سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۵۷ /یکشنبه/۱۰ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:42 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

کم‌لطفی در حق صنعت سیم و کابل کشور

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی گفت: در حال حاضر صنعت سیم و کابل در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش بسزایی در زندگی روزمره افراد و رشد اقتصادی کشورها دارد؛ به همین دلیل اکثر جوامع توسعه‌‌یافته‌ توجه زیادی به رشد این صنعت دارند و کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه و ژاپن به ترتیب دارای بهترین و برترین شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل در جهان هستند.

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی گفت: در حال حاضر صنعت سیم و کابل در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش بسزایی در زندگی روزمره افراد و رشد اقتصادی کشورها دارد؛ به همین دلیل اکثر جوامع توسعه‌‌یافته‌ توجه زیادی به رشد این صنعت دارند و کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه و ژاپن به ترتیب دارای بهترین و برترین شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل در جهان هستند. با این وجود، صنعت سیم و کابل ایران علی‌رغم توانایی‌های فراوان تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی، آن‌طور که باید جایگاه خود را در بازارهای بین‌المللی و صادراتی به دلیل وجود موانع متعدد در مسیر تولید، پیدا نکرده است.

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در پاسخ به این سوال که وضعیت تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور با گذشت سه ماه از شروع سال جاری چگونه است و چه موانعی در مسیر آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: برای جواب دادن به این سوال بهتر است بگوییم که تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی با چه چالش‌هایی درگیر نیستند. متاسفانه با توجه به موانع متعددی که در مسیر تولید وجود دارد، فعالیت در این حوزه دشوار است. به طوری که اکثر واحدهای فعال در صنعت سیم و کابل با مشکلاتی نظیر محدودیت مصرف انرژی (قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان)، نوسان قیمت مواد اولیه و تامین به‌موقع آن، تغییرات فراوان نرخ ارز، عدم ثبات شرایط بازار، نبود حمایت‌های لازم و… دست به گریبان هستند. به عنوان مثال یکی از مواد اولیه ما برای تولید سیم و کابل، گرانول است که متاسفانه کارخانه‌های گرانول‌سازی به مشتریان خود اعلام می‌کنند، بهای خرید محصولات را باید به صورت نقدی بپردازند و تحویل بار بعد از گذشت سه ماه انجام می‌شود. با توجه به تقاضای مشتریان، هزینه‌های مجموعه و سایر متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر فعالیت‌ واحدهای صنعتی، امکان توقف خط تولید تا زمان تحویل گرانول وجود ندارد؛ به همین دلیل علت این تعویق طولانی در زمان تحویل محموله را از کارخانه‌های گرانول‌سازی جویا شدیم و آن‌ها مطرح کردند که صنایع پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز را به‌موقع در اختیار این واحدها قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر، شرایط بازار مصرف چندان تعریفی ندارد و معامله‌گران با تصور اینکه قیمت‌ها روند نزولی به خود خواهند گرفت، مدتی است که دست نگه‌داشته‌اند و تولیدکنندگان با رکود تقاضای مشتریان برای تولید سیم و کابل روبه‌‌رو هستند. گفتنی است که عمر تحولات بازار دائمی نیست و ما امیدواریم، اقداماتی که در بخش ساخت‌و‌ساز در حال انجام است، مثمر ثمر واقع شود و مجددا شاهد روند صعودی تقاضای بازار به خصوص برای سیم و کابل‌های برقی باشیم.

هزینه و مقدار مواد مصرفی در تولید محصولات

وی در خصوص منابع و میزان خرید مواد اولیه این مجموعه صنعتی برای تولید محصولات، عنوان کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که ما در این واحد تولیدی علاوه بر سیم و کابل‌ برقی که عمده مصرف آن در صنعت ساختمان‌سازی است، کابل‌های مخابراتی و کابل‌های شبکه را هم تولید می‌کنیم. میزان مصرف مس در هر کدام از محصولات ذکر شده با یکدیگر متفاوت است اما مس به‌کار رفته در سیم و کابل‌های برقی نسبت به مخابراتی بیشتر است و سطح مقطع بزرگ‌تری نسبت به آن‌ها دارند. ظرفیت درج شده در پروانه بهره‌برداری این مجموعه یک هزار تن (سیم و کابل برق و مخابراتی) در سال است که رقمی حدود ۸۳ تن در ماه می‌شود اما برای اینکه با تمام ظرفیت عملی خود مشغول به فعالیت باشیم، به طور میانگین باید حدود ۴۰ تن مس برای سیم و کابل‌های برقی و حدود ۱۰ تن برای سیم و کابل‌های مخابراتی خریداری کنیم. در خصوص گرانول هم باید گفت که میزان مصرف آن برای انواع محصولات، یکسان نیست اما با توجه به اینکه وزن مخصوص گرانول نسبت به فلز ارزشمند مس با وزن مخصوص ۸٫۹۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب پایین‌تر است، سهم وزنی کمتری را در محصولات تولید شده نسبت به این فلز به خود اختصاص می‌دهد.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی در همین راستا ادامه داد: این واحد تولیدی، مفتول مسی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کند که در روز ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳، دو هزار و ۲۰۰ تن مفتول هشت میلی‌متری مسی در این تالار صنعتی عرضه شد. پایین‌ترین و بالاترین قیمت معامله شده این محصول در بورس کالای ایران به ترتیب حدود ۵۲۲ هزار تومان و ۵۷۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در ۳۰ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ با عرضه دو هزار و ۱۰۰ تنی، این رقم در محدوده ۳۵۵ هزار تومان و ۳۸۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. به همین دلیل در حال حاضر برای خرید یک کلاف پنج تنی مفتول مسی که قیمت آن در سال گذشته حدود دو میلیارد تومان بود، باید حدود سه میلیارد تومان بپردازیم. لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان ناچار هستند مفتول مسی مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر خریداری کنند اما با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی نهادهای مربوطه، شاهد محدود شدن عرضه مفتول مسی در بازار آزاد هستیم.

انتخابی مهم در مسیر تولید

این فعال صنعت سیم و کابل با اشاره به اهداف این مجموعه از متنوع‌سازی سبد محصولات، ابراز کرد: به دلیل اقدامات شرکت مخابرات و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات، تصمیم بر این شد که میزان تولید کابل‌های مخابراتی را کاهش داده و محصول خاص و مهمی همچون کابل‌های شبکه را تولید کنیم. متاسفانه شرکت مخابرات برای خرید محصولات جدید، وجهی را پرداخت نمی‌کند و در قبال آن کابل‌های قدیمی مخابراتی را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان می‌‌فروشد. به همین دلیل حدود پنج سال است که با خرید ماشین‌آلات (داخلی و خارجی) و راه‌اندازی خطوط تولید جدید، مشغول به تولید کابل‌های شبکه هستیم. گفتنی است که برای تولید این محصول خاص، تمام کارکنان و مدیران مجموعه تلاش فراوانی داشتند و هزینه زیادی با وجود شرایط دشوار واردات برای خرید ماشین‌آلات خارجی صرف شد. باید توجه داشت که این محصول در سال‌های گذشته در تناژهای بالا از کشورهای خارجی همانند چین وارد می‌شد اما اکنون روند واردات آن کاهش یافته است و ما با خرید مواد اولیه مرغوب و استاندارد از بورس کالای ایران، تلاش می‌کنیم تا بهترین کیفیت را به مشتریان ارائه دهیم. البته در کنار واحدهایی که تمام سعی خود را برای تولید محصولات باکیفیت به‌کار گرفته‌اند، افرادی هم وجود دارند که برای کسب سود بیشتر نسبت به تولید کابل‌های شبکه با کیفیت‌های پایین‌تر اقدام می‌کنند. متاسفانه این افراد برای اینکه موفق به فروش محصولات خود و جلب نظر مشتریان شوند، از اعتبار برندهای مطرح سواستفاده کرده و نام کشورهای خارجی را به عنوان تولیدکننده روی کابل‌ها چاپ می‌کنند. باید اذعان کنم که این مسئله به شکل دیگری در صنعت سیم و کابل‌های برقی هم مشاهد می‌شود زیرا تولیدکنندگان غیرمجاز برای کاهش قیمت محصولات به جای استفاده از کابل‌های «CCC» از کابل‌های «CCA» استفاده می‌کنند. مشتریان هم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این حوزه، قیمت را مبنای انتخاب محصول مورد نظر خود قرار می‌دهند و توجهی به کیفیت سیم و کابل که ممکن است استفاده از محصولات نامرغوب خطر آتش‌سوزی به همراه داشته باشد، ندارند.

وی با مقایسه کیفیت ماشین‌آلات خارجی و ایرانی که برای تولید کابل‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، تصریح کرد: همان‌طور که اشاره شد، کابل‌های‌ شبکه محصولات خاصی هستند که باید با کیفیت بالایی تولید شوند. متاسفانه دقت و حساسیت ماشین‌آلاتی که توسط ماشین‌سازان ایرانی ساخته شده‌اند، مشابه با نمونه‌های خارجی نیست؛ ضمن اینکه امکان کنترل دقیق مولفه‌های کمی و کیفی در فرایند تولید کابل‌های شبکه با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات داخلی وجود ندارد. باید اضافه کنم که این مجموعه از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در صنعت سیم و کابل آغاز کرد و ما طی این سال‌ها همواره سعی کرده‌ایم تا با اجرای طرح‌‌های توسعه‌ای، کارخانه را گسترش داده و با بهره‌گیری از دانش متخصصان و کارکنان خود، تجهیزات و دستگاه‌هایی را که امکان ساخت آن‌ها با کیفیت مناسب وجود دارد بومی‌سازی کنیم.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی در پایان با اشاره به دورنمای این صنعت در کشور، خاطرنشان کرد: اگر شرایط صنایع مصرف‌کننده سیم و کابل در داخل مناسب باشد و حمایت‌های لازم از واحدهای تولیدی به عمل آید، صنعت سیم و کابل نیز در مسیر رشد و توسعه حرکت خواهد کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت، در صورت رونق فعالیت‌های بخش ساخت‌و‌ساز، تقاضا برای تولید سیم و کابل‌های برقی افزایش خواهد یافت و آینده‌ روشنی را برای این صنعت با توجه به توانایی‌های متعدد تولیدکنندگان متصور هستیم.

انتهای پیام//

در مجمع عمومی عادی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی،

15:39 /سه شنبه/22 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان مطرح کرد:

7:24 /سه شنبه/1 خرداد 1403

در فروردین ماه 1403،

16:07 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

6:30 /سه شنبه/8 اسفند 1402

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد:

7:02 /یکشنبه/1 بهمن 1402

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

10:30 /دوشنبه/29 آبان 1402

قدری، مدیرعامل شرکت کارخانجات شهید قندی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

23:15 /شنبه/24 فروردین 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/9

153071

فلزات آنلاین

1403/04/9

483684

فلزات آنلاین

1403/04/9

635024

فلزات آنلاین

1403/04/9

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/9

23273

فلزات آنلاین

1403/04/9

11281

فلزات آنلاین

1403/04/9

47474

فلزات آنلاین

1403/04/9

51616

فلزات آنلاین

1403/04/9

44720

فلزات آنلاین

1403/04/9

41572

فلزات آنلاین

1403/04/9

26228

فلزات آنلاین

1403/04/9

28508

فلزات آنلاین

1403/04/9

25877

فلزات آنلاین

1403/04/9

36812

فلزات آنلاین

1403/04/9

33576

فلزات آنلاین

1403/04/9

46477

فلزات آنلاین

1403/04/9

25454

فلزات آنلاین

1403/04/9

43710

فلزات آنلاین

1403/04/9

46627

فلزات آنلاین

1403/04/9

3498100