سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۵۲ /دوشنبه/۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:43 /دوشنبه/1 مرداد 1403

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

ادامه محدودیت‌های برق، فرمان ایست به جهش تولید

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: محدودیت‌های برق اعمال‌ شده به شرکت فولاد مبارکه در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری، 250 هزار تن افت تولید و عدم تامین به‌موقع نیاز بازار و مشتریان را به همراه داشته است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: محدودیت‌های برق اعمال‌ شده به شرکت فولاد مبارکه در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری، ۲۵۰ هزار تن افت تولید و عدم تامین به‌موقع نیاز بازار و مشتریان را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، غلامرضا سلیمی ضمن اعلام این خبر و با اشاره به اینکه ادامه محدودیت‌های برق به معنای فرمان ایست به جهش تولید است، بیان کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری بر تولید و جهش آن تاکید و هر سال را به این نام مزین می‌کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی، خاصه ناترازی برق در تابستان و عدم تامین گاز در زمستان مانع از تحقق این راهبرد اساسی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر سال صنایع کشور از جمله شرکت فولاد مبارکه، در فصول گرم و سرد سال با چالش‌های جدی‌تر و فزاینده‌تری در حوزه انرژی مواجه‌اند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر اقدامی هم در خصوص کنترل این ناترازی‌ها از سوی دولت صورت‌ گرفته اقدام جدی و موثری نبوده است. این شرکت مطابق با آنچه شرکت‌های صاحب‌ سبک و پیشرو دنیا انجام داده‌اند، به حوزه تولید انرژی و خودتامینی ورود کرده و در این راستا طی دو سال اخیر، جهت احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F با راندمان حدود ۶۰ درصد اقدام کرده است. انتظار می‌رفت با وارد مدار شدن این نیروگاه، محدودیت‌های برق برای شرکت فولاد مبارکه کاهش یافته و تولید این شرکت کمتر با مشکل مواجه شود که متاسفانه علی‌رغم توافقات انجام‌ شده با وزارت نیرو، چنین نشده است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به توافقنامه این شرکت با وزارت نیرو، عنوان کرد: طبق این توافقنامه قرار بود به همان اندازه که شرکت فولاد مبارکه انرژی الکتریکی تولید و به شبکه برق تزریق می‌کند، به همان میزان هم از شبکه برق تحویل بگیرد اما با شروع فصل گرم سال و افزایش درخواست انرژی از سوی مصارف خانگی و برخی صنایع، تقریبا برقی از شبکه به شرکت فولاد مبارکه اختصاص پیدا نکرده و این شرکت تا به امروز از ۴۰۰ مگاوات برقی که در خود شرکت از محل نیروگاه جدید در حال تولید است، می‌تواند برق مورد نیاز خود را تامین کند.

سلیمی ابراز کرد: چنانچه این توافقات به‌موقع و به‌ درستی انجام می‌شد، پایداری تولید در شرکت فولاد مبارکه تضمین بود اما به‌ دلیل عدم انجام این توافق‌ها از سوی وزارت نیرو، شاهد ناترازی برق برای شرکت فولاد مبارکه و در ادامه افت تولید و پس از آن عدم تولید سفارش‌های مشتریان خواهیم بود و ممکن است شاهد التهاب بازار و افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه در سال‌های قبل توانسته بود به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای فولاد خام در شرکت تولید و ذخیره‌سازی کند، اظهار داشت: به همین دلیل طی یک تا دو سال اخیر با تولید بهینه و تامین به‌موقع بازار داخل، از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری شد اما در سال جاری، با پایان یافتن این ذخایر و با توجه‌ به افزایش میزان ناترازی‌ها، به‌ شدت نگران کاهش تختال مورد نیاز خط‌ نورد گرم و در نتیجه عدم تامین ورق مورد نیاز سفارش مشتریان هستیم.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه چنانچه تولید صورت نگیرد، نمی‌توانیم محصولی به بورس و بازار عرضه کنیم و این امر ممکن است برای صنایع پایین‌دست فولاد مبارکه و بازار به لحاظ افزایش قیمت مشکل‌ساز شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری طی دو مرحله شاهد بهره‌برداری از نیروگاه جدید شرکت فولاد مبارکه بوده‌ایم اما نسبت به مدت مشابه سال قبل، ناترازی‌ها در حوزه برق و اعمال محدودیت‌ها به این شرکت افزایش داشته و در نتیجه شاهد کاهش تولید در بزرگ‌ترین کارخانه فولادسازی کشور هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت و لزوم تجدیدنظر در اختصاص سهمیه برق به صنایع از جمله فولاد مبارکه، افزود: با نگاه اقتصادی و کلان، ضرر و زیان توقف خطوط تولید برای مردم به‌ مراتب بیشتر از خاموشی‌هاست؛ خاموشی‌هایی در حد یک ساعت در شهرها به‌ منظور کاهش مصارف خانگی می‌تواند برای مردم قابل‌تحمل‌ باشد اما افزایش قیمت ورق و تورم ناشی از آن در صنایع بسیار نگران‌کننده‌ است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به وجود منابع عظیم گاز در کشور بر اهمیت حل مشکل ناترازی انرژی تاکید و گفت: امروزه مهم‌ترین زیرساخت توسعه صنعتی هر کشور مربوط به حوزه انرژی و خاصه برق است و اگرچه شرکت فولاد مبارکه به سهم خود با سرمایه‌گذاری‌ در این حوزه تلاش کرده است که هم انرژی مورد نیاز خود را تامین کند و هم به ناترازی در این حوزه کمک کند، به نظر می‌رسد اراده‌ای بیش از این نیاز است تا این ناترازی‌ها به شکل ریشه‌ای رفع شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: تمامی تلاش شرکت بر این است که با تامین نیاز مشتریان از بروز هرگونه التهاب در بازار پیشگیری کند اما نباید فراموش کرد که تحقق این راهبرد به برخی مولفه‌ها از جمله تامین به‌موقع و کافی انرژی مورد نیاز خطوط تولید بستگی دارد. در این زمینه تلاش کرده‌ایم با تمهیداتی از جمله انجام تعمیرات اساسی خطوط تولید در زمان محدودیت‌های برق و گاز از بروز چالش در خطوط تولید جلوگیری کنیم اما به نظر می‌رسد وزارت نیرو باید با اتخاذ شیوه‌های کارآمد و عاجل به مدد تولید بشتابد.

مصرف صنعت فولاد بین ۶ تا ۷ درصد انرژی الکتریکی کشور است

سید امیر طباطباییان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص وضعیت انرژی دراین شرکت و ناترازی انرژی الکتریکی در حوزه صنعت، بیان کرد: هر سال هم‌زمان با شروع فصل گرم سال و با توجه‌ به ناترازی شدید موجود در حوزه انرژی کشور، تمام صنایع از این موضوع متاثر می‌شوند و ناچارند تولید خود را کاهش دهند؛ با این تفاوت که شدت محدودیت انرژی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبل به‌ شدت بیشتر و زودتر اعمال شده به‌ نحوی‌ که در بسیاری از خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا ناچار به کاهش تولید شده‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نیرو این ناترازی‌ها از ۱۲ تا ۱۳ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ تا ۱۷ هزار مگاوات در سال جاری تبدیل شده و متاسفانه با رشد ناگهانی بسیار زیادی همراه شده است، اظهار داشت: در این ‌بین به صنعت فولاد که تنها بین ۶ تا ۷ درصد انرژی الکتریکی کشور را مصرف می‌کند، خسارت بسیار سنگینی وارد شده است؛ در حالی که این صنعت یکی از صنایع ارزآور، سودآور و اشتغال‌آفرین برای کشور است و به‌ طور کلی در توسعه اقتصادی و صنعتی ایران نقش بسزایی دارد.

طباطبائیان عنوان کرد: رشد اقتصادی، کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور وابسته به تولید ناخالص داخلی است اما هر سال برخلاف این مدعا، سهمیه اختصاصی برق و گاز صنعت کاهش می‌یابد. این در حالی است که خسارت‌های ناشی از کاهش اختصاص برق به صنعت بسیار زیان‌بار و جبران‌ناپذیر است و به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم بر درآمد و توسعه اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ طبق توافقنامه‌ای که با وزارت نیرو منعقد شد، مقرر شد صنایع در جهت کمک به شبکه برق سراسری و تامین انرژی الکتریکی خود نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات انرژی الکتریکی تولید کنند و در خطوط تولید خود به مصرف برسانند. خوشبختانه با استقبال خوب صنایع این میزان به ۱۷ هزار مگاوات افزایش یافت و پس از امضای این توافقنامه، صنایع از جمله شرکت فولاد مبارکه جهت احداث نیروگاه و تولید انرژی مورد نیاز اقدام کردند. در این میان سهمشرکت  فولاد مبارکه تولید یک هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی الکتریکی بود و این شرکت با سرمایه‌گذاری حدود ۷۲۰ میلیون یورویی جهت احداث یک نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی و یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی اقدام کرد.

وی ادامه داد: طبق توافقنامه امضا شده بین شرکت فولاد مبارکه و وزارت نیرو، مقرر بود که به هر میزان که این شرکت انرژی الکتریکی تولید کرد، وزارت نیرو به همان میزان به شرکت فولاد مبارکه انرژی الکتریکی اختصاص دهد اما متاسفانه علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات خوب این شرکت که توانست طی ۱۶ ماه با احداث و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی به تعهد خود جامه عمل بپوشاند و از اوایل سال جاری دو واحد نیروگاه سیکل ترکیبی خود را به‌ طور دائم وارد مدار کند، وزارت نیرو از عمل به تعهدات خود سر باز زده و هیچ سهمیه‌ای به شرکت فولاد مبارکه اختصاص نداده است.

به گفته طباطبائیان، عدم عمل به مفاد توافقنامه از سوی وزارت نیرو عملا سرمایه‌گذاری سایر صنایع در این حوزه و حتی سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه در مسیر توسعه این نیروگاه‌ها را با تردید مواجه کرده و در جلب‌ اعتماد صنایع نسبت به این قبیل مشارکت‌ها تاثیر منفی داشته است. در حال حاضر اگرچه شرکت فولاد مبارکه برای تامین برق مورد نیاز خود با احداث نیروگاه و خرید برق از بخش خصوصی اقدام کرده است اما عملا تا این لحظه فقط توانسته برخی از خطوط تولید خود از جمله نورد گرم، نورد سرد و آهن‌سازی را در مدار تولید نگه دارد و بخش اعظم فعالیت شرکت که مربوط به تولید فولاد خام و ماده اولیه تولید انواع ورق‌های فولادی است به دلیل همین ناترازی‌ها و عدم تخصیص برق مورد نیاز و توافق‌ شده به شرکت، با چالش‌های جدی مواجه شده است.

لزوم افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در حوزه تولید برق

وی افزود: تاثیر کاهش تولید در شرکت فولاد مبارکه و چنین صنایعی بدون شک طی ماه‌های آینده در بازار مشاهده خواهد شد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های بهتر و اصلاح تخصیص سهمیه‌های تحویلی به صنعت فولاد، از ادامه بروز این چالش‌ها و مشکلات پیشگیری شود. به نظر می‌رسد باید در حوزه تولید انرژی نیز سهم دولت کاهش یابد و با حمایت‌های بیشتر و جدی‌تر از بخش خصوصی، شرایطی فراهم شود که جذابیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه تولید برق افزایش یابد؛ در غیر این صورت، به‌ هیچ‌ عنوان نخواهیم توانست در سال‌های آینده نیز که گرمی هوا طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده افزایش خواهد یافت، شرایط بهتری را متصور شویم و این چالش‌ها را برطرف کنیم.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد برق کشور در بخش خصوصی تولید می‌شود، گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه در قیمت‌گذاری و نگاه بخشی و… شاهد این هستیم که هر سال حوزه صنعت و حتی صنعت تولید برق با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود. بنابراین باید در این روش‌ها تجدیدنظر جدی و عاجل صورت گیرد. نباید اجازه دهیم که صنایع کشور از جمله صنعت فولادسازی که از صنایع مادر و زیرساختی به شمار می‌آید، بیش از این با چالش‌های طاقت‌فرسا مواجه شود.

طباطبائیان با تاکید بر اینکه شرکت در حال حاضر برق مصرفی خود را از طریق دو نیروگاه داخلی خود تامین می‌کند و عملا هیچ‌گونه برقی از شبکه سراسری دریافت نمی‌کند، ابراز کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل عدم دریافت سهمیه برق نتوانسته‌ایم سفارش‌های مورد نظر را تولید کنیم و این به ضرر شرکت و به‌ طور کلی اقتصاد کشور است؛ امیدواریم با اصلاح سیاست‌ها، شرایطی فراهم شود که این محدودیت‌ها متوجه صنایع نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌گونه که می‌دانیم ناترازی برق در کشور به عددی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات‌ ساعت رسیده است که رفع این میزان ناترازی به ۱۰ تا ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. با مشاهده بدعهدی‌های وزارت نیرو، سرمایه‌گذاران از ادامه طرح‌های توسعه خود در حوزه تولید برق منصرف خواهد شد؛ چراکه با این روش، چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای آن‌ها عملا توجیه اقتصادی نخواهد داشت. سرمایه‌گذاران از وزارت نیرو که سیاست‌گذار اصلی در این حوزه است انتظار دارند به تعهدات خود عمل کند.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

14:38 /یکشنبه/31 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

9:54 /یکشنبه/31 تیر 1403

مدیر خرید مواد اولیه و فروش فولاد سنگان مطرح کرد:

6:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه،

14:26 /شنبه/30 تیر 1403

توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح شد؛

12:57 /شنبه/30 تیر 1403

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران:

12:13 /شنبه/30 تیر 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/31

151696

فلزات آنلاین

1403/04/31

483684

فلزات آنلاین

1403/04/31

551690

فلزات آنلاین

1403/04/31

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/31

22831

فلزات آنلاین

1403/04/31

9650

فلزات آنلاین

1403/04/31

41105

فلزات آنلاین

1403/04/31

49860

فلزات آنلاین

1403/04/31

44700

فلزات آنلاین

1403/04/31

42051

فلزات آنلاین

1403/04/31

26140

فلزات آنلاین

1403/04/31

28532

فلزات آنلاین

1403/04/31

26214

فلزات آنلاین

1403/04/31

36615

فلزات آنلاین

1403/04/31

33343

فلزات آنلاین

1403/04/31

44868

فلزات آنلاین

1403/04/31

25718

فلزات آنلاین

1403/04/31

39887

فلزات آنلاین

1403/04/31

43417

فلزات آنلاین

1403/04/31

3362100