سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۴ /دوشنبه/۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:17 /دوشنبه/4 تیر 1403

در مجتمع فولاد سبا انجام شد؛

بازسازی و بهره‌برداری از واگن شاخص توزین ریلی

عملیات بازسازی و تغییر طرح واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه‌آهن سبا با موفقیت انجام گرفت و این تجهیز در فرایند کالیبراسیون باسکول‌های دینامیک و استاتیک ریلی مجتمع فولاد سبا به کار گرفته شد.
عملیات بازسازی و تغییر طرح واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه‌آهن سبا با موفقیت انجام گرفت و این تجهیز در فرایند کالیبراسیون باسکول‌های دینامیک و استاتیک ریلی مجتمع فولاد سبا به کار گرفته شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی مجتمع فولاد سبا، عباس رضایی، رئیس واحد حمل‌ونقل مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ایزو و قوانین سازمان استاندارد، فرایند کالیبراسیون باسکول‌های دینامیک و استاتیک ریلی باید به‌ صورت دوره‌ای انجام پذیرد و این کار باید با یک دستگاه واگن شاخص انجام شود؛ بنابراین با توجه ‌به نبود چنین واگنی در مجتمع فولاد سبا، اقدام به تامین واگن از طریق برگزاری مناقصه کردیم و پس از انجام فرایند مناقصه، قیمت کشف‌ شده جهت تامین این واگن ۱۷ میلیارد تومان برآورد شد.

وی در تشریح اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه، عنوان کرد: در راستای کاهش هزینه‌ها، واحد حمل‌ونقل سبا با اتکا به دانش فنی کارکنان امانی و پیمانکار شاغل در ایستگاه راه‌آهن سبا، جهت تامین این واگن از منابع داخلی اعلام آمادگی کرد. در همین راستا، کارگروهی تشکیل شد و جهت بررسی و داده‌برداری واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه‌آهن سبا اقدام کرد و پس از بررسی‌های فنی و مهندسی، بازسازی و تغییر طرح بررسی واگن آغاز شد. این پروژه در مدت‌ زمان دو ماه و با هزینه حدود ۶۰ میلیون تومان انجام شد.

در همین راستا اکبر کشاورز، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن مجتمع فولاد سبا بیان کرد: با توجه ‌به ضرورت کالیبره کردن باسکول‌های ریلی دینامیک و استاتیک و تاکید رئیس واحد حمل‌ونقل فولاد سبا بر طراحی و ساخت این واگنت با امکانات و منابع موجود با کمترین هزینه، همکاران این واحد اقدامات و بررسی‌های لازم را به‌ صورت میدانی انجام دادند.

وی یادآور شد: پس از بررسی منابع موجود و امکان‌سنجی‌های لازم با بهره‌مندی از مشاوره کارشناسان مربوطه، از یک واگن فرسوده برای این منظور استفاده شد که جهت تقویت شاسی‌ها، سایز و ابعاد پروفیل و ورق‌های مورد نیاز محاسبه و سپس با انجام هماهنگی‌های لازم با کارگاه برش، ورق‌های موجود برای خم‌کاری‌های لازم به کارگاه تعمیرگاه منتقل شد.

علیرضا رحمتی، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن مجتمع فولاد سبا نیز در این خصوص چنین مطرح کرد: پس از ثبت مشخصه‌های لازم بر اساس اطلاعات اداره ناوگان راه‌آهن سراسری و انجام محاسبات طول و عرض واگن با توجه ‌به استانداردهای راه‌آهن، مشخص شد این واگن با مشکلات عدیده‌ای مواجه است؛ از جمله اینکه قلاب کشش واگنت مذکور از نوع زنجیری و از نظر ایمنی فاقد استانداردهای لازم بود. به همین دلیل کاهش سرعت عملیات مانور و اختلال در عملیات ایستگاه را در پی داشت و باید تعویض می‌شد. به همین منظور، ایجاد قلاب اتوماتیک (ایجاد کانال قلاب و ضربه‌گیر) بر روی واگنت مطرح و طراحی‌های لازم انجام شد.

رضا فرخ‌پور، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: با توجه ‌به ویژگی‌های واگنت مذکور از نظر چرخ و محور و قابلیت حمل وزنه‌های موردنیاز کالیبره کردن باسکول‌ها (سمپل) و همچنین کوپل شدن به واگن یا لکوموتیوها، باید تغییراتی اساسی در آن ایجاد می‌شد که نیاز به طراحی و محاسبات داشت.

وی ادامه داد: سپس تامین قلاب اتوماتیک، متعلقات و یراق‌آلات مخصوص به آن ضرورت یافت که تامین آن با توجه ‌به استفاده از منابع موجود و ضرورت کاهش هزینه‌های ساخت به‌ سهولت انجام نمی‌شد اما با توجه ‌به موجود بودن لکوموتیوهای قدیمی بدون استفاده، توانستیم عمده قطعات یدکی مورد نیاز را تامین کنیم.

به گفته علی ثابتین، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن مجتمع فولاد سبا، در ادامه این فعالیت‌ها، عملیات جداسازی قلاب و متعلقات از لکوموتیو مذکور و بازسازی زبانه‌ها، قطعات داخلی قلاب و ضربه‌گیر با موفقیت انجام شد. پس از آن بلبرینگ چرخ‌ها و مخازن روغن آن مورد بررسی قرار گرفت و عملیات روانکاری موردنیاز بر روی آن‌ها انجام گرفت. پس از نقل ‌و انتقالات قطعات مورد نیاز و همچنین انتقال واگنت به محل مناسب جهت انجام جوشکاری و برشکاری‌های لازم، مشورت‌های لازم به مجریان مربوطه داده شد و اجرای پروژه با موفقیت به پایان رسید.

سعید نصر، کارشناس بازرسی فنی مجتمع فولاد سبا در بخش دیگری از این گزارش خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی این واگنت از چند نظر اهمیت داشت که برخی از مهم‌ترین موارد آن شامل ایمنی بالای قلاب اتوماتیک نصب‌ شده بر روی واگنت نسبت به قلاب دستی؛ استفاده از سازه واگنت فرسوده و بازسازی و به‌کارگیری مجدد آن؛ استفاده از وزنه‌های قدیمی و عدم نیاز به خرید مجدد وزنه استاندارد؛ صرفه‌جویی ناشی از به‌کارگیری موارد فوق و استفاده از توانمندی‌های بین‌واحدی بوده است.

انتهای پیام//

از شمال تا جنوب با ریل ذوب آهن اصفهان؛

5:58 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت لکوموتیو ریل اروند مطرح کرد:

6:23 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا مطرح کرد:

12:31 /سه شنبه/1 خرداد 1403

با راهبری ایمیدرو صورت گرفت؛

6:59 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

با راهبری ایمیدرو،

11:31 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:13 /شنبه/5 خرداد 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:20 /شنبه/13 خرداد 1402

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:55 /شنبه/26 آذر 1401

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:53 /چهارشنبه/2 آذر 1401

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:03 /چهارشنبه/18 آبان 1401

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:37 /شنبه/10 اردیبهشت 1401

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

12:06 /شنبه/5 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/31

151696

فلزات آنلاین

1403/04/31

483684

فلزات آنلاین

1403/04/31

551690

فلزات آنلاین

1403/04/31

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/31

22831

فلزات آنلاین

1403/04/31

9650

فلزات آنلاین

1403/04/31

41105

فلزات آنلاین

1403/04/31

49860

فلزات آنلاین

1403/04/31

44700

فلزات آنلاین

1403/04/31

42051

فلزات آنلاین

1403/04/31

26140

فلزات آنلاین

1403/04/31

28532

فلزات آنلاین

1403/04/31

26214

فلزات آنلاین

1403/04/31

36615

فلزات آنلاین

1403/04/31

33343

فلزات آنلاین

1403/04/31

44868

فلزات آنلاین

1403/04/31

25718

فلزات آنلاین

1403/04/31

39887

فلزات آنلاین

1403/04/31

43417

فلزات آنلاین

1403/04/31

3362100