سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۳۵ /جمعه/۱۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

چادرملو ۱۶٫۳ همت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کرد

روز چهارشنبه 6 تیر ماه 1403، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1402، با حضور 88 درصد سهام‌داران «کچاد» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.

روز چهارشنبه ۶ تیر ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، با حضور ۸۸ درصد سهام‌داران «کچاد» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، اظهار داشت: در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌های موجود به ویژه در حوزه زیرساخت، موفق به ثبت رکوردهای تولید در واحدهای گندله‌سازی و فولادسازی مجتمع از ابتدای زمان بهره‌برداری شدیم و توانستیم میزان تولید مطلوب خود را در واحد احیا مستقیم با وجود محدودیت شدید گاز حفظ کنیم؛ ضمن اینکه برای اولین بار، بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت و شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت پذیرفت که نتیجه آن در سال جاری، افتتاح طرح‌های توسعه‌ای و کاهش محدودیت‌های زیرساخت در بخش تولید، سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در راستای رقابت‌پذیری در شرایط کنونی بازار بوده است.

سهم ارزشمند چادرملو از زنحیره فولاد کشور

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری، حداقل هفت طرح با سرمایه‌گذاری ۶۲۴ میلیون یورو و اشتغال‌زایی مستقیم یک هزار و ۸۷۰ و غیرمستقیم ۶ هزار و ۵۶۰ نفر را در مجموعه چادرملو به بهره‌برداری برسانیم، عنوان کرد: سهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از تولید چهار محصول کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی کشور در سال گذشته، به ترتیب حدود ۱۷، ۷، ۱۰ و ۶ درصد بوده است و بر همین اساس توانستیم عملکرد قابل‌قبولی را در تولید این چهار محصول معدنی و فلزی ثبت کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه به عملکرد گروه چادرملو در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: میزان تولید کنسانتره چادرملو در سال گذشته، به ۱۰ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۹۹۹ تن رسید و بر این اساس ما در جایگاه دومین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن کشور قرار گرفتیم؛ پیش‌بینی ما بر این است که با راه‌اندازی شرکت عصر نوین بهاباد، در ادامه سهم چادرملو از تولید کنسانتره سنگ‌آهن کشور افزایش پیدا کند. همچنین در این سال، موفق به تولید سه میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۶۲ تن گندله شدیم و جایگاه ششم تولید گندله کشور را از آن خود کردیم.

طاهرزاده در همین راستا ادامه داد: میزان تولید آهن اسفنجی «کچاد» در سال پیش برابر با یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۰۰ تن بود که به دنبال آن، مجموعه ما در جایگاه پنجم تولید این محصول اساسی قرار گرفت؛ همچنین در این سال توانستیم یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۱۴ تن شمش تولید کنیم و در جایگاه هفتمین تولیدکننده این محصول در کشور قرار بگیریم. ما در حالی موفق به ثبت این جایگاه شدیم که با محدودیت شدید برق، به ویژه در روزهای گرم سال مواجه بودیم و توانستیم رکورد تولید شمش فولادی در مجموعه را از ابتدای زمان بهره‌برداری کارخانه فولادسازی ثبت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، سال گذشته حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن استخراج از معدن چادرملو (معادل ۷٫۶ درصد) صورت گرفت؛ این در حالی بود که حدود ۱۱۳ میلیون تن استخراج سنگ‌آهن طی سال گذشته در کشور انجام شد. بر همین اساس مجموعه چادرملو حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ‌آهن از طریق فرآوری باطله‌های سنگ‌آهن معدن و خرید سنگ‌آهن از سایر منابع تامین کرد؛ ضمن اینکه میزان کل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی کشور در سال گذشته، به ترتیب برابر با ۶۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تن، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن، ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن و ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن بود.

طاهرزاده در خصوص عملکرد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه فروش، عنوان کرد: میزان فروش داخلی چادرملو در سال گذشته به ۵۳۵ هزار و ۷۴ میلیارد و ۵۱۴ میلیون ریال و فروش صادراتی شرکت به ۳۲ هزار و ۷۷۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال رسید؛ همچنین مجموع فروش چادرملو در سال ۱۴۰۲ به ۵۶۷ هزار و ۸۵۴ میلیارد و ۴۱ میلیون ریال رسید که این میزان با رشد بیش از ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۴۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال) همراه بود.

وی در ارتباط با میزان سودآوری چادرملو در سال ۱۴۰۲، مطرح کرد: در سالی که گذشت، ما توانستیم بیش از ۲۳۰ هزار و ۲۸۳ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ریال سود در شرکت اصلی و ۲۰۱ هزار و ۶۸۸ میلیارد و ۶۲۲ میلیون ریال سود عملیاتی در گروه چادرملو کسب کنیم؛ ضمن اینکه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲، به ۲۵۴ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال و سود خالص گروه (تلفیقی) به ۲۶۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال رسید.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای چادرملو در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه با تاکید بر سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی گروه چادرملو در زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای طی سال ۱۴۰۲، به وضعیت کنونی این طرح‌ها اشاره کرد و یادآور شد: پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون تن، هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، مهندسی ۶۷ درصد، تامین تجهیزات ۳۴ درصد و عملیات اجرایی ۹ درصد برخوردار بوده و میزان سرمایه‌گذاری ما در این پروژه، تا به امروز حدود ۴۰ میلیون یورو رسیده است. همچنین سنکرون فاز یک گازی نیروگاه شماره ۲ سیکل ترکیبی چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با موفقیت انجام و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد؛ همچنین پیش‌بینی می‌کنیم سنکرون فاز دو گازی این نیروگاه تا پایان شهریور ماه سال جاری، انجام و عملا دو واحد ۱۸۳ مگاواتی به ظرفیت برق مجموعه چادرملو افزوده شود. از طرفی، پروژه اکسیژن پلنت نیز با پیشرفت فیزیکی حدودا ۹۰ درصدی همراه بوده و قرارداد (EOP) با مجموعه پامیدکو منعقد شده است.

وی در همین راستا تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در منطقه خضرآباد با پیشرفت تجمیعی بیش از ۱۷ درصد و احداث دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در بهاباد (امید ۳) و اردکان (امید ۲) با پیشرفت تجمیعی بیش از ۳۴ درصد و ۵۵ درصد همراه است. همچنین آنومالی‌های (A10) و (D19) ، دو پروژه مهم معدنی به شمار می‌آیند که هم‌اکنون شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دست اقدام دارد و قدرالسهم ما از آنومالی (A10) به میزان ۵۹ درصد از محصول کنسانتره سنگ‌آهن تولیدی است. هم‌اکنون نزدیک به ۱۵ هزار متر حفاری در این آنومالی انجام شده است و انتخاب پیمانکار در زون جنوبی آن، مراحل نهایی خود را طی می‌کند؛ ضمن اینکه زون شمالی در مرحله طراحی قرار دارد و زون شرقی در مرحله اتمام فعالیت‌های اکتشافی بوده و پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری بتوانیم فعالیت استخراج سنگ و فرآوری را از زون جنوبی آغاز کنیم. در آنومالی (D19) نیز به ذخایر سنگ‌آهن دسترسی پیدا کرده‌ایم و نزدیک به ۱۷۰ میلیون تن باطله‌برداری و ۳۰ هزار متر حفاری در این آنومالی انجام داده‌ایم. در فاز اول، بهره‌برداری از ۲۸ میلیون تن سنگ‌آهن را پیش‌بینی کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم سالیانه چهار میلیون تن سنگ‌آهن از این آنومالی استخراج کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اجرای پروژه تولید میلگرد شاخه و کلاف (SBQ) در مجتمع فولاد میبد با پیمانکاری ایریتک، بیان کرد: در حال حاضر پروژه احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در دست اجرا داریم که پروژه کلاف آن در تابستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین پروژه احداث کارخانه کنسانتره‌سازی با ظرفیت تولید یک میلیون تن (قابل افزایش تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن) در مجموعه عصر نوین بهاباد و احداث کارخانه‌های احیا مستقیم در سه منطقه اردبیل، اقلید و بختگان، در مجموع با ظرفیت تولید سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را در دست اقدام داریم که هر یک از این سه پروژه، هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردارند و امیدواریم با بهره‌برداری از آن‌ها، ظرفیت مناسبی به میزان تولید آهن اسفنجی کشور افزوده شود.

طاهرزاده در پایان با اشاره به احداث کارخانه فروآلیاژ با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن فروسیلیکومنگنز، ۳۰ هزار تن فرومنگنز پرکربن و ۱۵ هزار تن فروسیلیس توسط چادرملو (در مجموع ۶۵ هزار تن انواع فروآلیاژ)، یادآور شد: در طرح افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیز موفق به خریداری ۵۵۰ واگن و ۵۴ کشنده و عقد قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو سنگین باری شده‌ایم؛ ضمن اینکه پروژه احداث کارخانه الکترود گرافیتی با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون این پروژه از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۵ درصدی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، در ادامه سهام‌داران حاضر در محل برگزاری مجمع به بیان پرسش‌های خود پرداختند و مدیرعامل و مدیریت امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به سوالات آن‌ها پاسخ دادند؛ ضمن اینکه در پایان با تصویب هیئت مدیره و سهام‌داران، سود ۶۲۰ ریالی به ازای هر سهم میان سهام‌داران تقسیم شد.

انتهای پیام//

در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان انجام شد؛

16:43 /چهارشنبه/13 تیر 1403

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی،

16:25 /چهارشنبه/13 تیر 1403

سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

7:25 /سه شنبه/12 تیر 1403

با اجرای طرح‌های پیشران فولاد کردستان محقق خواهد شد؛

6:58 /سه شنبه/12 تیر 1403

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

9:05 /دوشنبه/11 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/14

156571

فلزات آنلاین

1403/04/14

483684

فلزات آنلاین

1403/04/14

635024

فلزات آنلاین

1403/04/14

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/14

23592

فلزات آنلاین

1403/04/14

2488

فلزات آنلاین

1403/04/14

42457

فلزات آنلاین

1403/04/14

51616

فلزات آنلاین

1403/04/14

44700

فلزات آنلاین

1403/04/14

41586

فلزات آنلاین

1403/04/14

26635

فلزات آنلاین

1403/04/14

28652

فلزات آنلاین

1403/04/14

26513

فلزات آنلاین

1403/04/14

36904

فلزات آنلاین

1403/04/14

33600

فلزات آنلاین

1403/04/14

46287

فلزات آنلاین

1403/04/14

25858

فلزات آنلاین

1403/04/14

41977

فلزات آنلاین

1403/04/14

45607

فلزات آنلاین

1403/04/14

3481000