سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۰۱ /سه شنبه/۲ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:42 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

سرنوشت پیش روی انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا چیست؟

تاثیر تحولات سیاسی بر روند گذار به انرژ‌های تجدیدپذیر در اروپا

تحولات سیاسی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا ممکن است در روند توسعه تعداد زیادی از پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر قاره سبز تاثیر منفی بگذارد.

تحولات سیاسی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا ممکن است در روند توسعه تعداد زیادی از پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر قاره سبز تاثیر منفی بگذارد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود احزاب ملی‌گرا و منتقد اتحادیه اروپا حدود یک چهارم از کرسی‌های پارلمان اروپا (EU) را از آن خود کنند. با توجه به اینکه نخست‌وزیران ملی‌گرا در مجارستان، ایتالیا و اسلواکی و احزاب جناح راست در آلمان، فرانسه، اسپانیا و هلند به قدرت رسیده‌اند، به نظر می‌رسد که چشم‌انداز سیاسی قاره اروپا تحولاتی را در آینده به خود ببیند.

افزایش هزینه‌های زندگی و نگرانی‌ها در خصوص افزایش موج مهاجرت‌ها به قاره اروپا، از جمله عوامل اصلی بودند که منجر به پیروزی جناح راست‌گرا در قاره سبز شد. بر همین اساس، اکنون این جناح سیاسی به طور فعال‌تری در تعیین سیاست‌های اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده نقش خود را ایفا خواهد کرد.

روند صعودی افزایش هزینه‌های گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهایی با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و کود مصرفی در سال‌های اخیر، از جمله مهم‌ترین عواملی بود که تمایل رای‌دهندگان به انتخاب کاندیداهای جناح راست را افزایش داد.

با توجه به افزایش تعداد کرسی‌های جناب راست در پارلمان اروپا، ممکن است تصویب قوانین برخی سیاست‌گذاری‌های جاه‌طلبانه اقلیمی در ماه‌ها و سال‌های آتی دشوارتر شده و حتی احتمال می‌رود منجر به لغو برخی از طرح‌های توسعه‌ای مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، در صورت تمدید زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها یا بازنگری در شرایط قیمت‌گذاری‌ها شود.

وضعیت پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌‌های تجدیدپذیر در قاره اروپا

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط شرکت «Global Energy Monitor»، ظرفیت انرژی‌های پاک در قاره اروپا مربوط به پروژه‌های در حال ساخت و پروژه‌هایی که مجوزهای فعالیت آن‌ها صادر شده، حدود ۶۵۰ هزار مگاوات اعلام شد.

وضعیت توسعه ظرفیت انرژی در قاره اروپا

رقم اعلام شده در مقایسه با عدد ۷۱۴ هزار مگاوات ظرفیت انرژی پاک فعلی و در حال فعالیت در سراسر اروپا قابل مقایسه بوده و به این معنا است که در صورت تحقق و تکمیل تمام پروژه‌های در حال ساخت، کل ظرفیت تولید انرژی‌های پاک اروپا تقریبا دو برابر افزایش خواهد یافت.

گفتنی است بیش از ۷۵ درصد از پروژه‌های در مرحله ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر اروپا، در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قرار دارند و به همین دلیل ممکن است نمایندگان تازه راه‌یافته به پارلمان اروپا که همچون هم‌تایان پیشین خود در رابطه با این نوع انرژی‌ها جاه‌طلبی خاصی ندارند، نظارت خود بر اجرای پروژه‌های مذکور را افزایش دهند.

بررسی وضعیت پروژه‌های در حال ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره اروپا

از میان پروژه‌های در حال ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر اروپا با مجموع ظرفیت حدود ۴۹۱ هزار مگاوات، ۶۱ درصد به پروژه‌های بادی و ۳۵ درصد به پروژه‌های خورشیدی اختصاص دارد. علاوه‌براین، راکتورهای هسته‌ای حدود ۳ درصد و پروژه‌های برق‌آبی حدود ۲ درصد دیگر از پروژه‌های در حال ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی داده‌های ارائه شده از سوی شرکت «Global Energy Monitor» نشان می‌دهد که پروژه‌های با مجموع ظرفیت حدود ۲۵ هزار مگاوات نفت و گاز نیز در مرحله راه‌اندازی هستند؛ در حالی که ظرفیت پروژه‌های نفت و گاز در حال فعالیت حدود ۱۹۵ هزار مگاوات اعلام شده است.

ظرفیت پروژه‌های در حال ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در شمال اروپا، بیشترین سهم معادل بیش از ۳۰۲ هزار مگاوات را به خود اختصاص داده‌اند.

ظرفیت پروژه‌های مختلف در دست ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره اروپا

بخش اروپای جنوبی با حدود ۲۵۰ هزار مگاوات و پس از آن کشورهای اروپای غربی با حدود ۵۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات، در رده‌های دوم و سوم بیشترین سهم از ظرفیت پروژه‌های مختلف در دست ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره اروپا قرار دارند. سهم اروپای شرقی نیز از این پروژه‌های در دست ساخت حدود ۴۰ هزار و ۱۶۰ مگاوات اعلام شد.

پروژه‌های در دست ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپای شمالی و جنوبی

مزارع بادی حدود ۸۵ درصد از ظرفیت برنامه‌ریزی شده و در حال ساخت در شمال اروپا را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که پروژه‌های انرژی بادی در حال فعالیت در این بخش از اروپا، حدود ۴۳ درصد از ظرفیت کل انرژی‌های تجدیدپذیر را در اختیار دارند.

در مقابل، تقریبا ۲۵۶ هزار مگاوات از ظرفیت پروژه‌های انرژی بادی در حال ساخت در مقایسه با ۶۸ هزار مگاوات ظرفیت در حال فعالیت حاضر به بخش اروپای شمالی اختصاص دارد و بر همین اساس در صورت تکمیل پروژه‌های بادی در حال ساخت، ظرفیت تولید این پروژه‌ها حدود چهار برابر افزایش را به ثبت خواهد رساند.

حدود ۹۵ هزار و ۵۱۶ مگاوات از ظرفیت پروژه‌های در حال ساخت انرژی بادی به سوئد، حدود ۸۹ هزار و ۶۳ مگاوات به بریتانیا، ۳۷ هزار و ۷۷۲ مگاوات به ایرلند، ۳۳ هزار و ۹۴۳ مگاوات به اسپانیا و ۲۹ هزار و ۴۶۴ مگاوات به ایتالیا اختصاص دارد؛ یونان، دانمارک و هلند نیز برنامه‌هایی برای توسعه پروژه‌های بادی فعلی خود در دست بررسی دارند.

همچنین اروپای جنوبی بیشترین سهم (حدود ۶۰ درصد) از ۲۵۰ هزار مگاوات ظرفیت پروژه‌های در دست ساخت را به خود اختصاص داده است.

از حدود ۱۵۰ هزار مگاوات پروژه انرژی خورشیدی در دست ساخت در اروپای جنوبی، حدود ۸۶ هزار و ۷۶۲ مگاوات به اسپانیا و ۵۲ هزار و ۳۲۳ مگاوات به یونان اختصاص دارد.

در اروپای شرقی، از مجموع کل ظرفیت ۴۰ هزار و ۱۵۹ مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر در پروژه‌های در دست ساخت، سهم انرژی هسته‌ای‌ ۱۷ هزار مگاوات، پروژه‌های بادی ۱۳ هزار و ۱۴۹ مگاوات و پروژه‌های خورشیدی حدود پنج هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام شد.

بزرگ‌ترین پروژه در دست ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپای غربی که حدود ۴۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات از ۵۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات کل ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده را به خود اختصاص داده است، به پروژه‌ نیروگاه بادی تعلق دارد.

تبعات سیاسی پیروزی راست‌گرایان در اروپا

افزایش تعداد نماینده‌های جناح راست در پارلمان اروپا، لزوما به این معنا نیست که مخالفت‌ها برای توسعه پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت زیرا بسیاری از آن‌ها توسعه چنین پروژه‌هایی را در راستای امنیت ملی و افزایش نرخ اشتغال می‌دانند.

با این وجود، بسیاری از سیاست‌مداران راه یافته به پارلمان اروپا که برخی از آن‌ها تفکراتی پوپولیستی دارند، ممکن است به جای توسعه کربن‌زدایی صنعت برق، تمرکز خود را بر بازیابی رشد اقتصادی و کاهش ‌هزینه‌های تولید معطوف کنند.

بر همین اساس، قانون‌گذاران جدید این قدرت را دارند تا سرعت اجرای قوانینی را که هدف آن تسریع گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است، کاهش داده و یا حتی قوانین را اصلاح کنند. این اتفاق باعث می‌شود تکمیل پروژه‌های در دست ساخت مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر با تاخیر بیشتری نسبت به برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

انتهای پیام//

طبق اعلام موسسه بررسی آماری انرژی جهان،

7:27 /یکشنبه/31 تیر 1403

هم‌زمان با افزایش تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی،

8:30 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

در بازه زمانی 2013 تا 2022 رخ داد؛

6:51 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

15:01 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/1

151696

فلزات آنلاین

1403/05/1

483684

فلزات آنلاین

1403/05/1

551690

فلزات آنلاین

1403/05/1

2788352

فلزات آنلاین

1403/05/1

22831

فلزات آنلاین

1403/05/1

12510

فلزات آنلاین

1403/05/1

41095

فلزات آنلاین

1403/05/1

49860

فلزات آنلاین

1403/05/1

44700

فلزات آنلاین

1403/05/1

42029

فلزات آنلاین

1403/05/1

26142

فلزات آنلاین

1403/05/1

28556

فلزات آنلاین

1403/05/1

26217

فلزات آنلاین

1403/05/1

36615

فلزات آنلاین

1403/05/1

33312

فلزات آنلاین

1403/05/1

44746

فلزات آنلاین

1403/05/1

25663

فلزات آنلاین

1403/05/1

39887

فلزات آنلاین

1403/05/1

43347

فلزات آنلاین

1403/05/1

3353100