سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۴:۰۱ /چهارشنبه/۱۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:30 /دوشنبه/18 تیر 1403

علی‌رغم به‌کارگیری مکانیزم «CRMA»،

اتحادیه اروپا قادر به حمایت از تولیدکنندگان گرافیت نیست

به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد آند باتری در اروپا، بخش گرافیت مصنوعی در قاره سبز با تداوم وضعیت ظرفیت مازاد در چین و اجرای قوانین مرتبط با مواد اولیه حیاتی ایالات متحده آمریکا در راستای حمایت از تولید داخلی و تاکید بر ایجاد فضای رقابت عادلانه، با تهدیدی جدی مواجه شده است.

به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد آند باتری در اروپا، بخش گرافیت مصنوعی در قاره سبز با تداوم وضعیت ظرفیت مازاد در چین و اجرای قوانین مرتبط با مواد اولیه حیاتی ایالات متحده آمریکا در راستای حمایت از تولید داخلی و تاکید بر ایجاد  فضای رقابت عادلانه، با تهدیدی جدی مواجه شده است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برکارت استراوت، مدیرعامل شرکت «Vianode» مستقر در نروژ، طی مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۴ بیان کرد: مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA) در مواجهه با این چالش‌ها، عملا راهی از پیش نخواهد برد.

گفتنی است که اجرای قوانین مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA) به طور رسمی در روز ۲۳ می سال ۲۰۲۴ آغاز شد. هدف اصلی این مکانیزم ارائه شده، تامین امنیت زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

اگرچه نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما این کشور عضو پیمان منطقه اقتصادی اروپا (EEA) بوده و بر همین اساس می‌تواند به بازار داخلی کشورهای عضو این اتحادیه، آن هم با شرایطی کاملا برابر با این کشورها دسترسی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت «Vianode» عنوان کرد: نظیر این قوانین که امکان تجارت و دسترسی منصفانه به بازار یک منطقه گسترده را فراهم کند، در ایالات متحده آمریکا و چین وجود ندارد؛ البته از دیدگاه برخی تحلیلگران چنین ویژگی به نفع اتحادیه اروپا نخواهد بود.

با شروع فرایند تولید با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در نیمه دوم سال جاری میلادی، میزان تولید گرافیت مصنوعی شرکت «Vianode» برای تامین دو گیگاوات ساعت انرژی مورد نیاز در جهت تولید انرژی برق یا تامین گرافیت مصنوعی برای ساخت ۲۵ هزار وسیله نقلیه الکتریکی (EV) در سال کافی خواهد بود.

استراوب معتقد است که تولیدکنندگان مواد اولیه باتری در اروپا، به ویژه تولیدکنندگان مواد آند باتری، نیازمند حمایت‌هایی فراتر از حمایت‌های فعلی صورت گرفته در مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA) هستند.

گئورگی گئورگیف، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: انتظار می‌‎رود حجم تقاضا برای گرافیت مصنوعی در خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۹ به ۳۰۰ هزار تن برسد که بیش از دو برابر رقم فعلی مورد نیاز در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

مدیرعامل شرکت «Vianode» مخالف وضع هرگونه محدودیت و افزایش تعرفه‌های تجاری است اما وی بر این باور بوده که صنایع نوپایی مانند صنعت گرافیت نیاز به حمایت اساسی دارد.

لازم به ذکر است که مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA) شامل اقدامات مختلفی بوده که به منظور تسهیل مراحل نظارتی در پروژه‌های جدید در نظر گرفته شده است و چارچوبی را ارائه می‌دهد که در آن، کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند نقش خود را در تولید مواد اولیه حیاتی و تقویت زنجیره عرضه در این قاره ایفا کنند.

استراوب بر این باور است که مکانیزم قانونی فعلی در حمایت از صنعت نوپای گرافیت در اروپا و رسیدن به اهداف تعیین شده برای آن بسیار ضعیف عمل کرده است.

به عنوان بخشی از مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA)، ظرفیت استخراج در کشورهای این اتحادیه برای مدت زمان مشخص حدود ۱۰ درصد از میزان کل مصرف مواد اولیه حیاتی، ظرفیت فرآوری حدود ۴۰ درصد از میزان مصرف و ظرفیت بازیافت ۲۵ درصد از میزان کلی مصرف مواد اولیه حیاتی ذکر شده است. همچنین در این مکانیزم اعلام شده است که نباید بیش از ۶۵ درصد حجم عرضه سالانه مواد اولیه حیاتی مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کشور ثالث تامین شود.

وی در ادامه اظهار داشت: تردیدی نیست که با قانون فعلی، شرکت «Vianode» در خصوص افزایش تولید گرافیت راه به جایی نخواهد برد.

مدیرعامل شرکت «Vianode» خاطرنشان کرد: اگرچه مکانیزم قانونی مذکور بر روند افزایش حجم تقاضا برای مواد اولیه حیاتی تولید کشورهای عضو اتحادیه تاثیر مثبت بیشتری خواهد گذاشت اما تاثیر آن بر بهبود روند عرضه این مواد اولیه حیاتی چندان بالا نیست. در واقع این مکانیزم در ایجاد شرایط لازم به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مواد اولیه حیاتی و افزایش تولید داخلی چندان حمایت‌گرانه عمل نکرده است.

استراوب تصریح کرد: ضرورت دارد انگیزه سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت گرافیت مصنوعی در سمت عرضه در قاره اروپا ایجاد شود اما در حال حاضر متاسفانه اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است.

گئورگیف در ادامه مطرح کرد: اگرچه در مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA)، گرافیت مصنوعی در دسته‌بندی مواد اولیه حیاتی قرار گرفته است اما این برچسب‌گذاری طی سه سال آینده مجددا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این مسئله موجب خواهد شد توسعه زنجیره تامین بومی در کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل مواجه شود.

البته با تمامی نقدهای وارده به مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA)، کورینا هبستریت، دبیر کل انجمن بخش کربن گرافیت اروپا از کلیات این قانون استقبال کرد.

مدیرعامل شرکت «Vianode» با اشاره به طرح‌های قانونی حمایتی اخیر ایالات متحده آمریکا و همچنین تجربه چین در تولید گرافیت مصنوعی و تسلط این کشور بر صنعت گرافیت در عرصه جهانی، میزان رقابت‌پذیری در اروپا را مورد نکوهش قرار داد و افزود: به منظور پر کردن شکاف اقتصادی و فناوری میان اروپا و چین، تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی در قاره سبز نیازمند حمایتی گسترده هستند.

سیاست‌گذاران و فعالان صنعت گرافیت در اروپا، بارها درباره تاثیر صادرات این ماده معدنی از چین به سایر نقاط جهان اعتراض خود را به وضوح اعلام کرده‌اند. در همین راستا، مدیر بخش ضد انحصارگرایی اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۲۴ هشدار داد که استراتژی به کار رفته از سوی چین در روند صادرات فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های پاک، اجرای استراتژی‌های اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اروپا برای تامین گرافیت آند باتری تقریبا به طور کامل به چین متکی است و از اواخر سال ۲۰۲۳ که دولت چین محدودیت‌هایی را بر روند صادراتی این ماده معدنی اعمال کرد، بسیاری این اقدام را تهدیدی برای دسترسی اروپا به محصولات گرافیت عنوان کردند.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، بیش از ۹۵ درصد گرافیت آند باتری مصنوعی جهان در چین تولید می‌شود.

استراوب معتقد است که ظرفیت‌ تولید گرافیت مصنوعی در چین در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. بر همین اساس، اتحادیه اروپا به منظور رقابت با این کشور باید شرایط لازم را فراهم کند و حمایت کافی در این زمینه را انجام دهد.

اختصاص یارانه‌ها و اعتبارات گسترده از سوی ایالات متحده آمریکا برای تولید مواد اولیه حیاتی، در قالب قانون کاهش تورم (IRA) باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان، حضور در بازار آمریکا را به بازار اروپا ترجیح دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، تولیدکنندگان سلول باتری یا تولیدکنندگان آند و کاتد ترجیح داده‌اند در بازار آمریکا حضور پیدا کنند و از مزایای قانون تورم آمریکا بهره ببرند.

به گفته مدیرعامل شرکت «Vianode»، در بهترین حالت مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CRMA) در صنعت باتری که تولیدکنندگان را مجبور به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند تولید می‌کند، تنها بر افزایش حجم تقاضای مواد آند تولیدی شرکت «Vianode» تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته در فرایند تولید شرکت «Vianode»، به ازای هر کیلوگرم گرافیت تولید شده، به میزان ۱٫۹ کیلوگرم دی‌اکسید کربن معادل (CO2) منتشر خواهد شد که نسبت به رقم ۱۰ تا ۴۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن معادل (CO2) به ازای هر کیلوگرم گرافیت تولیدی شرکت مذکور در گزارش پیشین، پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

استراوب در ادامه افزود: ارائه گزارش ارقام مرتبط با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در شرایط یکسان و برابر، باید مورد تایید یک نهاد ثالث مستقل قرار بگیرد.

وی یادآور شد: سرمایه‌های اختصاص یافته در صنعت گرافیت اروپا، تاکنون بر افزایش استفاده از نوآوری متمرکز بوده است؛ در حالی که در قانون کاهش تورم آمریکا، بر افزایش ظرفیت تولید تاکید شده است.پ

مدیرعامل شرکت «Vianode» مطرح کرد: حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت نروژ و اتحادیه اروپا، تاکنون بر توسعه فناوری متمرکز بوده است. با این حال، چنین پشتیبانی در آمریکا مبتنی بر قانون کاهش تورم در بخش افزایش ظرفیت تولید هدف‌گذاری شده است.

فعالان بخش‌های دیگر صنعت گرافیت از جمله آندهای مبتنی بر سیلیسیوم، هشدار داده‌اند که بی‌توجهی اروپا به مولفه افزایش ظرفیت تولید، باعث خواهد شد این اتحادیه نسبت به ایالات متحده آمریکا پسرفت داشته باشد.

استراوب ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه و فرصت‌های پیش روی شرکت «Vianode»، افزود: این شرکت تمایل بسیاری به حضور در بازار آمریکای شمالی دارد و حتی امکان دریافت اعتبار و حضور سرمایه‌گذاران در راستای افزایش ظرفیت تولید پایدار آند باتری در شرکت مذکور مبتنی بر قانون تورم آمریکا فراهم است.

وی در پایان اظهار داشت: شرکت «Vianode» قصد دارد یک واحد تولید بزرگ آند باتری را تا سال ۲۰۳۰ در آمریکای شمالی راه‌اندازی کند.

انتهای پیام//

در نهمین کنفرانس «Current Trends in Mining Finance» مطرح شد؛

11:21 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

با اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا،

16:25 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

با تاکید بر اهمیت در صنایع مختلف،

7:30 /پنجشنبه/3 خرداد 1403

در بازدید از کارخانه نوین الکترود اردکان عنوان شد:

8:53 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

در رویداد «ICCSINO» مطرح شد،

6:16 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

در ابتدای سال 2024،

16:19 /دوشنبه/20 فروردین 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/9

156179

فلزات آنلاین

1403/05/9

542326

فلزات آنلاین

1403/05/9

727147

فلزات آنلاین

1403/05/9

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/9

25456

فلزات آنلاین

1403/05/9

12560

فلزات آنلاین

1403/05/9

40930

فلزات آنلاین

1403/05/9

49178

فلزات آنلاین

1403/05/9

44700

فلزات آنلاین

1403/05/9

41528

فلزات آنلاین

1403/05/9

26422

فلزات آنلاین

1403/05/9

28604

فلزات آنلاین

1403/05/9

26407

فلزات آنلاین

1403/05/9

36385

فلزات آنلاین

1403/05/9

33443

فلزات آنلاین

1403/05/9

44565

فلزات آنلاین

1403/05/9

25966

فلزات آنلاین

1403/05/9

40609

فلزات آنلاین

1403/05/9

43355

فلزات آنلاین

1403/05/9

3427900