی برای صنعت به شدت بالا است. دولت بهتر است در تعرفه آب، برق و گاز برای صنایعی که در حال اشتغال‌زایی و ترویج آن هستند، ارفاقی داشته باشد و کمک کند. در کنار این موضوع، سازمان بیمه تامین اجتماعی نیز در این راه، مبلغ کمتری را از کارفرمایان دریافت کند. مطمئن باشید اگر به این مسائل توجه خاص و ویژه‌ای شود، به خودکفایی تولید خواهیم رسید.

وی در پایان یادآور شد: خودکفایی در تولید در هر کشور مسئله‌ای خاص تلقی می‌شود. اگر شرکتی مثل آلومینیوم پارس و شرکت‌های مشابه وجود نداشته باشند، نیازهای داخلی باید وارد شوند و فرقی هم ندارد که این امر از چه سمت جغرافیایی صورت بپذیرد. هم ما تلاش خود را باید افزون کنیم و هم دولت باید حمایت بیشتری کند تا تولید داخلی، کشور را از واردات محصول بی‌نیاز سازد. وقتی به تدریج از واردات بی‌نیاز شدیم، بالطبع به سمت صادرات نیز پیش خواهیم رفت. شرکت آلومینیوم پارس در دو سال گذشته، در حوزه صادرات نیز فعالیت کرده و جزو ۱۰۰ شرکت برتر کشور و برند برتر تولید فویل آلومینیومی انتخاب شده است. باید گفت که زیر سایه قانون به تمام این موفقیت‌ها رسیدیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5846
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی