سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۹ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:17 /دوشنبه/18 تیر 1403

با تصویب طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها،

سرمایه‌گذاری آرژانتین در پروژه‌های مس افزایش خواهد یافت

اخیرا شماری از فعالان بازار اعلام کردند که ارائه یک طرح حمایتی جدید از سوی دولت فعلی آرژانتین برای جذب سرمایه‌ ‌کلان شرکت‌ها در این کشور می‌تواند پتانسیل رشد بخش معدن آرژانتین را در میان‌مدت افزایش دهد.

اخیرا شماری از فعالان بازار اعلام کردند که ارائه یک طرح حمایتی جدید از سوی دولت فعلی آرژانتین برای جذب سرمایه‌ ‌کلان شرکت‌ها در این کشور می‌تواند پتانسیل رشد بخش معدن آرژانتین را در میان‌مدت افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مجلس نمایندگان در آرژانتین روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۲۴ قانونی بحث‌برانگیز را تصویب کرد که در آن به دولت فدرال اختیارات قانون‌گذاری ویژه اعطا خواهد شد. بر اساس قانون مصوب، بخش‌هایی از محدویت‌های اقتصادی کاهش یافته، برخی شرکت‌ها به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده و ورود سرمایه و تخصیص ارز خارجی به صادرکنندگان تسهیل خواهد شد.

البته شماری از نمایندگان مجلس این کشور مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده بودند؛ با این استناد که برخی تصمیمات در این رابطه حول شخصیت رئیس جمهور آرژانتین، متمرکز خواهد بود، آن‌ها مطرح کردند که تمرکز طرح تصویب شده در خصوص خصوصی‌سازی صنعت معدن تنها روی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها معطوف شده است.

گفتنی است که مطابق با طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI) چندین صنعت از جمله جنگل‌داری، زیرساخت‌ها، فناوری، انرژی و نفت و گاز، معدن، فولادسازی و گردشگری نسبت به سایر صنایع دیگر دسترسی بیشتری به اعتبارات مالیاتی داشته و روند اجرای قوانین دست‌ و پاگیر مربوط به سرمایه‌گذاری برای آن‌ها محدودیت کمتری خواهد داشت.

تمرکز طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین بر صنعت مس

میادین گاز طبیعی آرژانتین در حال حاضر در وضعیت توسعه‌یافتگی مناسبی قرار دارند و این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تامین‌کننده جهانی لیتیوم است؛ با این حال، به نظر می‌رسد یکی از صنایعی که از طرح حمایتی مذکور بیشترین منفعت را خواهد برد، صنعت مس است.

یکی از منابع آگاه و نزدیک به صنعت معدن آرژانتین روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۲۴ در گفت‌گویی با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که مذاکرات زیادی با شرکت‌هایی که در انتظار تصویب طرح مذکور برای ادامه فرایند اکتشاف ذخایر مس تحت نظارت خود بوده‌اند، انجام شده است.

تعدادی از کارشناسان صنعت معدن حاضر در کنفرانس لیتیوم که اخیرا توسط شرکت «Vostock Capital» در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار شد، اظهار داشتند: طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI) و چارچوب قانونی فعلی در این کشور برای تداوم توسعه صنعت معدن ضروری خواهد بود و تاثیری مثبت بر آن خواهد گذاشت.

کارلوس کوبورو، معاون سیاست‌گذاری صنعت معدن آرژانتین در حاشیه کنفرانس مذکور به خبرنگاران حاضر اعلام کرد: صنعت لیتیوم این کشور هنوز در ابتدای راه قرار داشته و صنعت مس آرژانتین نیز پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه و رشد دارد.

وی در ادامه افزود: آرژانتین باید از فرصت ایجاد شده برای جذب سرمایه خارجی به این کشور و کسب سود از افزایش حجم صادرات ناشی از رشد حجم تقاضای آتی احتمالی برای لیتیوم و مس نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

کوبورو در پاسخ به سوالی درباره مشکلات فروش لیتیوم آرژانتین به ایالات متحده آمریکا در صورتی که پروژه‌ها تحت نظارت و مدیریت شرکت‌های چینی باشد، به نقش پررنگ چین در صنعت جهانی لیتیوم اشاره کرد و افزود: آرژانتین یک چشم‌‌انداز چندوجهی را ترسیم کرده و بر مبنای آن نیازمند جذب سرمایه خارجی است؛ از همین رو، محل تامین سرمایه‌ها در حال حاضر جزو نگرانی‌های این کشور نیست.

در همین راستا، یکی از منابع آگاه در روز سه‌شنبه دوم جولای ۲۰۲۴ تصریح کرد که طرح حمایتی مذکور راه طولانی را به منظور جذب سرمایه مورد نیاز و تسهیل دسترسی به ارز خارجی پیش رو خواهد داشت.

به گفته وی، شرکت‌های آرژانتینی مدت‌هاست که در خصوص دسترسی به نقدینگی و ارز خارجی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی در پرداخت تعرفه‌های حمل بار دریایی از طریق دلار با مشکل مواجه هستند.

این منبع خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه‌های مس زیادی در فرایند اکتشاف بوده و پس از آن فاز مطالعات امکان‌سنجی در آن‌ها آغاز خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های معدنی منتظر به وجود آمدن چنین فرصتی برای حل مشکلات خود از طریق باز شدن پنجره آربیتراژ واردات و صادرات بین‌المللی و امکان دسترسی به ارز خارجی مورد نیاز از طریق طرح حمایتی مذکور بوده‌اند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر میزان تولید مس از معادن آرژانتین بسیار اندک بوده و تنها یک معدن در این کشور فعال است؛ به طوری که میزان تولید در معدن «Martín Bronce» تحت مدیریت شرکت «Mom Mining» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Villanueva Group»، در حال حاضر حدود چهار هزار تن در سال گزارش شده است.

لازم به ذکر است که آرژانتین دارای ذخایر لیتیوم فراوانی در منطقه «lithium triangle» هم مرز با کشورهای بولیوی و شیلی است. همچنین شمال غربی آرژانتین همچون منطقه آنتوفاگاستا در شیلی غنی از ذخایر مس است. بحران‌های پی‌در‌پی اقتصادی، محدودیت در تخصیص ارز خارجی و چارچوب نظارتی نارکارآمد صدور مجوز فعالیت در معادن از جمله دلایلی هستند که مانع از توسعه ذخایر معدنی مس در آرژانتین شده است.

پتانسیل ذخایر معدنی آرژانتین

اتاق صنعت معدن آرژانتین (CAEM) تخمین می‌زند که حدود ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذخایر مس در این کشور وجود دارد. به گفته سخنگوی این اتاق، تقریبا ۲۰ پروژه مس در سال‌های اخیر در مرحله توسعه قرار دارند که هشت پروژه اصلی از میان آن‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد دلاری به منظور افزایش بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید سالانه به طور بالقوه هستند.

گفتنی است که پیش‌بینی شده فرایند بهره‌برداری از پروژه مس، طلا و نقره تحت مدیریت شرکت «Lundin Mining» در معدن «Josemaría» واقع در شمال غربی استان سان خوآن آرژانتین، در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد؛ ظرفیت تولید تخمینی در معدن نامبرده سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن مس اعلام شده است.

در مقایسه با ارقام اعلام شده از سوی سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، ذخایر مس آرژانتین، این کشور را همرده کشورهایی مانند روسیه و جمهوری دموکراتیک کنگو با ۸۰ میلیون تن ذخیره مس قرار می‌دهد. با توجه به ارقام اعلام شده، ذخایر مس آرژانتین پس از شیلی با حجم ذخایر ۱۹۰ میلیون تن، پرو با حجم ذخایر ۱۲۰ میلیون تن و استرالیا با حجم ذخایر ۱۰۰ میلیون تن در رده چهارم جای می‌گیرد.

سخنگوی اتاق صنعت معدن آرژانتین (CAEM) اخیرا طی بیانیه‌ای ابراز کرد که طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI) یک سکوی پرتاب برای شرکت‌های معدنی خواهد بود، چراکه به افزایش رقابت‌پذیری در کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: طرح حمایتی نامبرده تاثیر بسزایی در راه‌اندازی پروژه‌های معدنی به‌ویژه پروژه‌های مس و لیتیوم خواهد داشت. همچنین سرمایه‌گذاری در اکتشاف طلا و نقره نیز از طریق طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI) فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ثمره تصمیمات امروز شرکت‌های معدنی در سال‌ها و دهه‌های آینده به بار خواهد نشست، تصریح کرد: راه‌اندازی پروژه‌های جدید مس در سطح جهانی به منظور تامین حجم تقاضای فزاینده ناشی از گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری خواهد بود. در همین راستا، لازم به یادآوری است که وضعیت عدم تعادل روند عرضه و تقاضای مس در بازار طی سال جاری میلادی پس از آن آشکار شد که شرکت «First Quantum» مجبور شد فعالیت در معدن تحت مدیریت خود یعنی «Cobre Panama» را به دستور دادگاه عالی پاناما متوقف کند.

لازم به توضیح است که با توجه به کاهش ظرفیت تولید مس در معادن کشورهایی مانند شیلی و پرو، به دلیل خشک‌سالی و مشکلات عملیاتی در سال ۲۰۲۳، تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس به شدت کاهش یافت و برای اولین بار وارد محدوده قیمتی منفی شد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محموله در بنادر آسیا و اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۲۴ حدود چهار دلار و ۴۰ سنت در هر تن ارزیابی کرد که با تعرفه ذوب پنج دلار در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور و تعرفه ذوب چهار دلار و ۱۰ سنت در هر تن گزارش شده در یک ماه قبل از تاریخ اعلامی، قابل قیاس است. این شاخص در تاریخ ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۴ از ۰٫۱ دلار در هر تن گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور به منفی دو دلار و ۶۰ سنت (در قالب اعمال تخفیف) در هر تن کاهش یافت.

روند تغییرات شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس

بررسی احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری در معادن لیتیوم آرژانتین

در حال حاضر به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری آرژانتین در صنعت لیتیوم موفقیت‌آمیز بوده و دو شرکت «Arcadium Lithium» و «Lithium Argentina» فرایند تولید خود را آغاز کرده‌اند و شرکت «Eramet» نیز در آستانه رسیدن به مرحله بهره‌برداری قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود، چهار پروژه لیتیوم دیگر تا پایان سال ۲۰۲۴ در این کشور به مرحله بهر‌ه‌برداری برسد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود آرژانتین تا سال ۲۰۳۱ از کشور شیلی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده لیتیوم در این زمینه پیشی بگیرد.

موسسه نامبرده در پیش‌بینی بلندمدت خود که متن گزارش آن در ماه می سال ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد که میزان تولید کربنات لیتیوم معادل (LCE) آرژانتین به ۳۶۰ هزار و ۹۵۰ تن در مقایسه با ۴۹ هزار و ۱۶۱ تن اعلام شده در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. طبق این گزارش، میزان تولید کربنات لیتیوم معادل (LCE) شیلی تا سال ۲۰۳۱ به ۳۴۵ هزار و ۴۱۸ تن می‌رسد که با رقم سالانه ۲۲۵ هزار تن ارزیابی شده در سال ۲۰۲۳ قابل مقایسه است.

با این حال، برخی از فعالان بازار در بحبوحه کاهش قیمت محصولات لیتیوم نسبت به راه‌اندازی پروژه‌های آتی مرتبط با این ماده معدنی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین رابطه ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازر فیزیکی رقم ۱۱ دلار و ۵۰ سنت تا ۱۳ دلار را به ازای هر کیلوگرم در روز چهارشنبه سوم جولای ۲۰۲۴ نشان داد که در مقایسه با قیمت ۱۲ دلار و ۳۰ سنت تا ۱۳ دلار و ۳۰ سنت به ازای هر کیلوگرم گزارش شده در تاریخ اول جولای سال جاری میلادی حدود ۴٫۳۰ درصد کاهش را به ثبت رساند.

ثبت روند کاهشی لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات در روز چهارشنبه سوم جولای ۲۰۲۴

رقم گزارش شده نسبت به قیمت ۱۳ دلار و ۴۰ سنت تا ۱۴ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر کیلوگرم در سوم ژوئن سال ۲۰۲۴ و در مقایسه با قیمت ۱۴ دلار و ۵۰ سنت تا ۱۶ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم ارزیابی شده در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ روندی نزولی را تجربه کرد.

تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که قیمت هیدروکسید لیتیوم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​به ۱۶ دلار و ۲۵ سنت در هر کیلوگرم افزایش می‌یابد؛ به علاوه پیش‌بینی شده قیمت هیدروکسید لیتیوم در سال ۲۰۲۵ مجددا به کانال قیمتی ۱۵ دلار و ۵۰ سنت در هر کیلوگرم بازخواهد گشت.

جزئیات طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI)

مطابق با این طرح، عمده سرمایه‌گذاری‌ها در بازه ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلاری قرار دارد و این محدوده در فاز اصلی طرح مذکور پوشش داده شده است؛ از همین رو، شرکت‌های معدنی می‌توانند از ۲۰ درصد مطالبات قابل وصول صادراتی خود، بدون هیچ قید و شرطی استفاده کنند که البته این میزان در سال دوم و سوم به ترتیب به ۴۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته سخنگوی شرکت حقوقی آرژانتینی «Vitale, Manoff & Feilbogen»، مدت زمان ۳۰ سال برای مواردی مانند پرداخت مالیات، تعرفه گمرک، تخصیص ارز خارجی و روند نظارت بر عملکرد شرکت‌ها تحت طرح حمایتی جذب سرمایه کلان شرکت‌ها در آرژانتین (RIGI) در نظر گرفته شده است. طبق این طرح حمایتی، در مدت زمان تعریف شده امکان ملی‌سازی و یا واگذاری دارایی‌های معدنی به بخش دولتی وجود نخواهد داشت.

از دیگر مزایای طرح حمایتی نامبرده می‌توان به کاهش میزان پرداخت مالیات بر درآمد از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد، کاهش مالیات بر سود از ۷ درصد به ۳٫۵ درصد و معافیت در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای خرید سرمایه ثابت از طریق واردات اشاره کرد.

انتهای پیام//

زیر سایه کاهش رشد اقتصادی جهانی رخ داد؛

8:38 /چهارشنبه/11 مهر 1403

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا:

10:57 /یکشنبه/1 مهر 1403

در نیمه نخست سال جاری میلادی محقق شد؛

8:02 /یکشنبه/25 شهریور 1403

مدیرعامل هلدینگ «ومعادن» مطرح کرد:

14:46 /دوشنبه/19 شهریور 1403

احسان نمازی‌زاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

6:21 /دوشنبه/19 شهریور 1403

غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/14 بهمن 1402

مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:01 /یکشنبه/30 بهمن 1401

عزیزه شریفی، مدیر آموزش شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:48 /دوشنبه/24 مرداد 1401

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:44 /چهارشنبه/17 آذر 1400

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

13:38 /چهارشنبه/10 شهریور 1400

یسنا کوچک‌زاده، مدیر اجرایی فلزات‌پلاس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:14 /شنبه/7 مهر 1403

يداله مرادی، مديرعامل شرکت آلياژسازان زنجان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:41 /شنبه/6 آبان 1402

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:58 /شنبه/7 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/14

189643

فلزات آنلاین

1403/07/14

545667

فلزات آنلاین

1403/07/14

760363

فلزات آنلاین

1403/07/14

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/14

22419

فلزات آنلاین

1403/07/14

11865

فلزات آنلاین

1403/07/14

42291

فلزات آنلاین

1403/07/14

49178

فلزات آنلاین

1403/07/14

44588

فلزات آنلاین

1403/07/14

40567

فلزات آنلاین

1403/07/14

26601

فلزات آنلاین

1403/07/14

27759

فلزات آنلاین

1403/07/14

26399

فلزات آنلاین

1403/07/14

34040

فلزات آنلاین

1403/07/14

31550

فلزات آنلاین

1403/07/14

42617

فلزات آنلاین

1403/07/14

26338

فلزات آنلاین

1403/07/14

40213

فلزات آنلاین

1403/07/14

42511

فلزات آنلاین

1403/07/14

4105000